گفتوگوی مفصل «موسیقی ما» با خواننده باسابقهای که کمتر از یک سال از آغاز فعالیت رسمیاش میگذرد
عماد طالبزاده: هنر در کشور ما با تب پیش میرود
موسیقی ما - آرتین ولی الهی: «عماد طالبزاده» دیماه سال گذشته پس از چهار سال انتظار، بالاخره فعالیت رسمیاش را آغاز کرد و به انتظار چندین ساله هوادارانش پایان داد. این خواننده در ماههای اخیر با برگزاری کنسرت در شهرهای مختلف کشور و انتشار قطعات و موزیکویدئوهای متعدد، روزهای پرکاری را سپری میکند. عصر یک روز تابستانی در دفتر «موسیقی ما» با این خواننده پرطرفدار همکلام شدیم و به صورت مفصل از کارهای خودش و اوضاع موسیقی گپ زدیم.
موسیقی شاد اگر بیپایه باشد و از لحاظ هنری، ضعیف باشد، مانند بقیه کارهایی خواهد شد که منتشر میشوند و اتفاقی برایشان نمیافتد یا گاهی هم که هیت میشوند، بعد از مدتی به فراموش سپرده میشوند. من از کار خودم دفاع میکنم، البته هیچ ماستفروشی نمیگوید ماستم ترش است! اما وقتی قطعه «من عاشقت شدم» که 6 سال پیش خواندم را در کنسرت اجرا میکنم، مردم با من همصدا میشوند. همینطور «همه دنیامی» که بعدها استایل ترانهاش باب شد و همکاران دیگر از آن استفاده کردند. یا «دوسِت دارم». «رد دادی» هم قطعهای مدرن است که به حال و هوا و تم امروز جامعه ما نزدیک است. ما باید یک بخش از کارمان را با نگاه روز مردم پیش ببریم و «رد دادن» عبارتی است که امروز استفاده میشود.
از طرفی کارهایی هم بوده که شاد نبودند ولی مورد توجه قرار گرفتند. وقتی آهنگ «علاقه» را روی استیج میخوانم، اکثر مردم با من آن را میخوانند و فیلمهای مختلفی از آن روی اینستاگرام گذاشتهام. همینطور قطعات «اعتراف» یا «حواست هست» که هر کدام به نوبه خود مورد توجه قرار گرفتند. چند وقت پیش هم قطعهای به نام «قدم میزنم» منتشر کردم که البته با ویدئو بیشتر مورد توجه قرار گرفت. این قطعه هم مخاطب خودش را داشت و با اینکه قبلش «رد دادی» را منتشر کرده بودم و همه میگفتند این دو قطعه خیلی با هم فاصله دارند، اما این کاری بود که در آن زمان دوست داشتم منتشر شود و دیدم که بازخورد خوبی هم داشت.
اگر ما روابط بهتری داشته باشیم، میتوانیم برنامههای بزرگتری اجرا کنیم. اگر الان به سالن 2000 نفره میلاد یا سالن 3500 نفره وزارت کشور فکر میکنیم، وقتی چند خواننده با هم اتفاقی رقم بزنند میتوانیم به کنسرتهای 5 یا 6 هزار نفره فکر کنیم.
گاهی میبینم یک بازیگر در صفحهاش تئاتر یا فیلم سینمایی را تبلیغ میکند که خودش در آن نقشی ندارد. خود من در تمام دوران ممنوعالفعالیتیام برای خیلی از خوانندگانی که آلبوم منتشر کردند یا اتفاق مثبتی برایشان افتاده بود، پست تبریک گذاشتم و هنوز هم هست. اما بعضیهایمان دچار این توهم هستیم که من از فلانی بالاترم و اگر او این کار را کرد، لازم نیست که من هم بکنم!
