نظرات صهبایی، موحد، میناسکانیان و دیگر اعضای هیات داوران درباره شرکتکنندگان جوان چیست؟
انتظاراتمان برآورده نشد
موسیقی ما - دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان که پس از اتمام بخش موسیقی دستگاهی، این روزها در حال برگزاری بخش موسیقی کلاسیک است در هفدهمین روز شهریورماه به هنرنمایی نوازندگان سازهای پیانو، فلوت، کلارینت، ابوا و هورن اختصاص داشت. تالار رودکی در این روز از نوازندگان این سازها میزبانی کرد و آنها در مقابل هیئت داورانی متشکل از فریماه قوام صدری، رافائل میناسکانیان، گاگیک بابایان، آرپینه ایسرائیلیان داوران بخش پیانو، آذین موحد، مجید سینکی، فیروزه نوایی داوران بخش فلوت و اکبر محمدی، جاوید مجلسی و منوچهر صهبایی داوران بخش سازهای کلارینت، هورن و ابوا به رقابت پرداختند.
اکبر محمدی: امیدوارم بهتدریج تجربیات شرکتکنندگان افزون شود
اکبر محمدی درباره ارزیابی شرکتکنندگان در این بخش از جشنواره توضیح داد: «نسبتاً خوب بودند، اما تعداد شرکتکنندگان نسبت به سال گذشته کم شده بود و همین امر باعث شد تا ما برخورد سختگیرانهتری را اتخاذ کنیم. خوشبختانه رنج سنی نسبت به دورههای گذشته کاهش داشت و این مسئله مایه امیدواری بود، اما در مقابل با توجه به سن کم شرکتکنندگان، آنها تجربه کافی برای حضور در چنین رقابتهای تنگاتنگی ندارند و امیدوارم که بهتدریج تجربیاتشان افزون شود. من بهشخصه بسیار راضی بودم و از رفتار محترمانه و بافرهنگ تیم برگزارکننده بسیار خرسند شدم. با این رویه قطعاً سالبهسال شاهد پیشرفت جشنواره خواهیم بود.»
بابایان مدیریت صحیح جشنواره را مثبت دانست و عنوان کرد: «در این چند سالی که جشنواره در حال برگزاری است، با توجه به تلاشهای مدیران من مشکلی خاصی را در نحوه برگزاری جشنواره مشاهده نکردم. پیانیستها فرصت بسیار کمی برای آشنایی با پیانو تالار رودکی دارند و با توجه به فشردگی جشنواره دقیقاً در روز آخر این شرایط برایشان مهیا میشود که به نظر من اصلاً کافی نیست. اگر کمی زودتر بتوانند با پیانو و سن جشنواره و فضای سالن آشنا شوند قطعاً با استرس کمتری استعداد نوازندگیشان را به نمایش میگذارند. امیدوارم دبیر محترم جشنواره در سال آینده به این نکته نیز توجه کنند.»
موحد در مورد انتخاب نوع رپرتوآر گفت: «ما در این دوره ما بهعنوان داوران جشنواره سعی کردیم این معضل را و این که چرا نوازندگان ما در عین این که بسیار درست مینوازند از هیچیک از قابلیتهای یک نوازنده حرفهای برخوردار نیستند، آسیبشناسی کنیم. بر همین اساس قرار شد تمهیداتی در انتخاب رپرتوآر مراحل اول و دوم در گروههای سنی مختلف در نظر بگیریم که طبیعتاً رپرتوآر با این دید انتخاب شدند. در مرحله اول تلاش کردیم رپرتوآری معرفی شود که از نظر سهولت یادگیری و اجرای قطعه در توان طیف سنی نوازندگان باشد. معیاری که باید در نظر گرفته میشد این بود که آیا صرفاً شرکتکنندگان نت مینوازند و یا آن بعد تفسیر را به آن اضافه میکنند یا خیر. در مرحله دوم کفه ترازو به سمت تفسیر و درک و بیان موسیقی و همینطور کنترل در اجرا قطعات تغییر جهت داد. اساساً ما در گروه سنی الف همیشه با این معضل مواجه هستیم که تعداد شرکتکنندگان زیاد است و بهمراتب تعداد شرکتکنندگان کمتر میشود. این نگرانی در مراحل بعدی نیز مشهود بود. شرکتکنندگان نتها را درست مینواختند، اما بیان موسیقیایی نداشتند و در کنترل پیچیدگیهای اجرا ناتوان بودند. در اجرای قسمتهایی که نیازمند تبحر و مهارت بود و همچنین قسمتهای که نیازمند سرعت عمل و انتقالهای بهتر و همچنین مدیریت ریسک بهشدت دچار مشکل بودند و تعداد زیادی از شرکتکنندگان در اجرای تمامی قطعات با این نقصان مواجه بودند.»
