برنامه یاد بعضی نفرات
 
ارکستر «آرس‌نوا» کنسرت «شب لاتین» را برگزار می‌کند
آرمین قیطاسی: آرس‌نوا پس از پانزده ماه روی صحنه می‌رود
موسیقی ما – ارکستر بادی «آرس‌نوا» پس از حدود پانزده ماه دوری از اجرای زنده، طی روزهای 15 و 22 دی روی صحنه می‌رود. این ارکستر به سرپرستی «آرمین قیطاسی» در تالار وحدت تهران با مخاطبانش دیدار می‌کند. کنسرت آرس‌نوا با عنوان «شب موسیقی لاتین» برگزار می‌شود و آنها قرار است که با حضور سه خواننده، منتخبی از قطعات برگزیده موسیقی لاتین را اجرا کنند. البته همانند گذشته موسیقی جَز هم در کنداکتور این ارکستر وجود دارد و از آن غافل نشده‌اند. آرمین قیطاسی برای اولین بار در گفتگوی مفصل با سایت «موسیقی ما» جزئیات کنسرت پیش‌روی آرس‌نوا را تشریح کرد. او همچنین ضمن بیان برخی گلایه‌ها نظرات جالبی درباره موسیقی پاپ داشت که در ادامه می‌خوانید:
 
  • *در کنسرت 15 و 22 دی چه قطعاتی را اجرا می‌کنید و چه برنامه‌هایی برای مخاطبان دارید؟
کنسرت ما «شب لاتین» نام دارد و قطعات معروف موسیقی لاتین جهان را روی صحنه اجرا می‌کنیم. تنظیم و ارکستراسیون این قطعات دو ماه به طول انجامید. زیرا در موسیقی لاتین همانند موسیقی کلاسیک جای اشتباه وجود ندارد و از لحاظ فنی همه ابعاد باید مورد بررسی قرار گیرد و قطعات به درستی اجرا شوند. ما نوازنده‌هایی در این کنسرت داریم که سبک لاتین و جز را به خوبی می‌شناسند و سال‌ها است که شکل صحیح این موسیقی را با هم کار می‌کنیم. شاید همین مساله باعث شده پس از انتشار ویدئوی قطعه «feeling good» از خیلی‌ها بشنویم که این اثر شبیه کارهای ایرانی صدا نمی‌دهد و در سطح بین‌المللی است. مدت‌ها به همراه اعضای ارکستر روی این قطعات کار کرده‌ایم و تمامی بچه‌ها زحمت کشیده‌اند و برای این کنسرت آماده شده‌ایم. پانزده یا شانزده قطعه لاتین در کنسرت دی‌ماه آرس‌نوا اجرا می‌کنیم. فقط یک قطعه بلوز داریم که چندی پیش مخاطبان عزیز ویدئوی آن را دیدند. این قطعه بلوز برای چند دهه قبل است و به عنوان مرجعی در این سبک شناخته می‌شود. می‌خواهیم با اجرای این قطعه برای اولین بار در ایران بگوییم با اینکه امکانات زیادی نداریم اما توان نوازنده‌های ایرانی را نباید دست‌کم گرفت. یک قطعه جز-لاتین داریم که از آثار معروف این سبک در دنیا است. در کنسرت پیش‌رو «باربد بکان(خواننده قطعه feeling good)، «آمانج آذرمی» و «کیان مقدم» خوانندگان برنامه هستند. نکته دیگر این است که «بهنام ابطحی»، نوازنده و موزیسین بسیار خوب کشور، پس از مدت‌ها روی استیج حاضر می‌شوند و با ما همکاری می‌کنند. به نظر من بهنام ابطحی کسی است که موسیقی پاپ به واسطه هنر او و چند هنرمند دیگر در این کشور به راه افتاد. ایشان به واسطه بی‌مهری‌هایی که دیدند مدت‌ها بود کار نمی‌کردند اما پذیرفتند که همراه ما حضور داشته باشند.
 
  • *تمامی قطعاتی که اجرا می‌کنید باکلام هستند؟
بله. ما شانزده قطعه باکلام اجرا می‌کنیم. در سال‌های گذشته شب نوستالژیک موسیقی فیلم یا شب نوستالژیک موسیقی جَز داشتیم. امسال تصمیم گرفته‌ایم شب موسیقی لاتین برگزار کنیم تا مطرح‌ترین آثار این سبک را اجرا کنیم. با اینکه مردم آشنایی چندانی با موسیقی لاتین ندارند اما مبنای آثار این سبک بر ریتم است و مخاطبان ایرانی ریتم و حرکت در موسیقی را دوست دارند.
 
