گفتوگوی مفصل «موسیقی ما» با آهنگساز موسیقی اصیل ایرانی در آستانه انتشار سه آلبوم خبرساز
مهیار علیزاده: من و مهران مدیری در حال ساخت کاراکتر موسیقایی جدیدی از او هستیم
موسیقی ما – پنج سال پیش در چنین روزهایی زمزمههای انتشار آلبومی با صدای «علیرضا قربانی» به گوش میرسید که خیلیها شناخت دقیقی از خالقش نداشتند. اما «مهیار علیزاده» سال 91 و آلبوم «حریق خزان» این روزها در جایگاه متفاوتی قرار دارد. او علاوه بر اینکه پرکارتر از گذشته شده، چند آلبوم مهم را در دست انتشار دارد. مهمترین آنها اولین آلبوم دوصدایی تاریخ موسیقی اصیل ایران با صدای «علیرضا قربانی» و «همایون شجریان» است. اثری که مدتها است با عبارت به زودی عجین شده و هنوز راهی فروشگاههای فرهنگی نشده است. آلبوم «مهران مدیری» هم یکی دیگر از پروژههای خبرساز مهیار علیزاده است و این مجموعه به زودی منتشر میشود. رونمایی اولیه از آن هم با انتشار قطعه «یار تویی» بود که طی کمتر از سه روز بیش از 70 هزار مرتبه دانلود در «تماشاخانه» سایت «موسیقی ما» داشته است. همکاری مشترک دیگر این آهنگساز هم در آلبوم دیگری با «فردین خلعتبری» بوده که خواننده آن اثر «محمد معتمدی» است.
این آثار و همچنین بحث در مورد برخی مسائل فراموسیقایی بهانه گفتگوی مفصل ما با مهیار علیزاده بود. این آهنگساز گلایههای جدی نسبت به مسائلی نظیر خوانندهسالاری، سلبریتیشدن برخی افراد و پوپولیسم در هنر داشت. این گفتگو که پس از مدتها سکوت مهیار علیزاده انجام شده را حتماً تا پایان بخوانید:
محمد معتمدی به عنوان خوانندهای بزرگ و مسلط، به بهترین شكل ممكن قطعات را خوانده است
اصولاً ما هنرمندان نمیدانیم دنبال چه هستیم! چند روز پیش در رسانهای خواندم که یک نوازنده پیانو و آهنگساز ایرانی در کشور دیگر فلان کار را کرد. من آن شخص را میشناسم و نوازنده بسیار خوبی است اما نمیدانم چطور آهنگساز شده است. یا شخص دیگری گفته بود که مهیار علیزاده چرا اینقدر با علیرضا قربانی کار میکند؟ او نميگذارد ما هم با او كار كنيم. من از آن فرد، آهنگی در عمرم نشنیدهام و اگر ساخته، چه کسی شنیده است؟ چنین افرادی که لیبل تقلبي آهنگساز دارند، هیچکدام به شکل آکادمیک این عرصه را دنبال نکردهاند و اگر کاری میسازند، حداقل همسرشان باید به عنوان احترام، ساختهاش را گوش کند! یا مثلاً تا کنون مبلغي براي آهنگسازی دريافت كرده باشند. چهطور شد كه يكمرتبه تصميم گرفتند آهنگساز باشند؟! پس آهنگساز به مدت هشت یا ده سال در دانشگاه و كنسرواتوار چه چیزی یاد میگیرد؟
برخی از این جنجالها عمدی است و مثلاً جنجالهايي برای سلبریتیشدن است. عده دیگری هم هستند که چنین تلاشی دارند. ببینید، شخصی در جایی کاری انجام میدهد؛ اما دلیلی ندارد که من راجع به آن آدم بدترین چیز را بنویسم. اگر این نوشتن، زمینه انتقادی داشته باشد که مخاطبان جدی متوجه میشوند. از سوی دیگر این را هم متوجه میشوند که كجا جنبه شیطنت داشته تا بقیه منتقد را بيشتر ببینند. وقتی کسی جواب فلان استاد را میدهد، همین میشود. من هم گاهي چیزهایی نوشتهام؛ ولی دیدم اگر من این کار را انجام دهم، دوهزار نفر ديگر متن را میخوانند و به کنسرتش میروند تا ببینند که چه خبر است. در صورتی که من و همه میدانیم که فلان شخص موزیسین یا خواننده نیست. ولي ناخواسته به معروفيت بيشتر او كمك كردهايم.
