برنامه یاد بعضی نفرات
 
با آواز کاوه یوسف‌زاده
آلبوم «سال نو سلام» به آهنگسازی صادق چراغی منتشر شد
موسیقی ما- آلبوم «سال نو سلام» به آهنگسازی صادق چراغی که پیش از این آثاری چون «از خشت و خاک» و هم‌چنین «روی در آفتاب» را ساخته و آواز کاوه یوسف‌زاده منتشر شد.

آهنگساز «سال نو سلام» درباره این اثر گفته که با توجه به شرایط دشوار روحی روانی که همه‌گیری کرونا برای همه رقم زده شاید بهترین بردار و خواسته هنرمندان این باشد که با مردم از امید و آغازی دوباره بگویند. به همین سبب برداشت ما این بود که هم اکنون بهترین مجال است تا از امید بگوییم.
 
چراغی معتقد است نواهایی که در این مجموعه گردآمده را در دهه هشتاد نوشته و همواره به میراث دیرین و آیین نوروز می‌اندیشیده و می‌خواسته با یاری این نواها و خنیاها با آن آیین ژرف، بیشتر همراه شود. آیینی که هربار و هربار امید و آغازی دوباره و چندباره را در جان‌های ایرانیان می‌دمد.
 
به گفته او از راه رسیدنِ بهار و نوروز برای بسیاری از بزرگانِ فرهنگی و ادبی ایران‌زمین دستاویزی می‌شد تا ته‌مانده جانِ اندوهگینِ خود را به‌کارگیرند و با آدمیان از امید و گشایش بگویند.
 
سراینده گران‌مایه این روزگار، هوشنگ ابتهاج که زندگانی‌اش دراز باد می‌گوید:
 
بها را، تلخ منشین، خیز و پیش‌آی
گره واکن ز ابرو، چهره بگشای
 
بها را از گل و می، آتشی ساز
پلاس ِ درد و غم در آتش انداز
 
در این اثر، اشعار بهاری و نوروزی شاعرانی چون هوشنگ ابتهاج، سیاوش کسرایی، فریدون مشیری و فخرالدین عراقی با موسیقی درآمیخته شده و صدای گرم و گیرای کاوه یوسف زاده شاگرد زنده یاد ایرج بسطامی نیز نمودی متفاوت به کارها داده است. کارهایی نوروزی و بهاری که با ارکستر ایرانی اجرا شده است و هنرمندان زبده این گونه موسیقایی، در این اثر به اجرا پرداخته‌اند.
 
از چند سال پیش که با کوشش چند کشور حوزه نوروز در سازمان بین‌المللی یونسکو، نوروز به ثبت جهانی رسیده علیرغم کوشش‌ها و برنامه‌های گوناگون دیگر کشورها، مراکز فرهنگی ایرانی کمتر اثر هنری در این زمینه تولید کرده‌اند و از این سویه همواره انتقادهایی به سازمان‌های فرهنگی هنری ایرانی وارد بوده و هست.
 
صادق چراغی در این زمینه بر این باور است که پروژه نوروز او حاوی سه آلبوم بود که نزدیک به یک دهه است به سبب نا به سامانی در چرخه تولید آثار موسیقایی، علیرغم نوشته شدن و ضبط، متوقف مانده است که نخستین آلبوم از آن سری، همین آلبوم «سال نو سلام» است که به کوشش موسسه «ساز و آواز کویر» به تولید رسید. ضمن اینکه دومین آلبوم نیز اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ در دسترس علاقه مندان قرار می‌گیرد.
تاریخ انتشار : چهارشنبه 4 فروردین 1400 - 12:47

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود آلبوم «سال نو سلام» به آهنگسازی صادق چراغی منتشر شد | موسیقی ما