برنامه یاد بعضی نفرات
 
بیست‌ و ششم شهریور‌ماه و با آهنگسازی «طینوش بهرامی»
پوریا اخواص از «فراق» می‌خواند
موسیقی ما - کنسرت موسیقی سنتی «فراق» در دستگاه سه‌گاه با آهنگسازی «طینوش بهرامی» و آواز «پوریا اخواص» بیست و ششم شهریور ماه بر اساس قطعاتی با مضمون «فراق» از اشعار شاعرانی چون حافظ و سعدی و همچنین هوشنگ ابتهاج در تالار رودکی اجر خواهد شد.

 «پوریا اخواص» در گفت‌وگو با سایت «موسیقی ما» به این مساله اشاره دارد که کنسرت «فراق» رویکردی کاملا متفاوت دارد و در آن می‌توان موسیقی اصیل و سنتی ایران را مشاهده کرد: «ذهنیت آهنگسازی آقای بهرامی، بر موسیقی کهن و قدیمی استوار است و به همین خاطر قطعاتی که در این کنسرت شنیده می‌شود بر همین اساس نوشته شده است ضمن آنکه ما سعی کردیم آوازهایی که در کنسرت اجرا می‌شود نیز بازگشتی به مکاتب آواز قدیم داشته باشیم. در واقع تصمیم داریم در «فراق» اصالت‌های موسیقی اصیل ایرانی را یادآوری کنیم و به همین خاطر من در برخی آواز‌ها از شیوهٔ «طاهرزاده» بهره برده‌ام و برخی آواز‌ها نیز برگرفته از «مکتب اصفهان» است.»

 «پوریا اخواص» با وجود آنکه سال‌هاست در زمینهٔ آواز حرفه‌ای فعالیت می‌کند، این روز‌ها از «اصغر شاهزیدی» تعلیم می‌بیند: ‌ «یک موزیسین هیچ‌زمانی از آموزش مستغنی نیست. لبته انجام کار حرفه‌ای و تعلیم دیدن کار سختی است؛ اما من همیشه دلم خواسته است تا بیشتر تجربه کنم و مدام چیزهایی را مرور کنم؛ چون اعتقاد دارم که این اتفاق سبب می‌شود تا یک هنرمند هم بیشتر خودش را بشناسد و هم موسیقی‌اش را متحول کند. ضمن آنکه از ذوق سلیم اساتید نباید غافل شد. رسیدن به نکته‌ای که آن‌ها تجربه کرده‌اند می‌تواند بسیار مفید باشد.»

رپرتوار فراق در دستگاه «سه‌گاه» است و قطعاتی چون «خسرو خوبان» - برداشت از یک تصنیف قدیمی که به سه‌گاه برگردانده شده است- «فراق» از حافظ، اشارات نظر (سایه)، «ترسم که اشک» - سه غزل هم‌وزن حافظ در آواز مخالف سه‌گاه-، ‌ «مشتاق و پریشان» (سعدی) – مدولاسیون به دستگاه همایون- اجرا می‌شود. در واقع این کنسرت را می‌توان از معدود برنامه‌هایی دانست که بیشتر «آواز محور» است. اخواص می‌گوید که همواره از حرکت‌های نو در موسیقی استقبال می‌کند و معتقد است که برخی از این اتفاقات، موسیقی ایران را از رخوت بیرون خواهد آورد؛ اما خودش علاقهٔ بیشتری به موسیقی اصیل ایرانی دارد، چون این موسیقی را بیشتر می‌شناسد، البته که این کنسرت هم نوآوری‌های خاص خودش را دارد: ‌ «حال و هوایی امروزی در این موسقی در جریان است. در واقع اگرچه این کنسرت تداعی آوازهای قدیمی است؛ اما به آن تنوع دادم و از مدولاسیون‌های غیر منتظره بهره گرفته‌ایم.»

اما چرا فراق؟ اخواص در توضیح عنوان این کنسرت می‌گوید: «در روزگارِ بی‌اعتنای این روزهای ما، ‌» فراق» مضمونی گمشده است. به نظر می‌رسد این روز‌ها دیگر کمتر کسی درگیر مفاهیمی چون فراق و وصال است و به همین منظور خواستیم قطعاتی را اجرا کنیم که یادآور این مضمون گمشده باشد. «

این خواننده این روز‌ها کنسرت «مهمانی کوچک» با آهنگسازی «علی قمصری» را روی صحنه دارد و به زودی علاوه بر تهران، در بجنورد هم اجرایش خواهد کرد. طینوش بهرامی (سرپرست، آهنگساز، تار)، فرید مظفر‌زاده (بم تار)، آرش زمانی (سنتور)، نوا سلیمانی (عود)، چکاد فشارکی (کمانچه)، زمان خیری (نی) و رضا صدرالدینی (تنبک)، آواز پوریا اخواص را همراهی خواهند کرد.

این خواننده همچنین اثری با عنوان «غم‌نومهٔ فریدون» که در آن همراه با چند خوانندهٔ دیگر همکاری داشته است را با آهنگسازی «حسین علیزاده» آمادهٔ انتشار دارد.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : سه شنبه 17 شهریور 1394 - 10:53

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود پوریا اخواص از «فراق» می‌خواند | موسیقی ما