نظری که شما قصد پاسخ دادن به آن را دارید وجود ندارد.
گفتوگوی موسیقی ما با آهنگساز کهنهکار که بعد از 40 سال به ایران بازگشت
هرمز فرهت: آتیه موسیقی ایران در کار آهنگسازی است
موسیقی ما - بعد از 40 سال یکی از بزرگترین چهرههای موسیقی کلاسیکِ ایران به وطن برگشته است؛ این اولین خبرِ خوبِ این روزهای موسیقی است. دیگر چهرهی نامدارِ موسیقی -لوریس چکناواریان- برایش بزرگداشت گرفته و دو چهرهی نامدار -هوشنگ کامکار و شاهین فرهت- در بزرگداشتش در ثنایش گفتهاند، اینها همه خبرهای خوبِ دیگرِ این روزهای موسیقیاند؛ اما میدانید از همه بهتر چیست؟ اینکه دوباره همه چی دست به دست هم داد تا غافلگیر شویم و یادمان بماند که این دنیا با تمامِ نامهربانیهایش، هنوز قدردانِ «بزرگی» است. قدردانِ «خوبی» است و «هنر»؛ و جز این اگر بود که حضورِ آهنگسازِ نامی بعد از چهل سال چنین شور و شوقی برنمیانگیخت؛ آهنگسازی که موسیقی تعدادی از مهمترین فیلمهای تاریخ سینمای ایران چون گاو، پستچی، دایره مینا و آرامش در حضور دیگران را ساخته است؛ برای آشنایی بیشتر لازم است بگوییم «هرمز فرهت» فارغالتحصیلِ کالج میلز در رشته آهنگسازی است و دکترای موسیقیشناسی خود را از یو.سی.ال. ای دریافت کرده است، او با موسیقی ایران نیز آشناست و نزد حسین صبا (سنتور) و نصرالله زرینپنجه (سهتار) فراگرفته است. او سالها رییس دانشکده موسیقی دانشگاه دوبلین بوده و در مدت زمانِ حضورش در ایران، فرصتِ دیدار با او در هتلِ محلِ اقامتش به لطفِ «رضا کهریزی» -آهنگساز- فراهم شد؛ دیداری که دو روز ادامه داشت و این امکان را شکل داد پای صحبتهای استادی بنشینیم که در نود سالگی، همچنان سرزنده و پویا، نگرانِ موسیقی ایران است.
- شما بعد از چهل سال به ایران آمدید، فکر میکردید بعد از این همه سال، تا این اندازه در فضای موسیقی ایران شناخته شده باشید و حضورتان تا این اندازه مورد توجه قرار گیرد؟
- در این سالها تا چه اندازه آثار آهنگسازانِ ایرانی را ترغیب میکردید؟
- شما به این نکته اشاره کردید که آتیهی موسیقی ایران در آهنگسازی است. ممکن است در این باره توضیح بیشتری دهید؟ این سوال را از این جهت میپرسم که به نظر میرسد که چهرههای موثر آهنگسازی در این سالها کمتر از تعدادِ نوازندگان بوده است.
- به نظرتان واقعا مربوط به گذشته است؟
- منظورتان این است که در حینِ انجامِ حرکاتِ نوین، بخشی از آن نیز باید بدون دخل و تصرفی به حیاتِ خویش ادامه دهد؟
- اما شما به حرکاتِ نوین در موسیقی سنتی اشاره کردید؟
- یعنی حدود 150 سال قبل.
- منظورتان موسیقی کلاسیک غربی است.
- در ایران هم همین خصوصیت را داراست؟ یعنی به همان اندازه فراگیر است.
- شما به مسالهی قضاوت اشاره کردید، ماجرایی که در شرایط کنونی در ایران بسیار وجود دارد و مدام کارها مورد سنجش قرار میگیرد؛ اینکه چقدر با معیارهای موسیقی سنتی هماهنگ است یا مثلا چقدر از المانهای موسیقیهای دیگر استفاده شده است یا خیر؟
- پس نباید نگرانِ موسیقی سنتی یا کلاسیک بود؟ اینکه ممکن است با آثاری که ساخته میشود در معرضِ هجوم قرار گیرند؟
- آقای فرهت، با توجه به مطالعات و تخصص شما در زمینهی موسیقی کلاسیک، میخواهم این سوال را مطرح کنم که خیلیها معتقدند نوازندگانِ ایرانی، موسیقی کلاسیک جهانی را با لهجه مینوازند، درست مثلِ یک نوازندهی غربی که چون با فرهنگ ما آشنا نیست؛ مثلا نمیتواند دوتار را مثلِ یک نوازندهی خراسانی بنوازد.
- پس چطور است که تعدادِ چهرههای موسیقی کلاسیک ما در دنیا – بهخصوص نوازندهها- تا این اندازه اندک است.
- چرا؟
- شما هم در زمینهی موسیقی ایرانی تحصیل داشتهاید و هم موسیقی کلاسیک، این دو را چگونه با هم پیوند زدهاید؟
- آقای دکتر آیا این امیدواری وجود دارد که ما از این پس بیشتر شما را در عرصهی موسیقی در داخل کشور ببینیم؟
منبع:
سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : یکشنبه 16 اردیبهشت 1397 - 15:56
دیدگاهها
arezoy salamati o paydari baray ishon. eftekharid
دوستان نیاز ب کمک دارم کسی میتونه کمکم کنه بیاد دایرکت
عصرتون زیبا
خوش امديد
افزودن یک دیدگاه جدید