برنامه یاد بعضی نفرات
 
در آیین رونمایی آلبوم «یه شب قد پنجاه سال» عنوان شد؛
امیرحسین سمیعی: آلبوم من هیچ ارتباطی به جریان موسیقی پاپ ندارد
موسیقی ما - مراسم رونمایی از آلبوم «یه شب قد پنجاه سال» با صدای «امیرحسین سمیعی» عصر جمعه در فرهنگسرای رسانه برگزار شد.

در این برنامه جمعی از عوامل آلبوم نظیر استاد «محمدعلی بهمنی»، «احمد امیرخلیلی»، «آرمان مهربان»، «امیر مرزبان» و «سامیه سلیمی» و... حضور داشتند. همچنین جمعی از چهره‌های مطرح فرهنگی و هنری هم صحبت‌هایی درباره این آلبوم و همچنین امیرحسین سمیعی بیان کردند.  در ابتدای مراسم مرتضی صیاد، تهیه‌کننده آلبوم، صحبت‌های کوتاهی داشت و اعلام کرد: «موسسه هنری طلوع نغمه‌های هم‌آوا دو سال است که فعالیت خود را آغاز کرده است. ما در زمانی که کارمان را آغاز کردیم، موسیقی فاخر و موسیقی باکیفیت را در اولویت قرار دادیم. دوست داشتیم که هم در زمینه انتشار آلبوم و هم در زمینه برگزاری کنسرت، این موضوع را مدنظر قرار دهیم. اولین آلبوم برای ما از حساسیت بالایی برخوردار بود به دلیل اینکه جریان کار ما را نشان می‌داد و من بر روی اولین آلبوم خیلی حساس بودم. خیلی فکر کردم و با دوستان زیادی مشورت کردم و از جنبه‌های مختلفی به این نتیجه رسیدم که این پروژه را باید آغاز کنیم. دوستی من و امیرحسین سمیعی به سال‌های قبل برمی‌گردد و خیلی سال پیش ما با هم کارهای اجرایی به صورت کنسرت انجام می‌دادیم. از این نظر خیالم راحت بود که اگر اولین پروژه‌ام را با امیرحسین سمیعی آغاز کنم، در تمام مراحل می‌توانیم خیلی صمیمانه و دوستانه کار کنیم و همیشه از حمایت‌های ایشان برخوردار شویم.»

او همچنین اعلام کرد:«از طرف دیگر از نظر تکنیکی مطمئن بودم که اگر از آقای سمیعی کمک بگیرم، می‌توانم با اقتدار گام بردارم و به نتایج خیلی خوبی برسم. در تمام مراحل کار دوست داشتیم از بهترین عوامل و بهترین نوازنده‌ها و ترانه‌سراها استفاده کنیم. خوشبختانه تمام عواملی که در این آلبوم به ما کمک کردند، دوستانه و صمیمانه ما را همراهی کردند.»
 
  • *استاد محمدعلی بهمنی: صدای امیرحسین سمیعی عزیز متفاوت و دوست‌داشتنی است
سپس استاد محمدعلی بهمنی که در این آلبوم در یک قطعه به عنوان ترانه‌سرا حضور داشت، پشت تریبون حاضر شد و دقایقی در خصوص این آلبوم و همکاری مجدد با امیرحسین سمیعی صحبت کرد و گفت:«من سال‌ها است که با صدای امیرحسین سمیعی عزیز زندگی می‌کنم و خوشحال هستم که امیرحسین سمیعی عزیز افتخار دادند و در مراسم جشن تولد من اجرای زیبایی داشتند. صدای امیرحسین سمیعی عزیز متفاوت و دوست‌داشتنی است. خوشحال هستم که در این آلبوم حضور دارم و در مجموع این اثر یکی از کارهای دوست‌داشتنی است. من هم با امیرحسین سمیعی عزیز آلبوم «تنفس آزاد» را که اجرای دکلمه خودم است کار کردم و او برای هرکدام از این ها یک ملودی خوبی را اندیشیده بود.»

استاد بهمنی در ادامه به این نکات اشاه کرد:«کارهایی که در گذشته از امیرحسین سمیعی شنیدم را به این دلیل دوست داشتم که درک درستی از ذات کلمه داشتند و این موضوع خیلی مهم است که یک آهنگساز، موسیقی درون کلمه را بشناسد. برای ترانه‌سرا‌بودن یا برای آهنگسازبودن باید موسیقی درون کلمه را بشناسید. امیرحسین سمیعی آهنگساز، تنظیم‌کننده و خواننده بسیار خوبی است اما من دوست دارم تمام خواننده‌های ما حتی اگر آهنگساز بسیار خوبی هم هستند، از ظرفیت‌های دیگران هم بهره ببرند. به نظر من خواننده‌ها باید در آلبوم‌های خود از موزیسین‌های جوان بیشتری استفاده کنند.»
 
