در نشست خبری کنسرت شب موسیقی فیلمهای «مسعود کیمیایی» عنوان شد
رضا یزدانی: تنها کسی که میتواند کارهای مرحوم فرهاد را به بهترین شکل اجرا کند من هستم
موسیقی ما – نشست خبری کنسرت شب موسیقی فیلمهای «مسعود کیمیایی» با حضور این کارگردان با سابقه سینما برگزار شد. کارگردان فیلم «قیصر» و «بهزاد عبدی» که رهبر ارکستر سمفونیک در این اجرا است به همراه «رضا یزدانی» و «علی شجاعی»، تهیه کننده کنسرت، میزبان جمعی از اهالی رسانهها بودند. به غیر از بیان جزئیات این برنامه که شانزدهم مردادماه به میزبانی تالار وزارت کشور برگزار میشود، سوالات گوناگونی از دست اندرکاران پرسیده شد. اما یکی از اصلیترین مباحث، درباره درخواست «اسفندیار منفردزاده» از مسعود کیمیایی مبنی بر عدم اجرای آثارش بود. این آهنگساز چندی پیش با ارسال نامهای به سایت «موسیقی ما» از کارگردان فیلم«گوزنها» درخواست کرد که آثارش در این کنسرت اجرا نشود. کیمیایی هم این موضوع را پذیرفت و رضا یزدانی قطعات با کلام فیلمهای حکم، متروپل و رییس را اجرا خواهد کرد. گزارش اختصاصی سایت «موسیقی ما» از این نشست خبری را در ادامه میخوانید:
بهزاد عبدی، رهبر ارکستر، در ابتدای جلسه گفت:«من خودم دوستدار موسیقی فیلم هستم و پیش از فعالیت در این زمینه، موسیقی ارکسترال نوشتم و سه اپرا داشتم. اپرای مولوی، و حافظ و عاشورا از آثار من است و علاقهام به موسیقی ارکسترال از موسیقیهای جدی بود که در دنیا مرسوم بود. همانطور که آقای کیمیایی فرمودند گاهی اوقات در فیلم یک ملودی زیبایی وجود دارد و به دلیل اجرای محدود، شاید به خوبی شنیده نشود. ملودی زیبا است و چرا باید فقط در همان فیلم بماند؟ من ملودیها را استخراج کردم و برای اجرای ارکستر سمفونیک بزرگ آماده کردم. به هرحال امیدوارم اتفاقات خوب رخ دهد زیرا موسیقی فیلمی موفق است که در فیلم حل شده باشد و نتوانیم تشخیص دهیم. مثلا اگر از شما بپرسند که موسیقی فیلم «پاپیون» کجای فیلم بود، هیچکسی نمی تواند بگوید ولی همه می توانند ملودی آن را با دهان اجرا کنند. این یعنی در فیلم حل شده و شما آن را دوست خواهید داشت. به دلیل اینکه استاد کیمیایی با موسیقی آشنا هستند، در فیلمهای ایشان هم موسیقی در جایگاه خود استفاده شده است. من زمانی که متروپل را کار می کردم، یک سالن بزرگ با هفتاد یا هشتاد نوازنده داشتیم و ایشان به من نگاه کردند و گفتند که فیلم من 33 دقیقه موسیقی دارد. الان هم اگر موسیقی آن فیلم را زمان بگیرید، دقیقا 33 دقیقه است و این یعنی که کارگردان به خوبی می داند از موسیقی در کجا باید استفاده کند.»
رضا یزدانی هم صحبتهای خود را اینگونه آغاز کرد:«من سالهای زیادی است که با آقای کیمیایی کار می کنم. از سال 82 و فیلم «حکم» که افتخار پیدا کردم با ایشان کار کنم دوازده سال می گذرد. با کارگردانان بزرگ دیگری هم فیلمهای زیادی کار کردم. قطعا با فاصله هیچ کارگردانی را ندیدم که اندازه ایشان، موسیقی بداند و آثار مختلف و متفاوت گوش کنند و صاحب سلیقه در موسیقی و خصوصا در تیتراژ باشند. به نظر من تیتراژ در سینما به صورت واقعی از فیلمهای ایشان آمده و من الان به نوعی جزو خانواده کیمیایی هستم و افتخار می کنم. انشاالله که سایه ایشان بالای سر سینما باشد و باز هم بتوانم در خدمتشان باشم. بهزاد عبدی به نظر من اتفاق خوبی را آغاز کرده و مطمئنا پشت سر ایشان خیلیها چنین کاری را انجام خواهند داد. من در تمام این سالها که موسیقی کار کردم، کسی را سراغ ندارم که مثل بهزاد عبدی بتواند ارکستر بنویسد و درک درستی از ارکستر بزرگ داشته باشد. نمی گویم صاحب نظر هستم ولی موسیقی را خوب می شناسم. نمونهاش هم سریال آقای «فریدون جیرانی» یعنی «تعبیر وارونه یک رویا» است که دو شب از پخش آن می گذرد. در همین دو شب حداقل برای من اتفاقات خوبی رخ داده است. آن اثر با ارکستر ناسیونال اکراین ضبط شده و من هم افتخار خواندن ترانه را داشتم. باعث افتخار من است که کنار آقای کیمیایی و بهزاد عبدی عزیز حضور دارم و در این کنسرت هستم. می دانم که اتفاق خیلی بزرگی در حال رخ دادن است. قرار است قطعات فیلم های سینمایی «رییس»، «حکم» و «متروپل» را اجرا کنم. رییس، دو ترانه دارد و فیلم های حکم و متروپل هم هرکدام یک قطعه دارند و مجموعا چهار اثر می شود.»
