برنامه یاد بعضی نفرات
 
یاد ناصر فرهنگ‌فر زنده شد
محمدعلی کیانی‌نژاد:‌ لطفاً با موسیقی سنتی شوخی نکنید
موسیقی ما - ویژه برنامه « شبی به یاد ناصر فرهنگ فر» شنبه شب بیستم آذر با تجلیل از مقام هنری این نوازنده فقید و مطرح تمبک نوازی و اجرای چند برنامه موسیقایی ویژه توسط بزرگان هنر موسیقی در تالار وحدت تهران برگزار شد و هنرمندانی چون بیژن کامکار، داود یاسری، محمد علی کیانی نژاد، علی اکبر شکارچی، داود گنجه ای، کامبیز گنجه ای ، رضا ششفیعیان و آرش فرهنگ فر درباره‌ی شخصیت هنری زنده یاد فرهنگ فر سخن گفتند. دونوازی «بهداد بابایی» نوازنده سه تار و «آرش فرهنگ‌فر» نوازنده تمبک هم از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.  
 
«محمدعلی کیانی‌نژاد» - نوازنده و مدرس پیشکسوت نی-  در این مراسم سخن‌رانی کرد. او گفت: «به طور حتم موسیقی اصیل ایرانی یا موسیقی سنتی به سختی امثال هنرمندانی چون ناصر فرهنگ فر، استاد جلیل شهناز و بزرگان دیگر را به خود خواهد دید چرا که این عزیزان در طول فعالیت های جانانه خود در عرصه موسیقی زحمت‌ها و مشقت‌های زیادی را تحمل کردند که نامشان در عرصه موسیقی ایرانی ماندگار شده است ضمن اینکه ما باید به این نکته هم توجه کنیم گاهی متولی جریاناتی بیشتر از خود هنرمند است که می تواند مورد بحث و بررسی بیشتری قرار گیرد. من بر این باورم اگر مرکز حفظ و اشاعه موسیقی نبود به طور حتم هنرمندانی چون پرویز مشکاتیان، ناصر فرهنگ فر و بسیاری دیگر از هنرمندان شایسته این سرزمین فرصتی برای ظهور و بروز نمی یافتند و من به روح زنده یاد صفوت درود می‌فرستم که متولی تشکیل و تاسیس چنین مرکزی شد. اما حالا در جایگاهی قرار داریم؟ من فکر می کنم در حال حاضر چنین مرکزی را گم کرده ایم و من در همین جاست که از همه مسوولان به ویژه آقای مرادخانی می خواهم برای تشکیل چنین مراکزی اقدام کند.»
 
او همچنین به این مساله اشاره کرد که من از همه مسوولان فرهنگی استدعا می کنم هر چه زودترجوانان مستعد و شایسته موسیقی اصیل ایرانی را که در جشنواره‌هایی چون جشنواره موسیقی جوان ، جشنواره نوای خرم و سایر جشنواره‌ها می‌آیند و بعد دیگر کسی به فکر آنها نیست، شناسایی کنند و برای انها بودجه بگذارد تا حداقل ماهی یک بار در یک مرکز ویژه کنار هم جمع شوند و مانند مرکز حفظ و اشاعه کارهایی را انجام دهند تا نتیجه آن همانی شود که امروز با هنرنمایی بزرگان موسیقی می بینیم. ما جوانان بسیار ارزشمندی داریم که باید به زور هم شده به آنها غیر از موسیقی ادبیات و موارد دیگر بیاموزیم که به اعتقاد من علت همین از هم گسیختگی موسیقی امروز ایران همین فقدان آشنایی با مواردی چون ادبیات است، چون دیگر نورعلی خان برومند و داریوش صفوتی نیست که جوانان را دور هم گرد آورد و به آنها در کنار موسیقی راه و رسم زندگی درست را بیاموزد. باور کنید موسیقی فقط ساز نیست . بلکه در نظر گرفتن اخلاقیاتی است که باید آنها را در نظر گرفت. شما باید به این موضوع توجه کنید برای اجرای یک موسیقی اصیل ایرانی درست می‌بایست تمامی جوانب را در نظر گرفت، ما باید بدانیم اصلا آنسامبل موسیقی ایرانی چیست ؟ اینکه بیاییم و بدون توجه به اصل ماجرا «چهارتا» کوزه و چند عدد بشقاب آهنی را در کنار سازهای ایرانی قرار دهیم نامش آنسامبل ایرانی نیست. اتفاقا همین موضوعات است که باید مورد توجه مسوولان قرار گیرد.
 
