برنامه یاد بعضی نفرات
 
پیام تسلیت رییس‌جمهور سابق، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون امور سینمایی و ...
«علی مرادخانی» به دلیل عوارضِ ناشی از کرونا درگذشت
موسیقی ما-  موسیقی ما- «علی مرادخانی» -معاون سابق هنری و مدیر موزه موسیقی- صبح روز دوشنبه (۱۷ خردادماه) پس از تحمل دوره بیماری در بیمارستان خاتم‌الانبیا درگذشت. او حدود یک ماه پیش به دلیل ابتلاء به ویروس کرونا به مدت سه هفته در بیمارستان بستری شد و پس از یک هفته به دلیل عوارض ناشی از این بیماری بار دیگر راهی بیمارستان شد. او پس از تحمل چند روز بیماری در نهایت صبح روز دوشنبه (۱۷خرداد ماه) دار فانی را وداع گفت.

«علی مرادخانی» از سال ۱۳۵۹ وارد کارهای اجرایی در حیطه هنری شد. نخستین سمت او مدیر کل تولید فیلم و عکس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در شهریور سال ۱۳۵۹ بود. بعد از آن او از سال ۱۳۶۳تا ۱۳۶۵ مدیرکل همکاری‌های سمعی و بصری و از سال ۶۵ تا ۶۷ مدیرکل آموزش فیلمسازی شد.

مشاورت معاون سیاحتی و زیارتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال های ۶۷ تا ۶۹ از دیگر سمت‌های علی مرادخانی بود. مهم‌ترین سمتی که او را در جامعه هنری شناساند، مدیریت مرکز سرود و آهنگ‌های انقلابی (بعدها مرکز موسیقی) وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود. او به همراه افرادی همانند مرحوم فرید سلمانیان و ایرج نعیمایی، از سال ۱۳۶۹ سکان مدیریت موسیقی کشور را به دست گرفت. توسعه جشنواره موسیقی فجر که در دوره‌ای تا ۱۶ روز هم اجرا شد، طراحی و اجرای جشنواره موسیقی جوان، جشنواره فصلی موسیقی جوان، جشنواره موسیقی نواحی ایران، جشنواره ذکر و ذاکرین و انتشار مجموعه ۹۶ ساعته از موسیقی نواحی ایران، طراحی و اجرای اولین جشنواره موسیقی پاپ، جشنواره بانوان (گل یاس) و جشنواره ملل مسلمان و نیز بنیان گزاری ارکستر ملی ایران با همکاری استاد فرهاد فخرالدینی از جمله اقدامات او بود.

دوره او با تحرک ارکستر سمفونیک تهران به رهبری زنده یاد فریدون ناصری و علاوه بر آن با دعوت از برخی از رهبران مهمان همانند لوریس چکناوریان، نادر مشایخی، منوچهر صهبایی و ایرج صهبایی... همراه بود.
در دوره مدیریت مرادخانی که می‌توان او را از نظر زمانی مدیر رکورددار در مدیریت موسیقی در تاریخ ایران به شمار آورد، ایده خانه موسیقی عملیاتی شد. دفتر اولیه این نهاد مدنی اجتماعی ابتدا در اتاقی که مرکز موسیقی وزارت ارشاد در ساختمان خیابان مرجان مرکز موسیقی در اختیار هیئت موسس و هیئت مدیره اولیه قرار گرفت. ضمن آنکه مرادخانی در تمامی این سال‌ها جزو مشاوران ارشد این نهاد موسیقایی بود.
 
سال ۱۳۸۳ مرادخانی از مرکز موسیقی وزارت ارشاد رفت و تنها عنوان مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را بر عهده داشت.

بعد از آن او ایده اجرای موزه موسیقی را به شهرداری تهران داد و سپس خود مدیریت و راه اندازی آن را در سال ۱۳۸۷ بر عهده گرفت. این موزه زیر مجموعه شهرداری تهران است و در چند دوره جشنواره ایکوم معرفی و مورد تقدیر قرار گرفت.

