برنامه یاد بعضی نفرات
 
لطفی: شیراز می تواند پایتخت موسیقی کشور باشد
نشست مطبوعاتی محمدرضا لطفی در شیراز برگزار شد
لطفی: شیراز می تواند پایتخت موسیقی کشور باشد
موسيقي ما - نشست مطبوعاتی کنسرت «محمدرضا لطفی» و گروه هم‌نوازان شیدا که قرار است روزهای 4 و 5 تیر در باغ عفیف‌آباد شیراز اجرا شود، با حضور خبرنگاران استان فارس در محل هتل پارس شیراز برگزار شد.

به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني موسيقي ايران، در این نشست که با حضورمحمدرضا لطفی سرپرست گروه های شیدا، بابک رضایی مديرعامل انجمن موسیقی ایران و محسن خباز رئيس انجمن موسيقي استان فارس برگزار شد، لطفی عنوان کرد: بسیار خوشحالم که بعد از مدت‌ها وارد شهر شیراز شدم، چرا که علاوه بر تاریخ تنومندی که این شهر در زمینه فرهنگ و هنر دارا است، معتقدم که شیراز مرکز موسیقی ردیفی و دستگاهی این کشور است.

وي ادامه داد: 70 درصد موسیقیدانان بزرگ ما شیرازی هستند. از شیدا و شوریده و فرصت شیرازی بگیرید تا محمدصادق‌خان و پرویز یاحقی. به همین دلیل است که من فکر می‌کنم اگر سیاست‌های کلی کشور در زمینه تمرکززدایی است، شیراز می‌تواند بهترین گزینه برای مرکزیت موسیقی ایران باشد.

لطفی سپس به توضیح درباره جزییات برنامه این کنسرت پرداخت و افزود: تمام اعضای گروه‌های سه‌گانه شیدا حدود 40 نفر هستند و به دلیل مشکلات سفر، فقط گروه هم‌نوازان شیدا برای این سفر انتخاب شد. در بخش اول این کنسرت من به بداهه‌نوازی خواهم پرداخت و مسلما هم نمی‌دانم که چه چیزی اجرا خواهم کرد، اما اشعاری از میان اشعار حافظ، مولانا و سایه انتخاب خواهند شد. در بخش دوم نیز گروه هم‌نوازان به خوانندگی محمد معتمدی به اجرا خواهند پرداخت که البته خودم هم در کنار اعضای گروه حضور دارم.

سرپرست گروه‌هاي سه‌گانه شيدا در پاسخ به اين سوال که آیا برای این کنسرت آثاری مرتبط با موسیقی محلی فارس هم نگاشته شده یا خیر، گفت: آنچه امروز به عنوان موسیقی فارس اجرا می‌شود را می‌توان به دو بخش تقسيم کرد؛ آن موسیقی که در داخل شهر شیراز اجرا می‌شود، شعر آن با گویش شیرازی و فقط لحن آن کمی کشیده‌تر اجرا می‌شود. این موسیقی همان موسیقی دستگاهی است و فقط لحن و شهر آن کمی متفاوت است. اما آن موسیقی که موسیقی محلی استان فارس است و بیشتر در میان عشایر یا شهرستان‌های استان فارس اجرا می‌شود، یک تخصصي محلی است و فکر می‌کنم آن هنرمندانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، باید به اجرای این موسیقی اقدام کنند.

اين آهنگ‌ساز برجسته موسيقي ادامه داد: مشکل عدم ارائه موسیقی محلی، فقط مشکل استان فارس و موسیقی آن نیست. ما در زمینه تولید موسیقی و برگزاری کنسرت در تمام کشور با کمبود امكانات مواجه هستیم. چرا که با وجود جمعیت ایران امکاناتی که وجود دارد و به دنبال آن، کارهایی که امروزه تولید می‌شود بسیار اندک است. ضمن آنکه این امکانات در سراسر کشور هم به صورت یکسان توزیع نشده است. فکر می‌کنم مشکل اصلی بیشتر به ناهماهنگی‌ها بر می‌گردد.

لطفي با اشاره به اينكه برای برگزاری اين کنسرت حدود دو سال و نیم پیش برنامه‌ریزی شده است اظهار كرد: باید موسساتی قوی در شهرستان‌ها وجود داشته باشند که بتوانند با ارتباط خوب با نهادهای محلی، کنسرت‌ها را برگزار کنند. بنابراين باید روال برگزاری کنسرت هم ساده‌تر شود و موسسات با خیال راحت به برگزاری کنسرت اقدام کنند.