همه دوست دارند دیده شوند و اصولاً يكي از دغدغههاي امروز هنر است؛ جدي يا پاپيولار هم فرقي نميكند. مسأله آنجا است كه برخي موزيسينها دوست دارند بيش از آن چيزي باشند كه هستند و هنوز نشدهاند. «آروو پرت» موزیسین استونیایی است که در آلمان زندگی میکند و من عاشق كارهايش هستم. او يكي از سه چهار موزیسین جدی دنیا است. این آدم سلبریتی واقعی است. به كنسرت قطعات آقای «پندرسکی» رفتم كه با حضور خودش اجرا ميشد. با همسرش كه وارد سالن شد، مردم به مدت ده دقیقه به احترام ایشان ایستاده تشویقش ميکردند. سلبریتی واقعی این هنرمندان هستند. او هر زمان آهنگی نوشته، موسیقی جهان را جابهجا کرده اما هیچوقت در مورد «آروو پرت» چیزی ننوشته است! آناليز كردهاند ولي بد و بيراه نمیگویند. مقدار زيادي از وقت موزیسینهای ما به نقد نوشتن نادرست و با هدف مشخص در شبكههاي اجتماعي برای دیگران تلف میشود.
آقای «شمس لنگرودی» چندی پیش داستان جالبی تعریف ميکردند. میگویند که اشخاصي دیدند بچهای در حال گریهکردن است و دلیلش را پرسیدند. آن بچه با گریه و اشاره به بالا میگوید که بچه ديگر بالای درخت در حال سیب خوردن است. به او میگویند که بیا تو را هم بالای درخت ببریم. اما کودک میگوید نه، آن بچه را از بالای درخت به پایین بیاورید! فرد پایین درخت در خودش این جرأت را نمیدید که بالای درخت برود و سیب بخورد و به همین دلیل میخواهد آن فرد هم پایین بیاید. نمود اين داستان در موسیقی ایران به شدت زیاد شده است!
متأسفانه این روزها اینستاگرام در موسیقی ایران بسیار تعیینکننده شده است. خیلیها در اینستاگرام معروف میشوند و کنسرت میگذارند. اینستاگرام مثل دانشگاهی شده که با مدرک چندصدهزار فالوئری ميتوان از آن فارغالتحصیل شد و کنسرت برگزار كرد! من هيچ كجاي دنيا چنین چیزی را نديدهام.
در جریان جشن جهانی نوروز، گروههای موسیقی از کشورهای دیگر که نوروز را جشن میگیرند نيز روی صحنه رفتند؛ اما گروه ايراني بیشترین بازخوردها را دریافت کرد. مهمانان خارجی حاضر در این مراسم، پس از برنامه به سراغ ما ميآمدند و نظرات مثبتی نسبت به این اجرا داشتند. آنها همچنین از من در مورد نحوه تهیه و خريد قطعات سوال میکردند که از چه سایتی میتوانند کارها را تهیه کنند. اما متأسفانه من پاسخی برای سوال آنها نداشتم و همین مسأله یکی از ضعفهای بزرگ ماركتينگ موسیقی امروز ما است.
این آثار و همچنین بحث در مورد برخی مسائل فراموسیقایی بهانه گفتگوی مفصل ما با مهیار علیزاده بود. این آهنگساز گلایههای جدی نسبت به مسائلی نظیر خوانندهسالاری، سلبریتیشدن برخی افراد و پوپولیسم در هنر داشت. این گفتگو که پس از مدتها سکوت مهیار علیزاده انجام شده را حتماً تا پایان بخوانید:
- * یکی از مهمترین آلبومهایی که در دست انتشار دارید، آلبوم مشترک «علیرضا قربانی» و «همایون شجریان» است. این آلبوم از سال 92 قرار است منتشر شود. فکر نمیکنید انتشار آن با تأخیر زیادی همراه شده؟
- * نام این آلبوم چیست؟
- * پس از سه چهار سال که دوباره این اثر را گوش میکنید، از نگاه امروزتان به اندازه همان زمان رضایتبخش است؟
- * تمامی قطعات مشترک و دوصدایی هستند؟ یا فقط «افسانه نیما» مشترک است؟
- * این یک تجربه ایدهآل برای هر آهنگسازی است که آلبومی را با دو خواننده مطرح کار کند.
