برنامه یاد بعضی نفرات
 
امیدوارم اپرای شمس تبریزی کار آخرم نباشد
لوریس چکناواریان:
امیدوارم اپرای شمس تبریزی کار آخرم نباشد
موسیقی ما - لوریس چکناواریان در مراسم رونمایی از پارتیتور اپرای شمس تبریزی گفت: شاید این کار آخر من باشد، البته امیدوارم که این طور نباشد. لوریس چکناواریان که شامگاه ۲۵ آذر در مراسم افتتاح تالار شمس و رونمایی از پارتیتور اپرای شمس تبریزی، سخن می‌گفت، اظهار داشت: برای من افتخار بزرگی است که در برنامه افتتاح این سالن حضور دارم.

چکناواریان سپس خطاب به ایوبی رییس موسسه فرهنگی اکو، گفت: واقعا زحمت کشیده‌اید و سالن فوق‌العاده‌ای ساخته‌اید که برای اجرای ارکس‌تر بی‌نظیر است به خصوص که اسم شمس تبریزی هم برازنده آن و فوق‌العاده است.

او همچنین افزود: برنامه مفصلی داریم. سه قطعه موسیقی در این بخش و سه قطعه در بخش بعدی اجرا می‌کنیم.

سپس چکناواریان و گروه ارکستر به اجرای موسیقی پرداختند. پیش از اجرای قطعه سوم که کاری از موتزارت بود، چکناواریان اظهار کرد: برای این قسمت موتزارت را انتخاب کرده‌ام چرا که موتزارت هم مولانای زمان خودش بود و شعر را به زبان موسیقی درمی‌آورد.

او همچنین درباره اپرای شمس تبریزی عنوان کرد: من صحبت کردن بلد نیستم، ‌کارم این است که نت روی کاغذ می‌گذارم. همه ما ایرانی‌ها با مولانا، فردوسی و شاعران پرآوازه کشورمان بزرگ می‌شویم. من هم از بچگی عاشق مولانا بوم و می‌خواستم اپرایی در این‌باره بنویسم تا اینکه دکتر ایوبی سفارش دادند که من این اپرا را بنویسم. شاید این کار آخر من باشد امیدوارم که این طور نباشد و به هر حال تشکر می‌کنم.

چکناواریان در ادامه گفت: این اپرا در پنج صحنه است و ۹۵ درصد آن بر اساس اشعار مولانا نوشته شده و باقی آن درباره مولوی و خانواده‌اش است که داستان بسیار رمانتیک و زیبایی است. من مدت زیادی روی این اپرا کار کرده‌ام و می‌خواهم آن را به دکتر موحد و دکتر ایوبی تقدیم کنم.

در ادامه با حضور محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی محمدعلی موحد، غلامحسین امیرخانی و حجت‌الله ایوبی رییس موسسه فرهنگی اکو، لوریس چکناواریان از پارتیتور اپرای شمس تبریزی رونمایی کرد.

او هنگام تقدیم کردن اپرای شمس تبریزی به محمدعلی موحد دست او را بوسید و سپس گفت: امیدوارم این اپرا در طول زندگی من اجرا شود و شما هم باشید و این اپرا را به اتفاق اجرا کنیم.

در بخش دیگری از این مراسم، چکناواریان عنوان کرد: سخت‌ترین و طولانی‌ترین رشته دنیا موسیقی است. باید از هفت سالگی شروع کنی به کار کردن تا در ۲۴ سالگی بتوانی وارد ارکس‌تر شوی و شاید در ۴۰ سالگی به جایی برسی. الفبای موسیقی نت است و میلیارد‌ها نت وجود دارد که امکان ندارد یاد بگیری، یاد گرفتنش بسیار دشوار است.

در ادامه چکناواریان و گروه ارکس‌تر، سه قطعه دیگر اجرا کردند.

پس از اجرای این سه قطعه لوریس چکناواریان با اشاره به گروهش به شوخی گفت: کاش من هم مثل این‌ها جوان بودم و می‌نشستم اجرا می‌کردم و یک نفر دیگر رهبر ارکس‌تر بود.

او در پایان اظهار امیدواری کرد: ان‌شاءالله حمایت شود تا موسیقی‌ها، نمایش‌ها و هنرهای بزرگ در این تالار برگزار شود.
منبع: 
ایسنا
تاریخ انتشار : یکشنبه 26 آذر 1391 - 00:00

دیدگاه‌ها

Mas
سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:49

زنده و پاینده باشید استاد
با آرزوی سلامتی برای شما
MAS

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود امیدوارم اپرای شمس تبریزی کار آخرم نباشد | موسیقی ما