خواننده قطعه «حس غریب ستاره» اعلام کرد
علی لهراسبی: خواندنم برای امام زمان (عج) از حس و حال و اعتقادات شخصیام بود
موسیقی ما - علی لهراسبی در سال 1381 با اجرای تیتراژ سریال «دریاییها» نگاهها را به سمت خود کشاند و پس از مدتی آلبوم دریاییها را با همکاری محمدرضا چراغعلی به بازار موسیقی پاپ عرضه کرد. سه سال بعد با اجرای متفاوت تیتراژ سریال «پیلههای پرواز» با عنوان «بیراههها» به خوبی میان مردم شناخته شد. مدتی بعد با آلبوم«14» چهره جدیدی از سبک و سیاق موسیقایی خود را رونمایی کرد و پس از آن آلبوم «تصمیم» را که متفاوتترین و بهترین آلبوم نیز لقب گرفت منتشر نمود. پس از آن با آلبوم «روبات» و تک آهنگهای شنیدنی بار دیگر مخاطبان خود را با فضای جدید دیگری مواجه کرد که مورد استقبال قرار گرفت. او از خوانندگان خوش صدا و پر کاری است که توانست امضای خود را پای آثارش ثبت کند و در این سالها طرفداران خود را بیابد. وی هم اکنون در کنار فعالیتهای موسیقی، مدیر یکی از شرکتهای تبلیغاتی است. دقایقی با این هنرمند مستعد موسیقی که قرار است به زودی در آمریکا کنسرتی هم برگزار نماید درباره کارنامه هنریاش گفتگو داشتیم.
.
آن زمان آقای مسعود رسام سریال دریاییها را کار میکرد که آقای چراغعلی با من تماس گرفت مبنی بر این که ایشان میخواهد با من صحبت کند و از صدای من خوشش آمده است. پس از آن دریاییها شکل گرفت و پس از مدتی آلبوم منتشر شد. واقعیت این است که دریاییها را بخش جدی کارم نمیدانم و به نوعی تجربه کردن در این زمینه تلقی میشد. پس از اجرای تیتراژ دری ییها به کلاس آواز رفتم و فکر میکنم با اجرای تیتراژ پیلههای پرواز موزیک قابل دفاعم را منتشر کردم استانداردهایی برای خوانندگی در آن بود
.
.
پس از دریاییها پیشنهاداتی برای کار داشتم که قبول نمیکردم و پس از یک سال تصور اکثریت این بود که با من نمی شود کار کرد، چون من اعتقاد داشتم باید موزیک را خودم بسازم و آنها سبک مرا قبول نمیکردند. در واقع میگفتم که نمیتوانم موزیک آماده شما را بخوانم و این گونه کار مورد توجه قرار نمیگیرد و وقتی باصطلاح کار نگیرد اتفاقی نمیافتد. اکنون تقریبا در تیتراژهای پایانی موزیک تیتراژ پایانی فیلم و موزیک فیلم را مستقل عنوان میکنند که بهتر است با هم تعامل داشته و در یک راستا باشند و هر یک کار خود را مستقل انجام دهند
.
پس از آن دوباره با حسین سهیلیزاده در سریال «فاصلهها» و «دلنوازان» کار کردم که این اتفاقات زنجیرهای است و مافیایی در کار نبوده است. آن زمان همه میدانستند که سبک و سیاق من چگونه است و همه آهنگسازان با آن کنار نمیآمدند. من تیتراژ زیادی نخواندم، اما هر آن چه کار کردم به لطف خدا و همراهی کستینگ تولید بوده وگرنه به نتیجه نمیرسید. درباره سریال «فاصلهها» بسیار زحمت کشیدیم. حسین سهیلیزاده پای ترانه کار ایستاد و محمدرضا شفیعی تهیهکننده سریال بسیار زحمت کشید تا ترانه مجوز بگیرد و با وجود ساخت اتودهای فراوان در نهایت به این آهنگ از «فاصلهها» رسیدیم
.
.
همان طور که گفتید پروسه ساخت تیتراژ بسیار پیچیده است چون موسیقی را برای فیلم و سریال میسازید و تیتراژ باید مکمل آن باشد.
.
.
.