او همچنین درباره اینکه گفته شده بود، این کارگردان پیشنهاد اجرای آثار بدون خواننده را ارائه کرده بودند اعلام کرد:«برای حفظ نوستالژی بی کلام بودن اثر، این را گفته بودند. آقای یزدانی هم گفتند که موسیقی تیتراژ با آثار استاد کیمیایی پا به عرصه گذاشت. پیش از انقلاب خیلی از موسیقیها انتخابی پخش می شد و کارگردانان پولی به آهنگساز پرداخت نمیکردند. اولین کسی که موسیقی به آهنگساز سفارش داد آقای مسعود کیمیایی بودند. حتی یک ساز برای فیلم «داش آکل» از آلمان آوردند.»
عبدی سوال مربوط به ارکستر سمفونیک و اینکه ارکستر سمفونیک تهران تمایل چندانی برای حضور نوازندههایش در ارکسترهای خصوصی ندارد و آیا مشکلی در زمینه حضور نوازندهها داشته یا خیر را اینگونه پاسخ داد:«ارکستر سمفونیک به معنای ارکستر بزرگ است که با سازهای سمفونیک اجرا می شود. به معنای ارکستر سمفونیک نیست. برخی گفتند که اسم فیلارمونیک را انتخاب کنیم اما بحث ما عنوان نیست. اتفاقا با آقای «علی رهبری» که صحبت میکردم ایشان گفتند که نوازندهها میتوانند در جاهای دیگر هم حضور داشته باشند ولی فقط با برنامههای ما تداخل نداشته باشد. ما به احترام ارکستر سمفونیک تهران، برنامه خودمان را از 15 به 16 مرداد منتقل کردیم تا با اجرای ارکستر سمفونیک که با حضور و همت آقای علی رهبری کم کم خودش را دارد پیدا می کند، تداخل نداشته باشد.»
رهبر ارکستر این اجرا درباره تفاوت تنظیمها گفت:«تنظیمها خیلی متفاوت هستند. حرفهای من در ارکستر است ولی ملودیها به هیچ وجه دست نخورده است. ملودی فیلم «سرب»، تیتراژهایی که آقای یزدانی خواندهاند، ملودی فیلم «مرسدس» یا ملودی فیلم متروپل دست نخوردهاند و فقط تنظیم و ارکستراسیون متفاوت دارند و شاید یک شخص دیگر به شکل متفاوتی تنظیم کند.»
او در ادامه افزود:« اگر این اتفاق رخ می داد یک بار دیگر قهرمان در سینمای ما یادآوری و نگاه دیگری به قیصر می شد. شاید این بازنگری قهرمان در فیلمهای سیاه و سفید، جستجوی دوباره قهرمان شکل می گرفت. مثلا رضا موتوری خیلی دوست دارد آرتیست باشد و کار آخرش به سطل زباله می رسد. این کار را یک بار فرهاد خواند و یادآوری این قهرمان امکان داشت که با رقم خوردن یک اتفاق دیگر توسط آقای عبدی همراه باشد و به شکل دیگری یادآوری کند ولی اسفندیار منفردزاده دوست داشت که نباشد.»
یکی دیگر از مباحثی که میان خبرنگاران و رضا یزدانی شکل گرفت درباره این بود که چه نیازی وجود دارد که مجددا قهرمانسازی شکل بگیرد و کارهای فرهاد مجددا اجرا شود. بهزاد عبدی به این بحث وارد شد و گفت:« از زمان وِردی اپرا نوشته شده و از هفتصد سال قبل اپرا نوشته شده است. اپرا نوشته شده و مهر به نام خواننده نخورده است و هرکسی ممکن است که اجرا کند. ما نباید بگوییم که چون این خواننده در قله، اجرا کرده پس دیگر کسی نباید اجرا کند. تخیل اینکه خواننده در بهترین شکل اجرا غلط است و بهترین شکل را شما دوست دارید. مثلا تصنیف مرغ سحر را خانم اخوان و آقای شجریان و خیلیهای دیگر اجرا کردهاند ولی ما با صدای استاد شجریان دوست داریم بشنویم. سلیقه زمانی که به جای عقیده حکم میکند این اتفاقات پیش میآید.»
