برنامه یاد بعضی نفرات
 
روزی که همکاریم را با محسن چاووشی آغاز کردم او موفقیت امروز را نداشت
امیر ارجینی:
روزی که همکاریم را با محسن چاووشی آغاز کردم او موفقیت امروز را نداشت
موسیقی ما - مینا آتشی: از زمانی که ترانه «سنگ صبور» محسن چاوشی را شنیدم نام امیر ارجینی را شناختم و بعد از آن جوری شد که جزو شنوندگان ثابت کارهای او شدم، ترانه سرای خوبی که از سال گذشته  با انتشار آلبوم‌هایی مثل «رمانتیک» با صدای شهاب رمضان و «حریص» محسن چاووشی حسابی و بیش از پیش گل کرده و همین مساله بهانه‌ای شد تا با او مصاحبه‌ای در زمینه ترانه انجام دهیم.

  • خیلی‌ها متعقدند که محسن چاووشی باعث و بانی حضور و ورود امیر ارجینی به موسیقی و معرف اصلی اوست، شما تا چه اندازه به این قضیه معتقدید؟
اعتقاد ندارم. چون روزی که ما همکاریمان را با محسن چاووشی آغاز کردیم او موفقیت امروز را نداشت و هنوز به طورکامل شناخته نشده بود. من تا الان نزدیک به ۸ سال است که با محسن مشغول همکاری هستم مسلما اگر کار من خوب نبود و یا اشکالی وارد بود این همکاری تا به الان ادامه پیدا نمی‌کرد چرا که برای هر هنرمندی کارنامه کاری‌اش از درجه اهمیت بالایی برخوردار است.
  • این آشنایی چگونه صورت گرفت؟
سال ۸۳ محسن در دوران خدمت با یک دوست مشترکمان که نویسنده هم هست آشنا شده و این آشنایی منجر به این همکاری و دوستی ۸ ساله شد.
  • در طی این سال‌ها اکثر ترانه‌های منتشر شده از شما موفق بوده و مورد توجه قرار گرفته‌اند، به نظرتان علت اصلی این اتفاق چیست؟
به نظرم چون این ترانه‌ها اکثرا حرف‌های دل من بوده‌اند و چیزهایی هستند که از دلم می‌آیند در نتیجه مورد توجه قرار گرفته‌اند و به دل نشسته‌اند. ‌به عبارت دیگر هر وقت از خودم نوشتم برنده بودم. همچنین شکست عاطفی و فوت برادرم باعث شده است تا ترانه‌هایم همیشه غمگین باشند.
  • با این وجود امکان دارد که در آینده از شما ترانه شش و هشت یا به عبارتی شاد هم شنیده شود؟
من این مسئله را چندی پیش به یک دوست دیگر هم گفتم که بستگی به آهنگساز کار دارد اگر آهنگساز خوب باشد ترانه را به هر شکلی که باشد به بهترین نوع ممکن می‌سازد و این بیشتر به حسی دارد که از یک ترانه می‌گیرد.
  • چطور به نوشتن ترانه و شعر علاقه‌مند شدید؟
این علاقه‌مندی در دوران خدمت شکل گرفت. با توجه به شکست عاطفی که داشتم تنها شعر بود که من را تسکین می‌داد، ‌حضور در انجمن‌های مختلف و آشنایی با شاعران بنام و تاثیر آن‌ها در ترانه‌هایم از قبیل استاد منزوی باعث شد تا الان این شغل را ادامه دهم.
  • تا به حال این تاثیرپذیری منجر به تقلید هم شده؟
نه اصلا. من معمولا از تکنیک این شاعران استفاده می‌کنم. یعنی من یک زبان محاوره‌ای در اختیار دارم که قابلیت‌های زیادی را داراست و تا به حال حتی غزل‌هایی به زبان محاوره و با مضمون جدی و اجتماعی سروده‌ام و معتقدم که زبان محاوره توانایی‌های بسیاری دارد.
  • نحوه آشناییتان با شهاب رمضان چگونه بود؟
