آلبوم «پاییز بعد از تو» به خوانندگی حمید غلامعلی رونمایی شد
آلبومی که یادآور یک درد است
موسیقی ما-در مراسم رونمایی از آلبوم موسیقی «پاییز بعد از تو» به خوانندگی حمید غلامعلی، کارگردان فیلم «گیجگاه»، ترانه این فیلم سینمایی را که از جمله قطعات این آلبوم است به آتیلا پسیانی (بازیگر تازه درگذشته سینما، تئاتر و تلویزیون) تقدیم کرد.
سجاد عزیزی آرام (ترانه سرا و رئیس کانون ادبی «زمستان») و منتشر کننده این آلبوم در ابتدای این مراسم با اشاره به وضعیت ترانههای امروز که برخی تناسبی با فرهنگ ایرانی ندارند گفت: «بر اساس این مهم، تلاش کردیم کنسرت خاطرهسازها را برگزار کنیم؛ ترانهی «تو و فکر یک سقفم» فرهاد را ۴۰ سال است که میشنویم اما عمر کارهایی همچون «هربار این درو محکم نببند نرو» به یک فصل هم نمیکشد. کنسرت یک جریان حمایتشونده از سوی مردم است. ما دهه شصتیها با موسیقی خوب بزرگ شدیم و موسیقی قدیمی ما نسبت به آنچه به اسم موسیقی پاپ، امروز به خورد مردم میدهند، شرف دارد. متاسفانه راهاندازی موسیقی با سبک و سیاق تامل برانگیز با مقاومت روبرو میشود و نباید بگذاریم این جریان به بن بست برسد.»
عزیزی آرام تاکید کرد: «پاییز بعد از تو» برای غلامعلی یادآور یک درد است؛ این آلبوم با همراهی محمدرضا چراغعلی تولید شد که حتی دستمزد جشنواره فجر خود را خرج این آلبوم کردند. چراغعلی هزاران آهنگ ساخته اما دلش با این آلبوم بود. یکسال درگیر این آلبوم بودیم. همسر استاد غلامعلی به جلسات کانون ادبی «زمستان» میآمد. اسم این آلبوم در ابتدا «رویای دور» بود. در آن دوران همسر آقای غلامعلی در بیمارستان بستری بود و پس از درگذشت او، نام آلبوم به «پاییز بعد از تو» تغییر کرد. یک آهنگ برای همسر وی در این آلبوم وجود دارد. به یاد دارم حمید غلامعلی یک ساعت در استودیو در زمان تهیه این موسیقی گریه کرد.
عزیزی آرام با اشاره به ساخت ترانه «گیجگاه» برای فیلم گفت: به دلایل مختلف اکران و انتشار آلبوم یکی شد و هر دو در پاییز رونمایی میشوند.
عادل تبریزی (کارگردان فیلم «گیجگاه») در این مراسم با اشاره به خواندن موسیقی این فیلم سینمایی توسط حمید غلامعلی گفت: «سینما و هنر ایران از دهه ۴۰ تا ۷۰ آموزه اخلاقی و انسانی برای خانواده داشت و در فیلمهای درجه پنج و شش این آموزه بود. رسم بر این شده فیلمی که آماده میشود، سراغ خواننده میروند تا ترانهای برای اثر بخواند اما من در زمان نوشتن فیلمنامه در سال ۹۳ در ذهنم مرور میکردم که باید حمید غلامعلی این کار را بخواند و در نوشتن فیلمنامه، آلبوم «قبیله عشق» را پخش میکردیم و غریبانه پخش میشد. سرمایهگذاری سال ۹۵ برای تولید «گیجگاه» داشتیم که میگفت چاوشی این موسیقی را بخواند و من مخالفت کردم. حنیف سروری تهیهکننده هم از خوانندگی غلامعلی برای این فیلم سینمایی استقبال کرد.»