یکی از خبرنگاران درباره درخواست اسفندیار منفردزاده از کیمیایی پرسید و اینکه چنین مسالهای شاید یک به دلایل دیگر باشد و این کارگردان گفت:«هیچ عقبهای وجود ندارد. من با ایشان هر بیست روز یا یک ماه حال و احوال تلفنی داریم و گاهی هم اگر اتفاق بیفتد همدیگر را در یک نقطه دنیا می بینیم. این عقیده او بوده و عقیدهاش برای من محترم است. چرا باید از او برای اجرای این قطعات خواهش میکردم و ایشان دوست نداشتند.»
رضا یزدانی در بخش دیگری از جلسه تجربه اجرا با ارکستر و پروسه تمرینات خود را عنوان کرد:«من قبلا هم در بزرگداشت استاد «محمد نوری» کارهای ایشان را با ارکستر بزرگ خواندم.»
این موزیسین جزئیات اجرای شب موسیقی فیلمهای مسعود کیمیایی را به این شکل تشریح کرد:«قطعات فیلمهای متروپل، حکم، رییس، سرب و مرسدس اجرا می شود و امکان اضافه شدن گروهبان هم وجود دارد.»
او در پاسخ به این سوال که سی سال از ساخت آثار آقای منفردزاده گذشته و چون شامل قانون کپی رایت نمیشود و در صورت تایید تهیهکننده امکان اجرای آثار آن آهنگساز وجود دارد گفت:«در شرایط چنین اجرایی، حقیقتا بنده خودم را کوچکترین عاملی میبینم که در این فرآیند نقش دارد. چنین اتفاقی زمانی می تواند رخ دهد که جمعی از افراد که درگیر این پروژه هستند دل و رضایتشان در یک موضوع باشد. از بُعد حقوقی حق با شما است و من هم اعتقاد دارم که قطعهای که سالها از تولید آن میگذرد، ملی است و مالک آن مردم و مملکت هستند. اثبات این حرف هم زمزمه آن موسیقی توسط افراد در خلوت خود یا محافل کوچک است. این حق مردم است که بتوانند چنین لذتی را مجددا در قالب شنیدن به این فرم داشته باشند. اما در هر صورت برای بنده، حکم فرمایش استاد کیمیایی بوده و اگر صلاح بدانند که این کار نباید انجام شود پس نباید انجام شود. آقای عبدی هم چنین نظری داشتند. از لحاظ قانونی میتوانست این کارها اجرا شود، اما در بحث هنری تصمیم دیگری اتخاذ شد. ما هنوز هم دوست داریم که بتوانیم اجازه را بگیریم و این قضیه صد در صد منتفی شده نیست.»
این کنسرت به همت شرکت «گلچین آوای شرق» با مدیریت «علی شجاعی» برگزار می شود و بلیت های آن از طریق سایت این شرکت قابل تهیه است.
- *مسعود کیمیایی: هنوز دعواهای روزهای اول را داریم
بهزاد عبدی، رهبر ارکستر، در ابتدای جلسه گفت:«من خودم دوستدار موسیقی فیلم هستم و پیش از فعالیت در این زمینه، موسیقی ارکسترال نوشتم و سه اپرا داشتم. اپرای مولوی، و حافظ و عاشورا از آثار من است و علاقهام به موسیقی ارکسترال از موسیقیهای جدی بود که در دنیا مرسوم بود. همانطور که آقای کیمیایی فرمودند گاهی اوقات در فیلم یک ملودی زیبایی وجود دارد و به دلیل اجرای محدود، شاید به خوبی شنیده نشود. ملودی زیبا است و چرا باید فقط در همان فیلم بماند؟ من ملودیها را استخراج کردم و برای اجرای ارکستر سمفونیک بزرگ آماده کردم. به هرحال امیدوارم اتفاقات خوب رخ دهد زیرا موسیقی فیلمی موفق است که در فیلم حل شده باشد و نتوانیم تشخیص دهیم. مثلا اگر از شما بپرسند که موسیقی فیلم «پاپیون» کجای فیلم بود، هیچکسی نمی تواند بگوید ولی همه می توانند ملودی آن را با دهان اجرا کنند. این یعنی در فیلم حل شده و شما آن را دوست خواهید داشت. به دلیل اینکه استاد کیمیایی با موسیقی آشنا هستند، در فیلمهای ایشان هم موسیقی در جایگاه خود استفاده شده است. من زمانی که متروپل را کار می کردم، یک سالن بزرگ با هفتاد یا هشتاد نوازنده داشتیم و ایشان به من نگاه کردند و گفتند که فیلم من 33 دقیقه موسیقی دارد. الان هم اگر موسیقی آن فیلم را زمان بگیرید، دقیقا 33 دقیقه است و این یعنی که کارگردان به خوبی می داند از موسیقی در کجا باید استفاده کند.»
