نظری که شما قصد پاسخ دادن به آن را دارید وجود ندارد.
نشست خبری ارکستر بادی بزرگ «آرس نوا» برگزار شد؛
آرمین قیطاسی: نمیخواهیم صرفا یک کنسرت پرزرق و برق داشته باشیم
موسیقی ما – نشست خبری ارکستر بادی بزرگ «آرس نوا» در تالار وحدت تهران برگزار شد. در این برنامه «آرمین قیطاسی»، رهبر و تنظیم کننده آرس نوا، به همراه «مهدی محمدی» و «آمانج آذرمی» که خوانندگان این گروه هستند حضور داشت. جمعی از خبرنگاران رسانه های دیجیتال و مکتوب هم به طرح سوالات خود از میزبانان برنامه پرداختند. کنسرت ارکستر بادی بزرگ آرس نوا طی روزهای 17 و 18 شهریورماه و به میزبانی تالار وحدت تهران برگزار می شود. گروه آرس نوا برای این کنسرت برنامه های متنوعی تدارک دیده است از جمله آنها می توان به اجرای sync movie with live music اشاره کرد. قیطاسی چندی پیش در گفتگوی مفصل با سایت «موسیقی ما» درباره این برنامه و سایر تدارک های آرس برای کنسرت شهریورماه جزئیاتی را مطرح کرده بود.
گزارش نشست خبری کنسرت آرس نوا به همراه عکس های این برنامه و یکی از جلسات تمرین این گروه در ادامه پیش روی شما قرار دارد:
آرمین قیطاسی در ابتدا گفت:«گروه آرس نوا اهداف بزرگی دارد و نمی خواهیم که صرفا یک کنسرت پرزرق و برق داشته باشیم. اولین هدف ما ارتقا سطح شنیداری مخاطبان است. خدا را شکر ارکستر سمفونیک و ارکستر ملی نداریم و به گفته مدیران فقط دو ارکستر آرس نوا و «پارسیان» را داریم که به زعم آنها همین کفایت می کند. هدف بعدی ما دعوت از خوانندگانی است که تحصیلات آکادمیک دارند و قابلیت هایی بالایی در موسیقی داشته باشند. استفاده از کودکان و نوجوانان در بخش آوازی و نوازندگی به عنوان یکی دیگر از اهداف آرس نوا است. متاسفانه برخی از موزیسین های پیشکسوت پس از پایان خدمت به فرهنگ و هنر مملکت کنار گذاشته می شوند. قصد داریم به عنوان یکی دیگر از اهداف، از حضور این پیشکسوتان بهره مند شویم. در کنسرت پیش رو ارتقای سطح شنیداری، حضور خوانندگان تحصیلکرده و همراهی کودکان و نوجوانان از جمله اهداف آرس نوا هستند که عملی خواهند شد. کودکان 4 تا 9 سال به عنوان سولیست، همراه ما در این برنامه هستند. قصد داریم که برخی سازهای ناشناخته را هم معرفی و اجرا کنیم.»
من درخواست شرکت یکی از مسابقات بین المللی را داشتم که با آن موافقت نشد و دلیل هم کمبود بودجه ذکر شد. از «میلاد عمرانلو» بابت کسب مقام های گروه «آوازی تهران» تشکر می کنم و آنها هم هیچ حمایتی نداشتند. الان گروه آوازی تهران مورد تقدیر قرار می گیرد ولی این اتفاق زمانی رخ می دهد که مقام را کسب کرده اند. مطمئن هستم که هیچ گونه حمایت مالی از آنها صورت نگرفت.»
