برنامه یاد بعضی نفرات
 
امید رئیس دانا: «كژال» برا اساس موسیقی فولك كردستان ساخته شده است
زكریا یوسفی: این آواز ادای دینی است به كولبران رنج دیده
موسیقی ما - فیلم سینمایی «کژال» به کارگردانی «نیمایار» برنده جایزه نتپک از جشنواره تالین شد و این در حالی است كه موسیقی این اثر توسط امید رئیس دانا ساخته شده و دارای تصنیفی كردی با صدای زکریایوسفی است. فیلم سینمایی «کژال» قصه‌‌ای واقعی از دختری دانشجو است که در مرز کردستانِ ایران و عراق ناچار به کولبری می‌شود و روند زندگی اش با چالش مواجه می شود. این اثر در شرایطی سخت میان کولبرها و مناطق ناامن مرزی کردستان ایران و عراق تهیه شده است.

امید رئیس دانا درباره موسیقی این اثر توضیح داد: «موسیقی کژال را بیشتر بر اساس تم های فولکلور کردستان تدوین و تنظیم کردم و اگر حسی در این موسیقی وجود دارد به دلیل غنا و زیبایی خود موسیقی کردستان و دوستان موزیسینی است که در اجرای موسیقی متن فیلم حضور داشتند كه بسیار با ذوق و سلیقه و توانمند آن را اجرا کردند. دوستان هنرمندم مثل هاله سیفی زاده، پیمان عاشقان، فیروزه رئیس دانا و حامد پیرا و دوست گرانقدرمان سهیل سعیدی صدابردار  موسسه فرهنگی هنری رگذر هفت اقلیم در تولید این اثر همكاری كرده اند.»

زكریا یوسفی نیز كه تصنیف كردی «كژال» را خوانده است، در این باره توضیح داد: «این تصنیف یکی از ملودیهای فولکلور و زیبای کردی است که به پیشنهاد خود آهنگساز آن را در این فیلم اجرا كرده ام. موسیقی، ترانه و آواز  در تمام لحظات زندگی کردها جاری هست و در واقع با موسیقی زندگی می کنند. در این فیلم هم دوست عزیز و خوش ذوقم امید رئیس دانای عزیز بخش های مختلف موسیقی فیلم یعنی مقام ها،تصنیف و هم سایر راش های آن را با دقت کار کردند و به زیبایی از ملودیهای کردی بهره گرفته اند. این آواز  در واقع ادای دینی است به كولبران رنج دیده كه قیمت نانشان بیشتر از جانشان است.»
تاریخ انتشار : چهارشنبه 14 آذر 1397 - 15:08

برچسب ها:

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود زكریا یوسفی: این آواز ادای دینی است به كولبران رنج دیده | موسیقی ما