برنامه یاد بعضی نفرات
 
به گفته‌ی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
صدای سلیم موذن‌زاده در فهرست میراث ملی ثبت می‌شود
موسیقی ما - «نادر فلاحی» مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل، در مراسم بزرگداشت «سلیم موذن‌زاده» از ثبت صدای او در فهرست میراث معنوی خبر داد و گفت آثار و صدای این خواننده‌ی بزرگ به عنوان میراث معنوی ماندگار استان اردبیل ثبت ملی می‌شود.

او همچنین اضافه کرد: «موذن‌زاده به عنوان چهره ماندگار فرهنگی و مذهبی کشور یکی از سرمایه‌های بزرگ ایران اسلامی محسوب می‌شود و وظیفه ما حفظ و نگهداری از این آثار بی‌بدیل و تکرار شدنی برای نسل‌های آینده است. پرونده این آثار در کوتاه‌ترین زمان ممکن تهیه و برای ثبت ملی به مراجع ذی‌ربط ارسال خواهد شد. صدای سلیم موذن‌زاده به عنوان یک برند مداحی نه تنها در اردبیل و ایران بلکه در تمام دنیا و برای عاشقان و دوستداران اباعبدالله الحسین آشنا و خاطره‌انگیز است.»

سلیم مؤذن‌زادهٔ اردبیلی (۱۵ مهر ۱۳۱۵- ۲ آذر ۱۳۹۵) یکی از مداحان ایرانی به زبان‌های ترکی، فارسی و عربی بود که در سال ۱۳۱۵ خورشیدی در شهر محله تازه شهر اردبیل زاده شد. وی که بیش‌تر نوحه‌هایی را به زبان ترکی آذربایجانی سروده، به زبان‌های فارسی و عربی نیز تسلط داشت. پدرش شیخ عبدالکریم مؤذن اردبیلی نخستین مؤذن رادیوی ایران است و برادرش رحیم مؤذن‌زادهٔ اردبیلی نیز از مؤذنان اسلامی است. سلیم مؤذن‌زاده در مراسم ختم حیدر علی‌اف رئیس‌جمهور پیشین جمهوری آذربایجان برای اجرای نوحه دعوت شده بود. وی در هشتادسالگی بر اثر کهولت سن درگذشت.

مؤذن زاده بطور متوسط روزانه پنج ساعت از عمر خود را صرف مداحی کرده بود و بیش از دو هزار عنوان نوار کاست مربوط به برنامه‌های او از زمان پیدایش ضبط صوت تاکنون به زبان‌های ترکی، فارسی و عربی موجود است، برادر او رحیم مؤذن زاده اردبیلی موذن مشهور بود که در سال ۱۳۸۴ درگذشت است.

او در دوم آذر ۱۳۹۵ در سن ۸۰ سالگی درگذشت. سلیم، صدای خوب در مداحی را از رشته‌های هنری ظریف توصیف می‌کند که ملاحت، زیر و بم آهنگ، ادای کلام و تحریرهای مناسب لازمه این هنراست.

از بهترین و ماندگارترین آثار او، می‌توان به مداحی «زینب زینب» اشاره کرد.
تاریخ انتشار : شنبه 3 آذر 1397 - 11:46

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود صدای سلیم موذن‌زاده در فهرست میراث ملی ثبت می‌شود | موسیقی ما