اولین گفتوگوی مفصل آهنگساز سریال پرمخاطب سینمای خانگی، پس از انتشار دو فصل از آن
امیر توسلی: مشابه موسیقی «شهرزاد» تا به حال ساخته نشده است!
موسیقی ما - كمتر موسيقى فيلمى به اندازه خود فيلم يا حتى در مواردی بيشتر، اقبال شنيده شدن پيدا مىكند؛ سریال «شهرزاد» هم يكى از آنها است. سريالى كه موسيقىاش هم همانند خود شهرزاد مسير پر پيچ و خمى داشت و در ابتدای راه به دست هنرمندانى چون فردين خلعتبرى، عليرضا قربانى و در ادامه امير توسلى، محسن چاوشى و سينا سرلك سپرده شد و توانست به اندازه خود سريال، پرمخاطب شود.
در اين سالها، تعداد قابل توجهی از فيلم و سريالهايى كه پرفروش يا پربيننده شدهاند (نمونههايى مثل «پنجاه كيلو آلبالو»، «سالوادور»، «نهنگ عنبر»، «اخراجىها»، «مختارنامه»، «مَكس»، «كافه ستاره»، «شمسالعماره» و...) به آهنگسازى امير توسلى بوده؛ آهنگسازى كه با كمى دقت در اين كارنامه كارى، مىتوان متوجه تفاوت زياد سبك و ژانرهای كارى او با یکدیگر شد؛ گاهى عاشقانه مىنويسد و گاه تاريخى و مذهبى، گاهى سراغ فيلمهاى كمدى مىرود و گاهى هم نامش در فيلمهاى روشنفكرانه ديده مىشود. البته توسلى فقط آهنگساز فيلم نيست و كارش را با تئاتر شروع كرده است. بعد از آن هم اواسط دهه هفتاد گروه راك «پژواك» را تشكيل داده كه به گفته خودش تا اواخر آن دهه، پرمخاطبترين كنسرتها را داشتهاند. بعد هم پروژه معروف «تهران اَونيو» را در كنار رامين بهنا، بابك چمنآرا و حسام گرشاسبى استارت زدهاند و موفق شدهاند تعدادى از استعدادهای موسیقی دهه هفتاد را كشف كنند. البته او در حوزه موسيقى پاپ هم فعال بوده و از اولین کارهای مازيار فلاحى او را همراهی کرده است.
اما با وجود اين كارنامه كارى، كمتر براى مخاطبان شناخته شده است. امير توسلى در روز پخش آخرين قسمت از فصل دوم سريال «شهرزاد»، مهمان ما بود که با او درباره علت این کمتر شناخته شدنش صحبت کردیم و به نتایج جالبی هم رسیدیم. امیر توسلی براى اولينبار، علاوه بر توضيحات مفصل درباره ساخت موسيقى «شهرزاد» و همچنين صحبتهايش درباره چاوشى و سينا سرلك، مرور كاملى داشت بر كارنامه كارىاش از ابتدا تا به امروز و مسائلى را بازگو كرد كه تا به حال جايى از آنها سخن نگفته؛ البته، آن هم با اصرار ما. فكر مىكنم اگر بدانيد كه بعد از گذشت دو سال و نيم از ساخت «شهرزاد»، اين اولين گفتوگوى مفصل آهنگسازش است، خودتان متوجه ماجرا مىشويد.
من خیلی اهل سر و صدا کردن نیستم و کارهایم را در بوق و کرنا نمیکنم. از نظر من، کارم باید سر و صدا کند نه خودم. من میتوانم ادعا کنم اولین کسی هستم که موسیقی را به صورت مینیمال در فیلم کار کردم چون قبل از آن کسی شهامت این کار را نداشت اما بعد از آن خیلیها استفاده کردند و خیلی هم روی آن مانور دادند.