من اولین بار شهاب را در کنار محسن چاوشی دیدم و بعد‌ها همین دیدار‌ها باعث آشنایی بیشتر شد. زمانی بود که پرونده آلبوم «رمانتیک» بسته شده بود و قرار شد تا من تنها یک ترانه را به این آلبوم اضافه کنم که من قطعه (پشیمونی) را آماده و تحویل دادم که حسابی مورد توجه سیروان و شهاب قرار گرفت و باعث شد تا من در «رمانتیک» ترانه‌های بیشتری داشته باشم.
  • چطور نام یکی از ترانه‌های شما به عنوان نام آلبوم انتخاب شد؟
من در واقع به واژه رمانتیک در شعر علاقه نداشتم ولی شهاب اصرار داشت که من به آن فکر کنم و در ‌‌نهایت هم من آن ترانه را سرودم. البته اکثرا سیروان را به عنوان یک موزیسینی که در زمینه موسیقی ریتمیک کار می‌کند می‌شناختند ولی سیروان خیلی عالی توانست این تراک را به صورت اسلو تنظیم کند، که من واقعا آن را پسندیدم
  • آیا این همکاری به آلبوم بعدی هم منجر شد؟
بله. من در آلبوم بعدی شهاب ۲ کار دارم که خود شهاب آن را ساخته. البته یکی از مشکلات «رمانتیک» پخش ضعیف کار بود که اگر این پخش به درستی صورت می‌گرفت مسلما آلبوم با فروش و طرفداران زیادی روبه‌رو می‌شد. البته پخش این آلبوم به همت و معرفی دوستان شهاب صورت گرفت.
  • در آلبوم‌های بعدی محسن چاووشی چطور؟
من با محسن کارهای زیادی دارم، ما اصولا آلبومی کار نمی‌کنیم، من کارهای زیادی دست محسن دارم چرا که حس و حالمان به هم نزدیک است.
  • از میان این کار‌ها به کدام علاقه بیشتری دارید؟
ما قبل از مجاز نشدن کارهای محسن، ‌کاری داشتیم با نام «عشق دو حرفی» و قطعات «ابرای پاییزی» و «سنگ صبور» که من آن‌ها را خیلی دوست دارم.
  • خودتان به شخصه به صدای کدام خواننده علاقه دارید؟
بهتر است که به این سوال جواب ندهم، من معمولا توجه اصلی‌ام روی نتیجه نهایی کار بوده و کلام برایم از اهمیت بیشتری برخوردار است و پس از آن این مجموع کار است که برایم ارزش بیشتری دارد.
  • به جزء محسن چاووشی و بهنام صفوی با چه اشخاص دیگری همکاری کردید؟
در آلبوم تازه بهنام صفوی هم ۲ کار دارم با اینکه اتودکار را شنیدم ولی به نظرم کار خوبی خواهد شد.
  • جایگاه ترانه را نسبت به گذشته چطور می‌بینید؟ آیا پیشرفتی داشته؟
واقعا نمی‌دانم چه بگویم. کیوان ساکت جمله‌ای خوبی گفته که به آن خیلی اعتقاد دارم آن هم اینکه اگر دقت می‌کردیم چه قدر خوب می‌شد که موسیقی پاپ ایرانی داشته باشیم. یعنی موسیقی که مختص به آب و خاک ما باشد را کار می‌کردیم و پاپ ما ایرانی می‌شد. موسیقی پاپی که متعلق به خودمان باشد. همانطور که به عنوان مثال در ترکیه موسیقی پاپ نزدیک به موسیقی سنتی خودشان را دارند و در پاپ از موسیقی آب و خاک خودشان تاثیر گرفته‌اند.
  • از جایگاه حال حاضر خودتان رضایت دارید؟
ببینید هدف من چیز دیگری است. مثل فوتبالیستی که به فکر جام‌جهانی باشد من هم به بیشتر از اینجایگاه و بالا‌تر از آن فکر می‌کنم. خیلی راحت بگویم دوست دارم کاری ارائه دهم که در تاریخ ثبت شود و به قول استاد محمدعلی بهمنی که می‌گفت: تراک «سنگ صبور» هدیه نسل‌ها به یکدیگر است.
  • تا به حال پیش آمده که خودتان ترانه‌ای را برای اجرا به خواننده‌ای پیشنهاد دهید؟