یک سر به همین ترکیه که همسایهمان است بزنید و ببینید جز استاد «شجریان»، کدامیک از خوانندگان ما را میشناسند. یا مثلاً خانم سلن دیون یا آقای پاواروتی چند خواننده پاپ، کلاسیک یا سنتی ایران را میشناسند؟ چون خودمان نخواستهایم اتفاقات بزرگ رقم بزنیم. قبلاً شرایط بهتر بود. مثلاً، چند خواننده مثل محسن چاوشی، فرزاد فرزین، رضا صادقی، مهدی مدرس و... کنار هم میایستادند و آهنگی برای ایران میخواندند. ولی الان همه چیز فردی شده. نمیدانم، شاید من اشتباه میکنم، اما عقیدهام این است همیشه تیمورک نتیجه بهتری دارد.
به نظر من هر آدمی که بتواند مخاطب جذب کند، موفق است و باید به موفقیتش احترام گذاشت. اگر هم خوشمان نمیآید میتوانیم آن فرد را دنبال نکنیم. مثال دیگر «پژمان جمشیدی» است. به خدا من هیچ آشنایی با او ندارم که بخواهم طرفداری کنم. او یک سریال بازی کرد که حتی دوستان خودش هم از او انتقاد میکردند. امروز میبینیم در چندین تئاتر هم بازی کرده. تئاتر نیاز به فن بیان، صدای رسا، کوک حرف زدن و توانمندیهای مختلف دیگر دارد و کار راحتی نیست. اما حالا یکی میآید و میگوید چرا پژمان که فوتبالیست بوده بازیگر شده. خُب تو که همهاش نقد میکنی خودت برای جامعهات چه کار کردی؟!
- * میدانم اینکه تو کمی دیر توانستی مجوز فعالیت را کسب کنی بهخاطر طی شدن روال اداری بوده. اما دیماه 1392 تیتراژ سریال تلویزیونی «خواب بلند» را خواندی و آن زمان تصور میشد مشکلات برطرف شده باشد، در حالی که تقریباً سه سال بعد این اتفاق افتاد. دلیلش چه بود؟
- * مشکلاتی که با تهیهکنندهات در آن زمان داشتی هم تأثیر داشت؟
- * تو بیش از دو سال اثری منتشر نکردی و بعد ناگهان کنسرت برگزار کردی. به نظرت این کار در این بازار شلوغ ریسک نبود؟
- * تجربه اولین کنسرت چطور بود؟
- * به هر حال بعید است در اولین کنسرت رسمی استرس نداشته باشی.
- * خودت از اجرا راضی بودی؟
- * از نظر خیلیها، وقتی خوانندههای غیررسمی به عرصه رسمی و مجاز وارد شدند، آگاهانه یا ناخودآگاه با تغییر فضا مواجه شدهاند. در مورد خودت در این زمینه چه نظری داری؟
- * انگار رِنج سنی مخاطبینت تغییر کرده. موافقی؟
- * کدامیک از قطعاتت با استقبال بیشتری مواجه شده؟
- * «دوسِت داشتم» هم قطعهای بود که به نظرم در کارهای تو شاخص است.
- * کلاً کاراکتر موسیقاییات با آثار 6و8 عجین شده و این چیزی است که گاهی با انتقادهایی از سوی همکارانت همراه بوده است.
موسیقی شاد اگر بیپایه باشد و از لحاظ هنری، ضعیف باشد، مانند بقیه کارهایی خواهد شد که منتشر میشوند و اتفاقی برایشان نمیافتد یا گاهی هم که هیت میشوند، بعد از مدتی به فراموش سپرده میشوند. من از کار خودم دفاع میکنم، البته هیچ ماستفروشی نمیگوید ماستم ترش است! اما وقتی قطعه «من عاشقت شدم» که 6 سال پیش خواندم را در کنسرت اجرا میکنم، مردم با من همصدا میشوند. همینطور «همه دنیامی» که بعدها استایل ترانهاش باب شد و همکاران دیگر از آن استفاده کردند. یا «دوسِت دارم». «رد دادی» هم قطعهای مدرن است که به حال و هوا و تم امروز جامعه ما نزدیک است. ما باید یک بخش از کارمان را با نگاه روز مردم پیش ببریم و «رد دادن» عبارتی است که امروز استفاده میشود.