او در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر همکاری بیشتر با خوانندگان موسیقی پاپ گفت:«من تقریبا با تمامی خوانندگان به جز زنده یاد «ناصر عبداللهی» همکاری داشتم. در این سالها متاسفانه رفتارها و اخلاقیاتی دیدم که نتوانستم ادامه دهم. موسیقی پاپ ما این روزها بیشتر درگیر بیزنس محوری است. بالاخره امرار معاش موزیسین ها از این راه است ولی وقتی اخلاقیات هم به این سمت گرایش داشته باشد، کار کردن سخت می شود. اکثر دوستان تحصیلات آکادمیک آواز یا تخصصی در نواختن ساز ندارند. منظور من همه دوستان نیست ولی اکثرا به این شکل هستند. آسیب بزرگ موسیقی پاپ استفاده از سکوئنس و پلی بک در کنسرتها است که این امر به منزله پایین گرفتن سطح شعور مردم است. مردم مبلغ زیادی هزینه می کنند و موردهایی را در کنسرت ها دیده ام که صدای وکال از کامپیوتر پخش شده است. این واقعا خیانت است و نمی دانم که چرا دفتر موسیقی برای این اتفاقات تصمیماتی اتخاذ نمی کنند. فقط اصواتی را می توانیم از طریق پلی بک اجرا کنیم که نتوانیم آنها را با ساز تولید کنیم. متاسفانه پلی بین ما بین خوانندگان وجود دارد که این پل، مدیر اجرایی و مدیر برنامه است که در این بین معمولا مدیر برنامه ها بازاری هستند. این مساله باعث می شود که فاصله بین ما و خواننده ها قطع شود و نتوانیم با آنها وارد مذاکره شویم.
چهار بک وکال در این کنسرت خواهیم داشت که یک قطعه را فقط خودشان اجرا خواهند کرد. «رایسا آوانسیان»، «ملانی آوانسیان»، «صحرا بیرنگ» و «باربد بیات» دوستانی هستند که در این بخش ما را همراهی خواهند کرد. نود درصد قطعات این کنسرت را مردم از طریق نظرسنجی انتخاب کرده اند که «اسکای فال» بیشترین رای را داشته است و «خونه مادربزرگه» هم پس از آن قرار گرفته است. قطعه خونه مادربزرگه با حضور 60 کودک چهار تا نه سال اجرا خواهد شد.
دلخوری من صرفا مختص آرس نوا نیست و همه گروه های خودساخته موسیقی چنین گلایه هایی دارند. به نظر من فقط مجوز دادن به کارهای فاخر به منزله حمایت نیست. ما باید ببینیم که معضلات و مشکلات چیست. شاید باورکردنی نباشد ولی نوازنده های خوب ما در هر ساز بادی به سه نفر نمی رسد. اگر بگوییم نوازنده نداریم شاید سنگین تر باشیم! حمایت از اینجا شروع می شود و باید در راستای تربیت، آموزش و اشاعه موسیقی در کشور تلاش صورت گیرد.
مهدی محمدی: من در این کنسرت یک قطعه اسپانیش و دو قطعه انگلیسی اجرا می کنم. قطعه اسپانیش را با «آمانج آذرمی» به شکل دوئت اجرا می کنیم. تحصیلات من در زمینه آواز کلاسیک و آهنگسازی است. در گروه های کر مختلف به سولیست و لیدر گروه فعالیت داشته ام.
مردم حق دارند که بگویند با این موسیقی ارتباط برقرار نمی کنیم و برخی آن را نمی شناسند. هدف آرس نوا این است که موسیقی های جز، کلاسیک، پاپ و لاتین را به گونه ای تنظیم و اجرا می کند که عوام هم به سمت آن حرکت می کنند. اگر قرار باشد هر موسیقی را به شکل اورژینال اجرا کنیم شاید در مقطعی از حوصله افراد عادی خارج باشد. ژانر کلاسیک به شکلی اجرا می شود که مطمئنا مورد پسند افراد عادی هم قرار می گیرد.
به نظر من تا زمانی که خوراک خوب ارائه نشود کسی معنای خوراک خوب را نداند. به همین جریانات موسیقی قانع هستیم چون بالاتر از آن را ندیده ایم. فکر می کنم در ایران از همه نقاط دنیا مقوله خواننده محوری شدیدتر باشد ولی چرا با توجه به همین مساله هم وقتی ما موسیقی اینسترومنتال اجرا می کنیم مورد توجه مردم قرار می گیرد؟ به دلیل اینکه موسیقی دیگری را به مردم ارائه می کنیم تا فرهنگسازی را صورت دهیم.»