کیانی نژاد با انتقاد از شرایط فعلی اجرای برخی از آثار موسیقایی که با عنوان موسیقی اصیل ایرانی به مخاطب ارائه می شود، گفت: «من خوب یادم می آید که زنده یاد ناصر فرهنگ فر به دلیل توجه فراوانی که به ماجرای اخلاق داشت حتی یک بار هم به چوب تمبک ضربه نزد و این نشان دهنده حیای یک هنرمند که سال‌های سال سینه به سینه مفاهیم و چارچوب های اخلاقی نوازندگی را حفظ می کرد. آخر این چه کاری است که فلان نوازنده هنوز به 20 نت نرسیده شروع به تکان دادن سر و حرکت دادن آن به این سو و آن سو می کند؟ باور کنید اینها همان چیزهایی است که بنده توجه مدیران را به آن جلب می کنم که مواظب خطرآن باشند. من خوب به یاد دارم که زنده یاد صفوت در مرکز حفظ و اشاعه موسیقی که امیدوارم روزی شاهد احیای آن باشم برای ما معلم کاراته و زبان انگلیسی استخدام می کرد. او بر این باور بود در ورزش کاراته عناصر روحی و جسمی وجود دارد که می تواند به هنرمند فعال موسیقی کمک زیادی کند. او همواره به ما توصیه می‌کرد که شما وقتی به خارج از کشور برای اجرای برنامه و کنسرت می روید باید زبان انگلیسی بدانید که حداقل در محاوره و ایجاد دیالوگ به مشکلی نخورید. او به هیچ عنوان دوست نداشت که هنرمند فعال موسیقی اصیل ایرانی در مواجه با مخاطب خارجی خود درمانده باشد.»
 
این هنرمند اظهار کرد: «من از همه سروران و مدیران استدعا می کنم چند نفر را انتخاب کنند تا آنها بتوانند در قالب یک مجموعه منسجم فضایی را فراهم کنند تا اهالی موسیقی با جوانان هنرمند در ارتباط باشند. همه ما باید بدانیم که مشکاتیان، لطفی و علیزاده همین طوری درست نمی شوند مگر اینکه میدانی برای پرورش داشته باشند. به خدا سوگند اگر این موارد را در نظر نگیریم ما در آینده ای نزدیک در حوزه موسیقی اصیل ایرانی با مشکل جدی رو به رو خواهیم شد. ما باید فضایی را ترتیب دهیم که هنرمندان جوان و مستعد موسیقی ایرانی انقدر زود جو گیر نشوند ما باید آنها از هر نظر تربیت کنیم که بدانند موسیقی اصیل ایرانی یعنی چه ؟ یادش بخیر زنده فرهنگ فر به قدری در فضای درست و مناسبی تربیت یافته بود که غیر از موسیقی شعر هم می نوشت و خوشنویسی هم می کرد. حتی گاهی شعرهای او به قدری جدی می شد که استاد ابتهاج هم حیران می ماند.  من بر این باورم این کلمه «استاد» است که  باید برای هم نشینی در کنار نامی چون ناصر فرهنگ فر افتخار کند چرا که او به معنای واقعی تربیت شده فضای ارزشمند و اصولی در عرصه موسیقی بود. من امشب به این شرط پذیرفتم سخنرانی کنم که بتوانم حرف های دلم را بگویم . چون مدت زیادی است از شرایط کنونی موسیقی کشور دل آزرده ام و بر این باورم کارهایی روی صحنه ها اجرا می شوند که شایسته موسیقی ایرانی نیست و اگر ماجرا به همین شکل ادامه پیدا کند بعید می دانم که تا بیست سال دیگر نوازنده خوبی داشته باشیم. »
 
وی ادامه داد: «ما باید آگاه باشیم که موسیقیدان خلاق به این راحتی ها دست یافتنی نیست و حالا دیگر وقت آن رسیده که به فکر درست کردن ماجرا باشیم. که در این زمینه مسوولان وزارت ارشاد و هر نهاد دیگری می توانند این حمایت ها را آغاز کنند. من حتم دارم اگر از فرهنگ فر درست حمایت می شد او به این زودی ها از میان ما نمی رفت. پس لازم است که این بار خیلی جدی تر از گذشته بزرگترها و مدیران مواظب اهالی موسیقی باشند. من بازهم به این نکته اشاره می کنم که آقایان موسیقی سنتی ایران دارای یک شناسنامه بسیار قوی است، لطفا با آن شوخی نکنید و اگر متاسفانه این شوخی را انجام دهید نتیجه ماجرا باعث خجالت همه ما می شود. برخی ها به جای اینکه بروند و تکنیک نوازندگی را درست کنند، می روند ساز را عوض می کنند یا با سه نت در یک اجرای زنده شروع به تکان دادن سر می کنند ما باید بدانیم چنین حرکت هایی شایسته موسیقی ایرانی نیست. اصلا از طرز لباس پوشیدن تا جزیی ترین کارها روی صحنه برای اجرای موسیقی اصیل ایرانی آدابی دارد که باید به آن توجه کرد. همین ناصر فرهنگ فر عزیز نمونه بسیار خوبی برای تبیین فضایی است که به آن اشاره کردم. شما یک نفر را نمی توانید پیدا کنید که بگوید ناصر فرهنگ فر یک بار در جایی بیهوده حرف بزند . او به اعتقاد من یکی از با ادب ترین هنرمندان نوازنده در عرصه موسیقی اصیل ایرانی بود که وقتی با او ساز می زدیم گویی پرنده ای آماده پرواز است.»
 