- * طی چند وقت اخیر شایعاتی هم مطرح شد مبنی بر اینکه در پروژه تولید این اثر، اختلافاتی پیش آمده است. این موضوع صحت داشت؟
- * آقای قربانی و شجریان تلاشی برای انتشار سریعتر این آلبوم ندارند؟
محمد معتمدی به عنوان خوانندهای بزرگ و مسلط، به بهترین شكل ممكن قطعات را خوانده است
- * جدا از این اثر، گویا سه آلبوم دیگر هم در دست انتشار دارید.
- * اسم آلبوم محمد معتمدی که شما و فردین خلعتبری آهنگسازانش هستید، چیست و چه جزئیاتی دارد؟
- * این اتفاق همکاری دو آهنگساز در یک آلبوم موسیقی ایرانی هم کمسابقه است.
- * چرا به روال سابق، همچنان از حضور علیرضا قربانی به عنوان خواننده بهره نبردید؟
- * جالب است که قرار بود این آلبوم هم سال گذشته به بازار عرضه شود.
- * شما در یک آلبوم با دو خواننده همکاری کردهاید و در آلبوم دیگری با یک آهنگساز دیگر. این همکاریهای جمعی در موسیقی ایران کمتر رخ میدهد.
آلبوم مهران مدیری از فیلد پاپ خارج است
- * برسیم به آلبوم «يار تويي» با صداي مهران مدیری و اینکه این آلبوم در چه ژانری است؟
- * اصلاً همکاری شما از کجا شکل گرفت؟
- * چند وقت است که روی آلبوم مهران مدیری کار میکنید؟
- * مهران مدیری معمولاً در کارهای سینمایی و تلویزیونی بسیار سختگیر است؛ ولی احساس میشود برای اولینبار او به صورت کامل خودش را در اختیار این پروژه قرار داده است.
- * با تمام احترامی که برای مهران مدیری قائلیم، عجیب نیست که آهنگسازی که با چهرههایی نظیر علیرضا قربانی، همایون شجریان و محمد معتمدی کار کرده، برای هنرمندی آهنگ بسازد که اگرچه در زمینه کاری خود بسیار مشهور است، اما در آواز چندان سابقهای ندارد.
- * به عنوان یک آهنگساز حرفهای، نظرت درباره تواناییهای موسیقایی مهران مدیری چیست؟
- * به نظر میرسد کاراکتر صدای او را تغییر دادهاید. چرا هیچ ردی از فضای قبلی مهران مدیری در همکاریاش با شما وجود ندارد؟
- * چه حاشیههایی؟
- * چهارمین آلبومی که دارید، چیست؟
کاری که ما آهنگسازها میکنیم، خیلی هوسبرانگیز است؟
- * از آثار جدیدتان اگر بگذریم، به نظر میرسد در اواخر دهه پنجاه تا دهه شصت و حتی اوایل دهه هفتاد نقش آهنگسازها در موسیقی ایرانی کاملاً مشهود بود. مثل آقایان لطفی، مشکاتیان و... که در عین خدمات ارزنده به موسیقی، در این فضا بیشتر دیده شدند. اما در حال حاضر، با این پدیده مواجهایم که خواننده حرف اول را میزند. به نظر میرسد آهنگسازان نسل شما بار دیگر دارند این مسأله را باب میکنند. چون اکنون آهنگسازانی را میبینیم که توانستهاند حضورشان را برای مخاطب ملموس کنند.
اصولاً ما هنرمندان نمیدانیم دنبال چه هستیم! چند روز پیش در رسانهای خواندم که یک نوازنده پیانو و آهنگساز ایرانی در کشور دیگر فلان کار را کرد. من آن شخص را میشناسم و نوازنده بسیار خوبی است اما نمیدانم چطور آهنگساز شده است. یا شخص دیگری گفته بود که مهیار علیزاده چرا اینقدر با علیرضا قربانی کار میکند؟ او نميگذارد ما هم با او كار كنيم. من از آن فرد، آهنگی در عمرم نشنیدهام و اگر ساخته، چه کسی شنیده است؟ چنین افرادی که لیبل تقلبي آهنگساز دارند، هیچکدام به شکل آکادمیک این عرصه را دنبال نکردهاند و اگر کاری میسازند، حداقل همسرشان باید به عنوان احترام، ساختهاش را گوش کند! یا مثلاً تا کنون مبلغي براي آهنگسازی دريافت كرده باشند. چهطور شد كه يكمرتبه تصميم گرفتند آهنگساز باشند؟! پس آهنگساز به مدت هشت یا ده سال در دانشگاه و كنسرواتوار چه چیزی یاد میگیرد؟
- * در موسیقی سنتی وقتی خواننده ساز و آواز اجرا میکند، نمیتوان گفت که توان آهنگسازی دارند؟
موسیقی جدی هر کشوری از موسیقی بیکلام سرچشمه ميگيرد
- * با این شرایط و این حجم آهنگساز تا کجا میتوانیم پیش برویم؟
- * اما این طبیعی است که در تمام دنیا خوانندهها شناختهشدهتر باشند.