تبریزی با بیان اینکه او گشته است تا حمید غلامعلی را پیدا کرده است، گفت: «گیجگاه» با حس دهه ۷۰ که برای خانواده که روح داشت و اخلاق برایش مهم بود به تولید رسید. حس غم این تیتراژ با زندگی من و غلامعلی گره خورد و حالا با رفتن آتیلا پسیانی روبرو هستیم. این ترانه را به روح آتیلا پسیانی تقدیم میکنیم.
عبدالجبار کاکایی (شاعر و ترانهسرا) نیز در این مراسم گفت: «کاری که سجاد عزیزی آرام آغاز کرده پرمشقت است و در کنار مارکت باید به درخشش آثار دقت شود. موسیقی ملزوم معیشت انسان اولیه بوده و تحقیر نمیکنم موسیقیای که به احساسات عامه واکنش نشان میدهد حتی اگر بدون تامل باشد. این ضرورت در همه جوامع و در پیشینه ترانه ما موسیقی عامه وجود دارد اما همراه با رونق بازار موسیقی پاپ، توجه به مفهوم هنر نایاب شده و عدهای موسیقی را در بستر روانی و روحی و ایدئولوژیک خود میخواهند. در دوران ما موسیقی مورد بیتوجهی قرار گرفته است و آلبومگرایی برگزاری کنسرتها بیشتر جنبه لذت جمعی دارد. گاه به من میگویند میتوانی ترانه ضعیف بنویسی؟ همین چتهای مجازی را وزنی بدهید کاری بنویسید؟ سخت است آبروی هنری را زمین بگذارید و تسلیم این نگاه شوید.»
ستار اورکی (آهنگساز) هم با گرامیداشت یاد و خاطره پسیانی، درباره غلامعلی گفت: «سال ۷۶ در فیلم غریبانه صدای حمید غلامعلی را با موسیقی فریبرز لاچینی شنیدم و تاثیر عجیبی از این اثر دیدم؛ زیرا پر از عشق و جاودانگی بود. همچنین چراغعلی برای همه ما خاطرهسازی کرده و با ترانههای سجاد عزیزی آرام این آلبوم به خوبی شکل گرفته است. تقاضا درباره موسیقی فاخر کم شده است. بتهوون بزرگترین پدیده دنیا زمانی قطعاتی را ساخته بود و میخواست اجرا کند؛ موسیقیگذار میگوید سالن هزارنفری برلین پر نمیشود و ۱۰۰ نفر هم نمیآیند شاید ۵۰ نفر این موسیقی را بفهمند و بتهوون میگوید فهم این ۵۰ نفر اتفاق بزرگی است. گذشت زمان همه چیز را به ما نشان میدهد که اساتید چه اتفاقاتی را در این سرزمین که فرهنگ اصیل دارد رقم زده است.»
سید عباس سجادی نیز در این مراسم گفت: «چند دهه است میشنویم دوستان موسیقی، صدای غلامعلی را معیار میدانند و او عالمانه میخواند. غلامعلی بد شانسی تاریخی آورد؛ زمانی که باب موسیقی پاپ گشوده شده بود، عدهای به صداسازیهای پاپ اقدام میکردند و تعمد داشتند غلامعلی شبیهسازی کند اما او خودش شد و ماند. در بین کسانی که عالمانه نگاه میکنند اصالتها گم نمیشود. از صدای غلامعلی در تلویزیون بیگاری کشیدند و از وی به عنوان کارمند موسیقی بهره بردند. امروز طراوت صدای غلامعلی را حس میکنیم و توانمندی او اصالت دارد. موسیقی فیلم «گیجگاه» و «تقاص» خیلی در این آلبوم جذاب بود؛ زیرا روایتی بین موسیقی و صدا و ترانه داشت. گمشده ترانه به معنای کلیت آن، روایت و قصه است. معتقدم ترانههای برخی فیلمها از خود فیلم ماندگارتر شدند؛ زیرا روایت داشتند. احساس میکنم چراغعلی از سازهای نوستالژی در این آلبوم استفاده کرده تا بار دیگر با شنیدن این آلبوم موسیقی در لالهزار و کوچه پس کوچههای تهران قدم بزنیم. معتقدم دوران بازگشت موسیقایی خواهیم داشت مثل ادبیات و این را به فال نیک میگیرم.»
