برنامه یاد بعضی نفرات
 
توقعات و خواست‌های اهالی موسیقی از مدیران موسیقی دولت جدید - 8
پیمان خازنی: تدبیر لازمه مدیریت است
موسیقی ما - لی‌لا رضایی: پیمان خازنی؛ نوازنده تار و آهنگساز در گفت و گو با خبرنگار موسیقی ما گفت: متاسفانه در چهار سال اخیر بیشتر استودیو نشینی کردم. در چند سال گذشته پس ازبه اجرا بردن آثارم توسط ارکستر 50-60 نفری دیگر به برگزاری کنسرت اقدام نکردم چون قیمت بلیت و کنسرت برای مردمی که هزینه می‌کنند و به تماشای کنسرت می‌آیند را مناسب نمی‌دانم.

این نوازنده تار، از گرانی و وضعیت اسف بار سالن‌ها و گرانی بلیت کنسرت‌ها ابراز تاسف کرد و گفت:متاسفانه وقتی مردم برای خرید بلیت کنسرتی که دوست دارند، نمی‌توانند هزینه کنند، ترجیح می‌دهم، کنسرت ندهم تا شرمنده آن‌ها نشوم. آن‌ها حق دارند هنرمندی که دوست دارند را از نزدیک ببیند و کارهایش را از نزدکی بنشوند و با او ارتباط برقرار کنند اما این اتفاق این روزها کمتر می‌افتد چرا که هزینه های به قدری بالا رفته است که مردم قدرت خرید بلیت یک کنسرت را ندارند.

این آهنگساز و نوازنده تار؛ در ادامه خاطر نشان کرد: در کشورهای متمدن هنری برای بقای آثار و فرهنگ هنری اشان به هنرمندان سوبسید پرداخت می‌کنند تا آن‌ها جامعه را هدایت کنند در حالی که در ایران اینطور نیست و هنرمندان و سرمایه گذاران داخلی بار این مساله را به تنهایی به دوش می‌کشند. اگر دولت جدید بخواهد به هنر و هنرمند نگاه ویژه ای داشته باشد باید در این راستا حرکت کند تا بتواند در این زمینه با موفقیت مواجه شود در غیر این صورت موفق نخواهد شد.

برنده تندیس بلورین آهنگسازی جشنواره تئاتر سال گذشته با اشاره به اینکه هنرمند برای ارائه یک اثر هنری نیازمند شرایط مناسب است، تاکید کرد: هنرمندان ما برای به روی صحته بردن آثارشان با شوک‌های روانی بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند، سالن اجرای کنسرت شبی بیست میلیون تومان، تبلیغات گران، و هزینه های آنچنانی! با چنین هزینه‌هایی فقط عاشقان واقعی موسیقی لطمه می‌بینند. چنین بی مهری‌های اجتماعی در این سال‌ها مرا به سمت استودیو نشینی برد و ترجیح دادم در خلوت خود با همراهان خود به ضبط آثارم بپردازم تا در آینده با اصلاح شدن این مساله و این معضلات و همچنین فراهم شدن شرایط مطلوب خود آثرا خود را روی صحنه ببرم.

پیمان خازنی افزود: اجرای کنسرت و فروش آثار هنری در سرتاسر دنیا جزو گران‌ترین تجارت‌های پولساز به شمار می‌رود. پیشنهاد من این است که خود دولت و مسولان دولتی مانند انجمن موسیقی در سالهای گذشته به برگزاری کنسرت‌های مختلف اقدام کنند. البته بدون آنکه بخواهد محتوای کنسرت را به هنرمند تحمیل کند. چون یک هنرمند متعهد خود می‌داند که چه چیز را اجرا کند تا با ارزش‌های یک ایرانی متعهد سازگار باشد.

وی گفت: در مبحث ممیزی بحث بر سر این است که ممیزی برای هنرمندانی که سوابق کاری اشان گویای اندیشه آن‌هاست، بی معنی است. یعنی فقط اتلاف وقت و انرژی است. این یکی از خواسته های اهالی هنر است که باید به آن اهمیت داده شود.

خازنی با بیان اینکه برگزاری جشنواره های مناسبتی کمکی به خلاقیت هنری و ذهن خلاق هنرمند نمی‌کند، گفت: جشنواره باید به شکل هنری برگزار شود تا هنرمند رغبت به حضور پیدا کند. عدم حضور من در جشنواره های مناسبتی دال بر عدم موافقت من با این گونه محتواها نیست بلکه به این دلیل است که ذهنیت یک هنرمند در جهات شخصی حرکت می‌کند و نمی‌تواند خود را با موضوعات مختلف و انتخابی که از سوی مدیران انتخاب می‌شود، هماهنگ کرده و وفق دهد.

این نوازنده تصریح کرد: ما هنرمندان خوب و آینده داری داریم که در میان نسل جوان حضور دارند ولی به دلیل تک قطبی شدن موسیقی در دست چند خواننده، به ان‌ها اجازاه حضور داده نمی‌شود. تهیه کنندگان نیز به دلیل منافع شخصی خود و برای حفظ و بقای مالی خود مجبورند آن‌ها را دنبال کنند. پس تکلیف صداها و چهره های جوان چیست؟ در روزمره جوان‌ها و خوانندگان خوبی به من مراجعه می‌کنند که نام و نشانی ندارند ولی سرشار از سواد و علم موسیقی هستند.

پیمان خازنی در پاسخ به اینکه چرا با توجه به اینکه در سال 87 با اجرایی بالغ بر یک ارکستر 60 نفره و 13 شب اجرا دیگر به اجرای کنسرت اقدام نکرد، گفت: در این چند سال اخیر شاهد بودیم که عرصه برای اجرا کنندگان موسیقی و هنرمندان روزبه روز تنگ‌تر شد به طوری که شاهد حذف اجرا در فرهنگسراها بودیم. برگزاری کنسرتها به چند سالن خلاصه شدند و بلیت‌ها بی دلیل گران شدند. در این میان کسانی که موسیقی‌های غیر تجربی و پژوهشی اجرا می‌کنند برای تامین هزینه های خود مجبور می‌شوند بهای بلیت خود را افزایش دهند و یا از کیفیت کار خود کم کنند و به جای استفاده از هنرمندان طراز اول از هنرجویان استفاده کنند. من نیز یا باید این کار را می‌کردم و یا باید صبر می‌کردم و وزنه مالی خود را بر جامعه نه چندان ثروتمند هنری می‌انداختم و پول رااز جیب مردم به جیب صاحبان سالن‌ها سرازیر کنم.

گفتنی است پیمان خازنی هم اکنون مشغول آثار متعددی را در دست انتشار دارد که هم اکنون در مرحله اخذ مجوز به سر می‌برد. وی در جایگاه آهنگساز با خوانندگانی چون سالار عقیلی، سینا سرلک، علی رستمیان، پرواز همای، همکاری داشته است.
منبع: 
اختصاصی موسیقی ما
تاریخ انتشار : دوشنبه 4 شهریور 1392 - 11:53

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود پیمان خازنی: تدبیر لازمه مدیریت است | موسیقی ما