برنامه یاد بعضی نفرات
 
داستان عجیب و پرحاشیه آمار کنسرت های موسیقی؛
چه کسی قهرمان شد؟!
موسیقی ما - اتفاقاتی که بر موسیقی ایران و هنرمندانش در این سه سال گذشته است فصل عجیب و پرچالشی از کتاب اتفاقات این سرزمین طی همین سه سال است. دورانی که دو سال تعطیلی مطلق به دلیل شیوع «کووید – 19» را داشت. سپس در زمانی که کم کم چرخ نحیف موسیقی ایران در حال شروع برای چرخش بود، بحران‌های اجتماعی واپسین روزهای شهریور 1401 باعث شد تا دوباره موسیقی ایران به تعطیلی اجباری برود. تعطیلی حدوداً شش ماهه‌ای که زیان‌های اقتصادی و کاری متعددی به دنبال داشت اما سرانجام از ماه بهمن طلسم این تعطیلی شکست. «زانکو» اولین خواننده‌ای بود که دل به دریا زد و اولین کنسرتش را روز ششم بهمن 1401 روی صحنه برد و در ادامه خوانندگان دیگری هم وارد میدان شدند. «رضا صادقی» یک کنسرت خیریه برای حمایت از مردم زلزله زده «خوی» را روی صحنه برد. پس از آن هم اجراهای جشنواره موسیقی فجر و سایر کنسرت‌های شخصی خوانندگان، چراغ موسیقی را دوباره روشن کرد.
 
اتفاق خوب دیگری که می‌توان گفت برای اولین مرتبه رخ داد این بود که کنسرت‌های نوروزی با وجود تقارن با ماه مبارک رمضان تعطیل نشد و با همکاری مساعد برخی استان‌ها اجراهای پاپ و سبک‌های دیگر روی صحنه رفت. اتفاقی که تا سال گذشته شاهد آن نبودیم و همیشه ماه رمضان مصادف با تعطیلی کامل کنسرت‌های موسیقی می‌شد. ط طی سال‌های گذشته به جز چند مورد استثنا نظیر اجراهای علیرضا قربانی،‌ مهدی یراحی و ... در ماه‌های رمضان کنسرت‌های انگشت شمار دیگری برگزار می‌شد.
 
از نیمه‌های اسفند و در آستانه نوروز 1402 رقابت خواننده‌ها در استیج‌های سراسر کشور نزدیک‌تر شد. رقابتی که همیشه برای برخی چهره‌ها جذابیت آماری و ثبت رکورد هم داشته است. اما نوروز 1402 داستان متفاوتی داشت چرا که با وجود نیم نگاه برخی خواننده‌ها به رکورد و آمارهای مختلف اما همدلی برای رونق دوباره موسیقی و تلاش برای اینکه کمی حال مخاطبان بهتر شود در اولویت قرار داشت. مخاطبانی که بار دو سال و چند ماه بحران کرونا و شش ماه بحران‌های اجتماعی و سیاسی و اقتصادی عجیب را بر دوش داشتند و موسیقی می‌توانست حتی برای دقایقی حالشان را بهتر کند.

با این وجود چندی پیش برخی صفحات زرد اینستاگرامی با هدف جذب مخاطب به هر قیمتی نام برخی خواننده‌ها را به عنوان پرفروش‌ترین خواننده نوروز یا پرفروش‌ترین خواننده زمستان و نوروز معرفی کردند. آنها در پست‌هایی که فاقد هرگونه آمار دقیق بود این لقب را به برخی خواننده‌ها نسبت دادند و همین خبرهای زرد باعث ایجاد حواشی گوناگونی شد.

حاشیه‌هایی که بهانه‌ای شد تا درباره این موضوع سراغ محسن رجب پور (مدیرعامل مجمع صنفی آثار شنیداری) برویم و نظر این چهره باسابقه عرصه برگزاری کنسرت و نشر موسیقی را جویا شویم. محسن رجب‌پور درباره این موضوع به خبرنگار «موسیقی ما» گفت:«در کشورهای مختلف شفافیت کافی برای عرضه و فروش همه آثار هنری وجود دارد؛ بالطبع پیدا کردن اینکه چه کسی بیشتر می‌فروشد و برای چه کسی چه اتفاقاتی رخ داده است شرایط بهتری وجود دارد. طی چند وقت اخیر برخی همکاران ما برای تبلیغ شرکت خودشان که اتفاقاً کار غیرقانونی هم نیست، برخی خواننده‌های خود را به عنوان پرفروش‌ترین معرفی کردند. این صفت ترین در اینجا مورد بحث و تأمل است. چرا که اگر قرار باشد بررسی شود باید این موضوع در یک دوره زمانی دقیق، مشخص شود و همچنین باید عدد و آمارهای دقیق ذکر شود. از سوی دیگر باید میزان فروش خوانندگان دیگر هم بررسی شود. غالباً این بررسی‌ها را مطبوعات و اتحادیه‌ها در سراسر دنیا انجام می‌دهند. اما نکته بسیار مهمی که باید به آن اشاره داشت این است که پرفروش‌ترین بودن یک خواننده به تعداد فروش صندلی است نه به تعداد سانس و روز برگزاری کنسرت. به عنوان مثال در جزیره کیش سالن چهارصد نفری وجود دارد و سالن دو هزار نفری هم داریم. طبیعتاً یک شخص اگر پنج سانس در سالن چهارصد نفری کنسرت برگزار کند با شخصی که یک سانس در سالن دو هزار نفری اجرا داشته است از نظر تعداد فروش صندلی برابر هستند اما از نظر تعداد فروش سانس یا روز، اختلاف دارند.»