به گفتهی موحد مسئله کوک برای نوازندگان سازهای بادی که با مدیریت هوای دم و بازدم اجرا میشود اهمیت ویژهای دارد، اما متأسفانه اکثر نوازندگان در این زمینه مشکل داشتند. اجراها در مدیریت کیفیت صدا در اکتاو بالا و پایین باید دارای نظم صوتی باشند و در گروههای الف و ب شرکتکنندگان در بحث رابطه زیبایی شناسانه صدا با مشکل مواجه بودند: «یادگیری یک مهارت مثل موسیقی به رشد و افزایش مهارتهای شخصی میانجامد و کمک میکند نگاه زیبایی شناسانه بهتری روی صوت و محیط پیرامون داشته باشیم، اما این موارد باعث نمیشود که در جشنواره شرکت کنیم. خانوادهها نیز باید این نکته را مد نظر داشته باشند که ما فرزندانمان را در کلاسهای موسیقی ثبت نام نمیکنیم که بعدها حتماً بتوانند صاحب رتبه و مقام شوند، بلکه آنها را راهنمایی میکنیم تا زبان و فرهنگ جدیدتری را بیاموزند.»
آذین موحد با اشاره به معیارهای جشنواره و سیاستهای برگزارکنندگان آن عنوان کرد: طبیعی است که در برگزاری چنین جشنوارههایی وزارت ارشاد و انجمن موسیقی با توجه به نگاه اجتماعی که به مقوله هنر دارند سیاستگذاری میکنند. یقیناً اینگونه فعالیتها از منظر سیاستگذاریهای ارشاد بیشتر برای ایجاد فرصت برای ورود جوانها به فعالیتهای سالم است و همینطور برای درگیر شدن جوانان با فعالیتهای غیردرسی که بتواند به فرآیند رشدشان کمک کند، اما واقعیتی که در رشته موسیقی وجود دارد این است که نوازندگی و شرکت در مسابقات موسیقایی نمیتواند آن بخش از کار را در نظر بگیرد، بنابراین وقتی مسابقهای برگزار میشود مسابقات بیشتر به دنبال استانداردها و تبیین معیارهای حرفهای نوازندگی هستند. طبیعی است که جشنواره با حضور دبیر جشنواره آقای دکتر اسعدی و تلاشهای مستمر او و با ورود اساتید برجسته معیارهای رپرتوآر و سنجش جوانان، تخصصیتر شده است، ولی این هشدار به اجتماع و خانوادهها نرسیده است. فکر میکنم نشست خبری این جشنواره فارغ از تمام مسائل سیاسی مرتبط با موسیقی باید به تبیین معیارهای جشنواره و نوع نگرش داوران بپردازد و دلیلی ندارد وقت نشست صرف موضوعات خارج از جشنواره شود. بهشخصه از این بابت گلهمند هستم چرا که نشست باید با یک دید درست و منطبق با اهداف جشنواره برگزار شود.»