پدرم موافق کار موسیقی نبود و به حمایت مادرم، برادرم به کلاس موسیقی رفت و پیانو یاد گرفت و من هم از او یاد میگرفتم. همان برادرم که در «پژواک» هم کیبورد و پیانو میزد. او مهندس کامپیوتر شد و من آهنگساز. خلاصه فهمیدم که استعداد موسیقی دارم و یک گروه درست کردیم. در گروه ما کاوه و کامیل یغمایی هم بودند و خوانندهای داشتیم به نام «شاهکار بینشپژوه». من هم یک وقتهایی درامز میزدم و زمانهایی هم تنظیم میکردم.
در اين سالها، تعداد قابل توجهی از فيلم و سريالهايى كه پرفروش يا پربيننده شدهاند (نمونههايى مثل «پنجاه كيلو آلبالو»، «سالوادور»، «نهنگ عنبر»، «اخراجىها»، «مختارنامه»، «مَكس»، «كافه ستاره»، «شمسالعماره» و...) به آهنگسازى امير توسلى بوده؛ آهنگسازى كه با كمى دقت در اين كارنامه كارى، مىتوان متوجه تفاوت زياد سبك و ژانرهای كارى او با یکدیگر شد؛ گاهى عاشقانه مىنويسد و گاه تاريخى و مذهبى، گاهى سراغ فيلمهاى كمدى مىرود و گاهى هم نامش در فيلمهاى روشنفكرانه ديده مىشود. البته توسلى فقط آهنگساز فيلم نيست و كارش را با تئاتر شروع كرده است. بعد از آن هم اواسط دهه هفتاد گروه راك «پژواك» را تشكيل داده كه به گفته خودش تا اواخر آن دهه، پرمخاطبترين كنسرتها را داشتهاند. بعد هم پروژه معروف «تهران اَونيو» را در كنار رامين بهنا، بابك چمنآرا و حسام گرشاسبى استارت زدهاند و موفق شدهاند تعدادى از استعدادهای موسیقی دهه هفتاد را كشف كنند. البته او در حوزه موسيقى پاپ هم فعال بوده و از اولین کارهای مازيار فلاحى او را همراهی کرده است.
اما با وجود اين كارنامه كارى، كمتر براى مخاطبان شناخته شده است. امير توسلى در روز پخش آخرين قسمت از فصل دوم سريال «شهرزاد»، مهمان ما بود که با او درباره علت این کمتر شناخته شدنش صحبت کردیم و به نتایج جالبی هم رسیدیم. امیر توسلی براى اولينبار، علاوه بر توضيحات مفصل درباره ساخت موسيقى «شهرزاد» و همچنين صحبتهايش درباره چاوشى و سينا سرلك، مرور كاملى داشت بر كارنامه كارىاش از ابتدا تا به امروز و مسائلى را بازگو كرد كه تا به حال جايى از آنها سخن نگفته؛ البته، آن هم با اصرار ما. فكر مىكنم اگر بدانيد كه بعد از گذشت دو سال و نيم از ساخت «شهرزاد»، اين اولين گفتوگوى مفصل آهنگسازش است، خودتان متوجه ماجرا مىشويد.
*****
- * تیم اولیه تولید موسیقی سریال «شهرزاد»، فردین خلعتبری و علیرضا قربانی بودند که خلعتبری برای ساخت آن، تحقیقاتی روی موسیقی دوره قاجار کرده بود تا از المانهای موسیقایی آن دوره هم استفاده کند. برای شما هم این موضوع اهمیت داشت یا فضای دیگری را برای خود متصور شده بودید؟
- * استراتژی شما چه بود؟
- * همانطور که گفتید، در سریال «شهرزاد» تنوع موسیقی وجود دارد؛ از موسیقی الکترونیک تا پاپ و ارکسترال اما طبعاً باید در کل نخ تسبیحی وجود داشته باشد. این نخ تسبیح برای شما چه بود؟
- * شاید بتوان گفت موسیقی «شهرزاد» سه بخش دارد؛ موسیقی متن، موسیقی پسزمینه و موسیقی تیتراژ. اینها از هم مستقل بودند یا شما هم به عنوان آهنگساز موسیقی متن، در آنها دخالت داشتید؟
- * البته حجم موسیقیهای پسزمینه در فصل دو کمتر هم شده بود، این اتفاق دلیل خاصی داشت؟
- * قطعاتی که محسن چاوشی در میانه سریال خوانده هم همین کارکرد را دارند؟
- * اما در مقابل اینطور به نظر میآید که قطعات محسن چاوشی برای تیتراژ، به گونهای هستند که انگار مستقلاند و آنچنان ربط و ارتباط مستقیمی با آن قسمتها ندارند. انگار که بیشتر استفاده از محبوبیت چاوشی، طرفدارانش و ویژگیهای او مطرح است تا پیشبرد روند کلی داستان.