- * در موسیقی ایرانی هم تا سالها چنین اتفاقی رخ میداد.
من هم در همين جريان موسيقي ايراني هستم و خواسته يا ناخواسته بر موجها سوار ميشوم
- * موسیقی سریالهای آنها آنقدر حرف برای گفتن دارد که دیگر نیازی به خواننده نیست؛ اما آیا موسیقی بیکلام ما هم در همین سطح است؟
- * شما از 4 خواننده مطرح ایران، با سه نفرشان کار کردهاید. شما چرا نتوانستید چهره جدیدی در آواز معرفی کنید؟
- * بحث مهران مدیری جدا است؛ چون مثل این است که فلان بازیگر نمایشگاه عکس برگزار کند. کسی به خاطر دیدن عکس به آن نمایشگاه نمیرود حتی اگر عکس خوب وجود داشته باشد. بلکه غالباً برای دیدن بازیگر میروند.
- * فکر نمیکنید آهنگسازها بتوانند با کمی ریاضت و غلبه بر مسائل مالی، برخورد دیگری با وضعیت خوانندهسالاری موجود داشته باشند؟
استفاده از كلماتي چون بزرگترين، بهترين، بيشترين، گندهترين و... در پوسترها و بروشورهاي يك كنسرت، نشان از اهداف و افكار بسيار بسيار دور از هنر دارد
- * به نظر میرسد که کمتر دلتان میخواهد در هیاهوها حضور داشته باشید. اینطور نیست؟
برخی از این جنجالها عمدی است و مثلاً جنجالهايي برای سلبریتیشدن است. عده دیگری هم هستند که چنین تلاشی دارند. ببینید، شخصی در جایی کاری انجام میدهد؛ اما دلیلی ندارد که من راجع به آن آدم بدترین چیز را بنویسم. اگر این نوشتن، زمینه انتقادی داشته باشد که مخاطبان جدی متوجه میشوند. از سوی دیگر این را هم متوجه میشوند که كجا جنبه شیطنت داشته تا بقیه منتقد را بيشتر ببینند. وقتی کسی جواب فلان استاد را میدهد، همین میشود. من هم گاهي چیزهایی نوشتهام؛ ولی دیدم اگر من این کار را انجام دهم، دوهزار نفر ديگر متن را میخوانند و به کنسرتش میروند تا ببینند که چه خبر است. در صورتی که من و همه میدانیم که فلان شخص موزیسین یا خواننده نیست. ولي ناخواسته به معروفيت بيشتر او كمك كردهايم.
همه دوست دارند دیده شوند و اصولاً يكي از دغدغههاي امروز هنر است؛ جدي يا پاپيولار هم فرقي نميكند. مسأله آنجا است كه برخي موزيسينها دوست دارند بيش از آن چيزي باشند كه هستند و هنوز نشدهاند. «آروو پرت» موزیسین استونیایی است که در آلمان زندگی میکند و من عاشق كارهايش هستم. او يكي از سه چهار موزیسین جدی دنیا است. این آدم سلبریتی واقعی است. به كنسرت قطعات آقای «پندرسکی» رفتم كه با حضور خودش اجرا ميشد. با همسرش كه وارد سالن شد، مردم به مدت ده دقیقه به احترام ایشان ایستاده تشویقش ميکردند. سلبریتی واقعی این هنرمندان هستند. او هر زمان آهنگی نوشته، موسیقی جهان را جابهجا کرده اما هیچوقت در مورد «آروو پرت» چیزی ننوشته است! آناليز كردهاند ولي بد و بيراه نمیگویند. مقدار زيادي از وقت موزیسینهای ما به نقد نوشتن نادرست و با هدف مشخص در شبكههاي اجتماعي برای دیگران تلف میشود.
