برنامه یاد بعضی نفرات
 
اولین گفتگوی سایت «موسیقی ما» با خواننده‌ای که در آستانه کسب مجوز است
رستاک حلاج: شک ندارم که همه‌چیز بهتر از قبل خواهد شد
موسیقی ما - با‌‌ همان اولین کارش «ته‌سیگار» مخاطبان خود را پیدا کرد. سوژه‌های خاص و استفاده از واژه‌ها و عبارات بعضاً عجیب و ویژه، او را تبدیل به خواننده محبوب قشر خاصی کرد. رستاک حلاج ممکن است مخاطب گسترده‌ای میان توده مردم نداشته باشد، اما برای عده‌ای نه‌چندان کم‌شمار کاراکتر بسیار دوست‌داشتنی و ویژه‌ای است. او اگرچه تا امروز به عنوان ترانه‌سرا/آهنگساز با مهدی یراحی قطعات ماندگاری چون «زمستون» (این زمستونم به یاد تو میمونم) و... خلق کرده، اما در قامت یک «Singer/Songwriter» (ترانه‌سرا/آهنگساز/خواننده) نیز می‌تواند یکی از پدیده‌های آینده بازار موسیقی ایران باشد. «موسیقی ما» با او که در آستانه دریافت مجوز رسمی انتشار آثارش است، اولین گفتگوی خود را انجام داده که در ادامه می‌خوانید.
 
 
  • * چرا روند صدور مجوز فعالیت‌های شما تا این حد طولانی شده است؟
اصلی‌ترین دلیل برای طولانی شدن این انتظار اين بود كه مسئولیت پیگیری مراحل اخذ مجوزم را به دست کسانی سپرده بودم که تنها در ظاهر پیگیر کار من بودند؛ اما در پشت صحنه متأسفانه داستان چیز دیگری بود. از زمانی که برای کسب مجوز اقدام‌های اولیه را انجام دادیم، حدود دو سه سالی می‌گذرد. در اين مدت، دائماً از کسانی که مسئولیت پیگیری کارهای من را بر عهده داشتند، جملاتی از قبیل اینکه «فعلاً باید صبرکرد» و «ان‌شاءالله درست می‌شود» می‌شنیدم. اما همین اواخر، وقتی که خودم شخصاً به وزارت ارشاد و واحد حراست مراجعه کردم، متوجه شدم که داستان به هیچ وجه به چیزی که شنیده بودم، شباهت ندارد و تقریباً هیچ مشکل به‌خصوصی وجود نداشته است. در واقع، اخذ مجوز برای اولین آلبوم رسمی من خیلی زودتر از این‌ها امکان‌پذیر بوده است. اما متأسفانه واسطه‌ها برای بزرگ‌نمایی و باارزش نشان دادن کار خودشان، داستان دشوارترى را به گوش من رسانده بودند! خدا را شکر از زمانی که تصمیم گرفتم این مراحل را شخصاً دنبال کنم، از وزارت محترم ارشاد خبرهای بسیار دل‌گرم‌کننده و مثبتی شنیده‌ام.
 
  • * در طول این مدت، برخلاف بعضی از خواننده‌ها که در انتظار مجوز هستند، تک‌قطعات معدودی منتشر کردید و اصلاً کلیپی هم از شما پخش نشد. به شما نگفتند که دلیل این روند طولانی اعطای مجوز دقیقاً چیست؟
البته من از ابتدای کار و همان زمانی که خوانندگی را به صورت حرفه‌ای شروع کردم، اصولاً گزیده‌کار بودم و هیچ وقت کیفیت را فدای کمیت نکردم. به همین دلیل، این روند تازه‌ای در کار من نیست. من بین هم‌نسلان خودم در موسیقی -که معمولاً در کارنامه‌شان دست‌کم ده، پانزده موزیک‌ویدئو دارند- تنها با سه موزیک‌ویدئو خود را به جامعه موسيقى معرفى كردم که البته آن زمان هم به دلیل متفاوت بودن فضای کارهایم نسبت به ذائقه رسانه‌ها، تقریباً تنها یکی از كارها دیده شد! از هفت سال پیش تا امروز هیچ موزیک‌ویدئوی دیگری از من منتشر و پخش نشده و تعداد تک‌آهنگ‌های منتشر شده هم طی این هشت نُه سال، فقط بیست عدد بوده که رقم بسیار پایینی است. همین موضوع می‌تواند نشان‌دهنده گزیده‌کار بودن من باشد كه البته نتيجه‌اش امروز براى من بسيار رضايت‌بخش بوده است.
 
