برنامه یاد بعضی نفرات
 
fred
به مناسبت دویستمین سالگرد تولد آهنگساز؛
موزه وسایل شخصی شوپن برپا شد

موسیقی ما - به مناسبت دویستمین سالگرد تولد فردریک شوپن٬ آهنگساز لهستانی، موزه‌ای از اشیای شخصی او در ورشو برپا شده است.

آخرین پیانویی که فردریک شوپن با آن آهنگسازی کرد٬ نقاب‌مرگی که پس از مرگ شوپن (احتمالا بر اثر سل) ساخته شد و دسته‌ای از موهای این آهنگساز از جمله یادگاری‌هایی هستند که در موزه‌ جدیدی که وقف زندگی آهنگساز دوران رمانتیک شده٬ به نمایش گذاشته شده ‌است. این موزه چندرسانه‌ای در مرکز شهر ورشو واقع شده٬ جایی که شوپن در کودکی به آن نقل مکان کرده بود و 20 سال اول زندگی‌اش را پیش از رفتن به پاریس در آن گذرانده بود.

بوگدان زدرویوسکی، وزیر فرهنگ لهستان، در مراسم افتتاحیه موزه آن را «پیشرفته‌ترین موزه زندگینامه‌ای اروپا و حتی جهان» خواند.

چالش بزرگ برگزارکنندگان موزه از بین ‌رفتن بسیاری از اشیای متعلق به شوپن مثل نامه‌های او و برخی از اشیای دیگر بود که در جریان جنگ دوم جهانی از نابود شدند.

مقامات لهستانی از سال 1899 جمع‌آوری اشیاء متعلق به شوپن مثل دستنوشت نت‌ها٬ طرح‌ها و... را شروع کردند و هم‌چنان در حراجی‌ها به دنبال آنها هستند.

موزه شوپن بخش‌های گوناگون دارد که در هرکدام از آنها بخشی از زندگی او نمایش داده می‌شود. مثلا اتاقی که به زندگی شوپن در سالن‌های پاریس اختصاص داده شده٬ پیانوی شوپن را به نمایش گذاشته و بازدیدکنندگان می‌فهمند او با تدریس موسیقی گذران زندگی می‌کرده است.

آخرین اتاق هم به مرگ شوپن در تاریخ 17 اکتبر سال 1849 اختصاص داده شده است. این آهنگساز برجسته در 37 سالگی درگذشت. در این اتاق تاریک نقاب ‌مرگی که از چهره شوپن ساخته شده به نمایش گذاشته شده است.

منبع: خبر آنلاین

تاریخ انتشار : دوشنبه 17 اسفند 1388 - 00:00

برچسب ها:

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود موزه وسایل شخصی شوپن برپا شد | موسیقی ما