برنامه یاد بعضی نفرات
 
چهارشنبه 23 مهر 1393 - 13:02

1) دزيره: تو يه طوفان من جزيره
ترانه زيباي صفا با ملودي دلنشين چاوشي كه بسيار دلشين هست. توضيح اينكه خواننده در آلبوم سيزده سر آلبومي قطعه اي با تنظيم داب استپ داشته و سعي كرده همان روال را در اين آلبوم هم داشته باشد و از همان تنظيم كننده ولي با ترانه اي متفاوت استفاده كرده. به نظرم تنظيم قابل قبول است ولي ميشد كه بيشتر كاركرد و از سازهاي زيادي استفاده كرد
2) قهوه ي قجري: ديوار دور خانه ي من چيني ست
قطعه اي با ملودي سنگين و شعري تنظيمي راك كه ميشد از درام استفاده كرد و دلنشين تر شود. هنوز با اين قطعه ارتباط برقرار نكردم
3) جز : من بي تو اصلا نيستم
ملودي بسيار متفاوت كه شبيه آن در موسيقي ما كمتر شنيده شده است. فضاي فان در اين ترك بسيار جالب و دلنشين مي باشد و لحن خواندن خواننده هم به خوبي حس شعر را به شنونده تلقين ميكند. تنظيم هم قابل قبول است.
4) تفنگ سرپر: خسته از روزاي غمگينه بدون اتفاق
يكي از بهترين آهنگ هايي كه طي چن سال اخير شنيده ام همين قطعه است. محسن ثابت كرده كه علاقه خاصي به جان بخشي به اشيا دارد(لنگه كفش). ترانه اي زيبايي با اجراي تحسين برانگيز و تنظيم بسيار تكنيكي. خواننده به خوبي از صداي خود استفاده كرده ( دقت كنيد به اداي كلمات"فراري"، " گلوش"، " زوزه‌"، " خسته از روزاي غمگينه بدون اتفاق" ). توضيح اينكه متاسفانه خواننده هاي كمي هستن كه كاراي اجتماعي ميخونن اكثرا مظمون ترانه ها بسيار سطحي و دم دستي هست. محسن چاوشي بي شك يكي از كساني هست كه اين جرات رو داره كه كاراي اجتماعي ارائه بده( مثل"شيرمردا" و " تفنگ سرپر" و "يوسف" و "وصيت"و " پاروي بي قايق"و...)
5) خواب: حالا يه نفر اين خواب منو تعبير كنه
موسيقي با صداي كرال و ويسپر و پيانو شروع ميشود و خواننده در ادامه با صداي بم شروع به خواندن ميكند.يك قطعه شنيدني كه داستان يك خواب (يا شايد كابوس) را تعريف ميكند. چيزي در مورد اين قطعه نميتونم بگم. انقدر درگيرش شدم كه نقطه ضعفي راجبش به ذهنم نمياد.
6) پاروي بي قايق: يكي از استخونام نردبون ساخته
قطعه اي با تم اجتماعي در نقد جامعه كنوني كه هر چقدر هم فرياد بزنيم به جايي نميرسد و تا چشم باز كني از استخونات نردبون مي سازن و يا بهت ميگن ديوونه. ولي متاسفانه ترانه كمي شلوغ به نظر ميرسد. لحن خواننده و اوج و فرودهاي صدا بجا و مناسب شعر هست تنظيم بسيار زيبا و تكنيكي كار شده. شخصا اين قسمت هاي شعر را متوجه نشدم ( يه فنجون قهوه تو غمگين ترين كافه***يه عابر تو خيابوناي سرگردون/شاعر چه چيزي را به فنجون قهوه و يه عابر تشبيه كرده؟؟؟)
7) يه خونه كوچيك: آهاي فرصت كم آهاي راه زياد
قطعه اي عاشقاه با ترانه زيبا و يكي از دوست داشتني ترين قطعات اين آلبوم. ملودي اين قطعه بسيار زيبا و گوشنواز است. استفاده از كلارينت در اين قطعه فضايي رومانسي به اين قطعه داده است.ولي به نظرم اين قطعه با تنظيمي پاپ بسيار دلنشين تر ميشد. در يك كلام ! عاشقانه زيباييست.
8) كلنجار: اينكه دوسم نداشتي برام اهميت نداشت
ترانه اي به شدت تصويري كه سوژه بسيار خوبي براي ساختن كليپ دارد. ترانه دلتنگي ها و گلايه هاي عاشق را در دوري معشوق بيان ميكند.از لحاظ دستور زباني مرجع ضمير "اون" در مصزع" از كجا معلوم كه سرت از اون شلوغتر نشه" معلوم نيست و به نظر فقط براي حفظ وزن به كار برده شده است. تنظيم اسلو راك بسيار دلنشين و آرابخش انجام شده.
9) يوسف: روح بزرگ كم ديدي دنيا چقدر كوچيكه
اين قطعه به نظر كه بهترين قطعه يا حداقل يكي از بهترين هاي اين آلبوم مي باشد. در نقد اين آلبوم ابتدا از تنظيم كه به صورت الكترونيك انام شده و از گيتار و كمانچه و پيانو استفاده شده و فضاي سازي بسيار مناسبي دارد و و به خوبي ملودي را ياري ميكند. اما ملودي كه از بهترين ملودي هايي كه چاوشي ساخته است. گذاشتن ملودي روي همچين شعري بسيار سخت است و چاوشي با مهارت از پس كار برآمده و بسيار زيبا كلمات را ادا ميكند. اما شعر كه من چيزي نميتوانم درمورد آن بگويم.
10) وصيت نامه: مني كه اينهمه كوهم از اين جهان به ستوهم
به قول مظاهر مصفا: ديگر چه ميتوان گفت! تنها نكته منفي كه راجع به ملودي قطعه آن قسمتيست كه " شما آهاي شما كه همسرخود را هميشه دوست نداريد" خواننده ميتوانست به صورت ديگري روي موضوع تاكيد كند. شمرده تر خواندن به نظرم تاكيد خوبي نيست و ملودي را از حركت باز ميگيرد.
در آخر اين آلبوم حركت كاملا رو به جلويي بود در پرونده كاري چاوشي آلبومي كاملا يك دست و بي مانند در موسيقي ايران. در پاسخ به برخي انتقادات به اينكه فضاي البوم تلخ است و قطعه شاد و ريتميك در آن وجود ندارد بايد بگويم كه بهترين قطعه شاد و ريتميك كه در آلبوم هاي اخير شنيده شده كدام است؟؟؟ قرار دادن يك قطعه به ظاهر شاد با ريتم هاي نازيبا كه چن ساليست در آلبوم هاي موسيقي با اين توجيح كه فضا ي آلبوم را تغيير ميدهد رواج پيدا كرده بسيار منطق باطليست چون اين كارها بسيار ترانه هاي سطحي و مفاهيم كم خردانه هستند در اكثر مواقع هم نتيجه عكس ميدهند
اينها فقط نظر شخصيه من بود و اميدوارم كسي ناراحت نشه. و منم اميدوارم كه همه خواننده ها از تكرار مكررات و خارج بشوند و رو به سوي آثار با ماندگاري بالا و اجتماعي باورند.
موسيقي ما تاييد كنيد لطفا

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
2 + 11 =

Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.




افزودن یک دیدگاه جدید | موسیقی ما