.
به نظرم باید همیشه وقت بیشتری را برای تفکر گذاشت تا موفقیت بیشتری حاصل شود اما علاقهمندان معمولا برعکس عمل میکنند، فرصت کمتر برای تفکر میگذارند و بیشتر انجام میدهند که باید این جا به جا شود تا به موفقیت برسند، گاهی فردی با انتشار 6 ترک موفق بوده است. این شخص تفکر، بک گراند و کاریزمای عجیبی داشته و بیشک چیزهایی از مردم میشناسد و همه چیز را بررسی کرده است. گاهی هم فردی موزیکی میسازد معروف میشود و بعد از مدتی نابود میَشود و مشخص میشود که آن یک اتفاق بوده است که اگر هر کسی جای او میخواند موفق میشد. هیچ موفقیت طولانی مدت بیهوده حاصل نمیشود و حتما اتفاق و داستانی پشت آن بوده است که او را متمایز و قابل احترام کرده است
.
.
.
- *با وجود تحصیل در رشته الکترونیک چه شد به سمت موسیقی گرایش پیدا کردید؟
- *در ابتدا مدتی به فعالیت در عرصه آهنگسازی کودکان و نوجوانان پرداختید. کار در آن زمینه چگونه تجربهای بود و آیا دوباره مایل به کار در این فضا هستید؟
.
- *در سال 81 با اجرای تیتراژ دریاییها مردم با صدای شما آشنا شدند و پس از آن در فاصلهای آلبوم دریاییها منتشر شد. از چگونگی همکاری با محمدرضا چراغعلی و اجرای دریاییها در نخستین تجربهتان بگویید؟
آن زمان آقای مسعود رسام سریال دریاییها را کار میکرد که آقای چراغعلی با من تماس گرفت مبنی بر این که ایشان میخواهد با من صحبت کند و از صدای من خوشش آمده است. پس از آن دریاییها شکل گرفت و پس از مدتی آلبوم منتشر شد. واقعیت این است که دریاییها را بخش جدی کارم نمیدانم و به نوعی تجربه کردن در این زمینه تلقی میشد. پس از اجرای تیتراژ دری ییها به کلاس آواز رفتم و فکر میکنم با اجرای تیتراژ پیلههای پرواز موزیک قابل دفاعم را منتشر کردم استانداردهایی برای خوانندگی در آن بود
- *یعنی در واقع دریاییها مشوق شما برای ادامه راه شد؟
.
- *زمانی اعلام میشد که شما رکورددار تیتراژ خوانی هستید و حتی به وجود مافیا اشارههایی میشد!؟
.
- *در تیتراژها معمولا آهنگساز متن با آهنگسازی که برای پایان فیلم موسیقی میسازد متفاوت است و ممکن است بین این دو چالش پیش بیاید!! در حالی که باید مستقل عمل شود!!
پس از دریاییها پیشنهاداتی برای کار داشتم که قبول نمیکردم و پس از یک سال تصور اکثریت این بود که با من نمی شود کار کرد، چون من اعتقاد داشتم باید موزیک را خودم بسازم و آنها سبک مرا قبول نمیکردند. در واقع میگفتم که نمیتوانم موزیک آماده شما را بخوانم و این گونه کار مورد توجه قرار نمیگیرد و وقتی باصطلاح کار نگیرد اتفاقی نمیافتد. اکنون تقریبا در تیتراژهای پایانی موزیک تیتراژ پایانی فیلم و موزیک فیلم را مستقل عنوان میکنند که بهتر است با هم تعامل داشته و در یک راستا باشند و هر یک کار خود را مستقل انجام دهند
.
- *سه سال پس از دریاییها تیتراژ پیلههای پرواز را اجرا کردید که بسیار دیده شد و مورد استقبال قرار گرفت. پیشنهاد همکاری در این سریال چگونه حاصل شد؟
پس از آن دوباره با حسین سهیلیزاده در سریال «فاصلهها» و «دلنوازان» کار کردم که این اتفاقات زنجیرهای است و مافیایی در کار نبوده است. آن زمان همه میدانستند که سبک و سیاق من چگونه است و همه آهنگسازان با آن کنار نمیآمدند. من تیتراژ زیادی نخواندم، اما هر آن چه کار کردم به لطف خدا و همراهی کستینگ تولید بوده وگرنه به نتیجه نمیرسید. درباره سریال «فاصلهها» بسیار زحمت کشیدیم. حسین سهیلیزاده پای ترانه کار ایستاد و محمدرضا شفیعی تهیهکننده سریال بسیار زحمت کشید تا ترانه مجوز بگیرد و با وجود ساخت اتودهای فراوان در نهایت به این آهنگ از «فاصلهها» رسیدیم
.