آهنگساز «سپيده» در ادامه گفت: هنرمند نباید نگران این باشد که اگر کنسرتش با استقبال مواجه شود، دچار مشکل خواهد شد. شما فرض کنید اگر فرد یا گروهی درخواست مجوز برای برگزاری راهپیمایی دارد، مطابق قانون خودش هم مسئول برقراری نظم در آن است. در مورد کنسرت هم همین طور است و شما باید نظم را در این برنامه برقرار کنید. ضمن آنکه باید استانداری، اداره ارشاد، نیروی انتظامی و نهادهای مرتبط دیگر نیز با برگزارکنندگان هماهنگ شوند و همکاری کنند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آيا ممکن است برنامه فوتبال‌های جام جهانی استقبال از کنسرت را تحت‌الشعاع قرار دهد، تصريح كرد: من فکر می‌کنم زمان و ساعت این کنسرت با بازی‌های حساس جام جهانی تداخل ندارد، اما اگر هم کنسرت تحت‌الشعاع فوتبال قرار گیرد، این خواسته مردم شیراز است و به آن احترام می‌گذارم. اگر در محل کنسرت 200 نفر هم حاضر شوند، همان‌طور ساز خواهم زد که عده بسياري از مخاطبان در سالن باشند.

این آهنگساز و رديف‌دان برجسته موسيقي ايراني در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا طی چند سال گذشته خود را به چند خواننده محدود کرده است، گفت: یک اصطلاحی در میان شرکت‌های بزرگ فیلم‌سازی وجود دارد که می‌گویند نمی‌شود هر سال ستاره ساخت. این هم کمی شبیه کار ما است. خواننده سولیست گروه است و بخش زیادی از كار برنامه بر دوش او قرار دارد. اصولا باید آنقدر روی یک خواننده کار کرد تا از طرف مردم پذیرفته شود؛ خواننده‌ای که اتفاقا با وسواس هم انتخاب شده است. پس از آنکه یک خواننده جایگاه خودش را در میان مردم پیدا کرد، می‌توان سراغ خواننده دیگری رفت.

محمدرضا لطفی درباره آغاز تور کنسرت گروه‌های شیدا در شهرستان‌ها ابراز كرد: طرح کنسرت شیراز پس از کنسرت کاخ نیاوران شکل گرفت و شرکت‌های مختلفی پیشنهاد برگزاری این کنسرت را در شیراز به ما ارائه کردند، تا اینکه در نهایت دیدیم انجمن موسیقی ايران قدرت برگزاری این کنسرت را دارا است. باید ببینیم که این کنسرت و برنامه چطور برگزار خواهد شد و بعد برای کنسرت در شهرستان‌های دیگر برنامه‌ریزی کنیم. ضمن آنکه به دلیل محدودیت‌های مذهبی نمی‌توانیم یک برنامه مدون برای تمام سال تعریف کنیم و در تمام ماه‌ها کنسرت دهیم. اين موضوع، کمی برنامه‌ریزی را برای ما مشکل می‌کند.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه چطور در سال 85 تصمیم به بازگشت به کشور گرفتید، عنوان کرد: مثل اینکه مساله بازگشت من خودش تبدیل به یک مشکل شده. می‌گویند که چرا لطفی در دوره آقای احمدی‌نژاد بازگشت؟ من سال 72 به ایران آمدم و کار روی مکتب‌خانه را آغاز کردم، یعنی در دوره دولت آقای خاتمی. اگر هر رییس‌جمهور دیگری هم غیر از ایشان حضور داشتند، باز هم به ایران می‌آمدم.

اين آهنگساز ادامه داد: مثل تمام ایرانی‌های دیگر، ایران کشور من است و هر وقت که خواسته‌ام به وطنم بازگشتم. اتفاقا در دوره آقای مهاجرانی یکی از آلبوم‌های من در ارشاد برای دریافت مجوز با مشکل مواجه شد. من هم به شخص آقای مهاجرانی نامه‌ای نوشتم و از وضعیت گله کردم که خوشبختانه آلبوم هم در نهایت منتشر شد. مکتب‌خانه در همان موقع هم یک بار تعطیل شد، اما من اعتراضی نکردم. چون من فکر می‌کنم که دولت ها در ایران بیشتر از 25 درصد قدرت اجرایی را در اختیار ندارند و اگر زمانی آنها بیشترین سهم را در تصمیم‌گیری‌های اجرایی داشته باشند، واقعا اتفاق مهمی افتاده است. مراکز و نهادهای مختلف در امور تصمیم‌گیرنده هستند و به خصوص موسیقی که مشکلات خاص خودش را هم دارد.

لطفی با بیان اینکه مساله موسیقی مساله جمهوری اسلامی نیست، افزود: از گذشته‌های دور و از قرن دوم هجری این مشکلات شروع شده است. بعضی از کشورهای اسلامی، بخشی از آن را حل کردند، برخی کمتر و برخی بیشتر. در تداوم مشکلات موسیقی با اسلام این مشکلات به ما رسیده. باید کاری کرد که موسیقی هم مثل ادبیات فارسی از زیر فشارها دربیاید تا همه هنرمندان از جمله موسیقیدانان آثار بهتری خلق کنند.

این آهنگساز با بیان اینکه دولت‌ها برای ارتباط با هنر به خصوص موسیقی باید دارای استراتژی فرهنگی باشند، عنوان کرد: نباید سیاست‌های کلان فرهنگی با آمدن یک رییس جمهور عوض شود. باید یک نوع تعادل برای برخورد با موسیقی وجود داشته باشد. فرهنگ را نمی‌شود مثل اقتصاد مدیریت کرد و به دلخواه به هر طرف کشاند. اما متاسفانه ما موسیقیدان‌ها از همه بیچاره‌‌تریم و باید با هر سیاست تازه‌ای خودمان را تطبیق دهیم.