در کنار سمت‌های مدیریتی علی مرادخانی سمت‌هایی چون عضو موسسین جشنواره فیلم فجر ( ۱۳۶۰ )، عضو شورای طرح و برنامه شبکه اول صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران (۱۳۶۲)، مدیر چهارده دوره جشنواره بین المللی موسیقی فجر از سال ۶۹ تا ۸۲، مدیریت، طراحی و نظارت بر تولید ۹۶ ساعت آثار موسیقی نواحی ایران در انجمن موسیقی ایران (۱۳۷۵ )، طراحی و مدیریت تولید و اجرای سمفونی عاشورا (خسوف) سال ۱۳۸۰، مدیر تولید سرود کتاب و سرود دانش برای کتابخانه ملی ایران و برای دایرة المعارف بزرگ اسلامی، مدیریت تولید آلبوم آثار قرآنی در سال ۱۳۷۵، عضویت در هیئت موسس و همچنین اولین هیئت مدیره بنیاد فرهنگی و هنری رودکی، ایجاد خانه هنرمند (اختصاص بخشی از منازل شخصی هنرمندان موسیقی به موزه شخصی) سال ۱۳۷۶، همکاری در تاسیس و مدیریت ارکستر موسیقی ملی با استاد فرهاد فخرالدینی، مدیر تولید مجموعه زبان فارسی برای غیر فارسی زبانان (امور بین الملل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، هم به چشم می‌خورد.
 
در سال های اخیر علی مرادخانی علاوه بر مدیریت موزه موسیقی دبیر تخصصی دو دوره جشنواره موسیقی شمسه (شهرداری تهران سال‌های ۹۰ و ۹۱) بود که  با شرکت حدود ۷ هزار نفر از هنرمندان جوان موسیقی این جشنواره در سطح محلات تهران برگزار شد.  او  با ردیف‌های موسیقی و به خصوص لحن‌های مختلف قرآنی آشنایی داشت. 
 
در پی درگذشتِ ایشان، جمعی از هنرمندان و مقام‌های مسوؤل پیام تسلیت دادند.
 
سید محمد خاتمی: او مدیری توانا و انسان‌دوست بود


در همین رابطه، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمد خاتمی (رییس جمهور اسبق کشورمان)، پیام تسلیتی صادر کرد.
در متن این پیام آمده است:
«بسم الله الرحمن الرحیم
 
درگذشت تاسف‌انگیز برادر مومن، کاردان، روشن‌اندیش و خدمتگزارِ صدیق انقلاب و ایران و مدیر توانایِ انسان‌دوست و هنرپرور «جناب آقای علی مرادخانی» موجب تاثر فراوان گردید.
من این مصیبت را به همه دوستداران انقلاب و ایران و به جامعه گرانقدر هنر کشور و به خصوص به خاندان شریف مرادخانی، به همسر و فرزندان ارجمندش صمیمانه تسلیت می‌گویم و از خداوند منان برای این فقید سعید آمرزش و رحمت الهی و برای بازماندگان محترم تندرستی و شکیبایی و پاداش نیکو مسألت می‌کنم.
یادش گرامی و روانش شاد باد.
 
سید عباس صالحی: او مدیری توانمند، کاربلد و کارآمد و مورد وثوق بود

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار متنی درگذشت علی مرادخانی معاون سابق امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را تسلیت گفت. در متن پیام سیدعباس صالحی آمده است: 
«انالله و انا الیه راجعون
 
خبر درگذشت مدیر توانا و انسان والا، همکار عزیز، معاون سابق امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مرحوم علی مرادخانی موجب تاسف و تاثر عمیق گردید.

دوران طولانی و مستمر مدیریت در عرصه های فرهنگی و هنری، در کنار اقدامات تاسیسی، نظام بخش و خلاقانه در این حوزه، او را به مدیری توانمند، کاربلد و کارآمد و مورد وثوق و احترام اصحاب فرهنگ و هنر بدل کرده بود.
اینجانب این ضایعه اندوهناک را به خانواده آن مرحوم، جامعه فرهنگ و هنر و همکاران و علاقه مندان ایشان صمیمانه تسلیت می گویم. از درگاه خداوند متعال برای آن فقید سعید، علو درجات و آمرزش الهی و برای بازماندگان مکرم صبر و اجر مسالت دارم.»
 
 
سید مجتبی حسینی: جانی جدا از هنر نداشت


«سید مجتبی حسینی» (معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) در پیامی این فقدان را تسلیت گفت.

حسینی در این پیام برای درگذشت مرادخانی، معاون سابق امور هنری و مدیر موزه موسیقی نوشته است: «چلچراغ هنر انقلاب، سوگوار سزاوارمردی شد که جانی جدا از جان‌ هنر نداشت. همه‌ عمر به مدارا و مردم‌داری زیست و در خلعت خدمت به هنر، یگانه بود و هیچ همتا نداشت. علی مرادخانی به خداوندگار هنر پیوست و نام او از پس بسیار خیراندیشی‌ها و همراهی‌ها و هموارسازی‌ها به نیایش شنیده خواهد شد که کارنامه‌ هنر انقلاب سرشار از مراقبت‌ها و مجاهدت‌های آن بزرگ‌مرد فقید است. به درد و اندوه و حسرت، جامعه‌ سوگوار هنر بدرقه‌اش خواهند کرد که: مرگ چنین خواجه نه کاری‌ست خرد»