محمدرضا چراغعلی نیز طی توضیحاتی گفت: «از سال ۷۵ در موسیقی پاپ کار را شروع کردیم تا به دهه درخشان موسیقی با فاصلهای ۲۰ ساله برسیم اما چه فکر میکردیم و چه شد. انتشار یک مفهوم از طریق موسیقی در جامعه امکانپذیر است؛ ما قرار نیست مردم آگاهی باشیم و عادت کنیم به شنیدن قهرمانهای حبابی و این اتفاق خوشایندی نیست. تلاش ما بر این بوده در این بازار آشفته فکری، در جایی باشیم که پای نگاهمان بایستیم.»
سید محمد حسین (متولیان شاعر و ترانهسرا) در این مراسم گفت: «رسانه با حمید غلامعلی بیرحمانه برخورد کرد اما اتفاق خوبی را درباره او رقم زد و خوانندهای به دنیای موسیقی معرفی شد که چشمها را خیره کرد؛ چه وقتی آقای حکایتی را برای کودکان خواند و چه زمانی که برای بزرگسالان اثر اجرا کرد. کسی که نسلها با صدای او پرورده میشود حق به گردن خاطرات دارد. آن گاه که حمید غلامعلی داور جلسات کانون زمستان بود، دو چشم را کنارش میدیدم که با اشتیاق کنارش، وی را تماشا میکرد و میدیدم آن نگاه، چقدر نگاه دوستداری است.»
مهدی مقدم (خواننده پاپ) نیز در این مراسم گفت: «موسیقی پاپ را با علاقه دنبال میکردم و حمید غلامعلی از اساتیدی بود که بخش بزرگی از موسیقی پاپ را رقم زد. دکتر چراغعلی نیز از مفاخر این حوزه است. خوشحالم یک آلبوم پاپ واقعی که تاریخ مصرف ندارد منتشر شده است و همیشه این آلبوم برای شنونده تازگی دارد.»
در پایان این مراسم حمید غلامعلی، آهنگ غریبانه را تقدیم آتیلا پسیانی کرد و درگذشت این بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون را تسلیت گفت.
سجاد عزیزی آرام (ترانه سرا و رئیس کانون ادبی «زمستان») و منتشر کننده این آلبوم در ابتدای این مراسم با اشاره به وضعیت ترانههای امروز که برخی تناسبی با فرهنگ ایرانی ندارند گفت: «بر اساس این مهم، تلاش کردیم کنسرت خاطرهسازها را برگزار کنیم؛ ترانهی «تو و فکر یک سقفم» فرهاد را ۴۰ سال است که میشنویم اما عمر کارهایی همچون «هربار این درو محکم نببند نرو» به یک فصل هم نمیکشد. کنسرت یک جریان حمایتشونده از سوی مردم است. ما دهه شصتیها با موسیقی خوب بزرگ شدیم و موسیقی قدیمی ما نسبت به آنچه به اسم موسیقی پاپ، امروز به خورد مردم میدهند، شرف دارد. متاسفانه راهاندازی موسیقی با سبک و سیاق تامل برانگیز با مقاومت روبرو میشود و نباید بگذاریم این جریان به بن بست برسد.»
عزیزی آرام تاکید کرد: «پاییز بعد از تو» برای غلامعلی یادآور یک درد است؛ این آلبوم با همراهی محمدرضا چراغعلی تولید شد که حتی دستمزد جشنواره فجر خود را خرج این آلبوم کردند. چراغعلی هزاران آهنگ ساخته اما دلش با این آلبوم بود. یکسال درگیر این آلبوم بودیم. همسر استاد غلامعلی به جلسات کانون ادبی «زمستان» میآمد. اسم این آلبوم در ابتدا «رویای دور» بود. در آن دوران همسر آقای غلامعلی در بیمارستان بستری بود و پس از درگذشت او، نام آلبوم به «پاییز بعد از تو» تغییر کرد. یک آهنگ برای همسر وی در این آلبوم وجود دارد. به یاد دارم حمید غلامعلی یک ساعت در استودیو در زمان تهیه این موسیقی گریه کرد.
