برنامه یاد بعضی نفرات
 
مراسم رونمایی از آلبوم «هزاران» با حضور مدیر عامل انجمن موسیقی و مدیر کل دفتر موسیقی برگزار شد
حمیدرضا نوربخش: زنگ خطر موسیقی ایران به صدا درآمده است
موسیقی ما- مراسم رونمایی از آلبوم «هزاران» از تولیدات بنیاد فرهنگی هنری رودکی روز سه‌شنبه اول تیر با حضور تعدادی از آهنگسازان، خوانندگان و نوازندگان این اثر موسیقایی در تالار رودکی تهران برگزار شد.
«علی نیکنام» عامل انجمن موسیقی ایران در ابتدای این برنامه گفت: «افتخار این را داریم که امروز شاهد رونمایی از آلبوم هزاران باشیم و جا دارد از تمامی کسانی که درایت راه به ما کمک کردند قدردانی کنم. سال گذشته تولید این آلبوم در هیات مدیره انجمن موسیقی مورد بررسی قرار گرفت و پس از اینکه مورد تایید قرار گرفت جناب «حسین علیشاپور» مسولیت فنی آن را به عهده گرفت و کار آغاز شد. به هر حال این پروژه یکی از پروژه‌های مهم انجمن موسیقی است که به طور حتم در آینده ادامه پیدا می‌کند. چرا که در این چارچوب کارهایی برنامه‌ریزی شده و به زودی درباره آنها اطلاع رسانی‌های لازم صورت می‌گیرد.»
 
مدیرعامل انجمن موسیقی ایران گفت: «خوشبختانه در ادامه فعالیت‌های انجمن پیرامون برگزاری کنسرت‌های آنلاین ما در مرداد امسال نیز کارهایی را انجام خواهیم داد که جزییات آن در آینده‌ای نزدیک اعلام می‌شود. البته ما در کنار این رویداد برای برگزاری جشنواره موسیقی جوان و جشنواره موسیقی نواحی ایران نیز اقدامات موثری را انجام دادیم که امیدوارم بتواند گام موثری در اهداف و فعالیت‌های ما باشد.»
 
او در بخش پایانی صحبت‌های خود از مدیریت بنیاد فرهنگی هنری رودکی، مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد و همکارانش در انجمن موسیقی ایران بابت تلاش و همکاری‌های انجام گرفته قدردانی کرد.
 
«مظفر شفیعی» خواننده پیشکسوت موسیقی ایرانی در ادامه این نشست ضمن ابراز خرسندی از انتشار آلبوم «هزاران» توسط انجمن موسیقی ایران توضیح داد: «در این روزگار اوضاع و احوال موسیقی چندان خوب نبود و من امیدوارم این اوضاع بد روی افکار هنرمندان و کارهای خوب آنها تاثیر بدی نگذارد. البته من از انتشار این آلبوم خبر نداشتم تا اینکه چند روز پیش مطلع شدم این اثر قرار است در دسترس علاقه مندان قرار گیرد؛ اما از انجمن موسیقی ایران قدردانی می‌کنم که چنین کاری را آغاز کردند و امیدوارم این راه را ادامه دهند. چرا که در این وانفسا انجام چنین کاری بسیار ارزشمند است.»
 
این خواننده با گرامیداشت یاد و خاطره درگذشتگان موسیقی ایرانی طی ماه‌های اخیر تصریح کرد: «من از همه خوانندگان جوان موسیقی ایرانی می‌خواهم عرصه را خالی نکنند. البته خیلی‌ها تصور می‌کردند بعد از فوت استاد شجریان آواز ایرانی در خطر قرار بگیرد اما من معتقدم با حضور شما بزرگواران و هنرمندان جوان این عرصه خالی نخواهد شد. شما مطمئن باشید وقتی کاری خوب باشد قطعاً کار ادامه پیدا می‌کند.»

حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی هم در این مراسم بیان کرد: «من جلسات اینچنین را خیلی با اشتیاق می‌آیم چرا که خودم را از این طایفه می‌دانم و دوم اینکه معتقدم باید به این کارها توجه بیشتری کرد. به هر حال امیدوارم حضور آقای نیکنام در انجمن موسیقی و انتشار این آلبوم طلیعه‌ای برای حمایت جدی تر از آثار ارزشمند موسیقایی باشد چرا که این وظیفه نهادی چون انجمن موسیقی است که از این کارها حمایت کند. برخی از آثار موسیقی و گونه‌های مختلف نیازمند حمایت نیستند و اصلاً هم نمی‌شود جامعه را ملزم کرد که حتماً از این کارها گوش نکنند اما این نباید به قیمت این تمام بشود که ما بخش هویتی خودمان را فراموش کنیم و متاسفانه امروز این خطر به شدت ما را تهدید می‌کند. به اعتقاد من اگر همه پازل‌ها سر جای خود قرار گرفته شده باشند طبیعتاً هرکسی سر جای خود هست و مخاطبان خود را نیز پیدا می‌کند. شرایطی که متاسفانه اکنون در کشور ما وجود ندارد. و اگر ما رسانه داشتیم و رسانه ملی هم به وظیفه خود عمل می‌کرد قطعاً کسی مدعی نمی‌شود و همه سر جای خود به فعالیت‌های موسیقایی مورد علاقه‌اش می‌پرداخت. اینها موضوعاتی فراموش شده هستند که باعث شده بخش مهم و هویتی ما به خطر بیفتد کما اینکه این اتفاق شده و نسل جوان ما با این موسیقی‌های ارزشمند فاصله گرفته‌اند.»
 
