برنامه یاد بعضی نفرات
 
در نشست خبری کنسرت آنپلاگد این خواننده مطرح شد؛
علیرضا قرایی‌منش: برگزاری این کنسرت، آرزوی همیشگی من بود
موسیقی ما - نشست خبری کنسرت آنپلاگد «علیرضا قرایی‌منش» در برج آزادی تهران برگزار شد.

به گزارش «موسیقی ما»، در این نشست خبری بابک صحرایی، علیرضا قرائی‌منش و یاشار درفشه در برابر خبرنگاران نشستند و درباره این اجرا و مسائل مختلف به سوالات اهالی رسانه پاسخ گفتند.

بابک صحرایی در ابتدای این برنامه گفت: «در هر دوره‌ای از تاریخ هنر هر سرزمین تعدادی از هنرمندان هستند که متفاوت‌تر‌اند. مدت‌هاست دچار این کلیشه شده‌ایم که بعضی نشانه‌ها به کسانی اطلاق می‌شوند که لایق اش نیستند ولی علیرضا قرائی منش قطعا جزو بهترین ها در ایران است.»

صحرایی افزود: «اگر معتقدم که علیرضا قرائی‌منش متفاوت است، به این دلیل است که مولف است و خودش به صورت انفرادی آثارش را می‌سازد و این نوع فعالیت در حوزه موسیقی برای من قابل احترام است. او می‌سازد و می‌نویسد و تنظیم می‌کند. همواره شاهد بوده‌ام که با وسواس زیادی کارها را انجام می‌دهد. همیشه تحقیق کرده و موسیقی روز جهان را پیگیری می‌کند. این سطح از پیگیری و خلاقیت در دوره کنونی قطعا جزو استثناهاست.»

درادامه علیرضا قرایی‌منش در ابتدای سخنانش گفت: «این کنسرت آرزوی همیشگی من بوده و خیلی سخت و پردردسر است. به دلیل اینکه این روزها همه با لپ تاپ روی صحنه می‌روند.کاری که اعتراف می‌کنم سال گذشته همین کار را خودم انجام دادم و دلیلش انتخاب افرادی در ارکسترم بود که باعث و بانی این اتفاق بودند. »

او افزود: «همین باعث شد من در تصمیم ام برای اجرایی آنپلاگد و در خور شان، جدی‌تر شوم. آن موضوع باعث شد بابت آن اجرا خودم از خودم بدم بیاید. لپ تاپ وقتی روی استیج می آید، حرمت آن کنسرت دیگر شکسته می شود. همیشه دوست داشتم هر اتفاقی از لحاظ ارکستر، زنده و متعلق به همان لحظه اجرا باشد. همه سازها زنده و برنامه کاملا جاندار و قوی.»

قرایی‌منش درباره استفاده از لفظ «آنپلاگد» برای این اجرا نیز گفت: «بعضی از منتقدان به استفاده از لفظ «آنپلاگد» در کنسرتی که گیتار الکتریم روی صحنه دارد، انتقاد داشتند ولی پاسخ من به این دوستان این است که فکر می کنم وقتی نود درصد سازها آکوستیک اند، قطعا این کنسرت یک کنسرت آنپلاگد است. حضور ادوات الکترونیک، سخت افزار و هارددیسک‌ها بر روی صحنه کمک می‌کند که مردم چیزی را بشنوند که در البوم شنیدند. در بیشتر کنسرت‌هایی که امروز در حوزه موسیقی پاپ اجرا می‌شود بسیاری از صداها پلی‌بگ هستند. در حالی که برای کنسرت دوم دی در برج آزادی من و گروهم آن چه اجرا می‌کنیم به صورت زنده و آکوستیگ است. تفاوت میان این اجرا و اجراهای دیگر را باید در سالن حاضر باشید و ببینید و بشنوید.»

این خواننده درباره دلایل کم کاری این سال‌های خود نیز توضیح داد: «کم کاری من دلایل زیادی دارد. اگر قرار باشد واضح در این باره صحبت کنم، باید عرض کنم که هر جامعه ای به نسبت خلق و خوی جغرافیایی که در آن واقع شده، علائق و ویژگی‌های خاصی را دارست. مثلا جوامعی هستند که فوتبال و ورزش بخش بزرگی از فرهنگ آن سرزمین است. یا مثلا جوامعی که آشپزی را در اولویت کاری‌شان دارند. یا برخی دیگر که به علم و تکنولوژی علاقمندند یا مثلا برخی کشورهایی که به هنر ارزش بالایی قائل‌اند. من اعتقاد دارم مردم ایران دانش بالایی درباره موسیقی ندارند. ما مردم هنردوستی نیستیم و انتخاب هایی که در حوزه هنر داریم بسیار سطح پائین و ضعیف است. در ده سال گذشته یک زلزله فرهنگی ظاهرا در ایران رخ داد و سلیقه موسیقایی مردم به شدت نزول پیدا کرده است. اینکه واقعا در این ده سال چه اتفاقی افتاد که کار به اینجا کشید، واقعا من نمی دانم. من ده سال پیش در تاکسی و مراسم های مختلف، میدیدم و می شنیدم که مردم موسیقی خوب و قوی ای را دوست داشتند و می پسندیدند. الان شرایط به گونه ای شده که به طرز باورنکردنی‌ای مدت هاست موسیقی خوب نشنیده ام و معتقدم مردم ما علائق ورزشی شان نسبت به علائق هنری، اولویت بالایی پیدا کرده است. من باسطح وسیعی از کارها روبرو هستم؛ آهنگ می‌سازم، تنظیم می‌کنم، نوازندگی گیتار کلاسیک و آگوستیک را انجام می‌دهم و خیلی کارهای دیگر و حتی میکس و مسترینگ کارهایم را خودم انجام می‌دهم. این به خاطر وسواسی است که در کارهایم دارم. حال اگر زیاد کار تولید کنم بی‌مزه می‌شود اگر هم کم کار باشم مخاطبان از من توقع کارهای بیشتری دارند. »