- * اصلاً انتخاب محسن چاوشی بر اساس چه اِلمان و فاکتورهایی بوده است؟
- * یعنی شما پیشنهاد حضور محسن چاوشی در سریال «شهرزاد» را دادید؟
- * البته نقدهایی هم شده بود که این آثار به سمت فضاهای یکنواختی رفتهاند.
- * صرفاً منظورم تیتراژ نیست. کلاً آثاری است که چاوشی برای «شهرزاد» تولید کرده است.
- * برای ساخت قطعاتی که در لابهلای فیلم شنیده میشد، محسن چاوشی با شما هماهنگ بود؟
- * به نظر میآمد قطعاتی که در لابهلای سریال پخش میشد و کلیپهایی که برای آن ساخته شده بود، بیشتر از اینکه شکل روایی داستان را پیش ببرد، به دلیل جذب بیشتر مخاطبان محسن چاوشی به سریال بوده است.
- * مخصوصاً اینکه قبلاً هم این تصاویر را دیده است.
- * مسئله این بود که در حاشیههایی که چند هفته پیش بین سینا سرلک و محسن چاوشی پیش آمد گفتند قطعهای که با صدای سرلک پخش شد، برای شش ماه پیش بوده است.
- * حتی اگر برای شش ماه پیش باشد.
اکثراً معتقدند موسیقی در «شهرزاد» همیشه درست بوده و سکانسهای مختلف، موسیقیهای مناسبی داشتهاند
- * چه شد که از قطعه والس شماره دو شوستاکویچ با آن حال و هوای مفرحش برای شاپور بهبودی (با بازی رضا کیانیان) استفاده کردید؟
- * چه ویژگیهایی باعث شد این قطعه را انتخاب کنید؟
- * که شاید یکی از نمونههای شاخص آن هم در فیلم «لئون» اتفاق افتاد.
- * در بین این سی و پنج قسمتی که موسیقی ساختهاید، از نظر شما در کدام سکانسها اتفاق خیلی خوبی بین موسیقی و تصویر افتاده است؟
- * یعنی به همین دلیل اینطور به نظر میآید که موسیقی «شهرزاد» بیشتر عاشقانه است؟ انگار که آن وجه عاشقانه سریال بیشتر مورد توجه آهنگساز قرار گرفته است.
- * بله اما این فقط یک وجه از سریال است. «شهرزاد» بستر تاریخی و اتفاقات اجتماعی و سیاسی هم دارد.
من خیلی اهل سر و صدا کردن نیستم و کارهایم را در بوق و کرنا نمیکنم. از نظر من، کارم باید سر و صدا کند نه خودم. من میتوانم ادعا کنم اولین کسی هستم که موسیقی را به صورت مینیمال در فیلم کار کردم چون قبل از آن کسی شهامت این کار را نداشت اما بعد از آن خیلیها استفاده کردند و خیلی هم روی آن مانور دادند.
- * منظورتان کدام فیلم است؟
موسیقی «شهرزاد» هیچ ربطی به موسیقی ترکی ندارد!