حسین انتظامی: او  پلی بود میان هنرمندان و مسئولان برای رفع دغدغه‌ها

حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی، در دلنوشته ای این مدیر فرهنگی را پلی میان هنرمندان و مسئولان برای رفع دغدغه‌ها، برداشتن موانع و شناسایی و شکوفایی خلاقیت‌ها دانست. در این متن که در صفحه مجازی رییس سازمان سینمایی منتشر شده است آمده است:

«در این سال‌ها سابقه آشنایی و همکاری با مدیران فرهنگی بسیاری داشته‌ام، اما به صراحت می‌گویم مدیرانی که از فهم فرهنگی بالا برخوردار بوده و در کنار مدیریت، زیست فرهنگی داشته‌اند، اندک شمارند و علی مرادخانی یکی از معدود مدیرانی بود که دستی در مسئولیت داشت و دست دیگرش در دستان گرم و پرمهر اهالی هنر بود.

مدیران، اصولاً و بویژه در عرصه فرهنگ، دو گونه‌اند. یا عبوس و با اتکا به ضوابط خشک و حتی در میلی افزون آفرین، به دنبال سخت‌تر کردن شرایط اند و یا با نگاهی مثبت و غیرمحصور در ذهنیات غالب و با رویکردی اقتضایی به دنبال روزنه آفرینی و حل مشکل صاحبان حرفه و خالقان و کار آفرینان‌اند. حتی اگر نتوانند راهی برای حل مشکل بیابند به عکس گروه اول، عقده ندارند و شادمان از سنگ‌اندازی نیستند بلکه با رویی گشاده تلاش می‌کنند لااقل مرهم باشند. مرادخانی عزیز، آشکارا از سنخ دوم بود.
 
حضور مستمر و مسئولانه‌اش در عرصه مدیریت فرهنگی و تجربه اندوزی در این مسیر، در کنار اخلاق نیکو و مبادی آداب و روابط انسانی کم‌نظیر و صمیمانه با فرهیختگان فرهنگ و ادب و هنر، از او انسانی شایسته و امین و مورد اعتماد هنرمندان ساخته بود.

او مانع فرهنگ و هنر نبود، بلکه پلی بود میان هنرمندان و مسئولان برای رفع دغدغه‌ها، برداشتن موانع و شناسایی و شکوفایی خلاقیت‌های هنری هنرجویان و هنرمندان این سرزمین.

رفتنش زود بود، خیلی زود و باور رفتنش به همان میزان دشوار است. گویی علی عزیز بیش از این نامرادی‌های چرخ کجمدار را تاب نیاورد. او دلداده اهل بیت و عاشق سالار شهیدان بود و برای آرامش روح او و تسلای خاطر رنجور ما کدام کلام، آرامش‌بخش‌تر از سخنان امام حسین (ع) در روز عاشوراست:

الهی رضاً بقضائک و تسلیماً لامرک، لا معبود سواک یا غیاث المستغیثین

این ضایعه جبران ناپذیر را به خانواده آن مرحوم و وابستگان، دوستان و دوستداران او، مدیران فرهنگی و همکارانش و اهالی فرهنگ و هنر تسلیت می‌گویم و از خدای رئوف، برای آن عزیز سفرکرده، رحمت و مغفرت و برای بازماندگان صبر و بردباری خواستارم.»

محمد اله‌یاری: ثمرات معنوی و سابقه سال‌های متمادی حضور ایشان جاودان خواهد شد 

«محمد اله‌یاری» (مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) نیز در پیامی آورده است:
«متأسفانه باخبر شدیم که یکی از مدیران باسابقه هنری و همراه و همنشین همیشگی هنرمندان، مرحوم  علی مرادخانی، دعوت پروردگارش را برای حضور در تماشاگه راز، لبیک گفته است.  و به راستی جز تسلیم در برابر مشیت حضرت حق، پناهگاهی نیست... ثمرات معنوی و سابقه سال‌های متمادی حضورش در دفتر موسیقی و معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین در کنار هنرمندان این مرز و بوم ،  جاودان خواهد ماند.
در پایان درگذشت  جناب آقای علی مرادخانی را به همسر و فرزندان محترم ایشان، دوستداران و خانواده بزرگ هنر هنر تعزیت و  تسلیت عرض نموده و از درگاه پروردگار منان، علو درجات و آرامش ابدی برای آن مرحوم مسئلت می‌کنم.»

 
تاریخ انتشار : دوشنبه 17 خرداد 1400 - 11:40

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود «علی مرادخانی» به دلیل عوارضِ ناشی از کرونا درگذشت | موسیقی ما