برنامه یاد بعضی نفرات
 
در گفت‌وگو با «موسیقی ما» به بهانه اجرای ترانه‌های ابراهیم منصفی عنوان شد؛
ناصر منتظری: موسیقی را برای آرایش کلام استفاده می‌کنم
موسیقی ما - «ناصر منتظری» که قبلاً دو آلبوم «روزن رفته» و «چی‌چیکا» را  توسط موسسه نغمه حصار منتشر کرده، این روزها در تدارک یک کنسرت موسیقی است و قرار است 27 تیرماه در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه برود. این هنرمند این روزها در آستانه چهل سالگی است و به گفته خودش موسیقی را منبع درآمد و حتی یک شغل نمی‌داند و هدفش از ارائه موسیقی فقط بیان حس شخصی و علاقه به فرهنگ و هنر زادگاهش است. با این هنرمند گفت و گویی کرده‌ایم که می‌خوانید:
  • * موسیقی را از کجا و چگونه یاد گرفتید؟
- موسیقی را به صورت تجربی در بندرعباس از سن 20 سالگی  آغاز کردم، چون یک ترانه سرا به نام ابراهیم منصفی در موسیقی و شعر هرمزگان حضور جدی داشت و ترانه‌هایش را با گیتار اجرا می‌کرد و به همین خاطر خیلی از جوانان مانند من تلاش می‌کردند که گیتار یاد بگیرند تا بتوانند ترانه‌های منصفی را بنوازند.
  • * از فعالیت‌های جدید خود بگویید؟
- فعلا در مرحله آماده کردن کنسرت فرهنگسرای نیاوران هستم که 27 تیرماه اجرا می‌شود، همچنین پس از انتشار دو آلبوم روزن رفته و چی چی چکا به فکر جمع کردن و انتشار آلبوم سومی هستم که ترانه‌های آن نیز از ابراهیم منصفی است.در این مجموعه هم روی ترانه‌هایی که قبلا آقای منصفی  آنها را اجرا نکرده، می‌خواهم کار کنم.
  • * ظاهرا این اولین اجرای شما است که با بلیت فروشی همراه است. قبلاً در کشورهای دیگر اجرایی داشته‌اید؟
- این اولین اجرای رسمی است. قبلاً در تهران در نمایشگاه انجمن موسیقی و موزه سینما به مناسبت بزرگداشت ابراهیم منصفی اجرا داشته‌ام، همچنین در کشور اسپانیا دو اجرا و  سه بار هم در کشور سوئد کنسرت برگزار کرده‌ام.
  • * دید هنرمندان جوان شهر هرمزگان درباره نوع موسیقی شما و اجرای این ترانه‌ها چیست؟
- در این خصوص خیلی اطلاع دقیق ندارم،به این دلیل که بسیار کم اجرا گذاشته‌ام و همچنین پخش آثارم به دلایلی در بندرعباس زیاد خوب نبوده است.
  • * آیا قرار است فقط خودتان را محدود به اجرای آثار ابراهیم منصفی کنید؟
- نه. در حال حاضر چند شعر از شاعرانی چون مولانا،حافظ، شاملو نیز انتخاب و کار کرده و تصمیم دارم در قالب یک آلبوم منتشر کنم.
  • * مهم‌ترین ویژگی موسیقی جنوب ریتم و روحیه برون‌گرای آن است؛ این در حالی است که موسیقی شما بیشتر حال و هوای فردی دارد، آیا برنامه برای کارهای گروهی در سبک کاری خود دارید؟
- برای من ترانه در الویت است و همانطور که خودتان اشاره کردید، ریتم در موسیقی جنوب بر کلام الویت دارد؛ اما من در سبک موسیقی‌ام این کار را نکردم و ترانه در مقایسه با موسیقی برایم مهم‌تر بود و اگر از موسیقی استفاده کرده‌ام برای آرایش کلام بوده است.از طرفی دیگر من علاقه ویژه‌ای به موسیقی ملل دارم و دوست داشتم موسیقی  سبک‌های مختلف جز یا فلامنکو یا موسیقی آمریکای لاتین را به نوعی استفاده کنم و آن را وارد موسیقی خودم کنم . دو آلبوم من فضایی خلوت  و با سازبندی محدودی کار شده است ولی تصمیم دارم در آلبوم سومم کمی سازبندی را تغییر دهم.
  • * در انتخاب ترانه چه مولفه‌هایی را مد نظر قرار می‌دهید؟
-انتخاب ترانه کاملا منطبق بر حس است و کاملا نظر شخصی خودم حاکم است.
  • * آیا نگاه شما به موسیقی به عنوان یک حرفه است؟
- من موسیقی را کاملا حسی دنبال می‌کنم و به موسیقی به عنوان یک شغل یا منبع درآمد نگاه نمی‌کنم.
  • * در اجرای کاهای خود بیشتر تاثیر پذیرفته از موسیقی کدوم کشورها هستید؟
-گوش دادن به موسیقی ملل به خصوص موسیقی آمریکای لاتین تاثیر زیادی بر نوع نگاه من به موسیقی و آواز و حتی نحوه گیتار زدن من گذاشت.
  • * فضای موسیقی هرمزگان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
- به نظرم موسیقی هرمزگان رشد زیادی کرده است.موسیقی جنوب جنبه‌های متنوعی دارد؛ ولی در حال بیشتر موسیقی پاپ در بندرعباس رواج دارد و آن هم به دلیل این که بندرعباس شهری مهاجرت پذیر است و تنوع آدم‌ها تبعا علاقه‌مندان به موسیقی شاد و ریتمیک بیشتر است.
  • * یکی از مهمترین کارهایی که شما کرده اید بین نسل جوان و ترانه‌های خوب و با کیفیت یک راه اتباطی زده اید و این منجر به آشنایی نسل جوان با شعر و ترانه خوب است.درباره این موضوع چه نظری دارید؟
- به هر حال هر اثری مخاطبان خاص خودش را دارد. من سعی کردم در انتخاب ترانه‌ها و نحوه آهنگسازی و بیان ترانه دقت لازم را داشته باشم تا کارهایم دچار پرگویی و ناهمگونی میان موسیقی و ترانه نباشد و یک فضای مناسب با احوالات شخصی خودم پدید بیاورم حالا تا چه حد در این کار موفق بوده ام را نمی دانم ولی امیدوارم که اینگونه باشد.
منبع: 
موسیقی ما
تاریخ انتشار : شنبه 5 تیر 1395 - 14:39

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود ناصر منتظری: موسیقی را برای آرایش کلام استفاده می‌کنم | موسیقی ما