آیین اختتامیه بخش موسیقی دستگاهی و کلاسیک دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یکشنبه 18 شهریورماه با معرفی برگزیدگان این بخش در تالار وحدت برگزار خواهد شد.
- فریماه قوام صدری: هر اجرای صحنهای تجربهای خاص است
اکبر محمدی: امیدوارم بهتدریج تجربیات شرکتکنندگان افزون شود
اکبر محمدی درباره ارزیابی شرکتکنندگان در این بخش از جشنواره توضیح داد: «نسبتاً خوب بودند، اما تعداد شرکتکنندگان نسبت به سال گذشته کم شده بود و همین امر باعث شد تا ما برخورد سختگیرانهتری را اتخاذ کنیم. خوشبختانه رنج سنی نسبت به دورههای گذشته کاهش داشت و این مسئله مایه امیدواری بود، اما در مقابل با توجه به سن کم شرکتکنندگان، آنها تجربه کافی برای حضور در چنین رقابتهای تنگاتنگی ندارند و امیدوارم که بهتدریج تجربیاتشان افزون شود. من بهشخصه بسیار راضی بودم و از رفتار محترمانه و بافرهنگ تیم برگزارکننده بسیار خرسند شدم. با این رویه قطعاً سالبهسال شاهد پیشرفت جشنواره خواهیم بود.»
- جاوید مجلسی: توقع داریم اجراهای بهتری را شاهد باشیم
- مشکلی خاصی در نحوه برگزاری جشنواره مشاهده نکردم
بابایان مدیریت صحیح جشنواره را مثبت دانست و عنوان کرد: «در این چند سالی که جشنواره در حال برگزاری است، با توجه به تلاشهای مدیران من مشکلی خاصی را در نحوه برگزاری جشنواره مشاهده نکردم. پیانیستها فرصت بسیار کمی برای آشنایی با پیانو تالار رودکی دارند و با توجه به فشردگی جشنواره دقیقاً در روز آخر این شرایط برایشان مهیا میشود که به نظر من اصلاً کافی نیست. اگر کمی زودتر بتوانند با پیانو و سن جشنواره و فضای سالن آشنا شوند قطعاً با استرس کمتری استعداد نوازندگیشان را به نمایش میگذارند. امیدوارم دبیر محترم جشنواره در سال آینده به این نکته نیز توجه کنند.»
- منوچهر صهبایی: جشنواره به فرهنگسازی و رشد موسیقی جهانی در ایران کمک میکنند
- مجید سینکی: جشنواره به داوران کمک میکند به یک ارزیابی در سطح ملی برسند
- آذین موحد: نوازندگان ما چشمگیر نیستند
موحد در مورد انتخاب نوع رپرتوآر گفت: «ما در این دوره ما بهعنوان داوران جشنواره سعی کردیم این معضل را و این که چرا نوازندگان ما در عین این که بسیار درست مینوازند از هیچیک از قابلیتهای یک نوازنده حرفهای برخوردار نیستند، آسیبشناسی کنیم. بر همین اساس قرار شد تمهیداتی در انتخاب رپرتوآر مراحل اول و دوم در گروههای سنی مختلف در نظر بگیریم که طبیعتاً رپرتوآر با این دید انتخاب شدند. در مرحله اول تلاش کردیم رپرتوآری معرفی شود که از نظر سهولت یادگیری و اجرای قطعه در توان طیف سنی نوازندگان باشد. معیاری که باید در نظر گرفته میشد این بود که آیا صرفاً شرکتکنندگان نت مینوازند و یا آن بعد تفسیر را به آن اضافه میکنند یا خیر. در مرحله دوم کفه ترازو به سمت تفسیر و درک و بیان موسیقی و همینطور کنترل در اجرا قطعات تغییر جهت داد. اساساً ما در گروه سنی الف همیشه با این معضل مواجه هستیم که تعداد شرکتکنندگان زیاد است و بهمراتب تعداد شرکتکنندگان کمتر میشود. این نگرانی در مراحل بعدی نیز مشهود بود. شرکتکنندگان نتها را درست مینواختند، اما بیان موسیقیایی نداشتند و در کنترل پیچیدگیهای اجرا ناتوان بودند. در اجرای قسمتهایی که نیازمند تبحر و مهارت بود و همچنین قسمتهای که نیازمند سرعت عمل و انتقالهای بهتر و همچنین مدیریت ریسک بهشدت دچار مشکل بودند و تعداد زیادی از شرکتکنندگان در اجرای تمامی قطعات با این نقصان مواجه بودند.»
