گفت و گو با ارشد تهماسبی - بخش اول
پای صحبتهای نوازندهی پیشکسوت تار درباره کتاب جدیدش، خاطراتش از دهه 60، کانون چاووش، لطفی، علیزاده، سالار عقیلی و دیگران
اثری از:
کارگردان:
تهیه کننده:
پایگاه خبری - تحلیلی «موسیقی ما»
گفت و گو:
> بخش دوم این گفت و گو را اینجا ببنید
موسیقی ما - ارشد تهماسبی (نوازندهی برجستهی تار و سهتار) به تازگی کتاب «گوشه - فرهنگ نواهای ایران» را از طریق انتشارات «ماهور» منتشر کرده؛ اثری که 25 سال از زندگیاش را به آن اختصاص داده است. این کتاب بهانه گفتوگوی ما با این آهنگساز و نوازندهی کارکشته بوده؛ اما نمیشود به گفتوگو با او نشست و از چیزهای دیگر نگفت. از «چاوش»، از همکاریاش با بزرگانی چون مشکاتیان و لطفی و علیزاده، از آن روزهایی عجیب که که برگزاری کنسرت و حمل ساز و برگزاری کلاسهای آموزشی شرایط خاص خودش را داشت. خب لابد خیلیها از آن روزها خاطرههای بسیار و عجیب دارند. خاطراتی که هنوز تاریخ موسیقی ایران نتوانسته حق مطلباش را ادا کند و به درستی در جایی ثبت و ضبط نشده است.
اما گفتوگو با «ارشد تهماسبی» چیزی فراتر از یک گفتوگو دربارهی این مسائل است. نگاه خاص او به هنر و موسیقی را در کمتر کسی میتوان پیدا کرد. او از «موسیقی» که حرف میزند، درست شبیه مرد عاشقی است که به هیچچیز فکر نمیکند، مگر معشوق. نه به زیباییهای معشوق یا موقعیتاش؛ تنها به خود خودش. حتی به این هم فکر نمیکند که معشوق چه آلامی را گریبانگیرش میکند. او را دوست دارد؛ چون کار دیگری جز دوست داشتن او بلد نیست.
شاید به همین خاطر هم هست که «تهماسبی» خودش را از فضای این روزهای موسیقی کنار کشیده و اینهمه سال، عمرش را گذاشته روی همین کتاب و چند پژوهش دیگر در دست دارد. اینکه فضای کنونی خوب است یا بد، نمیدانیم. خود تهماسبی هم میگوید قضاوتی درباره آن ندارد. فقط میداند که خودش آدمی نیست که بتواند در آن فضا تاب بیاورد و برای همین ترجیح میدهد در دفتر زیبایش میان دستسازهایش بنشیند و کتابش را بنویسد و در این میان -اگر فرصتی دست داد- آلبومی منتشر و کنسرتی هم برگزار کند.
موسیقی ما - ارشد تهماسبی (نوازندهی برجستهی تار و سهتار) به تازگی کتاب «گوشه - فرهنگ نواهای ایران» را از طریق انتشارات «ماهور» منتشر کرده؛ اثری که 25 سال از زندگیاش را به آن اختصاص داده است. این کتاب بهانه گفتوگوی ما با این آهنگساز و نوازندهی کارکشته بوده؛ اما نمیشود به گفتوگو با او نشست و از چیزهای دیگر نگفت. از «چاوش»، از همکاریاش با بزرگانی چون مشکاتیان و لطفی و علیزاده، از آن روزهایی عجیب که که برگزاری کنسرت و حمل ساز و برگزاری کلاسهای آموزشی شرایط خاص خودش را داشت. خب لابد خیلیها از آن روزها خاطرههای بسیار و عجیب دارند. خاطراتی که هنوز تاریخ موسیقی ایران نتوانسته حق مطلباش را ادا کند و به درستی در جایی ثبت و ضبط نشده است.
اما گفتوگو با «ارشد تهماسبی» چیزی فراتر از یک گفتوگو دربارهی این مسائل است. نگاه خاص او به هنر و موسیقی را در کمتر کسی میتوان پیدا کرد. او از «موسیقی» که حرف میزند، درست شبیه مرد عاشقی است که به هیچچیز فکر نمیکند، مگر معشوق. نه به زیباییهای معشوق یا موقعیتاش؛ تنها به خود خودش. حتی به این هم فکر نمیکند که معشوق چه آلامی را گریبانگیرش میکند. او را دوست دارد؛ چون کار دیگری جز دوست داشتن او بلد نیست.
