گفتوگو با خواننده آلبومهای «شوکا»، «دریا» و «فال» به بهانه انتشار آلبوم جدیدش
مهرداد شهسوارزاده: هنرمندی که در قالب خودش تکرار شود، خیلی زود به پایان راه میرسد
موسیقی ما - نام مهرداد شهسوارزاده با «دریا» و«شوکا» عجین شده است. او از معدود خوانندگانی است که توسط بابک بیات به جامعه موسیقی معرفی شد. در آغاز راه، در فضای پاپ-کلاسیک کار کرد و آلبوم قبلیاش (فال) نیز در همین فضا بود. اما شهسوارزاده در آلبوم جدیدش که به تازگی با عنوان «تلنگر» منتشر شده، سعی در ارائه فضایی پاپیولارتر کرده است. به بهانه انتشار این آلبوم با او گفت و گو کردهایم.
من دوست داشتم که فضاهای مختلف را تجربه کنم و وقتی خدا را شکر این توانمندی را دارم که بتوانم سبکهای مختلف را تجربه بکنم، چرا این کار را نکنم؟ این آلبوم هم به نوعی یک ریسک بود. ولی یک ریسک منطقی و با فکر و مطالعه. یعنی اینطور نبوده که من بخواهم فقط یک فضا را بشکنم تا بگویم من از این فضای کلاسیک خودم را به فضای مثلاً امروزیتر رساندم.
«موسیقی ساختارشکن» شعار اصلی من است. من برای کارهای بعدی متناسب با فضایی که در جامعه ما حکمفرما خواهد بود و فضای هنری و تفکراتی که مخاطبان دارند، دربارهاش فکر میکنم و به ترانهسرایان انتقال میدهم تا موسیقی شکل بگیرد.
از الان نمیتوانم مثلاً نقشهای برای ملودی و یا تنظیمی که قرار است چند ماه دیگر اتفاق بیفتد بکشم. فضای جامعه ما با توجه به گسترش تکنولوژی و سرعت بیسابقه موسیقی و رشد آن در همه جای دنیا متفاوت شده است. همانطور که الان میبینیم موسیقی تلفیقی در همه جای دنیا استفاده میشود. در موسیقیهای غربی میبینیم که سازهای شرقی استفاده میشود و تلفیقی بر روی صحنه اجرا میشود. همین طور موسیقی پاپ که یک موسیقی وارداتی است را میبینیم که چطور موزیسینها و آهنگسازان ما سازهای مختلف را در آن استفاده میکنند و فضای شرقی را با فضای غربی عجین میکنند. موسیقی یک زبان مشترک جهانی است و ما باید احترام بگذاریم و منفکش نکنیم که موسیقی ایرانی فقط برای ایران و موسیقی غربی فقط برای غرب.
این است که ما باید از این ساختارشکنی استفاده بهینه بکنیم و استفاده درست کنیم که نوع سازها، شناسایی سازها، دانشی که آن موزیسین از سازشناسی دارد، ترکیبهای درست و منطقیای را از فضای موسیقی امروز دریافت کند و اینها را با هم تلفیق و ترکیب کند و به گوش مخاطب برساند که این خود هنر بسیار والا و بزرگی است و احتیاج به دانش بالایی دارد. در واقع ما تلاش میکنیم به امید خدا این اتفاق را در کارهای جدیدمان بعداز آلبوم تلنگر لحاظ کنیم.
- * چه شد که بعد از این همه مدت تصمیم به برگشت به فضای موسیقی گرفتید؟
- * از ویژگیهای «تلنگر» بگویید. چه فرقی با آلبومهای قبلی شما دارد؟
- * چه دلایلی برای متفاوت بودن دارید؟
- * چرا در آلبوم شما با طیف گستردهای از عوامل در سبک و سیاق مختلف مواجهیم؟
- * «تلنگر» آلبومی در راستای امضای گذشته شما و در واقع در ادامه همان آلبومهای قبلی است؟
- * اینکه مهرداد شهسوارزاده به یکباره قالب و فضای پاپ-کلاسیک خود را بشکند و فضای جدید پاپ را تجربه کند، ریسک بزرگی بود. چرا ریسک کردید؟
من دوست داشتم که فضاهای مختلف را تجربه کنم و وقتی خدا را شکر این توانمندی را دارم که بتوانم سبکهای مختلف را تجربه بکنم، چرا این کار را نکنم؟ این آلبوم هم به نوعی یک ریسک بود. ولی یک ریسک منطقی و با فکر و مطالعه. یعنی اینطور نبوده که من بخواهم فقط یک فضا را بشکنم تا بگویم من از این فضای کلاسیک خودم را به فضای مثلاً امروزیتر رساندم.
- * فکر میکنید «تلنگر» بتواند تلنگری بر روند کاری شما و همین طور موسیقی کشور بزند؟!
- * چرا خودتان به عنوان تهیهکننده وارد عمل شدید؟
- * وقتی یک خواننده خود تهیهکننده کارش میشود، به راحتی با سلیقه خود کنار میآید. با این حساب از سلیقه جمعی دور میشود. با این اتفاق چگونه کنار آمدهاید؟
- * از آن دسته خوانندگانی هستید که نسبت به برگزاری کنسرت اقدام جدی نکردهاید. چرا؟
- * باتوجه به بازخوردی که از کار شماشد آیا تصور چنین چیزی را داشنید؟
«موسیقی ساختارشکن» شعار اصلی من است. من برای کارهای بعدی متناسب با فضایی که در جامعه ما حکمفرما خواهد بود و فضای هنری و تفکراتی که مخاطبان دارند، دربارهاش فکر میکنم و به ترانهسرایان انتقال میدهم تا موسیقی شکل بگیرد.
از الان نمیتوانم مثلاً نقشهای برای ملودی و یا تنظیمی که قرار است چند ماه دیگر اتفاق بیفتد بکشم. فضای جامعه ما با توجه به گسترش تکنولوژی و سرعت بیسابقه موسیقی و رشد آن در همه جای دنیا متفاوت شده است. همانطور که الان میبینیم موسیقی تلفیقی در همه جای دنیا استفاده میشود. در موسیقیهای غربی میبینیم که سازهای شرقی استفاده میشود و تلفیقی بر روی صحنه اجرا میشود. همین طور موسیقی پاپ که یک موسیقی وارداتی است را میبینیم که چطور موزیسینها و آهنگسازان ما سازهای مختلف را در آن استفاده میکنند و فضای شرقی را با فضای غربی عجین میکنند. موسیقی یک زبان مشترک جهانی است و ما باید احترام بگذاریم و منفکش نکنیم که موسیقی ایرانی فقط برای ایران و موسیقی غربی فقط برای غرب.
این است که ما باید از این ساختارشکنی استفاده بهینه بکنیم و استفاده درست کنیم که نوع سازها، شناسایی سازها، دانشی که آن موزیسین از سازشناسی دارد، ترکیبهای درست و منطقیای را از فضای موسیقی امروز دریافت کند و اینها را با هم تلفیق و ترکیب کند و به گوش مخاطب برساند که این خود هنر بسیار والا و بزرگی است و احتیاج به دانش بالایی دارد. در واقع ما تلاش میکنیم به امید خدا این اتفاق را در کارهای جدیدمان بعداز آلبوم تلنگر لحاظ کنیم.
- * و حرف پایانی.
تاریخ انتشار : چهارشنبه 23 فروردین 1396 - 22:08
افزودن یک دیدگاه جدید