- * از مینیمال بودن موسیقی فیلم «کافه ستاره» و تغییر ساختار موسیقی سریال مذهبی-تاریخی با سریال «مختارنامه» گفتید؛ با این تعاریف، موسیقی «شهرزاد» چه ویژگیهایی داشت؟
- * برای همین است که استفاده از ملودی، یکی از ویژگیهای آثار شما است؟
- * فکر میکنید دلیل اینکه در کارها کمتر از ملودی استفاده میشود چیست؟ بعضیها فکر میکنند اگر برای رساندن شادی یا غم از ملودی استفاده کنند، آن را به سمت موسیقی پاپ میبرند در صورتیکه این روزها اکثراً ترجیح میدهند موسیقیهای مینیمال بسازند.
- * یا شبیه موسیقی ترکی.
- * شما در ابتدا با درامز شروع کردید و بعد هم سراغ پیانو رفتید؛ میخواهم بدانم ساز تخصصی یک آهنگساز چقدر در ساخت موسیقی تأثیر دارد؟
- * فکر میکنم شما از سازهای بادی هم خیلی استفاده میکنید.
وقتی در بخشی کاندید میشوم و نامم را اعلام میکنند، از خجالت در صندلی فرو میروم و عزای روی سن رفتم را میگیرم!
- * گفته بودید که برای چهل قسمت از سریال «مختارنامه»، چهل تم نوشتهاید. برای «شهرزاد» از چه تعداد تم استفاده کردید؟
- * یعنی هیچ ارتباطی با بودجه ندارد؟
- * هفته گذشته که قسمت آخر فصل دوم «شهرزاد» منتشر شد، شما در کل چند دقیقه موسیقی برای آن کار کردهاید؟
- * و قصد اجرای زنده آنها را در کنسرت دارید.
- * فقط موسیقی «شهرزاد» یا موسیقی فیلمهای دیگر هم در رپرتوار حضور خواهند داشت؟
- * فکر میکنم حدود سه سال پیش تیتراژ سریال «انقلاب سفید» هم با صدای او منتشر شد.
- * به «نهنگ عنبر» اشاره کردید، کارنامه کاری شما بسیار متنوع است؛ از فیلم جنگی و تاریخی تا کمدی، روشنفکری و... در «شهرزاد» هم که از سبکهای مختلف موسیقی استفاده کردهاید. یک زمان مولف بودن اصل بود اما شاید این روزها مثل گذشته اقبال نداشته باشد. شما از هانس زیمر گفتید؛ اما امثال زیمر کارهای مشخصی دارند و آنچنان تنوعی در آثارشان به چشم نمیآید...
- * شاید بهتر باشد از لفظ بیگ پروداکشن استفاده کنم.
- * با توجه به تجربه «مختارنامه» و حالا هم «شهرزاد» میتوان گفت امیر توسلی دارد به عنوان یک بیگ پروداکشنساز جا میافتد. یعنی کسانی که شما را انتخاب میکنند، دیگر باید با این نگاه به سمت شما بیایند؟
- * با وجود این تنوع، وقتی نام «هانس زیمر» آورده میشود، المان خاصی را به ذهن آدم میآورد. مثل «موریکونه» که فضای موسیقایی خاصی را در ذهن آدم تداعی میکند.
- * سوال من به این دلیل بود تا به اینجا برسیم که مضاف بر مواردی که درباره شما گفتم، آهنگسازی بسیاری از فیلمهای پرفروش سینما هم در کارنامه کاریتان به چشم میآید که البته یکی از آنها یعنی «نهنگ عنبر2» تبدیل به پرفروشترین فیلم تاریخ سینمای ایران شد. اما با وجود تمام این ویژگیها و پرونده کاری، به نظر میآید امیر توسلی کمتر بین مردم شناخته شده است.
- * این ویژگی اخلاقی شما است یا نوعی استراتژی است؟
- * شما در دهه هفتاد سرپرست یکی از اولین گروههای موسیقی راک هم بودید. فکر میکنم نام گروه «پژواک» بود.