از طرفی کارهایی هم بوده که شاد نبودند ولی مورد توجه قرار گرفتند. وقتی آهنگ «علاقه» را روی استیج میخوانم، اکثر مردم با من آن را میخوانند و فیلمهای مختلفی از آن روی اینستاگرام گذاشتهام. همینطور قطعات «اعتراف» یا «حواست هست» که هر کدام به نوبه خود مورد توجه قرار گرفتند. چند وقت پیش هم قطعهای به نام «قدم میزنم» منتشر کردم که البته با ویدئو بیشتر مورد توجه قرار گرفت. این قطعه هم مخاطب خودش را داشت و با اینکه قبلش «رد دادی» را منتشر کرده بودم و همه میگفتند این دو قطعه خیلی با هم فاصله دارند، اما این کاری بود که در آن زمان دوست داشتم منتشر شود و دیدم که بازخورد خوبی هم داشت.
- * تو یکی از خوانندگان نسل قبل هستی اما همراه با خوانندگان نسل جدید وارد بازار رسمی موسیقی شدهای. چه موضعی نسبت به این مسئله داری؟ ناراحت نیستی؟
- * روابطت با سایر همکارانت چطور است؟
- * این فقط مختص کشور ما است؟
- * خودت حاضری چنین کاری بکنی؟
- * به هر حال جایگاه تو از خیلی خوانندههای تازهکار بالاتر است.
اگر ما روابط بهتری داشته باشیم، میتوانیم برنامههای بزرگتری اجرا کنیم. اگر الان به سالن 2000 نفره میلاد یا سالن 3500 نفره وزارت کشور فکر میکنیم، وقتی چند خواننده با هم اتفاقی رقم بزنند میتوانیم به کنسرتهای 5 یا 6 هزار نفره فکر کنیم.
گاهی میبینم یک بازیگر در صفحهاش تئاتر یا فیلم سینمایی را تبلیغ میکند که خودش در آن نقشی ندارد. خود من در تمام دوران ممنوعالفعالیتیام برای خیلی از خوانندگانی که آلبوم منتشر کردند یا اتفاق مثبتی برایشان افتاده بود، پست تبریک گذاشتم و هنوز هم هست. اما بعضیهایمان دچار این توهم هستیم که من از فلانی بالاترم و اگر او این کار را کرد، لازم نیست که من هم بکنم!
یک سر به همین ترکیه که همسایهمان است بزنید و ببینید جز استاد «شجریان»، کدامیک از خوانندگان ما را میشناسند. یا مثلاً خانم سلن دیون یا آقای پاواروتی چند خواننده پاپ، کلاسیک یا سنتی ایران را میشناسند؟ چون خودمان نخواستهایم اتفاقات بزرگ رقم بزنیم. قبلاً شرایط بهتر بود. مثلاً، چند خواننده مثل محسن چاوشی، فرزاد فرزین، رضا صادقی، مهدی مدرس و... کنار هم میایستادند و آهنگی برای ایران میخواندند. ولی الان همه چیز فردی شده. نمیدانم، شاید من اشتباه میکنم، اما عقیدهام این است همیشه تیمورک نتیجه بهتری دارد.
- * ماجرای تراشیدن موهای سرت چه بود؟
- * اما گویا با نیت خیر این کار را انجام دادی و به نظرم باید برای انتقال پیام اجتماعیات دربارهاش حرف بزنی.
- * از نزدیک هم او را دیدی؟
- * چرا اینقدر حساسیت نشان میدهی؟!
- * تو سال گذشته بازیگری را هم تجربه کردی. از این تجربه بگو.
- * چه شد که به آن پروژه پیوستی؟
- * در موسیقی چطور؟!
- * خود تو چنین کاری نمیکنی؟
- * یعنی میگویی کسی نبوده که شبیه دیگری بخواند و موفق شود؟
- * از خوانندگان نسل جدید کار کدام را میپسندی؟
- * این جواب کلیشهای است! فکر میکنی در درازمدت کدامیک از اینها موفقتر باشند؟
- نظرت در مورد خوانندههایی مثل بهنام بانی، سینا شعبانخانی، سیامک عباسی، شهاب مظفری و... که طی یک سال اخیر به عرصه رسمی وارد شدهاند چیست؟
- * به دنیای بازیگری برگردیم. خیلی از بازیگرها در سالهای اخیر به سمت موسیقی آمدهاند که بعضیهایشان هم سوپراستار بودهاند. بعضی اهالی موسیقی نسبت به این قضیه موضع گرفتهاند. تو در مورد این اتفاق چه نظری داری؟
- * تو محمدرضا فروتن و بهرام رادان را سوپراستار نمیدانی؟!