در یکی از روزهایی که تمامی نوازنده های آرس نوا حضور داشتند سری به محل تمرین آنها زدیم. اکنون می توانید علاوه بر مشاهده عکس های «زهرا عباسی» از نشست خبری آرس نوا، گزارش تصویری او از تمرین این گروه را هم در سایت «موسیقی ما» ببینید:
گزارش نشست خبری کنسرت آرس نوا به همراه عکس های این برنامه و یکی از جلسات تمرین این گروه در ادامه پیش روی شما قرار دارد:
آرمین قیطاسی در ابتدا گفت:«گروه آرس نوا اهداف بزرگی دارد و نمی خواهیم که صرفا یک کنسرت پرزرق و برق داشته باشیم. اولین هدف ما ارتقا سطح شنیداری مخاطبان است. خدا را شکر ارکستر سمفونیک و ارکستر ملی نداریم و به گفته مدیران فقط دو ارکستر آرس نوا و «پارسیان» را داریم که به زعم آنها همین کفایت می کند. هدف بعدی ما دعوت از خوانندگانی است که تحصیلات آکادمیک دارند و قابلیت هایی بالایی در موسیقی داشته باشند. استفاده از کودکان و نوجوانان در بخش آوازی و نوازندگی به عنوان یکی دیگر از اهداف آرس نوا است. متاسفانه برخی از موزیسین های پیشکسوت پس از پایان خدمت به فرهنگ و هنر مملکت کنار گذاشته می شوند. قصد داریم به عنوان یکی دیگر از اهداف، از حضور این پیشکسوتان بهره مند شویم. در کنسرت پیش رو ارتقای سطح شنیداری، حضور خوانندگان تحصیلکرده و همراهی کودکان و نوجوانان از جمله اهداف آرس نوا هستند که عملی خواهند شد. کودکان 4 تا 9 سال به عنوان سولیست، همراه ما در این برنامه هستند. قصد داریم که برخی سازهای ناشناخته را هم معرفی و اجرا کنیم.»
من درخواست شرکت یکی از مسابقات بین المللی را داشتم که با آن موافقت نشد و دلیل هم کمبود بودجه ذکر شد. از «میلاد عمرانلو» بابت کسب مقام های گروه «آوازی تهران» تشکر می کنم و آنها هم هیچ حمایتی نداشتند. الان گروه آوازی تهران مورد تقدیر قرار می گیرد ولی این اتفاق زمانی رخ می دهد که مقام را کسب کرده اند. مطمئن هستم که هیچ گونه حمایت مالی از آنها صورت نگرفت.»
او در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر همکاری بیشتر با خوانندگان موسیقی پاپ گفت:«من تقریبا با تمامی خوانندگان به جز زنده یاد «ناصر عبداللهی» همکاری داشتم. در این سالها متاسفانه رفتارها و اخلاقیاتی دیدم که نتوانستم ادامه دهم. موسیقی پاپ ما این روزها بیشتر درگیر بیزنس محوری است. بالاخره امرار معاش موزیسین ها از این راه است ولی وقتی اخلاقیات هم به این سمت گرایش داشته باشد، کار کردن سخت می شود. اکثر دوستان تحصیلات آکادمیک آواز یا تخصصی در نواختن ساز ندارند. منظور من همه دوستان نیست ولی اکثرا به این شکل هستند. آسیب بزرگ موسیقی پاپ استفاده از سکوئنس و پلی بک در کنسرتها است که این امر به منزله پایین گرفتن سطح شعور مردم است. مردم مبلغ زیادی هزینه می کنند و موردهایی را در کنسرت ها دیده ام که صدای وکال از کامپیوتر پخش شده است. این واقعا خیانت است و نمی دانم که چرا دفتر موسیقی برای این اتفاقات تصمیماتی اتخاذ نمی کنند. فقط اصواتی را می توانیم از طریق پلی بک اجرا کنیم که نتوانیم آنها را با ساز تولید کنیم. متاسفانه پلی بین ما بین خوانندگان وجود دارد که این پل، مدیر اجرایی و مدیر برنامه است که در این بین معمولا مدیر برنامه ها بازاری هستند. این مساله باعث می شود که فاصله بین ما و خواننده ها قطع شود و نتوانیم با آنها وارد مذاکره شویم.