  • *کمی درباره انتخاب خواننده‌ها و ملاکی که داشتید برای ما توضیح می‌دهید؟
آمانج در کنسرت سال گذشته ما هم حضور داشت و اجرای او مورد توجه مخاطبان قرار گرفت. باربد بکان هم در ویدئویی که چندی پیش منتشر کردیم حضور داشت و توانست توانایی‌های خود را نشان دهد. خواننده‌های معروف نیستند اما طبق اهداف ارکستر به دنبال خواننده‌های جوان، باسواد، موزیسین و با اخلاق هستیم. خواننده زیاد است ولی به دنبال استعدادها هستیم. البته در پرانتز باید بگویم که از این قبیل استعدادهای جوان در ایران زیاد داریم. امیدوارم شرایطی فراهم شود تا خواننده‌های مستعد بتوانند تست بدهند و در عرصه حرفه‌ای موسیقی فعالیت کنند.
 
  • *حضور این خواننده‌های جوان که معروف نیستند چه سودی برای شما و کنسرتتان دارد؟
یکی از اهداف آرس‌نوا به غیر از اجرای موسیقی بین‌المللی و تلفیق سبک‌های مختلف، این است که به دنبال کشف و پرورش و معرفی استعدادهای جوان باشیم. می‌خواهیم بگوییم که بدون خواننده‌های معروف هم مخاطبان به سالن‌های کنسرت می‌ِآیند. من به همه تهیه‌کننده‌ها از اینجا اعلام می‌کنم که بالابردن و تهیه‌کنندگی برای خواننده معروف، هیچ هنری نیست. خواننده معروف، معروف است. اگر در سیستم کاری خودمان به دنبال استعدادها باشیم و آنها را مطرح کنیم، هنر واقعی است. نود و نه درصد موسیقی پاپ این روزهای ما بیزنس است و هیچ بار هنری در آن وجود ندارد. از زمانی هم که سیستم کامپیوتری مرسوم شده، دیگر اجراهای زنده پاپ هم بار هنری ندارد. خواننده‌های جوان و مستعد می‌توانند در همه سبک‌های موسیقی تحول ایجاد کنند اما کارکردن با خواننده معروف، هنر نیست. اگر جوانانی را پیدا کنیم که عالی هستند باعث می‌شود بار هنری سبک‌های مختلف موسیقی ارتقا پیدا کند.
 
  • *سایر نوازنده‌های آرس‌نوا در این برنامه چه کسانی هستند؟
«دارا دارایی» نوازنده گیتاربیس ما است که در اجرای قبلی تداخل برنامه داشت و نتوانست در کنار ما حضور پیدا کند و نوازنده‌های انگشت‌شمار ساز گیتاربیس در ایران هستند که می‌توانند موسیقی لاتین را به درستی بنوازند. نوازنده پرکاشن ما «محمد شعبانی» است. او سبک نوازندگی لاتین را به خوبی می‌شناسند و مشغول گسترش آن در ایران است. آلبومی هم در این سبک منتشر کرد که چندی پیش به بازار آمد. البته در این برنامه سه نوازنده پرکاشن داریم. نوازنده پیانو «امیر دارابی» است که او با وجود سن کم اما حرفه‌ای و باتجربه است. «آرمین مرشد» و «هادی کلانتر» گیتاریست‌های ما هستند. مشکل این است که ما در زمینه انتخاب نوازندگانی همه سبک‌های موسیقی را بشناسند محدودیت داریم. تعداد نوازنده‌های ما در هر ساز که با همه سبک‌های موسیقی آشنایی داشته باشند بیشتر از انگشتان یک دست نیست. با توجه به این مسائل ما همیشه سعی کرده‌ایم بهترین نوازنده‌ها را داشته باشیم. انجام کار در سطح بین‌المللی نیازمند نوازنده حرفه‌ای، باسواد و بااخلاق است. شاید همین باعث شده زمانی که آرس‌نوا کلیپی را منتشر می‌کند، با سایرین تفاوت داشته باشد. البته جایگاه کنونی آرس‌نوا حاصل تلاش چندین و چند ساله‌ است که تمامی نوازنده‌ها و اعضای ارکستر در آن سهیم هستند.
 
