برنامه یاد بعضی نفرات
 
سیاستهای موسیقی ارشاد تغییر نمی کند / موسیقی زیرزمینی هیچ نسبتی با موسیقی ما ندارد
وزیر ارشاد:
سیاستهای موسیقی ارشاد تغییر نمی کند / موسیقی زیرزمینی هیچ نسبتی با موسیقی ما ندارد
موسیقی ما - ما همچنان بر سر اصول و مواضع مان هستیم و به فرض پیروزی آقای احمدی نژاد و بودن من در پست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تغییری در نوع نگاه دولت نسبت به موسیقی به وجود نخواهد آمد.
محمدحسین صفار هرندی در پاسخ به این سوال که در صورت انتخاب آقای احمدی نژاد در دهمین انتخابات ریاست جمهوری و حضور دوباره شما در وزارت ارشاد چه تغییراتی را در حوزه موسیقی اعمال می کنید  گفت: ما در طول این مدت بر اساس اصول و قواعدی عمل کرده ایم و مبنایی برای تعامل با عرصه موسیقی و هنرمندان این حوزه داشته ایم. ما همچنان بر سر این اصول و مواضعمان هستیم و قطعا اگر فرض شما درست از کار در بیاید ما دنباله همین روند را در پیش خواهیم گرفت.
صفار هرندی درباره موسیقی فاخر و دلایل عدم اشاره به ویژگیها و مصادیق تشخیص موسیقی فاخر از سوی خود تصریح کرد: روایت موسیقایی"فریاد هجران" که برای دیدن آن رفته بودم یکی از مصادیق همان موسیقی فاخر است که قبلا به آن اشاره کرده ام. در طول این مدت نمونه هایی از این دست با حمایت ارشاد اجرا شده و اگر اهالی موسیقی به ویژگیهای این کارها توجه کرده باشند قطعا می توانند معنا و مفهوم موسیقی فاخر را از دل آنها بیرون بکشند.

اهالی موسیقی خواستار پاک ماندن ساحت موسیقی هستند
وزیر ارشاد همچنین درباره برآورد خود در طول مدت وزارتش از وضعیت موسیقی کشور و هنرمندان این حوزه گفت: به نظرم همتی در میان اهالی موسیقی وجود داشته و دارد که خواستار پاک ماندن ساحت موسیقی هستند. در این دولت به دلیل وجود چنین تمنایی زیاد لازم نبود کسی رنجی را متحمل شود چون ما به عنوان خدمتگزاران عرصه فرهنگ همراه و هم عقیده با موضوع پاک ماندن عرصه موسیقی بودیم و خود اهالی موسیقی نیز با چنین مطلبی همراه بودند.

موسیقی زیرزمینی هیچ نسبتی با موسیقی ما ندارد
وی در ادامه افزود: آن دسته از اهالی موسیقی که موسیقی را علم، فن، هنر و میراث می دانند همگی تلاش کرده اند تا عرصه موسیقی را از برخی آلودگیها مبرا کنند. البته ما با آفتی به اسم موسیقی زیرزمینی مواجه هستیم که هیچ نسبتی با موسیقی کلاسیک، سنتی و محلی ما ندارد و به نظر می رسد برای سامان دادن عرصه موسیقی باید کوشید تا بین این حوزه ها اختلاطی ایجاد نشود.
صفارهرندی ضمن اشاره به کنسرت"فریاد هجران" که به مناسبت سالروز رحلت امام(ره) برگزار می شد گفت: این کار به نوعی ادای احترام و ادب به ساحت مردی است که در تاریخ معاصر جهان نقش آفرینی برجسته داشته و نه فقط متعلق به مردم کشور خودش و مسمانان بلکه برای هر انسان آزاده ای مقتدی و پیشوای بزرگی محسوب می شود. درباره چنین شخصیتی شایسته است ما از راههای مختلف به او ابراز احترام و ادب کنیم. گاهی با نوشتن یک مقاله، زمانی با تحریر یک کتاب و گاهی نیز با یک اثر موسیقایی باید ابراز ارادت کرد.