- * پس سوپراستار را تعریف کن.
- * الان برای مثال درباره همین محمدرضا گلزار که نام بردی، خیلیها منتقد سرسخت خوانندگیاش هستند.
به نظر من هر آدمی که بتواند مخاطب جذب کند، موفق است و باید به موفقیتش احترام گذاشت. اگر هم خوشمان نمیآید میتوانیم آن فرد را دنبال نکنیم. مثال دیگر «پژمان جمشیدی» است. به خدا من هیچ آشنایی با او ندارم که بخواهم طرفداری کنم. او یک سریال بازی کرد که حتی دوستان خودش هم از او انتقاد میکردند. امروز میبینیم در چندین تئاتر هم بازی کرده. تئاتر نیاز به فن بیان، صدای رسا، کوک حرف زدن و توانمندیهای مختلف دیگر دارد و کار راحتی نیست. اما حالا یکی میآید و میگوید چرا پژمان که فوتبالیست بوده بازیگر شده. خُب تو که همهاش نقد میکنی خودت برای جامعهات چه کار کردی؟!
- * قصد انتشار آلبوم نداری؟
منبع:
اختصاصی موسیقی ما
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 شهریور 1396 - 15:25
دیدگاهها
رئيس پاواروتى عمرش رو داده به شما! بود ازش مى پرسيديم. تا سلن ديون زنده ست جناب مشايخى رو بفرستين كه بپرسه از محضر استاد! هر چند قبلش بايد مطمئن بشيم بانو سلن ديون در مجلس شهبانو، تنبك نمى زدن!
الان خيلي قشنگ ميخونه كه بريم ببينيم چي گفته
گلزار بازیکن خوبیم نیس درد اینه
همه خواننده ها محترم هستن. کمی مراقب حرف هامون باشیم. ❤
بقول آقای طالب زاده: هر خواننده ای حتی اگه یه طرفدار هم داشته باشه، قابل احترامه❤
الان آقای طالب زاده شاهکار کردن که کلمه رد دادی رو از فرهنگ امروزی به موسیقی بردن
تبریک آقا عماد
نظرشون راجع به گلزار خيلي درست نيست ! گلزار نميتونه خواننده موفقي باشه
صداي عماد خوبه و خيلي كوك و سالم ميخونن .. ضمنن همين. كافيه كه از كسي تقليد نميكنن و صداشونو كلفت نميكنن !! ايشون راه خودشو ميره و صداي خاص خودشو داره و اين خيلي خوبه براي يك خواننده كه منحصر به فرد باشه و مقلد نباشه
صدا یکی از المان های خوانندگیه و موارد مهم دیگه ای هم تو این حرفه نقش دارن
کاری به ایشون ندارم؛ولی موسیقی ما بهتر نیست بری با دوتا کارشناس مصاحبه کنی؛همه خواننده ها دارن تز میدن ؛؛همه هم دانا وعالم؛همشون هم بهترینن بقیه بد هستند ....
حیف وقت و هزینه و انرژی...
چقدر خوب گفته درباره گلزار
خواننده خوش صدا و باشخصیت
عماد خواننده ی فوق العاده متین و باشخصیتیه و امیدوارم توو کارش موفق بمونه
بهترين خواننده
متاسفم برای موسیقی ما باز محسن یگانه داد
در سایت قرار داده نشد
چ دشمنی با محسن ما دارید؟
آهنگ بعد تو مجوز هم داره.....
بیخیال محسن ما همیشه یگانه هست
نیازی هم نیست راجبش پست بزارید
عالی خواننده خوب صدای خوب و بااحساس
خواننده خوب باصدای خوب
افزودن یک دیدگاه جدید