.
plays 168153
موسیقی ما- سریال «امام علی» (ع) به کارگردانی «داود میرباقری» و با موسیقی استاد «فرهاد فخرالدینی» و خوانندگی «صدیق تعریف» یکی از ماندگارترین آثاری است که در ثنای مولای متقیان ساخته شده است.

قطعه‌ای که استاد «فخرالدینی» برای این قطعه نوشت، مربوط به یک هزار و ۴۰۰ سال پیش است. عبدالقادر مراغی آن را حدود ۶۰۰ سال با حروف ابجد در آثاری چون «مقاصد الحان» و «جامع الحان» تدوین کرده است و این استاد برجسته‌ی آهنگ‌سازی پس از پژوهش‌های فراوانی که در این زمینه انجام داد، تلاش کرد تا این آثار را در فضای موسیقایی امروز پیاده کند.

او خود در این باره گفته است: «این تنها نسخه‌ی اجرایی برگرفته از آثار مکتوب عبدالقادر مراغی است که به صورت این چنینی پیاده شده است. من بیش از چهل سال پیش این نسخه موسیقایی از عبدالقادر مراغی را کشف کرده بودم و خودم بر این باورم که ساخت آن قطعه یکی از دشوارترین کارهایی است که تاکنون در موسیقی انجام دادم؛ زیرا یافتن راز و رمز این نت نویسی کار بسیار دشواری است که وقت زیادی از عمرم را صرف آن کردم و حالا بسیار خوشحالم که این زحمات نتیجه مثبتی برای مخاطب داشته است.»

البته ساخت موسیقی سریال «امام علی (ع)» فقط به استفاده از تحقیقات و آثار منتسب به عبدالقادر مراغی محدود نشد و ایشان در هر بخش از سریال،‌ تم‌های متفاوتی را با ارکستر طراحی کرد که هر کدام برای خود داستان جداگانه‌ای داشت. برای مثال «مالک اشتر» و «عایشه» در کلِ سریال تم‌های خاصِ خودشان را داشتند.

استاد فخرالدینی در این‌باره گفته است: «من موسیقی سریال «امام علی (ع)» را به این سادگی ننوشتم. من برای پلان به پلان سریال، خودم را در محل حادثه قرار می‌دادم و این حس را با حس درونی خودم تلفیق می‌کردم تا بتوانم بر اساس این تکنیک بهترین نتیجه را دریافت کنم. شاید باور نکنید اما خوب خاطرم هست وقتی چنین حسی را برای آهنگسازی داشتم گویی خودم در صحنه اتفاق حضور داشتم موضوعی که حتی سینما هم قادر نیست آن را بیان کند اما من با اتکا به این پشتوانه‌های معنوی نهایت تلاش خود را کردم که موسیقی این سریال برایم فضایی متفاوت چه به لحاظ ارکستر و ساز بندی و چه به جهات دیگر داشته باشد.»

«صدیق تعریف» (خواننده‌ی این اثر) نیز درباره‌اش گفته است: «در دوران منتهی به دهه ۶۰ که هنرمندان و اهالی فرهنگی مجموعه‌ای برای گردهمایی نداشتند، منزل جناب هوشنگ ابتهاج در خیابان ارباب جمشید یکی از مکان‌هایی بود که برخی از هنرمندان و اهالی فرهنگ دور هم جمع می‌شدند و آثار ادبی و هنری شان را ارائه می‌دادند. شرایطی که من هم افتخار حضور در این گردهمایی‌های هفتگی را داشتم و یکی از آنها نیز مربوط به حضور جناب فرهاد فخرالدینی است که برای اولین بار اثری از عبدالقادر مراغی را که بعدها تبدیل به موسیقی تیتراژ سریال امام علی شد را ارائه داد. هدف از این ارائه هم تمرین برای ضبط یک اثر نمونه موسیقایی از آثار عبدالقادر مراغی بود که اگر در سخنرانی یا کارگاهی که جناب فخرالدینی در آن سخنرانی دارد و به نمونه نیاز پیدا می‌شود، یک نمونه اجرایی نیز وجود داشته باشد. همین موضوع بهانه‌ای شد که کار بعد از ارائه ابتدایی‌اش در منزل آقای ابتهاج کار را در استودیو بِل ضبط کنیم. تا اینکه چند سال بعد و حین تولید سریال امام علی آقای فخرالدینی تصمیم گرفت از این اثر برای موسیقی تیتراژ سریال استفاده کند که خوشبختانه به شدت نیز روی کار نشست.»


افزودن یک دیدگاه جدید

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
5 + 6 =

Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.




دانلود ویدیو کاشف موسیقی «امام علی(ع)» از این اثر ماندگار می‌گوید از فرهاد فخرالدینی | موسیقی ما