"فریاد هجران" خلاء ابراز ارادت موسیقایی به امام را پر کرد
وی در ادامه تصریح کرد: روایت موسیقایی"فریاد هجران" که من نیز شاهد آن بودم به نوعی این خلاء ابراز ارادت موسیقایی به امام را پر می کرد. البته قبلا هم کارهای موسیقایی ارزشمندی برای امام شده بود منتهی "فریاد هجران" خوشبختانه کار بسیار زیبا و تاثیرگذاری است که ارکستر سمفونیک تهران با رهبری استاد صهبایی و با آهنگسازی هنرمند جوان و آینده دار کشورمان بهزاد عبدی ارائه شده و من از همه آنها سپاسگزارم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین گفت: خیلی حساب دستم نیست در طول وزارتم از چند برنامه موسیقایی دیدن کرده ام ولی تقریبا همه کارهای همردیف "فریاد هجران" را که در چند سال اخیر ارائه شده تلاشم این بوده که خودم در زمان اجرایشان حاضر باشم شاید بشود گفت که در قیاس با دوره های گذشته هیچ وقت ما اینقدر کارهای فاخرو ارزشمند نداشته ایم که از افتخارات دولت نهم است.
منبع: 
مهر
تاریخ انتشار : شنبه 16 خرداد 1388 - 00:00

دیدگاه‌ها

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:35

با قسمت دوم حرفهای هرندی موافقم. آری هم شما هم مردم و هم هنرمندان به این که "موسیقی زیرزمینی هیچ نسبتی با موسیقی ما ندارد." اعتقاد دارند. امّا آیا شما برای حل این مشکل کاری انجام داده اید. آیا فکری برای بهبود این وضعیت نموده اید. صرف اینکه ما فقط به زبان بیاوریم، که مشکلی را حل نمی کند. الان در موسیقی کشور وضع کسانی که موسیقی زیرزمینی کار می کنند خیلی بهتر از کسانی هست که قانون مند هستند. آنها همه گونه وسیله تبلیقات رو در اختیار دارند. اینترنت ، شبکه ی ماهواه ها و حتی رسانه ملی در دستان کسانی هست که در موسیقی زیر زمینی فعالیت می کنند.
از طرفی خواننده های زیر زمینی با دریافت 5-6 ملیون به اجرای برنامه در مجالس عروسی و جشن ها می پردازند و از طرفی دیگر در برنامه های دولتی که توسط نهاد های مختلف ایجاد می شود به اجرای برنامه می پردازند. بعضاً در رسانه ی ملی هم کارهایی انجام می دهند. به راحتی در نقاط مختلف کشور و حتی خارج کشور به اجرای کنسرت می پردازند. شبکه های ماهواره ای هم که احتیاجی به گفتن ندارند.

آقای صفار هرندی؛ از شما چند سوال دارم.
چه کاری برای حمایت از تولید کنندگان آثار مجاز کشور کرده اید؟
آیا تا به حال بخشنامه ای به نهاد های دولتی دادید که در صورت لزوم از چه کسانی استفاده کنند؟
چه برنامه ای برای لغو نشدن کنسرت های هنرمندان مجاز کشور در شب قبل از اجرا دارید؟
چه راهی برای تبلیقات محصولات موسیقی و کلاً محصولات فرهنگی جلوی پای هنرمندان گذاشته اید؟ (در رسانه ملی نمی توانی تبلیغ کنی – در ماهواره ها نمی توانی تبلیغ کنی – حق استفاده از بنر ها را نداری )

آقای صفار هرندی، با حفظ تمام احترامات، همین سیاست های شما باعث شد تا یه فیلم ساز درجه ی سه ایران فیلم زیرزمینی تولید کند. بله آقای وزیر، همین کارهای شما باعث شد تا سازمان صدا و سیما برایتان تعیین تکلیف بکند و پخش کارهای مجوز دار را مشروط به برسی دوباره ی خود می داند. فکر نکنید که با اعمال همچین سیاستهایی به هنر کشور کمکی کردید.

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود سیاستهای موسیقی ارشاد تغییر نمی کند / موسیقی زیرزمینی هیچ نسبتی با موسیقی ما ندارد | موسیقی ما