رضا یزدانی هم صحبتهای خود را اینگونه آغاز کرد:«من سالهای زیادی است که با آقای کیمیایی کار می کنم. از سال 82 و فیلم «حکم» که افتخار پیدا کردم با ایشان کار کنم دوازده سال می گذرد. با کارگردانان بزرگ دیگری هم فیلمهای زیادی کار کردم. قطعا با فاصله هیچ کارگردانی را ندیدم که اندازه ایشان، موسیقی بداند و آثار مختلف و متفاوت گوش کنند و صاحب سلیقه در موسیقی و خصوصا در تیتراژ باشند. به نظر من تیتراژ در سینما به صورت واقعی از فیلمهای ایشان آمده و من الان به نوعی جزو خانواده کیمیایی هستم و افتخار می کنم. انشاالله که سایه ایشان بالای سر سینما باشد و باز هم بتوانم در خدمتشان باشم. بهزاد عبدی به نظر من اتفاق خوبی را آغاز کرده و مطمئنا پشت سر ایشان خیلیها چنین کاری را انجام خواهند داد. من در تمام این سالها که موسیقی کار کردم، کسی را سراغ ندارم که مثل بهزاد عبدی بتواند ارکستر بنویسد و درک درستی از ارکستر بزرگ داشته باشد. نمی گویم صاحب نظر هستم ولی موسیقی را خوب می شناسم. نمونهاش هم سریال آقای «فریدون جیرانی» یعنی «تعبیر وارونه یک رویا» است که دو شب از پخش آن می گذرد. در همین دو شب حداقل برای من اتفاقات خوبی رخ داده است. آن اثر با ارکستر ناسیونال اکراین ضبط شده و من هم افتخار خواندن ترانه را داشتم. باعث افتخار من است که کنار آقای کیمیایی و بهزاد عبدی عزیز حضور دارم و در این کنسرت هستم. می دانم که اتفاق خیلی بزرگی در حال رخ دادن است. قرار است قطعات فیلم های سینمایی «رییس»، «حکم» و «متروپل» را اجرا کنم. رییس، دو ترانه دارد و فیلم های حکم و متروپل هم هرکدام یک قطعه دارند و مجموعا چهار اثر می شود.»
- *بهزاد عبدی: اگر یک موسیقی اعتراضگونه برای تصویر نوشته می شود در واقع تصویر موسیقی را تکمیل میکند
او همچنین درباره اینکه گفته شده بود، این کارگردان پیشنهاد اجرای آثار بدون خواننده را ارائه کرده بودند اعلام کرد:«برای حفظ نوستالژی بی کلام بودن اثر، این را گفته بودند. آقای یزدانی هم گفتند که موسیقی تیتراژ با آثار استاد کیمیایی پا به عرصه گذاشت. پیش از انقلاب خیلی از موسیقیها انتخابی پخش می شد و کارگردانان پولی به آهنگساز پرداخت نمیکردند. اولین کسی که موسیقی به آهنگساز سفارش داد آقای مسعود کیمیایی بودند. حتی یک ساز برای فیلم «داش آکل» از آلمان آوردند.»
عبدی سوال مربوط به ارکستر سمفونیک و اینکه ارکستر سمفونیک تهران تمایل چندانی برای حضور نوازندههایش در ارکسترهای خصوصی ندارد و آیا مشکلی در زمینه حضور نوازندهها داشته یا خیر را اینگونه پاسخ داد:«ارکستر سمفونیک به معنای ارکستر بزرگ است که با سازهای سمفونیک اجرا می شود. به معنای ارکستر سمفونیک نیست. برخی گفتند که اسم فیلارمونیک را انتخاب کنیم اما بحث ما عنوان نیست. اتفاقا با آقای «علی رهبری» که صحبت میکردم ایشان گفتند که نوازندهها میتوانند در جاهای دیگر هم حضور داشته باشند ولی فقط با برنامههای ما تداخل نداشته باشد. ما به احترام ارکستر سمفونیک تهران، برنامه خودمان را از 15 به 16 مرداد منتقل کردیم تا با اجرای ارکستر سمفونیک که با حضور و همت آقای علی رهبری کم کم خودش را دارد پیدا می کند، تداخل نداشته باشد.»
