توسط انتشارات ماهور
یادنامهی استاد صفوت و مجموعه آثار غلامحسین بیگچهخانی منتشر شد
موسیقی ما- کتاب «آرام و بی قرار» -یادنامهی زندهیاد دکتر داریوش صفوت، موسیقیدان فرهیخته و یکی از تأثیرگذارترین چهرههای تاریخ معاصر موسیقی دستگاهی ایران- در دو بخش و سه ضمیمه توسط انتشارات ماهور منتشر شد.
بخش اول، شامل سی و نُه مقاله، توسط شاگردان، همکاران، دوستان، صاحبنظران و نیز خواهر و دختر دکتر صفوت نوشته شدهاند. بخش دوم خاطرات ایشان است که با «مأموریت فرانسه» در آغاز دههی چهل شمسی و تأسیس «مرکز حفظ و اشاعهی موسیقی ایرانی» در سال 1347 آغاز میشود و با «خاتمهی کار در مرکز» پایان مییابد. اساسنامهی مرکز حفظ و اشاعه، نمونههایی از مکاتبات و قراردادها و چند سند دیگر مربوط به این مرکز در سه ضمیمه آمدهاند و پایانبخشِ کتاب، عکسهایی از آلبوم خانوادگی دکتر داریوش صفوت است.
همچنین این انتشارات کتاب «مجموعه آثار غلامحسین بیگجهخانی» - قطعات موسیقی کلاسیک ایرانی- را با نتنگاری، تجزیه و تحلیل «محمد عبدلی» به بازار عرضه کرده است.
نویسندهی این اثر دربارهی آن میگوید: «این مجموعه با هدف تحلیل شیوه ی نوازندگی استاد بیگجه خانی طراحی و اجرا شده است. طراح ناگزیر به درهم شكستن پاره ای از قواعد و عوامل بصری در قیاس با نمونه های مشابه بوده است. با وجود تلاش بسیار برای ثبت تمامی حالات و جزئیات شاید نتوان همه ی اختلاف های جزئی موجود در شدت و سرعت اجرا، لحن ارائه ی صوت، تعادل دینامیك، طنین و نحوه ی بیان مورد نظر او را حتا هنگامی كه آنها را به وضوح مشخص می كند، به طور دقیق نشان داد. برای رسیدن به چنین خواسته ای محتاج تولید علائم بسیار با تنوع فراوان بودم كه این تنوع در تئوری قابل اجرا، اما در عمل كاری سخت و در پاره ای مواقع غیرممكن بود. از آنجا كه تمام عوامل و تكنیك ها در اجرا هویتی مستقل دارند ناگزیر برای بخشی از حركات علائمی را طراحی كردم كه امید است مورد قبول واقع شود.»
بخش اول، شامل سی و نُه مقاله، توسط شاگردان، همکاران، دوستان، صاحبنظران و نیز خواهر و دختر دکتر صفوت نوشته شدهاند. بخش دوم خاطرات ایشان است که با «مأموریت فرانسه» در آغاز دههی چهل شمسی و تأسیس «مرکز حفظ و اشاعهی موسیقی ایرانی» در سال 1347 آغاز میشود و با «خاتمهی کار در مرکز» پایان مییابد. اساسنامهی مرکز حفظ و اشاعه، نمونههایی از مکاتبات و قراردادها و چند سند دیگر مربوط به این مرکز در سه ضمیمه آمدهاند و پایانبخشِ کتاب، عکسهایی از آلبوم خانوادگی دکتر داریوش صفوت است.
همچنین این انتشارات کتاب «مجموعه آثار غلامحسین بیگجهخانی» - قطعات موسیقی کلاسیک ایرانی- را با نتنگاری، تجزیه و تحلیل «محمد عبدلی» به بازار عرضه کرده است.
نویسندهی این اثر دربارهی آن میگوید: «این مجموعه با هدف تحلیل شیوه ی نوازندگی استاد بیگجه خانی طراحی و اجرا شده است. طراح ناگزیر به درهم شكستن پاره ای از قواعد و عوامل بصری در قیاس با نمونه های مشابه بوده است. با وجود تلاش بسیار برای ثبت تمامی حالات و جزئیات شاید نتوان همه ی اختلاف های جزئی موجود در شدت و سرعت اجرا، لحن ارائه ی صوت، تعادل دینامیك، طنین و نحوه ی بیان مورد نظر او را حتا هنگامی كه آنها را به وضوح مشخص می كند، به طور دقیق نشان داد. برای رسیدن به چنین خواسته ای محتاج تولید علائم بسیار با تنوع فراوان بودم كه این تنوع در تئوری قابل اجرا، اما در عمل كاری سخت و در پاره ای مواقع غیرممكن بود. از آنجا كه تمام عوامل و تكنیك ها در اجرا هویتی مستقل دارند ناگزیر برای بخشی از حركات علائمی را طراحی كردم كه امید است مورد قبول واقع شود.»
تاریخ انتشار : چهارشنبه 19 مهر 1396 - 15:56
افزودن یک دیدگاه جدید