چهار بک وکال در این کنسرت خواهیم داشت که یک قطعه را فقط خودشان اجرا خواهند کرد. «رایسا آوانسیان»، «ملانی آوانسیان»، «صحرا بیرنگ» و «باربد بیات» دوستانی هستند که در این بخش ما را همراهی خواهند کرد. نود درصد قطعات این کنسرت را مردم از طریق نظرسنجی انتخاب کرده اند که «اسکای فال» بیشترین رای را داشته است و «خونه مادربزرگه» هم پس از آن قرار گرفته است. قطعه خونه مادربزرگه با حضور 60 کودک چهار تا نه سال اجرا خواهد شد.
دلخوری من صرفا مختص آرس نوا نیست و همه گروه های خودساخته موسیقی چنین گلایه هایی دارند. به نظر من فقط مجوز دادن به کارهای فاخر به منزله حمایت نیست. ما باید ببینیم که معضلات و مشکلات چیست. شاید باورکردنی نباشد ولی نوازنده های خوب ما در هر ساز بادی به سه نفر نمی رسد. اگر بگوییم نوازنده نداریم شاید سنگین تر باشیم! حمایت از اینجا شروع می شود و باید در راستای تربیت، آموزش و اشاعه موسیقی در کشور تلاش صورت گیرد.
مهدی محمدی: من در این کنسرت یک قطعه اسپانیش و دو قطعه انگلیسی اجرا می کنم. قطعه اسپانیش را با «آمانج آذرمی» به شکل دوئت اجرا می کنیم. تحصیلات من در زمینه آواز کلاسیک و آهنگسازی است. در گروه های کر مختلف به سولیست و لیدر گروه فعالیت داشته ام.
مردم حق دارند که بگویند با این موسیقی ارتباط برقرار نمی کنیم و برخی آن را نمی شناسند. هدف آرس نوا این است که موسیقی های جز، کلاسیک، پاپ و لاتین را به گونه ای تنظیم و اجرا می کند که عوام هم به سمت آن حرکت می کنند. اگر قرار باشد هر موسیقی را به شکل اورژینال اجرا کنیم شاید در مقطعی از حوصله افراد عادی خارج باشد. ژانر کلاسیک به شکلی اجرا می شود که مطمئنا مورد پسند افراد عادی هم قرار می گیرد.
به نظر من تا زمانی که خوراک خوب ارائه نشود کسی معنای خوراک خوب را نداند. به همین جریانات موسیقی قانع هستیم چون بالاتر از آن را ندیده ایم. فکر می کنم در ایران از همه نقاط دنیا مقوله خواننده محوری شدیدتر باشد ولی چرا با توجه به همین مساله هم وقتی ما موسیقی اینسترومنتال اجرا می کنیم مورد توجه مردم قرار می گیرد؟ به دلیل اینکه موسیقی دیگری را به مردم ارائه می کنیم تا فرهنگسازی را صورت دهیم.»
***
از سویی دیگر گروه آرس نوا در این روزها تمرین های خود را به شکل جدی و مستمر دنبال می کند. به صلاحدید آرمین قیطاسی این جلسات تمرین به صورت سکشنال و مجزا برگزار می شود. البته در این بین جلساتی با حضور تمامی اعضای گروه در دستور کار قرار دارد. همچنین طی چند نوبت هم گروه کودکان و نوجوانانی که قرار است آرس نوا را همراهی کنند با سایر نوازنده ها به تمرین می پردازند.در یکی از روزهایی که تمامی نوازنده های آرس نوا حضور داشتند سری به محل تمرین آنها زدیم. اکنون می توانید علاوه بر مشاهده عکس های «زهرا عباسی» از نشست خبری آرس نوا، گزارش تصویری او از تمرین این گروه را هم در سایت «موسیقی ما» ببینید:
منبع:
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : دوشنبه 10 شهریور 1393 - 10:51
دیدگاهها
کار ارکستر آرس نوا خیلی عالیه .آقای قیطاسی واقعا موزیسین و نوازنده ی قابلی هستند و امیدوارم موفق باشن و برنامه و اجرا های خوبی داشته باشن .
افزودن یک دیدگاه جدید