نه، ‌ ولی ترانه‌ای از استاد جنتی عطایی به نام «به من چه» است که هروقت آن را می‌شنوم حسرت می‌خورم که چرا من چنین ترانه‌ای را ننوشتم. با توجه به نگاهی که به کارهای سهراب سپهری داشتم، می‌توانستم همچین ترانه‌ای بسرایم. همیشه با شنیدن این ترانه خیلی حسرت خوردم.
  • از همکاریتان با سیروان خسروی بگویید؟
خیلی‌ها بر این باورند که سبک من و سیروان با هم تداخل دارد و جور نیست و اولین ترانه‌ای بود که با سیروان اجرا کردم و خیلی هم لذت برد و باعث شد تا در آلبوم بعدی او هم همکاری داشته باشم.
  • به جزء ترانه‌سرایی شغل دیگری هم دارید؟
بله
  • ساز هم می‌زنید؟
فعلا در حال یادگیری سنتور هستم.
  • جایی شنیده بودم که شما به ترانه‌هایی که محسن چاووشی از برخی از ترانه سراهای دیگر می‌خواند اعتقادی ندارید؟
محسن مختار است هر کاری که می‌خواهد انجام دهد، ولی در ‌‌نهایت مردم هستند که یاد یک هنرمند را زنده نگه می‌دارند، هر خواننده باید به المان‌های موفقیت خود تکیه کند و محسن هم آدمی است که آزادانه تصمیم می‌گیرد و اگر من به این مسئله دامن بزنم دوستی خودم و محسن را به خطر اندازم، ‌ من تا جایی‌که در توانم باشد او را راهنمایی می‌کنم.
  • یک مسئله مهم که امروز در موسیقی وجود دارد کم اهمیت جلوه دادن ترانه است که هر روز در حال افزایش است؟
اکثر خواننده‌هایی که شعرهای خوب و کارهای خوب در دست دارند در ابتدا ادای حمایت از ترانه‌سرا را در می‌آورند، اما بعد از انتشار آلبوم و درست در بخش مهم کار که کاور آلبوم باشد نام ترانه‌سرا به کوچک‌ترین شکل ممکن به چشم می‌آید. به نظرم این مسئولان ارشاد هستند که باید به فکر این مسئله باشند.
  • تفاوت وضعیت ترانه امروز با سال‌های آغاز تولد ترانه نوین چیست؟
ترانه در موسیقی پاپ الان یک فرق بزرگ با گذشته دارد. من فکر می‌کنم در دهه ۵۰-۴۰ کار‌ها به صورت یک تیم انجام می‌شد. هر بخش کار به یک شخص متخصص اختصاص داده می‌شد و کار بیشتر به صورت گروهی بود. در حال حاضر یکی از معضلات موسیقی این مساله است که یک خواننده خودش به تنهایی همه کار از قبیل ترانه‌سرایی، آهنگسازی و تنظیم را انجام می‌دهد. یکی دیگر از مشکلات وجود ترانه‌سراهایی است که من اسم آن‌ها را ترانه سراهای کاذب گذاشته‌ام و به جرات می‌گویم که واقعا بی‌سواد هستند. به عنوان مثال چندی پیش یکی از خواننده‌ها مشغول صحبت با یکی از همین ترانه‌سراهای کاذب بود و جالب بود این ترانه‌سرا با دیدن یکی از ابیات حسین منزوی نام شاعر را نمی‌دانست، البته این تنها مختص به این شاعر نامی نبود بلکه در مورد هوشنگ ابتهاج و قیصر امین‌پور هم این قضیه صادق بود اما زمانی‌که نام این شعرای نامی را می‌شنید از آنان به خوبی یاد می‌کرد که گویی اطلاعات وسیعی از اینان دارد اگر خودستایی نباشد من اگر نامی از شاعری ببرم از او اطلاعات کامل را دارم.
  • صحبت پایانی؟
ممنون بابت این گفت‌وگو خوب و جامع.
منبع: 
ماهنامه هفت نگاه
تاریخ انتشار : جمعه 6 خرداد 1390 - 00:00