  • *میدیا فرج‌نژاد: مهم‌ترین پارامتر این آلبوم این است که مخاطب ساز زنده می‌شنود
پس از صحبت‌های استاد بهمنی، میدیا فرج نژاد نیز صحبت‌هایی در مورد آلبوم داشت و اعلام کرد:«من این آلبوم را گوش کردم و پیش از این هم در روند تولید آلبوم حضور داشته‌ام. موسیقی پاپ ما دو دوره طلایی را سپری کرد؛ دوره اول از اواسط دهه 40 شروع شد تا اواسط دهه 50 که می‌توانیم به جرأت بگوییم امکان ندارد موسیقی پاپ را بررسی کنید و به این زمان برنگردید. یک وقفه 15 ساله افتاد و دوره طلایی دوم موسیقی پاپ از اواخر دهه 60 تا اوایل 80 بود که در آن دوره هم آهنگسازان بزرگی داریم و در عین حال اشعار خوبی خوانده می‌شود. تفاوت این دو دوره با بقیه ادوار موسیقی پاپ در چند مورد است. ابتدا شعر است که به مقوله شعر چگونه فکر شده و دومین تفاوت آن ماجرای موسیقی است. ما در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که جمع کردن یک اثر و ضبط کردن آن، کار دشواری است. ما در کشوری زندگی می‌کنیم که قانون مدونی برای جلوگیری از دانلودهای غیر قانونی وجود ندارد و به راحتی هر اثری در فضای مجازی گذاشته می‌شود. مهم‌ترین پارامتر این آلبوم این است که مخاطب ساز زنده می‌شنود و برای تولید آن دست‌اندرکاران بسیار زیادی زحمت کشیده‌اند و در نهایت به معنای واقعی موسیقی پاپی را می‌شنوید که حداقل مورد پسند یک موزیسین است.»

سپس موزیک ویدئویی از قطعه «از تو گفتن» برای حضار داخل سالن پخش شد که در این موزیک ویدئو، تصاویری از زنده‌یاد محمد نوری، دکتر محمد سریر و استاد محمدعلی بهمنی نمایش داده شد.
 
  • *آرمان مهربان: آشنایی امیرحسین سمیعی به علم موسیقی، مهم‌ترین بخش صدایش است
پس از پخش این موزیک ویدئو، آرمان مهربان نیز دقایقی درباره این آلبوم صحبت کرد و گفت:«به دلیل هم‌فکری که با امیرحسین سمیعی داشتم، در این پروژه خیلی راحت بودم و بدون هیچ مشکلی قطعات را تنظیم کردم و همچنین میکس و مسترینگ اکثر قطعات را نیز انجام دادم. با توجه به اینکه آهنگساز سه قطعه‌ای که من به عنوان تنظیم‌کننده حضور داشتم امیرحسین سمیعی بود، ایشان هیچ دخالتی روی تنظیم‌هایی که من انجام دادم نداشت و تنها من را تشویق کرد.»

او در ادامه صحبت‌های خود گفت: «به نظر من آشنایی امیرحسین سمیعی به علم موسیقی، مهم‌ترین بخش صدایش است. به دلیل اینکه زیبایی صدا یا زیبایی ذاتی که در صدا وجود دارد، ممکن است به راحتی از بین برود. آنچه که تأثیرگذاری صدا را بیشتر می‌کند، سواد علمی است که در صدای خواننده وجود دارد. صدای امیرحسین سمیعی پشتوانه علمی موسیقی را دارد و در تک‌تک هجاها فکر می‌کند و تک‌تک نت‌ها را می‌شناسد و این موضوع صدای امیرحسین سمیعی را برای من جذاب و زیبا می‌کند.»
 
  • *دکتر محمد سریر: چندین سال است که امیرحسین سمیعی عزیز را می‌شناسم
در ادامه این مراسم دکتر محمد سریر آهنگساز، رهبر ارکستر و رییس هیات مدیره خانه موسیقی نیز گفت: «من چندین سال است که امیرحسین سمیعی عزیز را می‌شناسم و با صدای او آشنا هستم. به نظر من کار خوبی را انجام داده و به او و استاد محمدعلی بهمنی تبریک می‌گویم.» این چهره سرشناس همچنین مباحث مفصلی درباره بُعد موسیقایی این آلبوم را به شکل تخصصی بیان کرد.
 
