برنامه یاد بعضی نفرات
 
آیین اختتامیه نخستین لیگ سرود ایران
محمد معتمدی: شروع کارم در موسیقی از گروه سرود بود
موسیقی ما- مرکز موسیقی مأوا از زیرمجموعه‌های سازمان هنری رسانه‌ای اوج، اختتامیه‌ی لیگ سرود ایران را برگزار کرد. در نخستین لیگ سرود ایران، گروه سرود رهروان شهدا از تهران مقام نخست را کسب کرد و گروه‌های طاها از اصفهان و رایة‌الهدی از قم به ترتیب دوم و سوم شدند.
 
آیین اختتامیه نخستین لیگ سرود ایران بعد از ظهر جمعه ۲۹ بهمن در پردیس تئاتر تهران و با حضور اعضای ۴۰ گروه برتر این لیگ و با اجرای عبدالله روا، برگزار شد.
 
خوانندگانی چون محمد معتمدی و علی‌اکبر قلیچ، از جمله هنرمندان حاضر در مراسم اختتامیه بودند و اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مهمان  مراسم بود.
 
نخستین سخنران مراسم سهیل سرافرازی، دبیر لیگ سرود بود که در آغاز با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری درباره شعر، ترانه و سرود، گفت: «در فصل اول بیش از دو هزار سرود در سراسر کشور اجرا شد و بیش از نود گروه در جریان مداوم لیگ بودند. در فصل آینده تغییراتی داریم و جام حذفی و دو مدل اجرای جدید لیگ را اضافه خواهیم کرد.»
 
پس از آن محمد معتمدی گفت: «شروع کار من هم در موسیقی هم از مدرسه و گروه سرود بود. اینکه این بچه‌ها با شور و شوق سرود اجرا می‌کنند من را به دوران کودکی پرتاب می‌کند. من هم در کانون جوانه‌های کاشان و هم در مدرسه محتشم کاشانی عضو گروه‌های سرود بودم و سرودهای کودکی من فکر می‌کنم در آرشیو صدا و سیما وجود دارد. گروه‌های سرود در زمان کودکی من امکانات الان را نداشتند و آهنگسازی‌ها ساده بودند. البته ما عشق و به کار داشتیم. علاقمندی ورود به دنیای موسیقی در من هم در همان زمان ایجاد شد و خیلی از دوستان من که حضور حرفه‌ای در موسیقی دارند، از همین گروه‌های سرود آغاز کردند.»
 
این خواننده افزود: «حضور در گروه‌های سرود برای بچه‌ها خیلی مفید است و باعث می‌شود روابط اجتماعی را به خوبی بیاموزند و نحوه تعامل جمعی را به آنان یاد می‌دهد و نیز می‌آموزند که چطور در این عرصه کاری را شروع کنند. همچنین تأثیر بزرگی در شخصیت اجتماعی بچه‌ها دارد و می‌تواند نوید این را داشته باشد کهه بچه‌ها در آینده برای اجتماع نقش‌آفرینی کنند.»
 
در ادامه احسان خداپرست، قائم مقام مرکز موسیقی مأوا، با بیان سخنانی گفت: «مأوا در سال ۹۵ اولین مأموریتی که از سازمان اوج دریافت کرد این بود که سرود را در کشور زنده کند. سرود در دهه‌های شصت و هفتاد در کشور جریان‌سازی کرد و کارکردهای خودش را نشان داد اما بعد از آن سرود تبدیل به جریان خموده شد. اما الان در مأوا و دیگر مجموعه‌های فعال در قالب سرود می‌بینم که سرود، زنده شده است. در اوایل کرونا که مجموعه‌های فرهنگی نمی‌دانستند چگونه دل مردم را شاد کنند، گروه‌های سرود توانستند فضای امیدواری را در کشور ایجاد کنند. امر گروه‌های سرود می‌توانند جریانی را ایجاد کنند و آن را به قالب‌های دیگری تسری دهند.»
 
وی با بیان اینکه سرود یکی از مردمی‌ترین و انقلابی‌ترین قالب‌های هنری محسوب می‌شود، ادامه داد: «در سال ۱۴۰۰ شاهد فعالیت گروه‌های سرود بسیاری بودیم و مأوا برای اینکه بتواند فعالیت آنها را نشان دهد، تلاش کرد تا سرود را زنده کند و الان می‌بینیم که سرود زنده است و جریان دارد و جریان‌ساز است. یکی از دغدغه‌های ما رویداد و جشنواره برای اجرای سرود بود اما جشنواره ها تکراری شده بودند، اینکه گروه‌های سرود اجرا و داوران هم آن را داوری کنند خیلی تکراری بود. به همین دلیل چند ماه همفکری کردیم که به برگزاری لیگ سرود انجامید. یک سال با گروه‌های سرود همراه بودیم والان جشن یک‌سالگی لیگ را برگزار می‌کنیم و فصل دوم هم سال آینده برگزار می‌شود.»
 در سال ۱۴۰۱ مأوا اقدام به راه‌اندازی تیم ملی سرود نوجوانان ایران خواهد کرد.
 
سپس اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: «هنر سرود از محصولات انقلاب اسلامی بوده و از حوالی انقلاب تا پایان جنگ تحمیلی یکی از مهمترین فضاهای هنری و فرهنگی برای بچه‌های گروه سرود بود. در دهه شصت این هنر بسیار مورد توجه بود و مفاهیم عمیق انقلاب و دفاع مقدس در این قالب روایت می‌شد؛ اما بعد از جنگ تحمیلی و تغییر فضای فرهنگی در دو دهه این موضوع کم‌فروغ شد. برنامه ‌اصلی ما در وزارت فرهنگ در دوره جدید، احیای سرود است و بر این اساس دفتر سرود و آهنگ‌های انقلابی را در معاونت هنری وزارت فرهنگ راه‌اندازی کردیم. همچنین در سال‌های آینده در جشنواره‌های فجر این هنر را مورد اهتمام قرار خواهیم داد. در ۱۱ استان محروم هم آموزش سرود رایگان در حال انجام است. امیدوارم با یک همت جمعی و همکاری همه نهادها، شاهد پرشکوه‌تر شدن سرود در کشور عزیزمان باشیم.»
 
در پایان گروه‌های برتر لیگ از سوی مجری معرفی شدند و با حضور در جایگاه‌ها جوایز، جام و مدال‌های خود را دریافت کردند.
 
رتبه‌های برتر عبارت بودند از:
 
رتبه اول و قهرمان اولین دوره لیگ سرود: گروه رهروان شهدا از تهران به سرپرستی محسن بوربور (تندیس طلا و مدال‌های طلا، ۱۲ میلیون تومان جایزه نقدی و امتیاز تولید یک نماهنگ)
 
رتبه دوم: گروه سرود طاها از اصفهان به سرپرستی سید فرشید پاکروان (جام نقره‌ای و مدال‌های نقره، ۸ میلیون نقدی و امتیاز تولید دو قطعه صوتی)
 
رتبه سوم: گروه سرود رایةالهدی از قم به سرپرستی حجت‌الاسلام رحمتی (جام برنزی و مدال‌های برنز، ۷ میلیون تومان وجه نقد و امتیاز تولید یک قطعه صوتی)
تاریخ انتشار : یکشنبه 1 اسفند 1400 - 14:44

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود محمد معتمدی: شروع کارم در موسیقی از گروه سرود بود | موسیقی ما