برنامه یاد بعضی نفرات
 
mozart
موسیقی موتسارت تاثیری بر مغز نمی‌گذارد؛
ابطال معجزه‌ی موتسارت

موسیقی ما - دانشمندان بخش روانشناسی در دانشگاه وین در تحقیقی تازه نظر داده‌اند که موسیقی ولفگانگ آمادئوس موتسارت (۱۷91 – ۱۷56) برخلاف عقیدۀ مشهور، بر مغز تأثیر محسوسی ندارد و باعث افزایش هوش نمی‌شود.

به گزارش بی بی سی، آنها از ۱۵ سال پیش درباره پدیده‌ای تحقیق می‌کنند که در محافل آموزش ذهنی "معجزۀ موتسارت" خوانده شده است.

گفته شده موسیقی موتسارت هوش و ذکاوت کودکان را به طرز معجزه‌آسایی بالا می‌برد. دانشمندان دانشگاه وین اکنون با بررسی ۳۹ کار مطالعاتی و انجام آزمون‌های میدانی و آزمایشگاهی بر بیش از ۳ هزار نفر به این نتیجه رسیده‌اند که آهنگ‌های نابغه‌ی عالم موسیقی بر هوش انسان یا توان و ظرفیت مغزی تأثیر مثبتی ندارد.

یاکوب پیچنیگ، سرپرست تیم تحقیقاتی در انستیتوی روانشناسی دانشگاه وین به خبرنگاران گفته است: «من به همه توصیه می‌کنم که موسیقی موتسارت گوش کنند، چون بی‌نهایت زیباست، اما انتظار نداشته باشند که فقط با شنیدن موسیقی هوش آنها زیاد شود.»

فرانسیس راوشر، روانشناس آمریکایی در سال ۱۹۹۳ با نشر مقاله‌ای در مجله علمی «نیچر» اظهار داشته بود که تحقیقات او نشان می‌دهد شنیدن موسیقی موتسارت باعث افزایش هوش می‌شود و قدرت تجسم فضایی را بی‌اندازه بالا می‌برد.

خانم راوشر در مقاله خود گفته بود که شنیدن قطعه «سونات برای دو پیانو در د ماژور» (شماره ۴۴۸) که موتسارت در سال ۱۷۸۱ تصنیف کرده است، بی‌نهایت در بالا بردن ذکاوت مؤثر است. مقاله خانم راوشر در محافل علمی توجه زیادی برانگیخت و بسیاری از والدین فرزندان خود را وادار می‌کردند برای بالا رفتن هوش ساعت‌ها به موسیقی موتسارت گوش دهند.

پیش از این در سال ۱۹۹۹ کریستوفر چابریس روانشناس آمریکایی در اعتبار «معجزه موتسارت» تردید نشان داد. او نیز به این نتیجه رسیده بود که موسیقی کلاسیک بر هوش انسان اثر محسوسی باقی نمی‌گذارد.

منبع: خبر آنلاین

تاریخ انتشار : پنجشنبه 16 اردیبهشت 1389 - 00:00

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود ابطال معجزه‌ی موتسارت | موسیقی ما