برنامه یاد بعضی نفرات
 
از اجرای ضبط‌شده قرائی‌منش تا صداقت کیهان کلهر

موسیقی ما - طبق قرار قبلی و آنچه در تبلیغات پلتفرم تیوا نوشته شده بود، قرار بود که علیرضا قرائی منش خواننده، آهنگساز و تنظیم کننده موسیقی، شب گذشته (دوشنبه ۲۵ فروردین) ، کنسرت آن‌لاین و آنپلاگد خود را برای هموطنانش که روزهای خود را در خانه نشینی سپری می‌کنند از طریق فضای مجازی برای مخاطبان پخش شود. اما آنچه از پلتفرم تیوا پخش شد اجرای ضبط شده این هنرمند در برج آزادی بود خبری از آنپلاگد هم نبود. 

کنسرت آنپلاگد چیست؟

آنپلاگد در انگلیسی به معنای «بدون وصل کردن پریز به برق» است و این واژه در موسیقی‌شناسی به شکلی از اجرای موسیقی گفته می‌شود که به ‌وسیلهٔ سازهای آکوستیک نواخته شود. از مشخصات این نوع اجرا جایگزین کردن سازهای آکوستیک به جای گونهٔ الکتریکی‌شان است. از سوی دیگر، در موسیقی آکوستیک، صدا فقط یا عمدتاً از طریق وسایل آکوستیکی (بدون کمک سازهای الکترونیکی یا الکترومکانیکی) ایجاد می شود. مرز بین موسیقی آکوستیک و الکترونیک کمی مبهم است چرا که اجرا کنندگان موسیقی آکوستیک اغلب حجم خروجی صدا را با استفاده از تقویت‌کننده‌های الکترونیک (امپلی‌فایرهای) افزایش می‌دهند، ولی باید توجه داشت که این امپلی‌فایر از ساز موسیقی امپلی‌فای شده متمایز است و صدای طبیعی ساز را مجدداً ایجاد می‌کند. غالباً از یک میکروفون در برابر ساز آکوستیک استفاده می‌شود که به یک امپلی‌فایر متصل است. اصطلاح موسیقی اکوستیک عمدتاً بعد از پیدایش ادوات موسیقیایی الکتریکی همانند گیتار الکتریک، ویولین الکتریک و سینتی‌سایزر پدید آمد.

 

یک زیرنویس به جای هر توضیح قانع کننده

هنگامی که کنسرت قرائی‌منش پخش می‌شد در تصاویر مربوط به این اجرا یک زیرنویس با مضمون اینکه این اجرا قبل از روزهای کرونایی ضبط شده به مخاطبان این هنرمند یادآواری کرد که برخلاف انتظار، آنچه شاهد آن هستید یک کنسرت با حضور تماشاگران در برج ازادی است که قبلا ضبط شده است. کنسرتی که بر خلاف تبلیغات انجام شده آنپلاگد هم نبود.

این هنرمند در  این کنسرت از قبل ضبط شده قطعات زمان، امید، چقدر سرده، ستاره جون، نو رسیدی، دختر بهار، سایه و چند قطعه دیگر را اجرا کرد.

 

چه چیزی کیهان کلهر را از بقیه متمایز می‌کند؟

همزمان با تبلیغات مربوط به کنسرت علیرضا قرائی منش، هواداران موسیقی کیهان کلهر با انتشار خبری  تحت عنوان اجرای زنده آنلاین کیهان کلهر و اعضای گروه بین المللی جاده ابریشم برای دیدن این اجرای زنده و آنلاین لحظه شماری می‌کردند اما در اقدامی شایان تقدیر چند ساعت قبل از  این اجرا،  انتشار مطلبی در یکی از صفحات مجازی این هنرمند، خطاب به هوادارنش تکلیف مشخص شد.

در این اطلاعیه آمده بود: طبق خبر منتشر شده از دفتر جاده ابریشم، قرار بود امشب اجرایی به صورت زنده با دیگر اعضای گروه در نقاط مختلف جهان شکل گیرد که کیهان کلهر امکان انجام این کار را نداشت. از این رو یکی از اجراهایی که چند روز پیش بصورت پست در این صفحه منتشر شده بود را در اختیار جاده ابریشم قرار دادیم تا دیگر مخاطبان از آدرس های داده شده آن را ببینند. در بخش دیگر از این اطلاعیه امده است: غرض از این اطلاعیه این بود که مخاطبان کیهان کلهر در جریان باشند که این هنرمند در برنامه امشب جاده ابریشم اجرای زنده نخواهد داشت.

وعده ای کلهر داد:

در انتهای این اطلاعیه آمده است بزودی این هنرمند با دقایقی اجرای سه تار یا کمانچه از طریق صفحه شخصی با مخاطبان خود دیدار خواهد داشت. بطور قطع کیهان کلهر می‌دانست که خبر حضور او در این اجرا تا چه میزان تعداد بازدیدکنندگان را بالا خواهد برد اما آنچه او را از برخی هنرمندان متمایز می‌کند، نه قدرت نوازندگی بی بدیل او، که اخلاق‌مداری و حقیقت‌گویی است. که بارها بارها در مقاطع مختلف شاهد این خصوصیت بارز کلهر بودیم.

 

مبارزه با کرونا روی خط نت

از نخستین روزهای انتشار خبر شیوع ویروس کرونا در ایران و لزوم قطع زنجیره انتقال این ویروس، لغو برنامه های فرهنگی و هنری از جمله کنسرت‌های موسیقی از طرفی و از سوی دیگر در خانه ماندن و خانه نشینی، از راه‌های بسیار مهم برای تسریع قطع این زنجیره انتقال مطرح شد. خانه نشینی طولانی مدت تبعات و الزاماتی دارد و تلطیف اذهان با استفاده از محصولات فرهنگی یکی از الزامات برای کاستن از تبعات منفی تلقی می‌شود.

در همین راستا هنرمندان موسیقی از نخستین روزهای آغاز خانه نشینی مردم که همزمانی آن با شب های عید نوروز آن را سخت تر کرده بود، با حضور فعال در فضای مجازی موفق شدند تا خود را بعنوان مبارزان خط مقدم جنگ با کرونا از سنگر فرهنگ معرفی کنند.

برگزاری کنسرت‌های آن‌لاین و رایگان نوروزخانه با همت شهرداری تهران و مساعدت دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انتشار رایگان قطعات موسیقی در فضای مجازی و برگزاری اجراهای تکنوازی و کنسرت به صورت آن‌لاین و استفاده هنرمندان موسیقی از صفحات شخصی خود در فضای مجازی برای اطلاع رسانی، تشویق مردم به در خانه ماندن از طریق فضای مجازی از جمله اقدامات هنرمندان موسیقی در این ایام بوده است.

منبع: 
خبرگزاری ایرنا
تاریخ انتشار : چهارشنبه 27 فروردین 1399 - 03:53

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود از اجرای ضبط‌شده قرائی‌منش تا صداقت کیهان کلهر | موسیقی ما