  • *چرا فاصله کنسرت قبلی تا این اجرای شما زیاد و بیش از یک سال شد؟
آرس‌نوا پس از پانزده ماه روی صحنه می‌رود و دلیل آن هم یک سری سوءتفاهمات بود. نمی‌توانستیم کار کنیم و با پیگیری خودمان و لطف و همراهی مسئولین توانستیم در راه حل این مسائل قدم برداریم. البته در این پانزده ماه بر باری کاری ما افزوده شده  و با تمام قدرت در سطح موسیقی لاتین جهانی روی استیج حاضر می‌شویم.
 
  • *دلیل این کم کاری چه بود؟ شما که ویدئویی در ماهواره‌ها دارید یا همکاری‌های غیرمجاز ندارید!
بابت استایل اجرای سال گذشته ما در تالار وحدت سوءتفاهماتی پیش آمد و پس از رایزنی و همراهی مسئولین توانستیم مسائل را برطرف کنیم. زمانی که یک ارکستر یا یک گروه روی استیج حاضر می‌شود، همه چیز دست اعضا نیست و برخی مسائل حاشیه‌ای هم وجود دارد.
 
  • *اما چند مساله درباره کنسرت شما وجود دارد که سوال برانگیز است. گفتید که دو ماه زمان صرف تنظیم و ارکستراسیون قطعات شده و این گروه بزرگ را پس از مدت‌ها دور هم جمع کرده‌اید. دلیل این همه تلاش و ممارست چیست؟ در حالی که می‌دانم همانند کنسرت‌های پاپ، چنین برنامه‌هایی بازده مالی ندارند.
برخی از اساتید موسیقی هم هر موقع من را می‌بینند دقیقا همین سوال شما را می‌پرسند. ما در جامعه موسیقی کارهایی انجام می‌دهیم که برایمان درآمدزایی دارد. شما یکی از روزنامه‌نگارانی هستید که در اغلب اجراهای چند سال اخیر آرس‌نوا حضور داشته اید. اگر به خاطر داشته باشید همیشه در بروشور کنسرت‌ها این جمله را می‌نویسیم که آرس‌نوا به دنبال ارتقای سطح فرهنگ شنیداری مخاطبان است و خود من هم تشنه اجرای کارهایی در سطح بین‌المللی هستم. واقعا کارهایی که در موسیقی داخلی و خصوصا پاپ انجام می‌شود به نظر من در هیچ رنکینگی از موسیقی‌های کشورهای همسایه ما جا ندارد. ما می‌خواهیم بگوییم بدون اسپانسر و تهیه‌کننده‌هایی که صرفا به موسیقی بیزنسی پاپ توجه دارند، می‌توان کارهای بزرگی انجام داد و سالن‌های بزرگ را پر کرد. شاید برای خیلی‌ها خنده‌دار باشد که ما در این کنسرت‌ها سود مالی نمی‌بریم اما به کارمان علاقه داریم و دوست داریم به غیر از موسیقی سنتی، سبک‌های دیگر موسیقی ما در خارج از ایران حرف برای گفتن داشته باشد. می‌خواهم از خوانندگان و تهیه‌کننده‌های پاپ سوال کنم که آیا تا کنون فکر کرده‌اید جایگاه موسیقی پاپ ما در کجای منطقه خاورمیانه قرار دارد؟ هندوستان خیلی از ایران دور نیست ولی سینما و موسیقی در سطح جهانی دارد. ترکیه و کشورهای عربی هم که موسیقی خود را در دنیا مطرح کرده‌اند. موسیقی ایران در چه سطحی قرار دارد؟ زیرا همه حمایت‌ها و بودجه‌ها به موسیقی پاپ تعلق دارد و این سبک هم فقط جنبه بیزنس دارد. در گذشته شرایط موسیقی پاپ بهتر بود و اجراهای بهتری را می‌دیدیم. این روزها با رواج کامپیوتر و سیستم‌های پلی‌بک دیگر اجراهای زنده پاپ هم هیچ کیفیتی ندارد. مردم هم لذت می‌برند و شاید برایشان مهم نیست یا شاید اطلاع ندارند. به هرحال مخاطبان می‌توانند سی‌دی خواننده محبوب خود را بخرند و در خانه گوش کنند و دویست هزار تومان هم پول بلیت کنسرت ندهند.
 