- *پس با این توضیحات موردی اتفاق افتاده که پیشنهاد اجرای تیتراژی را داشته باشید ولی به خاطر محدودیت و دلایل دگیر از کار در آن منصرف شوید!!
.
- *برای تیتراژهای تلویزیون کار از سوی تهیهکننده و کارگردان با ارائه فیلمنامه به شما پیشنهاد میشود و پس از آن با توجه به محتوای فیلمنامه به دنبال ترانه و ساخت موسیقی میروید. در واقع ساخت موسیقی برای تیتراژ به مراتب سختتر به نظر میرسد!!
همان طور که گفتید پروسه ساخت تیتراژ بسیار پیچیده است چون موسیقی را برای فیلم و سریال میسازید و تیتراژ باید مکمل آن باشد.
- *شما قطعاتی را با مضمون امام زمان ساختید که مردم بسیار دوست داشتند و با آن احساس خوبی را تجربه کردند. از حال و هوای تصمیم برای ساخت آن بگویید؟ عدهای عقیده دارند با ساخت آهنگهای سفارشی و تم مذهبی میتوان خود را در زمینه کاری بیمه کرد!!
.
- *با وجود این که متاسفانه حق کپی رایت در کشور رعایت نمیشود ولی شما در فاصله انتشار تا آلبوم جدید و در این فاصله تک آهنگهایی را منتشر میکنید، در حالی که میتوان آنها را در یک آلبوم قرار داد، چرا؟
.
- *پس با این شرایط درآمد متوسط یک ساله شما از آلبوم صورت نمیگیرد و معمولا از برگزاری کنسرتها حاصل میشود؟!
.
- *معیار انتخاب ترانههایتان چیست و به چه نکاتی توجه میکنید؟
.
- *ورود علاقهمندان موسیقی که مستعد آن نیز هستند از چه راهی باید باشد تا به پیشرفت برسند؟ با توجه به این که عدهای به شکل زیرزمینی و غیرمجاز کار میکنند!!
به نظرم باید همیشه وقت بیشتری را برای تفکر گذاشت تا موفقیت بیشتری حاصل شود اما علاقهمندان معمولا برعکس عمل میکنند، فرصت کمتر برای تفکر میگذارند و بیشتر انجام میدهند که باید این جا به جا شود تا به موفقیت برسند، گاهی فردی با انتشار 6 ترک موفق بوده است. این شخص تفکر، بک گراند و کاریزمای عجیبی داشته و بیشک چیزهایی از مردم میشناسد و همه چیز را بررسی کرده است. گاهی هم فردی موزیکی میسازد معروف میشود و بعد از مدتی نابود میَشود و مشخص میشود که آن یک اتفاق بوده است که اگر هر کسی جای او میخواند موفق میشد. هیچ موفقیت طولانی مدت بیهوده حاصل نمیشود و حتما اتفاق و داستانی پشت آن بوده است که او را متمایز و قابل احترام کرده است
.
- *برنامهتان برای ساخت موزیک ویدیو هم چون گذشته چگونه است؟ با چه کسانی کار میکنید؟
- *چرا در شهرستانها کمتر کنسرت برگزار میکنید؟!!
.
- *معمولا برای اجرای یک کنسرت چقدر تمرین میکنید؟
.
- *آیا حقیقت دارد که شما به خاطر دستمزد کمتر از نوازندههای درجه دو و سه استفاده میکنید؟
منبع:
کساء موزیک
تاریخ انتشار : جمعه 9 مهر 1395 - 17:52
دیدگاهها
فقط علی لهراسبی و دیگر هیچ...
موفق باشین
افزودن یک دیدگاه جدید