  • * تقریباً اغلب خواننده‌های هم‌دوره شما اکنون به شکل رسمی فعالیت خود را دنبال می‌کنند. حتی «کاوه آفاق» که یک قطعه مشترک با یکدیگر داشتید هم مجوز گرفته و تا دو هفته دیگر آلبومش منتشر می‌شود. همین مسأله باعث ایجاد ناامیدی در شما نشده است؟
چرا ناامیدی؟ از این زیباتر و امیدوارکننده‌تر هم مگر می‌شود؟ خوشحالم از این که تک‌تک رفقایی که بدون پشتوانه‌های آن‌چنانی و تنها با اتكا به هنر و استعداد خود رشد کردند و برای خودشان در قلب مردم جایی پیدا کردند، امروز می‌توانند تنیجه تلاش‌ها، دویدن‌ها و بی‌خوابی‌هایشان را ببینند و بسیار سپاسگزارم از مسئولینی که با اعتمادشان، ادامه این مسیر را برای من و امثال من هموارتر می‌کنند. ناامیدی برای زمانی است که با وجود تمام امکانات و در اختیار داشتن تمام رسانه‌ها و تیتراژها، باز هم نتوانی مخاطب‌های خود را پیدا کنی. خدا را شکر، من هیچ وقت چنین شرایطی را تجربه نکرده‌ام.
 
  • * البته آن تیتراژی که سال گذشته برای یکی از برنامه‌های شبکه پنج خواندید، باعث شد طرفداران‌تان به مجاز شدن شما امیدوار شوند، اما باز هم خبر خاصی از فعالیت رسمی‌تان نشد. داستان آن تیتراژ چه بود و چرا دیگر صدایتان را در سایر برنامه‌های سیما نشنیدیم؟
من تا امروز هیچ تیتراژی برای هیچ برنامه‌ای نخوانده‌ام. اگر منظور شما قطعه «شال سه‌رنگ» است، باید بگویم آن قطعه، تک‌آهنگ عاشقانه‌ای برای ایران بود که انتشارش هم‌زمان شد با بازی‌های تیم ملی در جام جهانی که تنها دو بار از شبکه تهران پخش شد. اما در آینده حتماً در رسانه ملی فعالیت خواهم داشت. البته با در نظر گرفتن حال و هوای متفاوت موسیقی و کلام‌ام باید مراقب باشم که این اتفاق در برنامه‌ها و فضاهای مناسب خود انجام بگیرد.
 
  • * برخی خواننده‌هایی که در انتظار صدور مجوز هستند، کاسه صبرشان زود لبریز می‌شود که در آن‌ صورت یا به خارج از کشورمهاجرت می‌کنند یا اینکه با انتشار یک بیانیه یا پست اینستاگرامی قید همه‌چیز را می‌زنند. چطور شد که درباره شما این اتفاقات نیفتاد؟
دلایل فراوانی دارد اما یکی از مهم‌ترین دلایل این اتفاق این است که موسیقی و کلام «رستاک حلاج» برای انتشار، نیاز به فضایی غیر از فضای کشور خودمان ندارد. من از سن کم یاد گرفتم برای زندگی در هر محیطی باید به اعتقادات، عرف و قوانین آن محیط احترام گذاشت و خدا را شاکرم که چارچوب‌های ذهنی من و كشورم مغایرتی با هم ندارند. خوشبختانه من برای ارائه‌ی هنرم نیاز به محیط دیگری نداشتم و نخواهم داشت. یکی دیگر از دلایل آن این است که تمام دارایی من مخاطب‌هایی هستند که نفس به نفس همراه‌ام آمده‌اند تا با هم به یک سرانجام دلچسب برسیم. هیچ‌وقت چنین موهبتی را رها نخواهم کرد.
 