شاید به همین خاطر هم هست که «تهماسبی» خودش را از فضای این روزهای موسیقی کنار کشیده و اینهمه سال، عمرش را گذاشته روی همین کتاب و چند پژوهش دیگر در دست دارد. اینکه فضای کنونی خوب است یا بد، نمیدانیم. خود تهماسبی هم میگوید قضاوتی درباره آن ندارد. فقط میداند که خودش آدمی نیست که بتواند در آن فضا تاب بیاورد و برای همین ترجیح میدهد در دفتر زیبایش میان دستسازهایش بنشیند و کتابش را بنویسد و در این میان -اگر فرصتی دست داد- آلبومی منتشر و کنسرتی هم برگزار کند.
- به عنوان اولین سوال دربارهی جدیدترین اثر تالیفیتان توضیح میدهید؟ چه نیازی احساس کردید که نگارش این کتاب را آغاز کردید؟
- نگارش این کتاب از چه زمانی آغاز شد؟
- «فرهنگ گوشه» هماکنون کاملترین کتابی است که در این زمینه وجود دارد؟
- این گوشهها کامل هستند؟
- 25 سال زمان زیادی برای خلق یک اثر نیست؟ میخواهم بگویم نوشتن این کتاب باعث دوری شما از صحنه یا انتشار آلبوم نشد؟
- آثار چه کسی؟
- این انگیزه از چه زمانی شکل گرفت؟
- هماکنون که این اثر بعد از 25 سال به پایان رسیده است؛ چه برنامهای دارید؟
- آقای تهماسبی، شما در رویاییترین زمانِ دانشکدهی موسیقی که بسیاری از اساتید در آن مشغول فعالیت بودند، وارد این دانشگاه شدید و پس از مدتی آن را رها کردید. چرا؟
- بعد از آن زمان وارد کانون چاووش شدید؟
- چطور؟
- و به این ترتیب شما وارد این کانون شدید؟
- آقای علیزاده و لطفی همزمان استادانِ شما هم بودند؟
- دربارهی حال و هوای آن روزهای چاووش میگویید؟
- صرفنظر از فضای عاطفی که در آن زمان وجود داشت، فکر میکنید چه چیزی در آن دوران وجود داشت که باعث خلقِ آن آثار ماندگار شد؛ آثاری که هیچ زمان دیگری حتی توسط آن اساتید تکرار نشد؟
- وقتی شرایط سخت میشود، خود اهالی موسیقی باید کنار هم از یکدیگر پشتیبانی کنند؛ اما ما دیدیم که اعضای این گروه نیز بعد از مدتی دچار تفرقه شدند یا لااقل دیگر با هم کار نکردند.
- بعد از چاووش، آقای لطفی و علیزاده و خیلیهای دیگر رفتند؛ شما چه کردید؟
- با توقف فعالیتهای موسیقایی، زندگی سخت میگذشت؟
- آقای تهماسبی میگویید چه موسیقی گوش میدهید؟
- یعنی موسیقی گلها ؟
- اما گروه «چاووش» و در راس آنان آقای ابتهاج و لطفی که مخالفِ جریانِ گلها بودند.
- اما همین ماجرا به سالها گوشهنشینی بزرگانی چون تجویدی و خرم و شریف و کسایی و خیلی از اسطورههای موسیقی انجامید؟
- مثلِ امتحانی که آقای ابتهاج برای نوازندگان و استادان قایل شدند که هر کس میخواهد در رادیو بنوازد، باید امتحان دهد؟
- شما در اوج دوران چاووش حضور داشتید؛ اما بعد یکباره به قولِ خودتان دست به فعالیتهای پژوهشی میزنید و از اجرا کنار میکشید، این معنای محروم کردنِ کسانی که سازِ شما و آثارتان را دوست داشتند، نیست؟
- اما تمام کارهای شما با موفقیت همراه بود؛ این مساله شما را مجاب به کار بیشتر نمیکرد؟
- سالار اولین آلبوم خود با نام «عشق ماند» را با آهنگسازی شما خواند که جزو موفقترین کارهایش است.