رهبر ارکستر این اجرا درباره تفاوت تنظیمها گفت:«تنظیمها خیلی متفاوت هستند. حرفهای من در ارکستر است ولی ملودیها به هیچ وجه دست نخورده است. ملودی فیلم «سرب»، تیتراژهایی که آقای یزدانی خواندهاند، ملودی فیلم «مرسدس» یا ملودی فیلم متروپل دست نخوردهاند و فقط تنظیم و ارکستراسیون متفاوت دارند و شاید یک شخص دیگر به شکل متفاوتی تنظیم کند.»
- *مسعود کیمیایی: اگر این اتفاق رخ می داد یک بار دیگر قهرمان در سینمای ما یادآوری و نگاه دیگری به قیصر می شد
او در ادامه افزود:« اگر این اتفاق رخ می داد یک بار دیگر قهرمان در سینمای ما یادآوری و نگاه دیگری به قیصر می شد. شاید این بازنگری قهرمان در فیلمهای سیاه و سفید، جستجوی دوباره قهرمان شکل می گرفت. مثلا رضا موتوری خیلی دوست دارد آرتیست باشد و کار آخرش به سطل زباله می رسد. این کار را یک بار فرهاد خواند و یادآوری این قهرمان امکان داشت که با رقم خوردن یک اتفاق دیگر توسط آقای عبدی همراه باشد و به شکل دیگری یادآوری کند ولی اسفندیار منفردزاده دوست داشت که نباشد.»
- *رضا یزدانی: اگر درگیر این دعواها نبودیم اتفاقات بهتری رخ می داد
یکی دیگر از مباحثی که میان خبرنگاران و رضا یزدانی شکل گرفت درباره این بود که چه نیازی وجود دارد که مجددا قهرمانسازی شکل بگیرد و کارهای فرهاد مجددا اجرا شود. بهزاد عبدی به این بحث وارد شد و گفت:« از زمان وِردی اپرا نوشته شده و از هفتصد سال قبل اپرا نوشته شده است. اپرا نوشته شده و مهر به نام خواننده نخورده است و هرکسی ممکن است که اجرا کند. ما نباید بگوییم که چون این خواننده در قله، اجرا کرده پس دیگر کسی نباید اجرا کند. تخیل اینکه خواننده در بهترین شکل اجرا غلط است و بهترین شکل را شما دوست دارید. مثلا تصنیف مرغ سحر را خانم اخوان و آقای شجریان و خیلیهای دیگر اجرا کردهاند ولی ما با صدای استاد شجریان دوست داریم بشنویم. سلیقه زمانی که به جای عقیده حکم میکند این اتفاقات پیش میآید.»
یکی از خبرنگاران درباره درخواست اسفندیار منفردزاده از کیمیایی پرسید و اینکه چنین مسالهای شاید یک به دلایل دیگر باشد و این کارگردان گفت:«هیچ عقبهای وجود ندارد. من با ایشان هر بیست روز یا یک ماه حال و احوال تلفنی داریم و گاهی هم اگر اتفاق بیفتد همدیگر را در یک نقطه دنیا می بینیم. این عقیده او بوده و عقیدهاش برای من محترم است. چرا باید از او برای اجرای این قطعات خواهش میکردم و ایشان دوست نداشتند.»
رضا یزدانی در بخش دیگری از جلسه تجربه اجرا با ارکستر و پروسه تمرینات خود را عنوان کرد:«من قبلا هم در بزرگداشت استاد «محمد نوری» کارهای ایشان را با ارکستر بزرگ خواندم.»
- *بهزاد عبدی: نخواستیم این اجرا خیلی خوانندهمحور باشد
این موزیسین جزئیات اجرای شب موسیقی فیلمهای مسعود کیمیایی را به این شکل تشریح کرد:«قطعات فیلمهای متروپل، حکم، رییس، سرب و مرسدس اجرا می شود و امکان اضافه شدن گروهبان هم وجود دارد.»
- *علی شجاعی: برای بنده، حکم فرمایش استاد کیمیایی بوده
او در پاسخ به این سوال که سی سال از ساخت آثار آقای منفردزاده گذشته و چون شامل قانون کپی رایت نمیشود و در صورت تایید تهیهکننده امکان اجرای آثار آن آهنگساز وجود دارد گفت:«در شرایط چنین اجرایی، حقیقتا بنده خودم را کوچکترین عاملی میبینم که در این فرآیند نقش دارد. چنین اتفاقی زمانی می تواند رخ دهد که جمعی از افراد که درگیر این پروژه هستند دل و رضایتشان در یک موضوع باشد. از بُعد حقوقی حق با شما است و من هم اعتقاد دارم که قطعهای که سالها از تولید آن میگذرد، ملی است و مالک آن مردم و مملکت هستند. اثبات این حرف هم زمزمه آن موسیقی توسط افراد در خلوت خود یا محافل کوچک است. این حق مردم است که بتوانند چنین لذتی را مجددا در قالب شنیدن به این فرم داشته باشند. اما در هر صورت برای بنده، حکم فرمایش استاد کیمیایی بوده و اگر صلاح بدانند که این کار نباید انجام شود پس نباید انجام شود. آقای عبدی هم چنین نظری داشتند. از لحاظ قانونی میتوانست این کارها اجرا شود، اما در بحث هنری تصمیم دیگری اتخاذ شد. ما هنوز هم دوست داریم که بتوانیم اجازه را بگیریم و این قضیه صد در صد منتفی شده نیست.»