قرایی‌منش ادامه داد: «هنرمندان دو دسته اند. کسانی که خط مشی تعیین می کنند و هنرمندانی که تحت تاثیر سلیقه مردم، خط مشی شان را تعیین می کنند. من معتقدم که یکی از اساسی ترین رسالت های یک هنرمند، تعیین خط مشی و داشتن خط فکری مستقل است که بتواند تاثیرگذاری اجتماعی در پی داشته باشد. اگر هنرمندان از این مورد تبعیت می کردند و در پی تاثیرگذاری اجتماعی بودند، شک نکنید سلیقه جامعه ایرانیدرحوزه موسیقی تا این حد به ابتذال کشیده نمی شد. هنرندی که تحت تاثیر جامعه عمومی آثارش را برای سلیقه بخشی از جامعه می سازد، زمینه ساز اصلی وضعیتی ست که مدت هاست در کشور شاهد آن هستیم. مردم ما بسان کودکی شده اند که با یک آبنبات سر آنها را می شود گول مالید و نگاه شان را از موسیقی جدی و قوی جدا کرد.»

قرایی‌منش در ادامه به پخش نامناسب آلبوم قبلی خود اشاره کرد و گفت: به هیچ وجه دلم نمیخواست این مسئله را مطرح کنم اما باید بگویم که از پخش بد آلبوم واقعا ضربه سختی خوردیم، نه تنها من بلکه حمید حامی و سعید مدرس نیز از این موضوع دچار ضربه شدید شدند. سیستم پخش آثار موسیقی در ایران در شرایط بدی است و امیدوارم هر چه زودتر سامان دهی شود. علیرضا قرائی منش درباره اجرای برخی آثارش با صدای «مهدی یغمایی» در برنامه های تلویزیونی و برخی اجراها نیز گفت: «بارها به صورت خصوصی به مهدی یغمایی گفته‌ام که این کار را نکند. حتی گاهی بحثمان به مشاجره هم رسیده و در نهایت او قول داده که آثارم را در تلویزیون نخواند. اما او بازهم به این کارش ادامه داده است. همینجا اعلام می‌کنم که من از اجرای آثارم توسط مهدی یغمایی در برنامه‌های مختلف رضایت ندارم و راضی نیستم که مهدی یغمایی آنها را بخواند.»

خواننده گروه «ژوان» در پایان هم گفت: «آلبوم جدیدم بزودی وارد بازار خواهد شد، در این اثر آهنگسازی و تنظیمات قطعات را خودم انجام داده و در بخش ترانه هم با بابک صحرایی، عرفان سلیمی، حامد صوفی پور، روزبه بمانی و.. همکاری داشته ام.»

در بخش دیگری از این نشست یاشار درفشه تهیه کننده کنسرت علیرضا قرائی‌منش گفت: ما به برج آزادی آمدیم تا این کنسرت را در اینجا برگزار کنیم. برجی که سمبل تهران است. برخی می‌گویند چرا برای این کنسرت از عنوان آن‌پلاگد استفاده کرده‌اید، باید بگویم که استفاده از این عنوان چه ایرادی دارد. فضای صمیمی و نحوه نشستن تماشاگران در سالن آزادی و اجرای زنده تمام صداها کنسرت را آن‌پلاگد می‌کند. به نظرم اگر همه بتوانند چنین فضایی ایجاد و چنین اجرایی داشته باشند همه گیر شدن این عنوان اصلا ایرادی ندارد. شاید همین برگزاری کنسرت آن‌پلاگد باعث شود که دیگران هم دست از سر لپ تاپ‌ها بردارند.

کنسرت آنپلاگد علیرضا قرایی‌منش پنجشنبه 2 دی در سالن برج آزادی برگزار می‌شود.
منبع: 
اختصاصی سایت «موسیقی ما»
تاریخ انتشار : پنجشنبه 25 آذر 1395 - 19:55

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود علیرضا قرایی‌منش: برگزاری این کنسرت، آرزوی همیشگی من بود | موسیقی ما