- چطور ایشان را کشف کردید؟
- هیچ در این مدت به ایشان نظرتان دربارهی کارشان را گفتهاید؟
-
سایت موسیقی ما , آوش مدیا
-
سایت موسیقی ما , آوش مدیا
-
سایت موسیقی ما , آوش مدیا
-
شهرام ناظری , سایت موسیقی ما
-
عالیم قاسم اف , سایت موسیقی ما
-
پدرام امینی ابیانه , سایت موسیقی ما
-
سالار عقیلی , ابوالفضل صادقی نژاد , سایت موسیقی ما
-
سازنگار , سامان احتشامی , سایت موسیقی ما
-
فردین خلعتبری , سایت موسیقی ما
-
حیدو هدایتی , سایت موسیقی ما
-
فرهاد فخرالدینی , سایت موسیقی ما
-
شهرام ناظری , سایت موسیقی ما
-
پژمان طاهری , سایت موسیقی ما
-
همایون شجریان , فردین خلعتبری , سایت موسیقی ما
-
مجید رضوی , سایت موسیقی ما
-
رضا موسوی , سایت موسیقی ما
-
سازنگار , پویا نیکپور , سایت موسیقی ما
-
سایت موسیقی ما , علیرضا پور استاد
-
سایت موسیقی ما , مهدی بوستانی
-
گروه چارتار , سایت موسیقی ما
-
سالار عقیلی , سایت موسیقی ما
-
سازنگار , آزاده امیری , سایت موسیقی ما
-
سایت موسیقی ما , فردین خلعتبری , علی اکبر قربانی , مانی جعفرزاده
-
سایت موسیقی ما
-
سایت موسیقی ما
-
فرهاد فخرالدینی , علی اکبر قربانی , سایت موسیقی ما
-
سایت موسیقی ما
-
سایت موسیقی ما
-
سایت موسیقی ما , ماکان بند
-
سایت موسیقی ما
-
سایت موسیقی ما
-
سایت موسیقی ما
-
سایت موسیقی ما
-
سایت موسیقی ما
-
سایت موسیقی ما
-
سایت موسیقی ما
-
سایت موسیقی ما
-
سایت موسیقی ما
-
سایت موسیقی ما
-
علیرضا میرآقا , سایت موسیقی ما , سازنگار
-
سایت موسیقی ما
-
سایت موسیقی ما , اکسیر نوین , محمدرضا خانزاده
-
سایت موسیقی ما , سهراب پورناظری , علی قمصری
-
سایت موسیقی ما , اکسیر نوین , محمدرضا خانزاده
-
سایت موسیقی ما , محمد بحرانی
-
سایت موسیقی ما
-
سایت موسیقی ما , منوچهر صهبایی
-
سایت موسیقی ما
-
سایت موسیقی ما , آیدین الفت
-
سایت موسیقی ما
دیدگاهها
واقعا درود بر کسی که این مستند رو ساخته
و درود بر سایت وزین شما
عالی
تو رو خدا بیشتر از اساتید بزارید
ارشد تهماسبی اوج هنر و موسیقی ایران هست
درود بر استاد ارشد تهماسبی. بدون شک یکی از اساتید محقق و موسیقی پژوه بخصوص در زمینه ساز تار هستن.بدون هیچ چشم داشت خاصی ب تنهایی در جمع اوری و ضبط قطعات موسیقی قدما همت گمارده و در تاریخ موسیقی این سرزمین جاودانه خواهد بود.منش والا و مهربانی ایشون در برخورد با شاگردها هم قابل ستایشه.خداوند از گزند روزگار دور نگهش داره
بسیار عالی شده ویدیوهای سایت از سال جدید لطفا در ادامه همین روند با اساتید بزرگ موسیقیمون که زیاد تو چشم نیستن هم مصاحبه بفرمایین مثل استاد پیرنیاکان استاد طلوعی استاد ثابت استاد اسماعیلی و ... و یک مصاحبه ی خاص و متفاوت هم با علیرضا قربانی داشته باشید
گفتگوی کاملی بود استاد طهماسبی از استادان بی ادعا وبی هیاهوی موسیقی ایران هستند و خدا ایشان را برای اهل هنر راستین نگه دارد
فوق العاده بود...خدا به شما قوت و برکت بده
قسمت بعد کی منتشر میشه؟
خیلی بد بود اصلا خوشم نیومد
سلام. خیلی عالی بود.
مصاحبه با اساتید لذت بخش میباشد. علی الخصوص مرور خاطرات گذشته با بیان شیوا و صداقت گفتار استاد تهماسبی بزرگ مرد متعصب و متعهد موسیقی کشورمون لذت بخش تر میباشد.
افزودن یک دیدگاه جدید