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:47

Mohsen chavoshi. Amir arjeini. Hosein safa 3duste ghadimi ke faratar az dusto hamkaran

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:47

به نظر من ترانه سرایی که تقسیم بشه بین چندتا خواننده دیگه فایده ای نداره واسه محسن چاوشی، به علاوه اینکه نسبت به حسین صفا تو این دو آلبوم اخیر محسن ترانه های امیر ارجینی واقعا ضعیف بودن.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:47

خداییش در سطج ترانه سراهای بزرگ این کشور نیستن
هم حسین صفا هم امیر ارجبینی
وقتی دیدم تو نظر سنجی اینجا بمانی سوم شده فهمیدم چقدر سطح فکری مردم اومده پایین
باعث تاسفه

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:47

ممنون از موزیک ما

خبری از البومهای خاص و 13 بگیرید....ممنون!

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:47

عاشقتم امیر جان
رفیقا و همکارای سلطان مثه خودش گلن و دوست داشتنی
البته مصاحبه مجله اتفاق نو جالب تر بود اونو هم بذارید

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:47

مرسی از مصاحبتون
حسین صفا و امیرارجینی مصاحبه ای هم با مجله اتفاق نو داشتند که میتونید اینجا بخونید :
http://www.mchavoshifans.ir/newforumnew/showthread.php?tid=593

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:47

محسن چاوشی همین الان هم موفقیت آنچنانی نداره والا

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:47

امیر ارجینی و حسین صفا بهترین ترانه سراهان کارشون حرف نداره
8 سال میگذره از رفاقت امیر عزیز و حسین عزیز با سلطان محسن چاوشی و ادامه خواهد داشت تا اخر
به این میگن یه تیم که احترام توش حرفه اول میزنه

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:47

امیر ارجینی و حسین صفا و روزبه بمانی اسطوره های تکرار نشدنی ترانه ایران

عشق دو حرفی و سنگ صبور و حریص شاهکارن

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:47

خدایی ترانه های امیر ارجینی نظیر ندارن

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:47

Mohsen chavoshi.amir arjeinh.hosein safa 3duste ghadimi ke faratar az dusto hamkaro hamrahan

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:47

مرسی خونده بودم قبلا
جاست حسین صفا و امیر ارجینی

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:47

فقط روزیه بمانی و حسین صفا

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:47

عشق است امیر و حسین عزیز ترانه سراهای بی نظیر سلطان پاپ سلطان چاوشی

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:47

عالی
امیر عزیز دوست داریم

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:47

امیر ارجینی رو عشقه
ترانه استثنایی بادبادکای رنگی با صدای مسحور کننده سلطان اشک رو به چشای خودم و پدر و مادرم جاری کرد

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:47

ارجینی بهترینه
سنگ صبور و امام رضا و حریص چاووشی

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:47

امیر ارجینی جزو ترانه سراهای خوب وکاربلد موسیقی ماست . اکثر همکاری هاش با محسن چاوشی عزیز شنیدنی بوده . خیلی خوشحالم که ایشون تو البوم جدید سیروان ، بهنام صفوی و شهاب رمضان ترانه دارند . ترانه هاشون تو البوم شهاب رمضان هم عالی بود . ترانه ی بارون پاییزی سیروان هم خیلی دوست داشتم .

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:47

مثلث طلایی

امیر ارجینی و حسین صفا بهترین ترانه سراهان کارشون حرف نداره

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:47

آقای ارجینی تو مصاحبشون به سیروان لطف داشتن و گفتن : کار ایشون عالیه ، بعد ... آقای علی اصحابی تو مصاحبه با سایت هوادارنشون گفتند : تنظیم آهنگ نمی دونم ، احسان خواجه امیری ، تقلید از کارهای کوشان حداده !!!!!! و سیروان از کوشان تقلید می کنه !!!!!!!!! و تنظیم های سیروان تکراری شده !!!!!! فک کن ... !!! من قصدم توهین به آقای اصحابی نیست ، خودم اکثر آهنگاشون و دوست دارم ، ولی واقعأ از این گفته ی ایشون متعجب شدم !!!!!!!!!!!!

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:47

با سلام
واقعا از مسولین سایت موسیقی ما تشکر میکنم که بلاخره جواب دادن و این اول راه است ولی هنوز تا قله راه درازی مانده.منظورم همان مصاحبه با آقای محسن چاووشی است.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:47

جدیدا کارای حسین صفا خیلی بیشتر از ایشون شده ولی بوف کورش عالی بود

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:47

محسن چاوشی از قبل معروف بوده و هست و باقی میمونه

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:47

محسن چاوشی همیشه محبوبیت داره و خواهد داشت....

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:47

تنهای بی سنگ صبور. همانند این ترانه رو در دفتردلنوشته های هر دختر دبیرستانی میشه دید. یعنی هرکسی میتونه همچین ترانه ای بگه بعضی وقتا تو مصاحبه ی بعضیا حرفایی میشنوم که از سطح ترانه هاشون بالاتره.ارجینی ترانه سرای قوی نیست

سه شنبه 22 اسفند 1391 - 17:41

سایت شعر نو پر ترانه سراها و شاعرانی هستند که ترانه هایی در سطح بالاتر از این ترانه ها دارن

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود روزی که همکاریم را با محسن چاووشی آغاز کردم او موفقیت امروز را نداشت | موسیقی ما