آقای «شمس لنگرودی» چندی پیش داستان جالبی تعریف ميکردند. میگویند که اشخاصي دیدند بچهای در حال گریهکردن است و دلیلش را پرسیدند. آن بچه با گریه و اشاره به بالا میگوید که بچه ديگر بالای درخت در حال سیب خوردن است. به او میگویند که بیا تو را هم بالای درخت ببریم. اما کودک میگوید نه، آن بچه را از بالای درخت به پایین بیاورید! فرد پایین درخت در خودش این جرأت را نمیدید که بالای درخت برود و سیب بخورد و به همین دلیل میخواهد آن فرد هم پایین بیاید. نمود اين داستان در موسیقی ایران به شدت زیاد شده است!
متأسفانه این روزها اینستاگرام در موسیقی ایران بسیار تعیینکننده شده است. خیلیها در اینستاگرام معروف میشوند و کنسرت میگذارند. اینستاگرام مثل دانشگاهی شده که با مدرک چندصدهزار فالوئری ميتوان از آن فارغالتحصیل شد و کنسرت برگزار كرد! من هيچ كجاي دنيا چنین چیزی را نديدهام.
- * آیا ذات موسیقی ایرانی با این میزان علاقه به دیدهشدن هماهنگ است؟ یا اصلاً ما موسیقی ایرانی نداریم؟
- * این اصرار به دستهبندی و برچسبگذاری میان اهالی موسیقی بسیار بیشتر از مخاطبان است.
- * کارهای حسین علیزاده چهطور؟
- * در همان آلبوم «حریق خزان» قطعه «ارغوان» خیلی در جامعه شنیده شد.
من هم گاهی اوقات اثري که دوست ندارم را به خاطر پول مينويسم
- * فکر میکنم یکی از دلایلی که آهنگسازها تا این حد برای سلبریتیشدن تلاش میکنند، این است که اصولاً حقوق مادی آنها در مسائلی مانند اجرای زنده رعایت نمیشود. شاید از لحاظ معنوی نام آهنگساز در کنسرتها و فروش آثار ذکر شود، اما منفعت مادی زیادی برای او وجود ندارد.
- * آهنگساز گرانی هستید؟
- * یکی از فعالیتهای اخیر شما مربوط به اجرا در جشن نوروز مقر سازمان ملل بود که هفته اول فروردینماه در اتریش برگزار شد. لطفاً کمی هم در مورد این اجرا برای ما توضیح دهید.
در جریان جشن جهانی نوروز، گروههای موسیقی از کشورهای دیگر که نوروز را جشن میگیرند نيز روی صحنه رفتند؛ اما گروه ايراني بیشترین بازخوردها را دریافت کرد. مهمانان خارجی حاضر در این مراسم، پس از برنامه به سراغ ما ميآمدند و نظرات مثبتی نسبت به این اجرا داشتند. آنها همچنین از من در مورد نحوه تهیه و خريد قطعات سوال میکردند که از چه سایتی میتوانند کارها را تهیه کنند. اما متأسفانه من پاسخی برای سوال آنها نداشتم و همین مسأله یکی از ضعفهای بزرگ ماركتينگ موسیقی امروز ما است.
کارهای میلاد درخشانی و گروه بمرانی را دوست دارم
- * در بخش آخر برسیم به نامها و آلبومهایی که چند وقت اخیر منتشر شده است.
- * غیر از موسیقی ایرانی چه کارهایی را گوش میکنید؟
- * و موسيقي راك چهطور؟
منبع:
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : چهارشنبه 30 فروردین 1396 - 20:17
دیدگاهها
مصاحبه دلنشینی بود.
خیلی دلم می خواست صحبت ها و نظرات آقای علیزاده رو راجع به کارهایی که تا به حال انجام دادن بدونم.
نام ایشون به عنوان آهنگساز ، تضمین دهنده یک اثر فوق العاده است.
ممنون
مدیری بره تو حوزه خودش کار کنه بهتره
ینی چی بتاریخ خواهد پیوست؟
فوق العادس این بشر،آهنگسازی هاش بسیار عالی هستند
آهنگسازی که شما میکنی عمه مرحوم منم بلد هست.دیگه ۲ تا اکورد و پد که این حرفا رو نداره..
بیصبرانه منتظر آلبوم جناب معتمدی هستیم ???
به به همایون شجریان و علیرضا قربانی
بی صبرانه منتظر همه این البوما هستیم
افزودن یک دیدگاه جدید