- * پس شاید بهتر باشد کمی از آنها را در این مصاحبه بگویید تا آدمها بیشتر با شما آشنا شوند.
سریال «مختارنامه» حدود 1200 دقیقه موسیقی دارد که برای چهل قسمت تقریباً یک رکورد است!
- * گفتید در موسیقی «مختارنامه» هم ساختار موسیقی سریال مذهبی-تاریخی را به کل تغییر دادید. کمی هم درباره این موضوع صحبت کنیم.
- * برای تیتراژ «مختارنامه» هم از یک لالایی جنوبی استفاده کرده بودید که در زمان خودش سر و صدای زیادی کرد.
- * فکر میکنم موسیقی آن را با سه ارکستر ساخته بودید. صد و ده نفر نوازنده را کجا بردید؟ چون فکر میکنم استودیی با این ظرفیت نداریم.
موسیقی متن «نهنگ عنبر2» نسبت به قسمت اول آن، جزء متفاوتترین کارهایی است که انجام دادهام و شاید چنین استایلی نمونه نداشته باشد
- * گفتید در کارهایتان سلیقه عمومی جامعه را با کار خودتان تلفیق میکنید. یکی از ویژگیهای «نهنگ عنبر» این است که موسیقی با نوستالژی هم سر و کار دارد. به نوعی یک کار موزیکال است و کلیپ هم دارد. انتخاب این قطعات چطور اتفاق افتاد؟
- * برای موسیقی متن «نهنگ عنبر2» چه ساز و کاری را در پیش گرفتید؟
- * فیلم «مَکس» هم موزیکال بود و اصلاً در نوع خود اتفاق جالبی بود. شما سال 81 از موسیقی رپ استفاده کرده بودید.
سال 77 برای بزرگداشت پینکفلوید با گروه «پژواک» کنسرتی در کیش برگزار کردیم
- * اگر موافق باشید درباره همان اوایل شروع فعالیتهایتان در موسیقی صحبت کنیم. فکر میکنم به نسبت، دیر وارد این حوزه شدید.
پدرم موافق کار موسیقی نبود و به حمایت مادرم، برادرم به کلاس موسیقی رفت و پیانو یاد گرفت و من هم از او یاد میگرفتم. همان برادرم که در «پژواک» هم کیبورد و پیانو میزد. او مهندس کامپیوتر شد و من آهنگساز. خلاصه فهمیدم که استعداد موسیقی دارم و یک گروه درست کردیم. در گروه ما کاوه و کامیل یغمایی هم بودند و خوانندهای داشتیم به نام «شاهکار بینشپژوه». من هم یک وقتهایی درامز میزدم و زمانهایی هم تنظیم میکردم.
- * این گروه اسم نداشت؟
- * بعد هم که با چند نفر از آنها، گروه «پژواک» را تشکیل دادید که تقریباً اولین گروه راک بعد از انقلاب بود.
- * شاید بتوان گفت کارهایی که آن زمان انجام میشد، بیشتر شبیه آنچه بود که از ته دل میخواستید. طبیعتاً این روزها بیشتر به خواست مردم و اینکه پروژه چه میطلبد توجه میشود. میخواهم بدانم این سالها وسوسه رفتن به دنبال کاری که واقعاً دلی است را نداشتهاید؟
- * فکر میکنم برنامه «یو.ام.سی» در سایت تهران اَوِنیو هم همان سالها ساخته شد که نقش مهمی در روی زمین آمدن خوانندههای زیرزمینی داشت.
- * به نظر شما این روزها میتوان چنین پروژههایی راه انداخت؟
- * این هم خودش یک اتفاق بود که اوایل دهه هفتاد، گروهی با سبک راک توانست کنسرت برگزار کند.