او همچنین به این مساله اشاره کرد: «خصلت یک موزیسین اصیل ایرانی باید همانی باشد که به آن اشاره کردم . یک نوازنده هیچ گاه نباید دچار شهرت های کاذب شود. به عنوان نمونه اگر موزیسینی بیاید «سه گاه» بزند و به یک مرتبه همه چیز را رها کرده و هر آنچه دلش خواست بزند که دیگر این موسیقی، موسیقی اصیل ایرانی نیست.  جالب اینکه برخی‌ها فکر می کنند خارجی ها آدم های گیجی هستند بنابراین می روند و ساختار یک ساز را عوض می کنند و در سازی مانند نی سوراخ اضافه می کنند. در کشوری مانند امریکا فضا به سمتی رفته که آنها دوست دارند با ساز نی آشنایی بیشتری پیدا کنند آن وقت برخی‌ها می روند و کلید و سوراخ به نی اضافه می کنند. باور کنید زنده یاد کسایی هم بلد بود از این کارها کند اما چرا دست به چنین اقدامی نزد؟ چون می دانست ساز ایرانی شناسنامه ای ارزشمند و به حد کفایت وجوه فنی بالایی دارد که می توان بهترین نغمات را از این ساز تولید کرد.»
 
کیانی نژاد گفت: «من به هیچ عنوان با نوآوری مخالفتی ندارم اما بر این باورم موسیقی سنتی چارچوب دارد که ما به جای ساز درست کردن و تغییر در ساختار آن می توانیم به ارتقای کیفیت چوب آن ساز بیندیشیم . به هر ترتیب ما باید برای موسیقی اصیل ایرانی شناسنامه درست کنیم چون موسیقی اصیل ایرانی درحال فراموش شدن است.»
 
بعد از صحبت های پرحاشیه محمد علی کیانی نژاد نوبت به اجرای دو نوازی سنتور میلاد کیایی نوازنده مطرح سنتور و تمبک نوازی پیمان ناصح پور رسید که این بخش نیز با استقبال مورد توجه مخاطبان مواجه شد.
میلاد کیایی بعد از پایان اجرای این بخش با اهدای دسته گل یکی از تماشاگران به او همراه شد، گفت: «همیشه این موضوع را گفته ام هرجا نوای دل انگیزی از یک ساز می شنوید باید از سازنده اش تشکر کرد و من در اینجا می خواهم این دسته گل را به استاد محسن راسخ سازنده سازی که هم‌اکنون نواختم، تقدیم کنم.»
 
در بخش بعدی برنامه هم استاد علی اکبر شکارچی نوازنده پیشکسوت کمانچه به اجرای بداهه نوازی و بداهه خوانی پرداخت، این در حالی است که قبل از شروع این اجرا ضمن اهدای لوح و تندیس موسسه فرهنگی هنری «راد نو اندیش» در حضور علی مرادخانی معاون هنری وزیر ارشاد، بردیا صدر نوری و ناصر ایزدی ، سردَم زرین جشنواره مرشدان ایران نیز از سوی بنیاد فردوسی به آرش فرهنگ فر و خواهرش اهدا شد.
 
اجرای دو نوازی شهرام میرجلالی نوازنده تار و آرش فرهنگ فر نوازنده تمبک بخش پایانی ویژه برنامه «شبی به یاد ناصر فرهنگ فر» را تشکیل می‌داد.
 
لوریس چکناوریان، قاسم رفعتی، محسن قاضی مرادی، داود گنجه ای، اردوان کامکار، یارتا یاران، قاسم زارع، کامبیز گنجه ای، علی بوستان، پژمان حدادی، حمیدرضا عاطفی، حمید خزاعی، فرامرز ظلی، جواد غراب از جمله مهمانانی بودند که در این برنامه حضور داشتند.
 
این برنامه توسط موسسه فرهنگی هنری «راد نو اندیش» و مشارکت سامانه کنسرت آنلاین کشور(حام) در تالار وحدت برگزار شد.
تاریخ انتشار : یکشنبه 21 آذر 1395 - 16:25

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود محمدعلی کیانی‌نژاد:‌ لطفاً با موسیقی سنتی شوخی نکنید | موسیقی ما