رجب‌پور در ادامه به نکته بسیار مهم دیگری اشاره کرد که می‌تواند آمارهای فروش کنسرت‌ها را هم کمی تحت الشعاع قرار دهد. محسن رجب‌پور به غیبت برخی خواننده‌های دیگر از عرصه رقابت اشاره داشت و اعلام کرد:«در شرایط کنونی چندین خواننده داریم که گروهشان آماده برگزاری کنسرت نیست یا قطعه جدیدی منتشر نکرده‌اند. حتی اگر بخواهیم آن هنرمندان را هم در نظر نگیریم باز هم باید هرگونه آمار از طریق سایت‌های فروش به رسانه‌ها اعلام شود. نکته دیگر هم این است که برخی کنسرت‌ها، تمامی بلیت‌هایشان فروش نمی‌رود و بلیت‌های مهمان و مسائل دیگر هم داریم تا بتوانیم آمار فروش را با دقت بررسی کنیم.»

این چهره سرشناس عرصه تهیه‌کنندگی موسیقی در پاسخ به سوال خبرنگار «موسیقی ما» مبنی بر اینکه آیا شما چنین خبرسازی‌ها و تبلیغاتی را تایید می‌کنید گفت:«این قبیل تبلیغات و خبرها، اقداماتی هستند که شرکت‌ها می‌توانند برای زنده نگه داشتن یا بالا نگه داشتن هنرمندان خودشان داشته باشند. باز هم تکرار می‌کنم که غیرقانونی نیست و نمی‌توانیم به این شرکت‌ها خرده بگیریم. حتی بزرگترین کمپانی‌های دنیا هم برای حفظ حرمت کمپانی دیگر، تبلیغات علیه یکدیگر هم انجام می‌دهند. ولی در خبرهایی که طی روزهای اخیر پیرامون موضوع پرفروش‌ترین‌ها می‌دیدیم چند خواننده اصلی و مهم، مغفول مانده بودند. حتی خوانندگانی داشتیم که براساس همان پارامترهای تعداد سانس یا روز هم پرفروش بوده‌اند اما نام آنها در آن خبرها جا افتاده بود و من تصمیم گرفتم تا چنین مصاحبه‌ای را با شما داشته باشم. به جهت شفافیت بیشتر هم به این نکته اشاره می‌کنم که مخاطبان باید بدانند که صرفاً تعداد سانس یا روز برگزاری کنسرت، مولفه‌های دقیقی برای معرفی پرفروش‌ترین خواننده نیستند. همچنین این نکته مهم را مدنظر داشته باشیم که یکی از هدف‌های مهم هنرمندان موسیقی در حال حاضر برگزاری کنسرت برای بهتر کردن حال مردم است.»

محسن رجب‌پور نهایتاً اعلام کرد:«حتی خود شما هم با رصد روزانه سایت‌های بلیت فروشی می‌توانید به آمارهای تقریبی براساس همان مولفه‌های فنی که گفتم دست پیدا کنید ولی ما به عنوان صنف موسیقی آمادگی داریم تا با در نظر گرفتن مولفه‌های فنی، پرفروش‌ترین‌ها را در دوره‌های زمانی مختلف معرفی کنیم.»
 
پس از خبرسازی‌های برخی رسانه‌ها پیرامون پرفروش‌ترین خواننده و با در نظر گرفتن نظرات محسن رجب‌پور به عنوان رئیس صنف ناشران موسیقی و همچنین یکی از چهره‌های مطرح این حوزه، سراغ بررسی آمارهای سایت‌های بلیت فروشی رفتیم که در نهایت به آمارهای زیر (از ابتدای بهمن ماه سال گذشته تا روز 10 فروردین) دسترسی پیدا کردیم. آمارهایی که صرفاً معرف تعداد سانس برگزاری کنسرت خواننده‌ها است و مولفه پرفرو‌ش‌ترین بودن آنها نیست؛ به‌خصوص این‌که برخی از کنسرت‌های این خوانندگان چندان با استقبال مواجه نشد و حتی برخی از خوانندگان پرطرفدار را ناگزیر کرد تا قیمتِ‌ بلیت‌ خود را کاهش دهند؛ هرچند به عنوان عیدی.
 
آرون افشار: ۱۴ سانس
میثم ابراهیمی: ۱۵ سانس
اشوان: ۱۰ سانس
مهدی احمدوند: 30 سانس
بهنام بانی ۳۱ سانس
رضا بهرام: ۱۶ سانس
بابک جهانبخش: ۱۰ سانس
مجید رضوی ۵۴ سانس
راغب: ۱۴ سانس
ماکان بند: ۲۰ سانس
گرشا رضایی: ۳۱ سانس
علی زندوکیلی: ۱۲ سانس
آرمین زارعی: 16 سانس
ناصر زینلی: ۲۱ سانس
رضا صادقی: 26 سانس
معین زندی: ۲۸ سانس
علی یاسینی 39 سانس
مسعود صادقلو: ۲۷ سانس
علیرضا طلیسچی: 24 سانس
 
البته که آمارهای مذکور صد در صد دقیق نیست و حاصل رصد سایت‌های بلیت فروشی و صرفا برای معرفی چهره‌های فعال چند ماه اخیر در استیج است.
 
این نکته مهم را هم باید در نظر داشت که برخی هنرمندان پرفروش سال‌های اخیر مانند همایون شجریان، علیرضا قربانی یا محسن یگانه و... در بازه زمانی بهمن تا نیمه فروردین هیچ اجرایی نداشتند. خوانندگانی که قطعا اگر اجراهای خود را آغاز می‌کردند می‌توانستند آمارهای کنسرت‌ها را دستخوش تغییرات کنند.
منبع: 
سایت «موسیقی ما»
تاریخ انتشار : شنبه 19 فروردین 1402 - 12:34

برچسب ها:

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود چه کسی قهرمان شد؟! | موسیقی ما