برنامه یاد بعضی نفرات
 
محسن فتاحی: از چاوشی خواستیم ترانه‌ای برای شادی مردم بسازد
گفتگو با مدیر کل فرهنگی شهرداری تهران به بهانه فعالیت‌های نوروزی شهرداری در حوزه موسیقی
محسن فتاحی: از چاوشی خواستیم ترانه‌ای برای شادی مردم بسازد
نوروز امسال به دلیل شیوع کرونا حال و هوای هرسال را ندارد و این مسئله تمام فعالیت‌های هنری فرهنگی را تحت شعاع قرار داده است. همین موضوع باعث شد بخش فرهنگی شهرداری تهران رویکرد جدیدی در پیش بگیرد و برنامه‌هایش را با شرایط همسو کند. این نهاد برنامه‌های مختلفی برای مردم تهران در نظر گرفته که کنسرت روزبه نعمت‌اللهی برای صندلی‌های خالی در برج میلاد اولین رویداد بود. فعالیت دیگر آن‌ها همکاری با محسن چاوشی برای انتشار قطعه «شرح الف» بود. چاوشی که در زمینه انتشار تک آهنگ به مناسب عید نوروز سابقه درخشانی دارد امسال قرار نبود قطعه‌ای منتشر کند و به همت بخش فرهنگی شهرداری تهران این اتفاق افتاد. شرح الف با آهنگسازی، شعر و تنظیم محسن چاوشی چند روز پیش منتشر شد و مورد استقبال هواداران این خواننده قرار گرفت. بخش فرهنگی شهرداری تهران همچنین در نظر دارد پادکست‌های متنوعی در زمینه موسیقی تولید کند و برگزاری کنسرت آنلاین را در دستور کار قرار داده است که امشب با اجرای امید حاجیلی آغاز می‌شود و فردا خبرهای بیشتری از این رویداد منتشر خواهد شد. به همین بهانه با محسن فتاحی مدیر کل فرهنگی شهرداری تهران گفت‌وگویی کوتاهی انجام دادیم:
فعالیت‌های فرهنگی هنری شهرداری تهران که گویا امسال با نام «نوروزخانه» پیگیری می‌شود شامل چه بخش‌هایی است و چه تفاوتی با سال‌های قبل دارد؟
ما هر سال برنامه‌های نوروزی شهرداری را در قالب «نوروزگاه» انجام می‌دادیم. بر پایه مطالعات و مباحث علمی، اصرار و تبلیغات زیادی داشتیم که مردم از خانه‌هایشان بیرون بیایند و در فضای شهری با هم مراوده داشته باشند. دوست داشتیم از فضای نوروز استفاده شود و مردم تهران با زیبایی‌های شهرشان بیشتر ارتباط بگیرند. میادین و معابری مشخص می‌شد و برنامه‌های مختلفی اجرا می‌کردیم. تاکید ما بر این بود که مردم از رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی فاصله بگیرند و به فضای شهری بیایند. امسال بر خلاف هر سال به خاطر شرایط خاصی که ایجاد شد و پروتکل‌هایی مخصوصی که به خاطر قرنطینه‌های خانگی به وجود آمد باید رویکردمان را تغییر می‌دادیم. برخلاف هر سال که به عنوان خادمان مردم در شهر میزبانشان بودیم تصمیم گرفتیم مهمان مردم در خانه‌هایشان باشیم. بنابراین امسال دیگر نوروزگاه امکان پذیر نبود و باید بخش کوچکی از کسالت مردمی که مجبورند در خانه بمانند را برطرف می‌کردیم. با این دیدگاه به نوروز در خانه رسیدیم که سرانجام به عنوان «نوروزخانه» آغاز شد. برنامه‌های فرهنگی نوروزی امسال با این عنوان به مردم ارائه می‌شود.
همکاری با محسن چاوشی چگونه شکل گرفت؟
با توجه به اینکه به نوروز 1400 نزدیک می‌شویم برنامه‌های مفصلی برای نوروز آماده کردیم. امسال آخرین نوروز سده بود و سال آینده اولین نوروز سده جدید است. برنامه‌های ما قرار بود در کل سال 1399 و 1400 ادامه داشته باشد. یکی از محوری‌ترین موضوعات این فعالیت موسیقی است. سعی ما هم بر این بود که موسیقی‌ از ژانرهای مختلفی را درنظر بگیریم که همگی به نوعی زیر چتر موسیقی تهران جمع می‌شوند. در این شرایط بحرانی نیاز بود که حال و هوای مردم کمی شاد شود و اندکی از کسالت و غمزدگی خارجشان کنیم. یکی از این فعالیت‌ها همکاری ما با «محسن چاوشی» بود. با توجه به اینکه در سال‌های قبل به مناسبت نوروز تک آهنگ‌هایی منتشر کرده بود با او طرح مساله کردیم و متوجه شدیم برنامه‌ای برای انتشار تک آهنگ جدیدی ندارد. ما شرایط را توضیح دادیم و گفتیم باید در این شرایط حال مردم را اندکی بهتر کرد. این هنرمند مردمی هم با توجه به دغدغه‌ای که در زمینه مسئولیت اجتماعی داشت با ما هم همراه شد و قطعه «شرح الف» تولید شد.
آیا جزئیات این همکاری از سوی شما تبیین شد یا محسن چاوشی اختیار عمل داشت؟
حقیقتا با محسن چاوشی به شکل مرسوم همکاری نکردیم بلکه بر اساس نگاه جدیدی این اتفاق افتاد. ما ساخت یک قطعه را به ایشان سفارش ندادیم. فاکتورهای اثر را از پیش تعیین نکردیم بلکه مساله را برای ایشان توضیح دادیم و دغدغه و دیدگاهمان را مطرح کردیم. در چنین شرایطی و برای برهم زدن این سنگینی و غمزدگی بی شک ارتباط با خداوند و اصولا هر آنچه مادی نیست می‌تواند کمک کننده باشد. ما چنین موضوعی را در شعرها و آثار اخیر محسن چاوشی دیده بودیم. با گرایش به مفاهیم عرفانی و معنوی در مذاکراتمان کار را به ایشان سپردیم و مشخص نکردیم که چیزی باید تولید شود. فقط از محسن چاووشی خواستیم اثری تولید کند که حال مردم را خوب کند و قرار شد پس از تولید کل پکیج بررسی شود. خداروشکر با شناختی که داشتیم این اعتماد پاسخ داد و مردم عزیزمان هم اثر را دوست داشتند.
منبع: 
موسیقی ما
تاریخ انتشار : جمعه 8 فروردین 1399 - 16:06

دیدگاه‌ها

چهارشنبه 17 اردیبهشت 1399 - 05:04

آقای چاوشی
این بود زندگی رو گوش کن
عمو زنجیرباف هم گوش کن
بعد شرح الفو گوش کن!
بعد لطفا خجالت بکش ...

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود محسن فتاحی: از چاوشی خواستیم ترانه‌ای برای شادی مردم بسازد | موسیقی ما