  • * این مدت زمان طولانی انتظار خود را طبیعی می‌دانید یا بخشی از آن را به گردن کسانی می‌اندازید که این روزها نام آنها را زیاد می‌شنویم؟ منظورم «مافیای موسیقی» است.
در ابتدای گفتگو دلیل این انتظار را توضیح دادم. به هر حال قوانین به این شکل است که اگر شخصی به صورت غیررسمی به شهرت برسد، شرایطش با اشخاصی که از ابتدا فعالیت‌هایشان را به طور رسمی آغاز کرده‌اند، تا حدودی فرق می‌کند. البته به نظر من غیرمنطقی هم نیست؛ اما گاهی تبعیض‌هایی اتفاق می‌افتد که باعث رنجیده شدن خاطر من و امثال من می‌شود. بر فرض مثال، وقتی دو نفر و هر دو به صورت غیررسمی و به اصطلاح زیرزمینی فعالیت می‌کنند، با این تفاوت که نفر اول با رعایت تمام قوانین و چارچوب‌ها و بدون کوچک‌ترین حاشیه‌ای فقط و فقط به فعالیت‌های هنری تعریف شده‌اى می‌پردازد و نفر دوم در این مسیر برای دیده و شنیده شدن از هیچ‌گونه حرکت پسندیده و ناپسندی فروگذار نمی‌کند و برای رسیدن به هدف -که چیزی جز رسیدن به شهرت و کسب درآمد نیست و هیچ نیت متعالی و خیری درش نهفته نیست- دست به هر کاری می‌زند، گاهی با چشم خود می‌بینیم که نه‌تنها برای فرد اول شرایط مساعدتری به وجود نمی‌آید، بلکه فرد دوم پيروز میدان می‌شود! متأسفانه همین مسائل است که گه‌گاه قلب یک هنرمند را به درد می‌آورد.
 
  • * این شایعه که شما هم یکی از خواننده‌هایی بودید که به دلیل همکاری با «رادیو جوان» صدور مجوزتان به تأخیر افتاد، صحت دارد؟
متأسفانه بله. سایت رادیو جوان تا مدتی پیش از نظر کاربرانش و همین‌طور خوانندگان، یک سایت بود مثل سایر سایت‌های پخش موسیقی و تمام خوانندگان رسمی با این سایت همکاری داشتند و البته تک‌آهنگ خوانندگان غیررسمی هم از این سایت و سایت‌های دیگر پخش می‌شد.

همین اواخر با شنیدن خبر ممنوع شدن همکاری با آن سایت، تمام تلاش خود را با نامه‌نگاری‌ها و درخواست‌های متعدد برای برداشتن تک‌آهنگ‌هایم از روی این سایت کردم که تا حدودی مؤثر بود و کارهای من از روی سایت برداشته شد. اما مشکل دیگری مثل اپلیکیشن سایت وجود دارد که آثار هیچ‌یک از هنرمندان را حذف نکرده و واقعاً دست ما به جایی بند نیست! این اتفاق کاملاً ناخواسته بوده و هیچ همکاری دوطرفه‌ای در این میان وجود ندارد. من از همین‌جا به صورت رسمی از دست‌اندرکاران «رادیو جوان» درخواست می‌کنم که هیچ‌یک از کارهای منتشر شده و در دست انتشارم را روی سایت‌شان قرار ندهند که بدون‌شک این کار رضایت قلبی صاحب‌اثر را به همراه نخواهد داشت.
 
  • * می‌توانید زمان دقیقی را برای انتشار آلبوم مجاز خود عنوان کنید؟
دو سالی هست که تمام کارهای آلبوم انجام شده و در انتظار انتشار است. اما زمان دقیق انتشار بستگی به مجوز نهایی وزارت ارشاد دارد که امیدوارم هرچه زودتر اتفاق بیفتد.
 
  • * برنامه کنسرت‌ها چطور؟
برنامه کنسرت‌ها هم ان‌شاءالله با انتشار آلبوم اعلام خواهد شد.
 
  • * تا آن زمان تک‌قطعه‌ای منتشر نخواهید کرد؟
قبل از انتشار آلبوم حتماً تک‌آهنگ تازه‌ای منتشر می‌کنم؛ اما فعلاً ترجیحم این است که آلبوم منتشر شود و بتوانم به‌صورت رسمی فعالیت‌ام را شروع کنم.
 
  • * لطفاً کمی هم از حال و هوای آلبوم و قطعاتی که آماده دارید برای ما بگویید.
حال و هوای آلبوم همان حال و هوایی است که مردم «رستاک حلاج» را با آن شناختند. البته باید بگویم که رنگ و بوی تازه‌تری در همان حال و هوا در انتظار مخاطب‌های عزیزم خواهد بود.
 
