برنامه یاد بعضی نفرات
 
مسئولان فرهنگی پیام تسلیت دادند
«عثمان محمدپرست» در زادگاهش درگذشت
موسیقی ما- «عثمان محمدپرست» (استاد برجسته دوتار و موسیقی مقامی خراسان) در بیمارستانی در شهر خواف در استان خراسان رضوی درگذشت.

عثمان محمدپرست متولد سال ۱۳۰۷ در شهر خواف بود و به خاطر نوازندگی دوتار و اجرای ترانه‌های محلی شهرت داشت. او به «عثمان خوافی» هم معروف بود.

عثمان محمدپرست موسیقی را از ده سالگی به صورت خودآموز آغاز کرد و از خود سبک و آثار جاودانه به جا گذاشت. ساز اختصاصی او دو تار بود و در سبک نوازندگی این ساز تغیراتی ایجاد کرد که به عقیده بسیاری از موسیقی‌دانان، تحولی در دوتارنوازی امروز است.

او و غلامعلی پورعطایی را از جمله اولین خوانندگان ترانه محلی نوایی نوایی می‌دانند که شعر آن را طبیب اصفهانی سروده.

این دوتار نواز شهیر در کارهای خیریه و مدرسه‌سازی فعالیت بسیاری داشت و در این زمینه نشان سفیر مدرسه‌ساز از سوی رییس جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور به عثمان محمدپرست اهدا شد.

محمود سالاری: تأثیر «عثمان محمدپرست» در عرصه موسیقی مقامی کشورمان انکارناپذیر است

در همین راستا محمو سالاری (معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) و محمد الله‌یاری (مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) در پیامی درگذشت عثمان محمدپرست، نوازنده پیشکسوت دوتارِ خراسانی را تسلیت گفتند.

در متن پیام محمود سالاری چنین آمده است:
 
«إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ
 
غمش در نهانخانهٔ دل نشیند  
بنازی که لیلی به محمل نشیند
به دنبال محمل چنان زار گریم
که از گریه‌ام ناقه در گل نشیند
 
موسیقی مقامی خراسان، یکی از پیشکسوتان خود مرحوم حاج عثمان محمدپرست که نامش با نواهای محلی و نوازندگی کهن ساز دوتار مأنوس بود، از دست داد.
 
تأثیر ایشان در عرصه موسیقی مقامی کشورمان انکارناپذیر است. حنجره ی گرمش و نوای دوتار وی با پنجه سحرآمیزش از چاوشی و سرحدی گرفته تا دیگر مقام های آن دیار هرگز از ذهن پاک نمی‌شود.
 
اینجانب فقدانش را به جامعه هنری کشور و خاندان محترمش، تسلیت گفته و از خداوند متعال برای آن فقید سعید آمرزش و آرامش و  برای بازماندگان صبر و اجر مسالت دارم.»

مدیرکل دفتر موسیقی: او ده‌ها سال تلاش در زمینه ساخت آثار ماندگار موسیقی نواحی کشور داشت 
 
مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز پیامی به این شرح منتشر کرده است:
 
«بازگشت همه بسوی اوست...
 
با غم و اندوه فراوان خبر رسید که مرحوم عثمان محمدپرست نوازنده پیشکسوت دوتار و خالق آثار شاخص موسیقی نواحی خراسان دعوت حق را لبیک گفتند.
 
قریب به یک قرن زندگی و ده‌ها سال تلاش در زمینه ساخت آثار ماندگار موسیقی نواحی کشور، حاصل شخصیت کسی بود که امروز چهره در نقاب خاک کشید.
 
نام مرحوم محمدپرست به عنوان گنجینه زنده بشری در زمینه موسیقی مقامی در میراث فرهنگی ناملموس کشور طی سنوات گذشته به ثبت رسیده است.
 
اینجانب فقدان این هنرمند ارجمند را به خانواده گرامی‌اش و هنرمندان و دوستداران موسیقی تسلیت می‌گویم و علو درجات را از درگاه خداوند متعال برای ایشان خواستارم.»

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی: او فهرست زنده‌ی بشری بود 

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز درگذشت استاد عثمان محمدپرست، گنجینه زنده بشری میراث فرهنگی ناملموس ایران را تسلیت گفت.

در پیام تسلیت علی دارابی ـ معاون میراث فرهنگی ـ برای درگذشت این دوتارنواز شهیر آمده است: «حاج عثمان محمدپرست، چهره‌ ماندگار، خیر مدرسه‌ساز و هنرمندی که جایگاه والای هنری او در پرونده میراث جهانی دوتار مورد توجه قرار گرفته و نام او در فهرست گنجینه زنده بشری میراث‌فرهنگی ناملموس ایران نقش بسته است، به رحمت ایزدی پیوست.
 
اینجانب درگذشت این استاد بزرگ را به جامعه‌ میراث فرهنگی کشور، هنرمندان موسیقی مقامی، اهالی شریف خواف و خانواده ارجمندشان  تسلیت عرض می‌کنم و برای ایشان از خداوند منان، علو درجات را مسئلت می‌کنم.»
تاریخ انتشار : جمعه 30 اردیبهشت 1401 - 11:43

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود «عثمان محمدپرست» در زادگاهش درگذشت | موسیقی ما