این کنسرت به همت شرکت «گلچین آوای شرق» با مدیریت «علی شجاعی» برگزار می شود و بلیت های آن از طریق سایت این شرکت قابل تهیه است.
منبع:
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : چهارشنبه 7 مرداد 1394 - 09:19
دیدگاهها
باشه
غرور رضا یزدانی رو!!!!
تواضع و فروتنی بد نیست آقای یزدانی
و واقعا هم کسی نمیتون جز اقای یزدانی... جزو گرانمایه ترین سرمایه های هنرمون هستن.. درود
عجب !!! با فرهاد دیگه شوخی نکنید
بهترین انخاب خود اقای یزدانی هستن.. افتخار میکنیم ب بودنت
مردی ک اوازش را بازی میکند..
هیچکس تو ایران نمیتنه این کارو کنه.. باعث افتخاره
واقعا درست گفته
هیچ کس تو ایران حجم صداش به فرهاد بزرگ نزدیک نیست !
این حرف نشاندهنده غرور و تکبر رضا یزدانی نیست بلکه حقیقت رو گفته چون واقعا الان خواننده ای که صداش به کارهای فرهاد بخوره نداریم البته بهرام پاییز هم هست اما ایشان توانایی آقای یزدانی رو ندارند همینطور آقای رضا روح پور که امیدوارم سایت موسیقی ما از ایشان خبری بدهد چرا که ایشان از سال 83 منتظر مجوز انتشار آلبوم دوم خود می باشند!
فرهاد کجا... رضا یزدانی کجا!!!! بهتره آقای یزدانی کارهای خودشون رو اجرا کنن...
از کنسرت باشکوه و شش هزارو هفتصد نفری بنیامین ک رکورد شکوند تو مایکروسافت هم گزارش بگیرید .ممنون
اعتماد بنفس رو
با اينكه از رضا يزداني خوشم مياد ولي اين حرفش خيلي مضحك و مسخره بود
ماشالا اعتماد به نفس :-D
Nesbat b baghie rast gofte khob..nazdik tarin seda dar hale hazer sedaye yazdanie dg...hatman maziar fallahi ya farzad farzin ya....byd bkhonan?
Ta donyaaa donyaaast va mouseghi hast , faghat farhad mitoone jaye farhad bashe... Hich kas nemitoone kalaame farhademehrad ra hatta be zaboon biare...
رضا یزدانی خوبه اصن خودم طرفدارشم ولی اون حرفش یه جوری بود -_____-
اکثر کارای رضا یزدانی از آلبوم ساعت 25 و سلول شخصی فالش هستن.رضا یزدانی در حقیقت توی خاطرات مبهم به دنیا و اومد و توی خاطرات مبهمم از دنیای حرفه ای رفت.
هيچ كس به هيچ وجه جاى فرهادِ بزرگ رو نميتونه بگيره،حتى نزديك بهش اجرا كنِ... بهتره هركس كارِ خودشُ درست انجام بده...
عمرن نمی تونه مثل فرهاد اجرا کنه ، عمرن.
Be reza yazdani begid aval karay khodesho khob ejra kone bad rajeb karay farhad harf bezane
هیچ کس نمی تونه کارای فرهادو اجرا کنه.
تو موسیقیه مریضه این روزای ما مثلا کی بیاد جا فرهاد بخونه؟ هزاران صدایی ک تو محدوده تنورن بیان بوی عیدی بخونن؟ خب مسلمه ک نزدیکترین صدا امروزه خود جناب یزدانیه
تو؟؟؟فرهاد بزرگ؟؟؟؟هه
كسي نخواست فرهاد باشه يا ايشون رو زير سوال ببره. اقاي يزداني نزديك ترين صدا به ايشون رو داره. چرا جبهه گرفتين؟ اول كمي فكر كنيد بعد تراوشات ذهنتون رو تايپ كنيد. ما ايرانيا واسه توهين و كوبوندن يك نفر استعداد عجيبي داريم. اما همين دهن واسه ابراز خوبي ها به سختي باز ميشه. از يك جمله، اشتباه ترين منظور رو كشيدين بيرون. اروم. چيزي نشده كه دوستان بي نقص و هنر شناس. راههاب بهتري به جز بي ادبي براي بيان نظرات هم هست.