وی درباره موسیقی پس از انقلاب توضيح داد: پس از انقلاب تا پس از جنگ دوره اوج خلاقیت موسیقیدان‌هاي ما است. بسیاری از آهنگسازان و از جمله آقای علیزاده، شجریان و خود من بهترین آثارمان را در این دوران خلق کردیم. چون در این دوره نگاه به بیرون نبود و به نوعی مجبور بودیم که به هویت خودمان برگردیم.

لطفي افزود: تقریبا پس از دوره جنگ ما وارد عرصه بین‌المللی شدیم و کالاهای مصرفی زیادی وارد کشور شد که همراه با آنها فرهنگ آن کالاها هم وارد شد. به نوعی در یک بمباران فرهنگی و هنری قرار گرفتیم. راه‌حل درست در چنین شرایطی آن است که توان خودمان را بالا ببریم و با حمایت از موسیقی، زمینه شناخت جهانی از آن را فراهم کنیم، نه اینکه در را به روی خودمان ببنیدیم. متاسفانه وقتی صحبت از فرهنگ و هنر غیرایرانی می‌شود، همه از نوع غربی آن را برداشت می‌کنند، در حالی که از چین و هند گرفته تا آمریکای لاتین، فرهنگ و هنر بسیار غنی وجود دارد که برخی از آنها ارتباط نزدیکی با موسیقی ایرانی دارند.

این آهنگساز در خصوص برنامه های آتی خود و گروه‌های شیدا نیز عنوان کرد: در زمینه انتشار آلبوم برنامه آوای شیدا انتشار هر آلبوم در یک فاصله تقریبی سه ماهه است و در حال حاضر یک آلبوم بداهه‌نوازی من و آقای قوی‌حلم در دهلی و همین‌طور ردیف میرزا عبدالله که به همراه گروه بانوان ضبط شده در آستانه انتشار قرار دارند. چند سال است که پروژه‌ای را مرتبط با موسیقی قشقایی شروع کرده‌ام و امیدوارم که با همراهی گروه‌های شیدا و موسیقیدانان محلی و البته پس از دریافت مجوز بتوانیم آن را در تخت جمشید اجرا کنیم. علاوه بر این پروژه دیگری را هم مرتبط با اکو و سفر به کشورهای آسیای میانه دارم. امیدوارم بتوانم با موسیقیدانان بزرگ کشورهای این حوزه کارهای مشترکی انجام دهم.

در ادامه اين نشست نيز بابک رضایی مديرعامل انجمن موسیقی ایران هم که در این نشست حضور داشت، در خصوص برنامه کنسرت گروه‌های شیدا در شیراز گفت: همان‌طور که استاد لطفي عنوان کردند، بعد از کنسرت نیاوران بحث اجرا در شهرستان‌ها هم مطرح شد. اما به دلیل آنکه این کنسرت باید در حد استانداردهای معمول برگزار می‌شد، با توجه به شناختی که از این شهر داشتم، تصمیم بر آن شد که کنسرت در شیراز برگزار شود. البته انجمن موسيقي ايران پیش از این هم علاوه بر برنامه‌های معمول خود با ارکسترهای سمفونیک و ملی، در برگزاری کنسرت اساتید دیگری هم مشارکت داشت. کنسرت استاد علیزاده و ارکستر ناسیونال اوکراین یکی از آنها بود.

وی ادامه داد: برنامه‌های انجمن موسيقي ايران در جهت برنامه‌های دولت در زمینه تمرکززدایی، برگزاری کنسرت‌هایی در شهرهای مختلف است. ضمن آنکه پس از برگزاری موفقیت‌آمیز شب‌های موسیقی ایران که بازخوردهای بسیار خوبی هم داشت، انجمن موسیقی به دنبال برگزاری دوره دوم از شب‌های موسیقی ایران و حضور هنرمندان موسیقی محلی در تهران است. ضمن آنکه پس از برگزاری دور اول شب‌های موسیقی ایران، در برخی شهرستان‌ها برنامه شب‌های موسیقی به صورت محلی به اجرا درآمد.

کنسرت محمدرضا لطفی و گروه هم‌نوازان شیدا به خوانندگی محمد معتمدی شب‌های 4 و 5 تیر در باغ عفیف‌آباد شیراز برگزار می‌شود. بلیت فروشی این کنسرت از دو روز قبل تنها به صورت اینترنتی و از طریق سایت: www.t-nay.ir آغاز شده است. شهروندان شیرازی که برای خرید بلیت کنسرت دسترسی به اینترنت ندارند، با مراجعه به فروشگاه‌های معتبر فروش آثار موسیقی می‌توانند اقدام به خرید بلیت اين كنسرت نمايند.
منبع: 
تاریخ انتشار : شنبه 29 خرداد 1389 - 00:00

برچسب ها:

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود لطفی: شیراز می تواند پایتخت موسیقی کشور باشد | موسیقی ما