به گفتهی موحد مسئله کوک برای نوازندگان سازهای بادی که با مدیریت هوای دم و بازدم اجرا میشود اهمیت ویژهای دارد، اما متأسفانه اکثر نوازندگان در این زمینه مشکل داشتند. اجراها در مدیریت کیفیت صدا در اکتاو بالا و پایین باید دارای نظم صوتی باشند و در گروههای الف و ب شرکتکنندگان در بحث رابطه زیبایی شناسانه صدا با مشکل مواجه بودند: «یادگیری یک مهارت مثل موسیقی به رشد و افزایش مهارتهای شخصی میانجامد و کمک میکند نگاه زیبایی شناسانه بهتری روی صوت و محیط پیرامون داشته باشیم، اما این موارد باعث نمیشود که در جشنواره شرکت کنیم. خانوادهها نیز باید این نکته را مد نظر داشته باشند که ما فرزندانمان را در کلاسهای موسیقی ثبت نام نمیکنیم که بعدها حتماً بتوانند صاحب رتبه و مقام شوند، بلکه آنها را راهنمایی میکنیم تا زبان و فرهنگ جدیدتری را بیاموزند.»
آذین موحد با اشاره به معیارهای جشنواره و سیاستهای برگزارکنندگان آن عنوان کرد: طبیعی است که در برگزاری چنین جشنوارههایی وزارت ارشاد و انجمن موسیقی با توجه به نگاه اجتماعی که به مقوله هنر دارند سیاستگذاری میکنند. یقیناً اینگونه فعالیتها از منظر سیاستگذاریهای ارشاد بیشتر برای ایجاد فرصت برای ورود جوانها به فعالیتهای سالم است و همینطور برای درگیر شدن جوانان با فعالیتهای غیردرسی که بتواند به فرآیند رشدشان کمک کند، اما واقعیتی که در رشته موسیقی وجود دارد این است که نوازندگی و شرکت در مسابقات موسیقایی نمیتواند آن بخش از کار را در نظر بگیرد، بنابراین وقتی مسابقهای برگزار میشود مسابقات بیشتر به دنبال استانداردها و تبیین معیارهای حرفهای نوازندگی هستند. طبیعی است که جشنواره با حضور دبیر جشنواره آقای دکتر اسعدی و تلاشهای مستمر او و با ورود اساتید برجسته معیارهای رپرتوآر و سنجش جوانان، تخصصیتر شده است، ولی این هشدار به اجتماع و خانوادهها نرسیده است. فکر میکنم نشست خبری این جشنواره فارغ از تمام مسائل سیاسی مرتبط با موسیقی باید به تبیین معیارهای جشنواره و نوع نگرش داوران بپردازد و دلیلی ندارد وقت نشست صرف موضوعات خارج از جشنواره شود. بهشخصه از این بابت گلهمند هستم چرا که نشست باید با یک دید درست و منطبق با اهداف جشنواره برگزار شود.»
- رافائل میناسکانیان: خیلی از شرکتکنندگان عملکرد خوبی نداشتند
آیین اختتامیه بخش موسیقی دستگاهی و کلاسیک دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یکشنبه 18 شهریورماه با معرفی برگزیدگان این بخش در تالار وحدت برگزار خواهد شد.
تاریخ انتشار : یکشنبه 18 شهریور 1397 - 12:42
افزودن یک دیدگاه جدید