عزیزی آرام با اشاره به ساخت ترانه «گیجگاه» برای فیلم گفت: به دلایل مختلف اکران و انتشار آلبوم یکی شد و هر دو در پاییز رونمایی میشوند.
عادل تبریزی (کارگردان فیلم «گیجگاه») در این مراسم با اشاره به خواندن موسیقی این فیلم سینمایی توسط حمید غلامعلی گفت: «سینما و هنر ایران از دهه ۴۰ تا ۷۰ آموزه اخلاقی و انسانی برای خانواده داشت و در فیلمهای درجه پنج و شش این آموزه بود. رسم بر این شده فیلمی که آماده میشود، سراغ خواننده میروند تا ترانهای برای اثر بخواند اما من در زمان نوشتن فیلمنامه در سال ۹۳ در ذهنم مرور میکردم که باید حمید غلامعلی این کار را بخواند و در نوشتن فیلمنامه، آلبوم «قبیله عشق» را پخش میکردیم و غریبانه پخش میشد. سرمایهگذاری سال ۹۵ برای تولید «گیجگاه» داشتیم که میگفت چاوشی این موسیقی را بخواند و من مخالفت کردم. حنیف سروری تهیهکننده هم از خوانندگی غلامعلی برای این فیلم سینمایی استقبال کرد.»
تبریزی با بیان اینکه او گشته است تا حمید غلامعلی را پیدا کرده است، گفت: «گیجگاه» با حس دهه ۷۰ که برای خانواده که روح داشت و اخلاق برایش مهم بود به تولید رسید. حس غم این تیتراژ با زندگی من و غلامعلی گره خورد و حالا با رفتن آتیلا پسیانی روبرو هستیم. این ترانه را به روح آتیلا پسیانی تقدیم میکنیم.
عبدالجبار کاکایی (شاعر و ترانهسرا) نیز در این مراسم گفت: «کاری که سجاد عزیزی آرام آغاز کرده پرمشقت است و در کنار مارکت باید به درخشش آثار دقت شود. موسیقی ملزوم معیشت انسان اولیه بوده و تحقیر نمیکنم موسیقیای که به احساسات عامه واکنش نشان میدهد حتی اگر بدون تامل باشد. این ضرورت در همه جوامع و در پیشینه ترانه ما موسیقی عامه وجود دارد اما همراه با رونق بازار موسیقی پاپ، توجه به مفهوم هنر نایاب شده و عدهای موسیقی را در بستر روانی و روحی و ایدئولوژیک خود میخواهند. در دوران ما موسیقی مورد بیتوجهی قرار گرفته است و آلبومگرایی برگزاری کنسرتها بیشتر جنبه لذت جمعی دارد. گاه به من میگویند میتوانی ترانه ضعیف بنویسی؟ همین چتهای مجازی را وزنی بدهید کاری بنویسید؟ سخت است آبروی هنری را زمین بگذارید و تسلیم این نگاه شوید.»
ستار اورکی (آهنگساز) هم با گرامیداشت یاد و خاطره پسیانی، درباره غلامعلی گفت: «سال ۷۶ در فیلم غریبانه صدای حمید غلامعلی را با موسیقی فریبرز لاچینی شنیدم و تاثیر عجیبی از این اثر دیدم؛ زیرا پر از عشق و جاودانگی بود. همچنین چراغعلی برای همه ما خاطرهسازی کرده و با ترانههای سجاد عزیزی آرام این آلبوم به خوبی شکل گرفته است. تقاضا درباره موسیقی فاخر کم شده است. بتهوون بزرگترین پدیده دنیا زمانی قطعاتی را ساخته بود و میخواست اجرا کند؛ موسیقیگذار میگوید سالن هزارنفری برلین پر نمیشود و ۱۰۰ نفر هم نمیآیند شاید ۵۰ نفر این موسیقی را بفهمند و بتهوون میگوید فهم این ۵۰ نفر اتفاق بزرگی است. گذشت زمان همه چیز را به ما نشان میدهد که اساتید چه اتفاقاتی را در این سرزمین که فرهنگ اصیل دارد رقم زده است.»