  • *احمد امیرخلیلی: این آلبوم برای من و امیرحسین سمیعی بیشتر یک شروع است تا پایان
پس از صحبت‌های دکتر سریر، قطعه «قفس» از این آلبوم پخش شد و پس از آن، احمد امیرخلیلی که در این آلبوم در 5 قطعه به عنوان ترانه‌سرا حضور دارد نیز دقایقی صحبت کرد: «ما در این آلبوم با خواننده‌ای روبه‌رو شدیم که در دهه 50 ایستاده بود. یعنی علاقه، عشق و تمام آن چیزی که آموخته بود به آن دوره طلایی موسیقی ما برمی‌گشت. در این آلبوم من و امیرحسین سمیعی با هم بزرگ شدیم و سعی کردم امیرحسین را تا آنجایی که می‌توانم، از فضای موسیقی کلاسیکی که دیگر به درد ما نمی خورد، دور کنم و او را به سمت فضای کنونی موسیقی بکشانم. همچنین او هم سعی می‌کرد من را از فضای ترانه‌های سخیف، دور کند. در این آلبوم در 5 قطعه حضور داشتم که به جرأت ‌توانم بگویم تمامی این 5 قطعه حداقل از نظر ترانه با هم متفاوت هستند. این آلبوم برای من و امیرحسین سمیعی بیشتر یک شروع است تا پایان.»
 
  • *امیر مرزبان: تمام افرادی که در این آلبوم حضور دارند، زیست هنرمندانه دارند
در ادامه مراسم، امیر مرزبان نیز دقایقی درباره این آلبوم گفت:«تمام افرادی که در این آلبوم حضور دارند، زیست هنرمندانه دارند. متأسفانه کارهایی که ما می‌شنویم و با اقبال مواجه نمی‌شوند، به این دلیل است که چه در ترانه، چه در ملودی و چه در خوانندگی از هنرمند زاده نمی‌شوند. به همین دلیل است که بخش عمده‌ای از موسیقی ما وضع خوبی ندارد. اگر یک زیست عاشقانه نداشته باشیم و اگر با هم نباشیم و در هنرمان این عشق جاری نباشد، قطعاً نباید توقع ماندگاری داشته باشیم.»
 
  • *حمید خزایی: خیلی کم پیش می‌آید که یک آلبومی تولید شود و تمام عوامل آن در کنار یکدیگر یک زیست عاشقانه داشته باشند
در اواخر این نشست، حمید خزایی نیز گفت: «من چندین بار این آلبوم را گوش کردم. خیلی کم پیش می‌آید که یک آلبومی تولید شود و تمام عوامل آن در کنار یکدیگر یک زیست عاشقانه داشته باشند. متأسفانه مدتی است که همه آثار به سمت سفارشی شدن رفته‌اند و در این آلبوم هیچ جای مشکلی وجود ندارد و همه چیز در کنار هم خوب است. تنظیم‌ها و ترانه‌های بسیار زیبایی در این آلبوم استفاده شده که مکمل تمام آن‌ها صدای زیبای امیرحسین سمیعی عزیز است که فوق‌العاده کار را جذاب کرده است. من برداشت مثبتی از این آلبوم داشتم و حس و حال خوبی به من داد.»
 
  • *امیرحسین سمیعی: من با افتخار قطعه «از تو گفتن» از این آلبوم را در حضور استاد محمدعلی بهمنی، به دکتر محمد سریر تقدیم می‌کنم
در پایان این مراسم امیرحسین سمیعی گفت:«من به موازات تحصیل در هنرستان موسیقی، شاگرد مرحوم استاد محمد نوری بودم و به شاگردی او افتخار می‌کنم. زمانی که آواز کلاسیک کار می‌کردیم، خیلی صمیمانه موسیقی را دنبال ‌کردیم و در آن زمان نمونه‌های موسیقی خوبی هم برای ما وجود نداشت. به جرأت ‌توانم بگویم هیچ اتفاقی ‌بهتر از پیوندی که دکتر محمد سریر در آواز کلاسیک و شعر فارسی به وجود آوردند، تا به حال در ادبیات و موسیقی ایران اتفاق نیافتاده است. من با افتخار قطعه «از تو گفتن» از این آلبوم را در حضور استاد محمدعلی بهمنی، به دکتر محمد سریر تقدیم می‌کنم. به واسطه محبت استاد محمدعلی بهمنی، با دکتر سریر آشنا شدم و یکی از زیباترین لحظات زندگی من لحظه‌ای بود که در منزل او کنار پیانو ایستادم و آواز خواندم. من همیشه ‌گفتم زندگی من به دو بخش تقسیم می‌شود یک بخش قبل از آشنایی با استاد بهمنی و بخش دیگر بعد از آشنایی با ایشان. اما امروز به این نتیجه رسیدم که یک چیزی را باید از استاد بهمنی بیشتر یاد بگیرم و آن این است که آن قدر گذشت داشته باشم  که زمانی با دشمنانم روبه رو شدم، بتوانم ‌ها را در آغوش بگیرم و از جان به آنها محبت کنم. من در دنیای هنر هرچه دارم از استاد بهمنی دارم و ایشان مانند یک پدر و یک دوست پشت من ایستاد و من را حمایت کرد.»

