برنامه یاد بعضی نفرات
 
با حضور جمعی از نوازندگان صورت گرفت
آموزش اصول تمرین در گروه‌نوازی موسیقی ایرانی توسط «حمید متبسم»
موسیقی ما - «حمید متبسم» آهنگساز برجسته، نوازنده شناخته شده تار و سه‌تار و از بنیان‌گذارانِ گروه موسیقی «دستان»، اصول تمرین در گروه‌نوازی موسیقی ایرانی را آموزش داد.
 
«حمید متبسم» طی دیداری که با جمعی از نوازندگان ایرانی داشت، ضمن شنیدن اجرای این هنرمندان، اصول و قواعدی که می‌بایست در تمرین گروه‌نوازی ایرانی در نظر گرفته شود را مطرح کرد. توصیه به نواختن نت‌های اصلی مایه‌ی مورد نظر توسط تمام اعضا به‌صورت کشیده در ابتدای تمرینات و همچنین اتود کردن چند باره پاساژهای قطعه، از جمله مهم‌ترین توصیه‌های ایشان بود.
 
در این نشست که به همت آموزشگاه موسیقی نیواک و در محل آمفی‌تئاتر این آموزشگاه صورت گرفت، ابتدا متبسم گفت‌وگوی صمیمانه‌ای را با حاضرین آغاز و در بدو امر از سوابق و فعالیت‌های آنان پرس و جو کرد. این هنرمند که قریب به سه دهه است در اروپا زندگی می‌کند، در این دیدار گفت: «جایی که من زندگی می‌کنم، ایرانیانی هستند که نسل دوم آنها -فرزندانشان-، بعضاً حتی ایران را تا به‌حال ندیده‌اند و ارتباط و شناخت بسیار کمی از فرهنگ و هنر سرزمین مادریشان دارند؛ من با آموزش موسیقی به ایشان سعی در آشنا کردنشان با شعر و ادب و فرهنگ و هنر ایرانی دارم و این رسالتی است که هرچند سخت و وقتگیر، اما با قدرت و دقت، برنامه‌ریزی و احساس مسئولیت در این سالها مشغول به انجام آن هستم.»
 
در ادامه این نشست، گروه موسیقی «نیواک» به سرپرستی «مهران امیر اصلانی»، تصنیف «سرمست» را که از ساخته‌های مشهور «حمید متبسم» است را اجرا کردند که مورد توجه این آهنگساز شهیر موسیقی قرار گرفت و در پی آن ضمن اجرای مجدد تصنیف سرمست، خود حمید متبسم علاوه بر رفع ایرادات، نکاتی را در خصوص بالا بردن بهره‌وری تمرینات و در نهایت کیفیت اجرا گوشزد کردند. در ادامه نیز قطعه «پرواز خیال» از دیگر آثار درخشان متبسم توسط شایان یزدی‌زاده (دف) ، سپهر حسن‌خانی (سنتور)، نازنین تن‌ساز (عود)، آریا مهدوی (تار)، محمد ساکی (کمانچه)، حسن فتحی (آواز) و مهران امیراصلانی (تمبک) اجرا شد.
 
خالق اثر «سیمرغ»، در طی اقامت کوتاه خود در ایران، برنامه بسیار فشرده‌ای را پشت سر گذاشت که اجرای کنسرت «تار و پود» در مجموعه فرهنگی هنری کاخ نیاوران، کنسرت و رونمایی از آلبوم «سپیدار»، داوری در برنامه «هزارصدا» و ملاقات با نوازندگان گروه «نیواک» از جمله مهمترین فعالیت‌های این برنامه بودند.
تاریخ انتشار : چهارشنبه 25 مرداد 1396 - 12:53

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود آموزش اصول تمرین در گروه‌نوازی موسیقی ایرانی توسط «حمید متبسم» | موسیقی ما