  • * در ادامه فعالیت‌های خود دچار خودسانسوری نخواهید شد؟
اندیشه کلام‌ام هیچ تغییری نخواهد کرد و تنها اتفاقی که ممکن است صورت بگیرد، استفاده نکردن از بعضی واژه‌ها است که قول می‌دهم هیچ لطمه‌ای به کارها نزند و از آن جایی که مخاطبم را به خوبی می‌شناسم، مطمئن‌ام اگر بين رستاکِ بعد از مجوز با رستاکِ قبل از مجوز تفاوتى به وجود بياید، قطعاً در جهت خلاقيت و جديت بيشتر به دليل انگیزه بالاتر خواهد بود. همه‌چیز بهتر از قبل خواهد شد، شک ندارم.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : سه شنبه 8 دی 1394 - 15:26

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

دوشنبه 7 دی 1394 - 18:00

رستاک هنرمند با فرهنگ و اصیلیه
مطمئنم در فعالیت رسمی گوی سبقیت رو از همه خواننده های فعلی خواهد گرفت چون واقعا استعداد و لیاقتش رو داره
براش آرزوی موفقیت دارم

دوشنبه 7 دی 1394 - 21:16

البته آهنگ داره گریه میکنه از آلبوم مثل مجسمه مهدی یراحی هم بسیار تا بسیار زیبا بود و یاد آور آهنگ زمستون از آلبوم امپراطور مهدی یراحی
خیلی دوست دارم بدونم بعد من چه میکنه ........ یکی میگفت دو سه ساله داره گریه میکنه

دوشنبه 7 دی 1394 - 22:10

به نظر من يك خواننده مخاطب هاى خاص داشته باشه خيلى بهتر از مخاطب هاى عام هست
چون در حالت دوم به راحتى قابل فراموش شدن است
آقاى حلاج فوق العاده ترينِ اين روزها و آينده موسيقى ايرانه و از همه ى هم قطار هاش يك سرو گردن بالا تره

دوشنبه 7 دی 1394 - 22:25

رستاک واقعا خواننده ی آینده داریه و می تونه یکی از خلاء های بزرگ موسیقی ایران رو که ضعف ترانه هست رو بپوشونه

دوشنبه 7 دی 1394 - 22:35

آینده موسیقی پاپ
گرچه دیر شده براش ولی پا به پای مهدی با هم عالیی کار می کنند

دوشنبه 7 دی 1394 - 23:18

فقط امیدوارم با ورود خواننده هایی مثل رستاک حلاج و کاوه افاق موسیقی ایران دوباره به روزهای اوج خودش برگرده
بی اندازه دوستتون دارم :)
کاش میشد با مرجان فرساد هم بخونین

سه شنبه 8 دی 1394 - 01:26

رستاک جان حلاج
واقعا یه هنرمند چی باید داشته باشه که رستاک حلاج نداره؟؟؟؟؟ تو این چندسال که طرفدارش بودیم روز به روز احترام و علاقه مون بیشتر شده و کمتر نشده.اخلاق،هم رنگ و هم درد مردم بودن، ادبش واقعا تحسین برانگیزن، حالا بگذریم از آهنگهاش که هرکی شنیده معتاد هنرش شده.موقع اجرای کانون زمستان وقتی همه چیز به همریخته شده بود و رستاک به نشونه اعتراض اومد بیرون، بین جمعیت، برای همه ی ماهایی که میشناختیمش واقعا یه افتخار بود که طرفدار یه همچین آدم باشوری هستیم
واقعا جاش تو مارکت خالیه.جالبه هرکی مجوزش مشکل داشته و شخصا پیگیری میکنه میفهمه تقصیر واسطه ها بوده و وقتی خودش اقدام میکنه، کارش جوور میشه
اجرای شهریورماه،بدون شک از هرکنسرت پاپی که رفته بودم تمام قد قوی تر بود.
بیصبرانه منتظر درخشش هستیم

دوشنبه 10 اسفند 1394 - 12:37

آهنگ های رستاک فوق العاده و بی نظیرن.به جرات میشه گفت نظیرش نیست.آهنگ ضعیف تو کاراش وجود نداره

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود رستاک حلاج: شک ندارم که همه‌چیز بهتر از قبل خواهد شد | موسیقی ما