يزدانى ** نگو
جناب آقاى رضا يزدانى ،شما تلاش كن تو اجراهاى زنده ت از ريتم خارج نشى! اين حرف ها واسه شما خيلى بزرگه عزيز.
واقعا اونی که میگه صداهاشون شبیه هست، گمونم به عمرش فرهاد گوش نداده! شاید یه نوع اعتراضی داشته باشن هر دو، اما این کجا و آن کجا..! امروزه با هزاران تنظیم الکترونیکی به زور پای کاراشون امضای آدم های بزرگ رو میذارن،اما این ادعا دیگه نهایت اعتماد به نفس بود
فرهاد جاودانه خواهد ماند
دوستان اگر قرار باشه بعد از فرهاد یك خواننده كارهای ایشونو بخونه كیه؟ شما پیشنهاد بدید؟!!! محسن یگانه؟ خواجه امیری؟ همایون شجریان؟ علیرضا قربانی؟ مازیار فلاحی؟ و یا كاوه یغمایی؟ جوگیر نشید. احساساتی نشید. واقع بین باشید هموطنان عزیزم
ترانه های زنده یاد فرهاد از جنس حرفای خود مردم بود
نمیتونه جای فرهاد و بگیره ، نه فرهاد هیچکس نمی تونه جای دیگری و بگیره ، شما تو همون سبک خودت موفق باشی خیلی بهتره تا بخوای تقلید از یه خواننده ی پر طرفدار و کنی !!!!
بی شک فرهادِ نسلِ من رضا یزدانیه.
درود به رضا یزدانی و درود به مسعود کیمیایی رئیس سینمای ایران
بر فرض که اجرا لغو نمی شد آقای منفرد زاده فرمودند مخالف اجرای آثارشون هستند,
فقط و فقط رضا يزدانيه كه مي تونه آثار فرهاد رو اجرا كنه ، بي شكّ
و گفته ی آقای شجاعی عجیب ترین ادعای ممکن است,جدا از قوانین حق مؤلف که در ایران به شوخی می ماند قانون وزارت ارشاد در رابطه با اعطای مجوز به آلبوم و کنسرت رضایت ترانه سرا و آهنگساز و یا ورثه ی قانونی است
آقا , خوشتون نمیاد رد شین, مجبور که نکردنتون آهنگاش و گوش بدین یا کارش و دنبال کنین
من طرفدار رضا یزدانی نیستم ولی تو تاتر محمد رحمانیان آهنگ روزهای آخر اسفند فرهاد رو عالی اجرا كرد. مو به تن آدم سیخ میشد. خیلی با قدرت خوند. به نظر منم تو خواننده های مجاز شخص دیگه ای نیست كه به فرهاد نزدیك باشه. فقط همین یزدانیه
خیلی حال میکنی با خودتا!!!!!
هیچ وقت هیچ کس دیگه نمیتونه فرهاد باشه و خیلی جسارت میخواد خوندن آهنگاش البته من رضا یزدانی دوست دارم خیلی هم دوست دارم اما انقد غرور خوب نیست رضا یزدانی برای آهنگای خودش عالی و فرهاد هم تکرار نشدنی
استاد سهیل نفیسی و بهرام پاییز بهتر میتونن کارای فرهاد رو اجرا کنن
رضا جون زیادی اغراق کردی :)
یه مرد بود یه مرد
شما برو اهنگاتو حفظ کن رو استیج یادت نره
بقیه چیزا پیشکش...
موسیقی فیلم های استاد کیمیایی واقعا خوب و بیاد موندنی هستند، کنسرت جذابی باید باشه.
حیف شد که آثار پیش از انقلاب حذف شدند، موسیقی اون فیلم هاخیلی نوستالژیک هستند.
در مورد اجرای آثار فرهاد به نظرم از نظر نوع اجرا و تاکید بر کلام، سبک رضا یزدانی به مرحوم فرهاد نزدیکه و خیلی خوب میتونن شعرهای فرهاد رو اجرا کنند...در روزهای آخر اسفند و یک شب مهتاب رو من با صدای ایشون شنیدم، واقعا اغراق نکردن...اما از نظر حس و حال به نظرم متفاوتند، فرهاد یه نوع حزنی در صداش وجود داره و جناب یزدانی هم کاراکتر صدای خودشون رو دارن...اما خوب چه اشکالی داره؟ به نظرم اینکه یه نفر تلاش بکنه دقیقا مثل یک خواننده دیگه اجرا کنه که لطفی نداره، بازخوانی یک اثر با وفاداری به اصل اون اما با رنگ و حال و هوای جدید، میتونه برای مخاطبین جذابیت خودش رو داشته باشه
مرسی ! واقعا صدات منحصر به فرده رضا
من خودم خیلی کاری رضا رو گوش میدم.... اما خیلی توی تعریف از خودش اغراق داره....