خواننده این آلبوم که معتقد است، این اثر ربطی به جریان موسیقی پاپ ندارد گفت: «تمام کارها را به صورت آکوستیک ضبط کردیم و به صورت عمد خواستیم اعتراض خودمان را به جریان رایج موسیقی پاپ نشان دهیم و فکر می‌کنم توانستیم این کار را به خوبی انجام دهیم. ضمن اینکه بهترین نوازندگان کشور در این آلبوم حضور داشتند.»

غلامرضا طریقی، مهوش وقاری، امید صباغ‌نو، محمد سلمانی، عمران میری، کامران رسول‌زاده و مجید حسین‌خانی از جمله مهمانان این مراسم بودند.

آلبوم یه شب قد پنجاه سال با صدای امیرحسین سمیعی از سوی شرکت نشر و پخش «جوان» در بازار توزیع شده  است.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : یکشنبه 10 اردیبهشت 1396 - 15:55

دیدگاه‌ها

دوشنبه 11 اردیبهشت 1396 - 01:17

دلیل اینهمه تعریف و بزرگنمایی رو به حساب رپرتاژ آگهی میزارم.
دوست خوانندمون که من صداشو شنیدم به قطعیت می تونم بگم یه کپی از شاهکار بینش پژوهه فقط یه لول پایینتز از شاهکار. (اگر مخاطبان امروز موسیقی شاهکار رو به یاد بیارن)
چون ارجینال این کارکتر موسیقی که شاهکار باشه همه چی تمومه
کپیش تلاش داره جای شاهکارو پر کنه ولی متاسفانه نمیتونه، در نمیاد.

دوشنبه 11 اردیبهشت 1396 - 14:58

خنده دار ترین قیاسی بود که تا حالا شنیدم سمیعی یه خواننده ی کلاسیک واقعیه شاکار بینش پژو حتی نمیتونه نتهایی که سمیعی می خونه رو بخونه آخه این چه قیاس عجیب غریبیه شما برو موزیک گوش کن یه کم

دوشنبه 11 اردیبهشت 1396 - 15:04

آخه سمیعی چه ربطی داره به شاهکار بینش پژو ؟؟؟؟؟؟ و قطعا سمیعی خیلی خواننده ی قوی هست جزو معدود خواننده هایی هست که می تونه با خواننده های قدرتمند کلاسیک رقااابت کنه

دوشنبه 11 اردیبهشت 1396 - 15:07

سمیعی رو باید با ماریو تقدسی و رشید وطن دوست و نیما مسیحا قیاس کرد نه یه خواننده ی ماتور

دوشنبه 11 اردیبهشت 1396 - 16:34

خیلی قیاس بی جاییست امیر حسین سمیعی خواننده ی خیییلی قدرتمندیه دوست عزیز اگه آلبوم رو گوش دادی حتما آخرین هجای شب رو گوش کن تا متوجه بشی

دوشنبه 11 اردیبهشت 1396 - 23:16

چه تحليلِ غيرِ عادلانه ايي آخه اينا چه ربطي بهم دارن و صد البته سميعي خيلي خواننده ي بهتريه بينش پژو در حد اون نيست

دوشنبه 11 اردیبهشت 1396 - 23:28

سميعي رو بايد با خواننده هايي مثلِ ماريو تقدسي و نيما مسيحا مقايسه كرد شاهكار بينش پژو كجا سميعي كجا
بينش پژو نمي تونه هرگز نتهايي كه سميعي خونده رو بخونه شما حتما قطعه ي آخرين هجاي شب رو گوش كن

سه شنبه 12 اردیبهشت 1396 - 13:15

ابتدا عرض کنم دوست عزیز که با اسامی مختلف کامنت های یکسان گذاشتی به ip بالای کامنت هات دقت کن!
دوم بحث بالاتر من در نقد این خواننده سر کاراکتر موسیقیایی و جنس صداست و ارجینال بودن. نه تکنیک خوانندگی!
یاد گرفتیم تا یه نفر نقدی زد روی موضوع علاقمون سریع در مقام دفاع گارد بگیریم. کمی تامل کنید بعد نظر دهید
سوم شما یا شاهکار بینش پژوه رو خوب نمیشناسی یا کلن از ماجرا پرتی و اظهار نظر می کنی.
متاسفانه حافظه موسیقیایی مردم ما هم مانند حافظه تاریخیشون ضعیفه توقع بیشتری نمیشه داشت.
چهارم ارزوی موفقیت برای خواننده محبوب شما دارم

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود امیرحسین سمیعی: آلبوم من هیچ ارتباطی به جریان موسیقی پاپ ندارد | موسیقی ما