- * فکر میکنم الان هم این آدمها حضور دارند فقط تفاوت اینجا است که برای آنها برنامههای درخوری وجود ندارد. مخاطب بالقوهای که با برنامههایی که امروزه اجرا میشود هیچ نسبتی ندارند.
مازیار فلاحی اولین کارهایش را با خود من شروع کرد
- * شما سال 81 با گروه «پژواک» آخرین کنسرت خود را گذاشتید و بعد از آن به مدت یازده سال روی صحنه نرفتید تا اجرایی که سال 92 با مازیار فلاحی داشتید و دو آلبوم با هم منتشر کردید.
- * اصلاً چطور با مازیار فلاحی آشنا شدید؟
- * یعنی در حوزه موسیقی پاپ فقط با مازیار فلاحی به این شکل همکاری داشتید؟
منبع:
اختصاصی موسیقی ما
تاریخ انتشار : پنجشنبه 27 مهر 1396 - 12:22
دیدگاهها
موسیقی مختارنامه درخشان بود.امیر توسلی آهنگساز خوبی در کمدی هست.انتخاب و ساخت موسیقی پنجاه کیلو آلبالو هم خیلی با فضای فیلم مچ بود.
واقعا استاده ، مختار نامه رو محشر ساخت
عالی افتخار میکنم به ایرانی بودنتون ... موفق باشید
امیر توسلی استادن.و بهترین مشاور در موسیقی ک من تاحالا دیدم
یکی از مشخصه های یه موزیسین خوب ، تواضعه که ایشون ظاهرا ندارن... حالا هرچقدر کارشون خوب باشه...
امیر توسلی چقدر پیر شدی
عالیییی میسازید موسیقی رد و....خسته نباشید
من فکرکنم این سریال هم مثل قلب یخی فصل اولش محشر(شاید بشه گفت؛شاهکار ) بود ☆○ درباره فصل دومش واااالا •••• نمیدونم چی بگم؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
چاوشی
همیشه عالیه کاراتون.ممنون
چقدر پر افتخار و چقدر فخرفروش...
چقدر من من من من کرد!!!!!! درخت هرچه پربارتر سربزیر تر. ایشان انگار فقط با خودشیفتگی کارهای خودشو شنیده که آمار گرفته فقط ایشان مینی مال ساخته.موسیقی کارهای تاریخی را به کل! متحول کرده. تازه موسیقی سریال شهرزاد باید بررسی بشه تامعلوم بشه چه شق القمری فرموده اند . استفاده از نوازنده های زیاد نشانه ی بزرگی وشکوه موسیقی فیلم نیست.
موسیقی متن که یا لاسته یا پدرخوانده و ... اصلا موسیقی مستقلی به نظر نمیاد که بی مانند هم باشه
ولی تنظیماش برای مازیار خیلی جالب نبودن
این آقا ایکاش اندازه ی خروجیش حرف بزنه... ادعا...
توسلی استاده
ولی از حق نگذریم محسن چاوشی پاشنه آشیل فیلم بود و با اون صدای ناب و بکرش آدمو مجذوب خودش میکنه ، با کمی مقایسه شعر و اهنگسازی وتلاش بی وقفه و نو آوری چاوشی با سایر خواننده ها ارزش هنریش بیشتر نمایان میشه
همینکه تا الان و با این کارنامه حرف نزده و ژست و حاشیه نداشته خیلیه. ما ایرانیها عاشق آدمایی هستیم که شکسته نفسی بیجا میکنن. درویش بازی مال خانقاهه. مصاحبه ی کامل میخونی غر نزن. لابد دوست داشتین بگه من بنده ی کمترین حقیر فقیر. و ازین حرفای عوام فریبانه بزنه تا دلتون خنک بشه و بگین به به چه آدم بزرگی.
چه منیّتی داشت این مصاحبه...اولین بودم ، فقط من هستم که... زیر نظر من هست همه چیز و ...
موسیقی ما از چه تاریخی دچار این منیت ها شد!!؟؟
افزودن یک دیدگاه جدید