توی آلبوم آخرش تو استفاده از شعر های پست مدرن افراط داشت.... کار شلیک کن رفیق و سیگار پشت سیگار شبیه هم بودن.و......
فرهاد هرگز تکرار نمیشه....
در ضمن رابطشون و با بازیگران رو هم نمیشه نادیده گرفت.... در دیده شدن ایشون بسیار موثرن.....
هیچکس نمی تونه جای فرهادو پر کنه و مثل خودش اجرا کنه!!! شما هم کارای خودتو اجرا کن جناب یزدانی!!!!!!!
اینایی که میان دری وری میگن همونایی هستن که وقتی خواننده ی مورد علاقشون یه همچین حرفی بزنه واسش سرو کله میشکنن میگن اره حرفش درسته
بازم دم طرفدارای رضا گرم که خاص ترین افراد جامعه ی ایران هستن و فرهنگشون بالاتر از اینه که بیان مثل شما صحبت کنن
مرسی از اینهمه حسادت :)
خوب هستی ولی این حرف گفتن نداش!!!!!!
اگه شخصیت رضا یزدانیو از نزدیک بشناسید و با روحیاتش آشنا باشید می فهمید که غرور و تکبر نداره مثه خیلیای دیگه
تجربه و دانش یه خوانندست که بهش این اعتماد به نفسو میده
نباید یادمون بره که توی این وضعیت خراب موسیقی کشور همین رضا یزدانی هست که این سبک موسیقی رو زنده نگه داشته . لطفا اگر آشنایی با این سبک موسیقی ندارید توی این پست ها نظر ندیدن .
حتما فرهاد عزیز هم کم کوک بودن و فقط بریدن کلمات و از بین بردن موزیکالیته را بلد بودن که اقای یزدانی میتونن کاراشونو بخونن
سبکش بد نبود ولی اینقدر دیگه البوم داد فرتو فرت الان دیگه نمیدونه چیکار کنه! مخصوصا توی البوم اخرش که عملا حکم مرگ هنریش رو امضا کرد
متاسفانه آقاي يزداني فكر ميكنه هر موسيقي كه توش صداي ديستورشن گيتار الكتريك استفاده بشه موسيقي راك حساب ميشه، وقتي راك استارمون اينه... يه مصاحبه يبار ازش خوندم در مورد ويژگي هاي سبكش ازش پرسيده بودن، اينم گفته بود ويژگي سلك من اينه كه تقريبا تمام كارهام تو گام مينور هستن!!!! آخه مگه گام استايل حساب ميشه مرد حسابي!!!! من ديگه حرفي ندارم
سلام به دوستان
توی موسیقی امروز خوب بودن زیاد ملاک نیست دو تا عامل اصلیه رابطه که مثلا بشینی کنار مسعود کیمیایی و به پشتوانهاش این حرف از اساس اشتباه رو بزنی و دو پول که بتونی کار با کیفیت ارائه کنی
الان رضا یزدانی جفتشو بدست آورده
ولی جناب یزدانی جنبه هم چیزه خوبیه
شما در این جایگاه به فکر جوونای با استعداد باش که دستشونو بگیری
نه اینکه چشمتو رو حقایق اطراف ببندی و بگی من از همه بهترم
هرگز نمیشه یه بیت شعر معمولی رو با شاهنامه مقایسه کرد ، حرف ایشون دروغ محضه!!!
عجیب برام که چرا جناب کیمیایی هیچ عکس العملی نسبت به حرف ایشون نداشتن ، خود شیفتگی اندازه داره
با سلام و ادب:
جای تاسف داره که جناب یزدانی در لفافه خودشون رو با روانشاد مهراد مقایسه میکنند،امیدوارم این بیماری متوهم بودن دست از سر هنرمندان فعلی برداره،شاید انشااله اونها هم در حافظه تاریخی هنر ایران مانند فرهاد مهراد ها ماندگار شدند.
رضا یزدانی خواننده ی خوبیه ولی کسانی هستند که بتونند بهتر از ایشون کارهای فرهاد مهراد رو بخونند مخصوصا اگه ارکسترال باشه کارها
کاش از فرهاد مهراد عزیز و فریدون فروغی نازنین درس میگرفتیم و متوجه میشدیم که چرا این عزیزان در موسیقی پاپ ایران ماندگار شدند.
چه مغروره! برو عمو خودت رو با همجنس خودت مقایسه کن
افزودن یک دیدگاه جدید