برنامه یاد بعضی نفرات
 
طبق اعلام وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی
مجوز راه‌اندازی خانه موزه موسیقی استاد اسحاقی گرجی صادر شد
موسیقی ما- وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مجوز راه‌اندازی خانه موزه موسیقی استاد محمدرضا اسحاقی گرجی را صادر کرده است.
 
«مهدی ایزدی» (معاون میراث‌فرهنگی مازندران) می‌گوید: «این موزه به‌ واسطه حضور ایشان و نگهداری، نمایش، معرفی و عرضه سازها، اسناد و مستندات موسیقی مازندران اعم از اشعار و روایات مرتبط با فرهنگ و آداب‌ و رسوم و پیشینه زندگی مردمان منطقه، جایگاه ویژه‌ای خواهد داشت.»
 
وی با اعلام این که نام استاد اسحاقی سال ۱۳۹۶ به‌ عنوان گنجینه زنده بشری در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد ، گفت: «استاد اسحاقی علاوه بر دوتارنوازی و مقام‌خوانی، در ساختن سازهایی چون دوتار و کمانچه نیز مهارت دارد و آخرین راوی موسیقی خنیاگری مازندران است و خانه ایشان نیز در حال حاضر کانون موسیقی مازندران است و مخاطبینی از سراسر ایران و خارج از کشور دارد.»
 
محمدرضا اسحاقی گرجی، زاده ۱۴ آبان ۱۳۲۶ در گرجی‌محله شهرستان بهشهر، موسیقی‌دان، نوازنده و در حال حاضر یکی از آگاهان مقامات و ریز مقامات آوازی و سازی مناطق شرقی مازندران است.
 
بیش از ۱۰ سال از شروعِ ساخت خانه‌ی هنرمندان توسط استاد محمدرضا اسحاقی می‌گذرد و این روزها مراحل آخرِ ساخت را سپری می‌کند. این بنا در روستای گرجی‌محله‌ی شهرستان بهشهر، در گوشه‌ای از حیاط منزل استاد اسحاقی و به دست خود ایشان ساخته شده است.
 
استاد اسحاقی ساخت این بنا را از میانه‌های دهه ۸۰ آغاز کرد. این ساختمان با معماری کاملا بومی در سه طبقه ساخته شده و بخش زیادی از سازه آن توسط خود استاد اسحاقی اجرا شده است.
 
استفاده از نرده‌های چوبی، پنجره‌های بومی، خشت و کاهگل و سیمای بومی سبب شده که این ساختمان از ظاهری کاملا متفاوت برخوردار باشد. حتی حمام این ساختمان نیز به سبک سنتی ساخته شده است.
 
اسحاقی هدف از ساخت این مجموعه را حفظ معماری بومی و ایجاد فضایی برای آموزش و تمرین هنرجویان و گروه‌های موسیقی بومی و همچنین برپایی محافل موسیقایی عنوان کرده بود.
تاریخ انتشار : دوشنبه 28 تیر 1400 - 16:48

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود مجوز راه‌اندازی خانه موزه موسیقی استاد اسحاقی گرجی صادر شد | موسیقی ما