سید عباس سجادی نیز در این مراسم گفت: «چند دهه است میشنویم دوستان موسیقی، صدای غلامعلی را معیار میدانند و او عالمانه میخواند. غلامعلی بد شانسی تاریخی آورد؛ زمانی که باب موسیقی پاپ گشوده شده بود، عدهای به صداسازیهای پاپ اقدام میکردند و تعمد داشتند غلامعلی شبیهسازی کند اما او خودش شد و ماند. در بین کسانی که عالمانه نگاه میکنند اصالتها گم نمیشود. از صدای غلامعلی در تلویزیون بیگاری کشیدند و از وی به عنوان کارمند موسیقی بهره بردند. امروز طراوت صدای غلامعلی را حس میکنیم و توانمندی او اصالت دارد. موسیقی فیلم «گیجگاه» و «تقاص» خیلی در این آلبوم جذاب بود؛ زیرا روایتی بین موسیقی و صدا و ترانه داشت. گمشده ترانه به معنای کلیت آن، روایت و قصه است. معتقدم ترانههای برخی فیلمها از خود فیلم ماندگارتر شدند؛ زیرا روایت داشتند. احساس میکنم چراغعلی از سازهای نوستالژی در این آلبوم استفاده کرده تا بار دیگر با شنیدن این آلبوم موسیقی در لالهزار و کوچه پس کوچههای تهران قدم بزنیم. معتقدم دوران بازگشت موسیقایی خواهیم داشت مثل ادبیات و این را به فال نیک میگیرم.»
محمدرضا چراغعلی نیز طی توضیحاتی گفت: «از سال ۷۵ در موسیقی پاپ کار را شروع کردیم تا به دهه درخشان موسیقی با فاصلهای ۲۰ ساله برسیم اما چه فکر میکردیم و چه شد. انتشار یک مفهوم از طریق موسیقی در جامعه امکانپذیر است؛ ما قرار نیست مردم آگاهی باشیم و عادت کنیم به شنیدن قهرمانهای حبابی و این اتفاق خوشایندی نیست. تلاش ما بر این بوده در این بازار آشفته فکری، در جایی باشیم که پای نگاهمان بایستیم.»
سید محمد حسین (متولیان شاعر و ترانهسرا) در این مراسم گفت: «رسانه با حمید غلامعلی بیرحمانه برخورد کرد اما اتفاق خوبی را درباره او رقم زد و خوانندهای به دنیای موسیقی معرفی شد که چشمها را خیره کرد؛ چه وقتی آقای حکایتی را برای کودکان خواند و چه زمانی که برای بزرگسالان اثر اجرا کرد. کسی که نسلها با صدای او پرورده میشود حق به گردن خاطرات دارد. آن گاه که حمید غلامعلی داور جلسات کانون زمستان بود، دو چشم را کنارش میدیدم که با اشتیاق کنارش، وی را تماشا میکرد و میدیدم آن نگاه، چقدر نگاه دوستداری است.»
مهدی مقدم (خواننده پاپ) نیز در این مراسم گفت: «موسیقی پاپ را با علاقه دنبال میکردم و حمید غلامعلی از اساتیدی بود که بخش بزرگی از موسیقی پاپ را رقم زد. دکتر چراغعلی نیز از مفاخر این حوزه است. خوشحالم یک آلبوم پاپ واقعی که تاریخ مصرف ندارد منتشر شده است و همیشه این آلبوم برای شنونده تازگی دارد.»
در پایان این مراسم حمید غلامعلی، آهنگ غریبانه را تقدیم آتیلا پسیانی کرد و درگذشت این بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون را تسلیت گفت.
تاریخ انتشار : شنبه 15 مهر 1402 - 14:59
افزودن یک دیدگاه جدید