  • *این صحبت‌های شما درست است ولی یک دست هم صدا ندارد.
این روزها موسیقی فیوژن یا تلفیق موسیقی سنتی با سبک‌های دیگر باب شده و طرفداران زیادی دارد. اگر دقت کنید این قبیل اجراهای تلفیقی یا اینسترومنتال مدتی است که رواج پیدا کرده است. اگر خاطرتان باشد زمانی که آرس‌نوا اجرای اینسترومنتال برگزار کرد فکر کنم فقط ما بودیم که توانستیم یک سالن را پر کنیم. البته ما هم در آن سال‌ها می‌ترسیدیم که شاید سالن پر نشود زیرا چند نفر از دوستان ما اجراهای اینسترومنتال برگزار کرده و متحمل ضررهای سنگینی شده بودند. کم کم روند اجراهای سبک‌های مختلف راه افتاد و این روزها شاهد هستیم که موسیقی تلفیقی، موسیقی جز و اینسترومنتال طرفداران زیادی دارد. این اتفاقات خوب کم کم شکل گرفت و این روزها شاهد گسترش آنها هستیم. مطمئن باشید که در آینده نه چندان دور موسیقی بین‌المللی در میان مخاطبان داخلی جایگاه مناسب خود را پیدا می‌کند و آن وقت می‌توانیم آرام آرام به سمت جهانی‌شدن موسیقی ایرانی قدم برداریم.
 
  • *با همین ارکستر آرس‌نوا و حضور خواننده پاپ می‌توان موسیقی پاپی را اجرا کرد که سطح بین‌المللی داشته باشد؟
این امکان وجود دارد ولی به شرطی که خوانندگان پاپ ما تمایل و توانایی اجرای چنین موسیقی داشته باشند.
 
  • *یعنی هیچ خواننده پاپی نیست که بتواند قطعاتی با این مقیاس به همراه ارکستری نظیر آرس‌نوا اجرا کند؟
از کیفیت کارها مشخص است! اولا باید نوع اجرای یک قطعه پاپ با ارکستر بادی با سبک فعالیت خواننده همخوانی داشته باشد و ثانیا توانایی داشته باشند. در ویدئوی feeling good که منتشر کردیم یک نوجوان هفده ساله در سطح بین‌المللی اجرا می‌کند. امیدوارم خواننده پاپی داشته باشیم که بتواند قطعاتی که ما در کنسرت‌ها اجرا می‌کنیم را بخواند.
 
  • *نکته دیگر این است که ارکستر دیگری با عنوان ارکستر بادی تهران چند سالی است فعالیت می‌کند و شباهت‌هایی بین کار شما و آنها وجود دارد. وجود دو ارکستر بادی نوعی فعالیت موازی محسوب نمی‌شود و امکان ادغام وجود ندارد؟
سبک و سیاق ما تفاوت دارد. منظور من این نیست که کسی بهتر یا بدتر است اما روش کار ما متفاوت است. از لحاظ مالی هم ادغام این دو ارکستر توجیه‌پذیر نیست.
 
  • *ارکستر بادی تهران در اجراهای خود از حضور هنرمندان مهمان از کشورهای دیگر هم بهره می‌برد که مثلا می‌توانم به اجرای «عالیم قاسم‌اف» در کنسرت آنها اشاره کنم. شما چنین برنامه‌هایی برای کنسرت‌های آرس‌نوا ندارید؟
چند پیشنهاد از نوازنده‌های مطرح دنیا دارم که کلیپ‌های ما را دیده‌اند و ابراز تعجب کرده‌اند که مگر در ایران هم چنین اجرای موسیقی داریم؟ امیدوارم که بتوانیم پس از جذب اسپانسر و تامین بودجه از حضور نوازنده‌ یا خواننده‌های خارجی در کنسرت‌های آرس‌نوا بهره‌مند شویم. البته در کنسرت پانزدهم و بیست و دوم دی، برادر و دوست عزیزم جناب آقای مهندس «مهرداد جهانتاب» به عنوان تهیه‌کننده در کنار گروه حضور دارند. ایشان علاقه بسیار زیادی به موسیقی بین‌المللی دارند و ایده‌ها و تفکرات ایشان طی چند وقت اخیر برای ما بسیار مفید بوده است.
 
  • *به دنبال انتشار آلبومی از اجراهای آرس‌نوا نیستید؟
طی چند وقت اخیر دو موزیک ویدئو منتشر کرده‌ایم و در فضای انتشار آثار بیشتر قرار داریم و امیدوارم شرایط فراهم باشد تا بتوانیم آلبومی منتشر کنیم. 
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : جمعه 4 دی 1394 - 15:33

دیدگاه‌ها

دوشنبه 7 دی 1394 - 16:50

لطفا خبر خوب شدن غلامرضا صنعتگر رو هم منتشر کنید

دوشنبه 7 دی 1394 - 16:50

Dustan in concert ro az dast nadin

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود آرمین قیطاسی: آرس‌نوا پس از پانزده ماه روی صحنه می‌رود | موسیقی ما