برنامه یاد بعضی نفرات
 
موزه موسيقي صبا افتتاح شد
بعد از 7 سال؛
موزه موسيقي صبا افتتاح شد

موسیقی ما - موزه موسیقی صبا عصر دیروز با حضور جمعی از هنرمندان و مسئولان موسیقی و هنری افتتاح شد.  در این مراسم كه با حضور محمدحسین ایمانی‌خوشخو معاون هنری ارشاد، بابك رضایی مدیرعامل انجمن موسیقی ، حمیدرضا شبابی مدیر موزه،خبری مدیر كل دفتر موسیقی ارشاد، میلاد كیایی، مصطفی پورتراب، داوود گنجه‌ای ، هادی منتظری و تنی چند از هنرمندان موسیقی برگزار شد ، ایمانی خوشخو معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صبا گفت: مسئولیت فرهنگی و هنری هر كشوری این است كه از تاریخ، فرهنگ و هنر خود دفاع كند، به همین دلیل باید بزرگان فرهنگ و هنر كشور به گونه‌ای مورد توجه قرار گیرند كه چه در زمان حیات و چه در زمانی كه جامعه ما را ترك می‌كنند، در قله بودن آنها هیچگاه فراموش نشود.
وی ادامه داد: موسیقی به عنوان یكی از هنرهای ارزشمند و فاخر این كشور و جزء تاریخ و تمدن ایران زمین است، بی شك این هنر در تاریخ خود، نقاط قوت فراوانی داشته كه از آن جمله می‌توان به اساتیدی اشاره كرد كه توانستند این هنر را در بستر زمان نسل به نسل منتقل كنند.
وی ابراز داشت: در جمع هنرمندان همیشه چهره‌های برجسته و شاخصی وجود دارد كه به علت داشتن ویژگی‌های منحصر به فرد نورافشانی می‌كنند و در طول زمان به بقای هنری خود ادامه می‌دهند، استاد ابوالحسن صبا یكی از این چهره‌های شاخص هنر موسیقی است كه حق بزرگی برگردن این هنر دارد.
ایمانی با اشاره به منزل استاد صبا كه تبدیل به موزه موسیقی صبا شده، افزود: در جای جای این خانه كوچك كه به بزرگی موسیقی كشورمان وسعت دارد، چهره‌های تابناكی حضور دارند كه در محضر استاد آنچه را كه باید آموخته‌اند.
معاون هنری ارشاد گفت: این موزه می‌تواند حلقه ارتباطی برای نسل جدید و استادان موسیقی كشور و علاقه مندان به موسیقی در خارج از كشور باشد.حمایت و بزرگداشت از هنرمندان نباید تنها به زمانی كه هنرمندان از بین ما می‌روند، موكول شود، خوشبختانه معاونت هنری در زمان خدمت خود در دولت نهم، دیدارهایی با اساتید بزرگ موسیقی از جمله استاد شهناز داشته است.
وی تصریح كرد: در این چند سال حضور من در این معاونت، هركجا كه استمداد كردیم، اساتید بزرگ موسیقی آمده و بار سخت داوری، تعلیم و ... را بر دوش كشیده‌اند و اگر در این چهار سال علی رغم كاستی های موجود، موسیقی به جای خوبی رسیده به دلیل زحمات این اساتید بوده است.
وی ابراز داشت: امیدوارم در دولت آینده و با مدیریت جدید در عرصه هنر، نگاه درستی به موسیقی شود.
در ادامه این مراسم میلاد كیایی شاگرد استاد صبا گفت: متاسفانه هرگز افتخار شاگردی مستقیم استاد صبا را نداشته‌ام، اما به خاطر دارم كه در همین ساختمان در سال 1332 و درست در زمان كه من 8 سالم بود، به نزد استاد می‌آمدیم تا برادرم درس سنتور را از ایشان فرا گیرند.
وی افزود: استاد صبا قبل از آن كه هنرمندی بزرگ در عرصه موسیقی باشد، یك معلم و یك مدرس بزرگ بوده و شاگردان بزرگی از جمله مرحوم تجویدی و مرحوم مهدی خالدی را تربیت كرده است.
كیانی گفت: یكی از مهم‌ترین ویژگی‌های آثار استاد صبا می‌توان به وجود رنگ و بوی ایرانی در آثار ایشان اشاره كرد.
وی در پایان اظهار داشت: این هنرمند بزرگ در مرحله اول فرهنگ داشته و بعد هنر، صبا پدر بزرگی برای موسیقیدانان ایران است.
بعد از صحبتهای كیایی حمید رضا شبابی؛ مدیر موزه موسیقی صبا به ارائه گزارشی از بازسازی موزه پرداخت و گفت: موزه صبا همان منزل قدیمی استاد ابوالحسن صبا است كه پیش از این در آبان ماه سال 1353 به دست استاد علی اكبر شهنازی افتتاح شده بود. این خانه با وجود وسعت فیزیكی بسیار كمی كه دارد اما به لحاظ موسیقایی و معنوی وسعتی به اندازه موسیقی تمام ایران را در دل خود جای داده است.
وی ادامه داد: خاندان صبا خاندانی هنرمند بوده‌اند و تاثیر فراوانی بر هنر این سرزمین داشته‌اند و نسل حاضر می‌بایست قدردان زحمات افرادی از این دست باشد؛ من خوشحال هستم كه بالاخره پس از سال‌ها این موزه را با سعی و وزارت ارشاد اسلامی و سازمان میراث فرهنگی و خانه موسیقی بازگشایی می‌شود.
موزه موسیقی صبا بعد از گذشت 7 سال دیروز توسط مصطفی كمال پورتراب بازگشایی شد.

 

     

     

     

     

منبع: 
فارس
تاریخ انتشار : سه شنبه 13 مرداد 1388 - 00:00

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:35

اولین خبر رسمی از البوم جدید چاوشی

http://www.mchavoshifans.com/main/

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:35

خب نشانی موزه رو هم می‌آوردید.

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود موزه موسيقي صبا افتتاح شد | موسیقی ما