این خواننده با اشاره به اینکه زنگ خطر موسیقی ایران به صدا درآمده تصریح کرد: «ذائقه شنیداری مخاطب قطعاً بر اساس عادت شنیداری صورت می‌گیرد، پس وقتی این عادت شنیداری به آواز وجود نداشته باشد و خوراک فرهنگی در این زمینه به گوش مخاطب تزریق نشود، نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که جوان امروزی شنونده این آثاری باشند که خوراکی برای تامین و تزریق آن نیست. به هر حال جان مایه موسیقی ایرانی در ساز و آواز تجلی می‌یابد که به صورت بداهه عرضه می‌شود. مقامی که یک خواننده و نوازنده باید مراحل بسیار متعددی را طی کند تا به این مقام برسد. بنابراین اگر بخواهیم در چارچوب‌های تعریف شده ردیف موسیقی بمانیم اینها آن مرتبتی نیست که مد نظر بزرگان ماست.»
 
این خواننده موسیقی ایرانی با قدردانی از مدیر کل دفتر موسیقی وزارت ارشاد و انجمن موسیقی در حمایت از آثار موسیقایی ارزشمند تصریح کرد: «خوانندگی در موسیقی ایرانی بسیار کار مهم و ارزشمندی است که کار هر کسی هم نیست. تجربه‌ای که یک خواننده باید انجام دهد دربرگیرنده یک تجربه چند ساله است و به این جهت است که چنین فعالیت‌هایی همچون آلبوم هزاران ارزشمند می‌شود. چرا که هنرمندانش سال‌ها مرارت کشیده‌اند و با استعداد و توانایی به ذات خود چنین کارهای ارزشمندی را خلق می‌کنند و چه خوب که اینها در صحنه مانده‌اند و در بازار مکاره موسیقی اسیر ذائقه‌ها نشدند. متاسفانه این روزها بسیاری از هنرمندان دنبال کارهایی هستند که به قولی «بگیرد». اما این عزیزان پایداری کرده و با سختی‌های زیاد چنین راهی را انتخاب کرده و ادامه مسیر می‌دهند.»

محمد اله یاری مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد نیز در این نشست با اشاره به اهمیت احیای فرهنگ در جامعه ایرانی به عنوان زیربنای اقتصاد گفت: «مطمئن هستم که تیم مدیریتی فرهنگی در دولت آینده برای حوزه فرهنگ و هنر برنامه‌های خوبی خواهد داشت و گام‌های خوبی در عرصه رونق اقتصادی در کسب و کارهای فرهنگی برداشته خواهد شد.»
 
مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد بیان کرد: «طی یک سال و نیم گذشته تلاش‌هایی شد متناسب با ایام کرونا کارهایی را انجام داد یکی از این کارها، حمایت اجراهای آنلاین بود و ما تلاش کردیم به مرور با افزایش کیفیت ضبط و تولید برنامه‌ها فضایی را برای مخاطبان فراهم کنیم که مخاطبان بیشتری شاهد اجراها باشند. ما برای این کارها اهدافی داشتیم که اول اینکه اندک حمایتی به هنرمندان فعال این عرصه شود و دوم کاری کنیم که مخاطبان بیشتری از این کارها دیدن کنند. ما البته طرح دیگری هم در انجمن موسیقی ایران داریم که حمایت از تولیدکنندگان آلبوم جدی است که به زودی جزییات آن اعلام می‌شود. یک طرح حمایتی دیگر هم در حوزه نوازندگان داریم که به زودی اطلاعات کامل آن ارائه خواهد شد.»
 
«سه گاه» به خوانندگی مجتبی عسگری به سبک جلال تاج اصفهانی، «بیات اصفهان» به سبک سلیمان خان امیر قاسمی به خوانندگی امیر اثنی‌عشری، شور به خوانندگی پوریا اخواص به سبک ادیب خوانساری، «چهارگاه» به خوانندگی مهدی امامی به سبک ابوالحسن اقبال آذر، «افشاری» به خوانندگی حسین علیشاپور به سبک منوچهر همایون پور، «همایون» به خوانندگی سجاد مهربانی به سبک رضا قلی ظلی قطعات مختلف آلبوم «هزاران» را تشکیل می‌دهند.
 
محمد اله یاری مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد، حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی، احمد صدری مشاور معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی نیکنام انزابی پور مدیرعامل انجمن موسیقی ایران، هادی منتظری، مظفر شفیعی، پوریا اخواص، حسین علیشاپور، محمد اثنی‌عشری، امیرعباس ستایشگر و تعدادی دیگر از هنرمندان از جمله افرادی بودند که در مراسم رونمایی آلبوم «هَزاران» حضور داشتند.
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 تیر 1400 - 13:18

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود حمیدرضا نوربخش: زنگ خطر موسیقی ایران به صدا درآمده است | موسیقی ما