برنامه یاد بعضی نفرات
 
به قلم مهرداد محمدپور و با موسیقی ایمان حجت
نخستين آلبوم صوتي ريلكسيشن ايراني با عنوان «با نیلوفر تا مهتاب» منتشر شد
موسیقی ما - نخستین آلبوم صوتی ریلکسیشن ایرانی با عنوان «با نیلوفر تا مهتاب»، به قلم و اجرای «مهرداد محمدپور»، آهنگسازی و تنظیم «ایمان حجت» و بر اساس پژوهشی از دکتر «حسن قاسم‌علی‌پور» منتشر شد. این اثر مجموعه‌ای است در دو بخش که با هدف ایجاد فضایی مناسب جهت انجام تکنیک‌های تن‌آرامی و منطبق با اصول علمی و روانشناسی تولید شده است.

بخش علمی-پژوهشی این اثر با عنوان «واکنش تن‌آرامی» به گفتاری خبری تحلیلی در خصوص تن‌آرامی (Relaxation) و مراقبه (Meditation)، بیان تفاوت‌ها و مزیت‌های این دو و نیز ارائه تکنیک‌های تن‌آرامی از جمله خاموشی ذهن، تنفس عمیق، تجسم فعال و شل کردن تدریجی عضلات اختصاص دارد. بخش ادبی هنری هم شامل یک مقدمه با عنوان حریر رویا، چهار بخش اصلی با عناوین صدای سکوت، سبز در سبز، باران شادی، بال های مهر و نیز یک قطعه موسیقی بی کلام باعنوان با نیلوفر تا مهتاب است.

«حریر رویا» عنوان مقدمه‌ی این اثر شنیداری است که شنونده را برای انجام تکنیک‌های تن‌آرامی به ویژه تکنیک خاموشی ذهن مهیا می‌کند تا به تدریج بتواند مهارت فکر نکردن یا به هیچ فکر کردن را در خود تقویت کند.

«صدای سکوت» عنوان نخستین بخش اصلی آلبوم است. در این قطعه، شنونده مي‌تواند تکنیک تنفس عمیق را انجام دهد و نیز با تجسم فضاهایی که توصیف می‌شود، به استقبال بخش بعدی که یگانگی با طبیعت را موعظه می‌کند، برود. «سبز در سبز» عنوان دومین بخش اصلی این مجموعه است که در آن شنونده قادر خواهد بود تا با انجام تکنیک تجسم فعال، یگانگی با طبیعت را تجربه کند.

عنوان سومین بخش، «باران شادی» است. شنیدن مطالب این قطعه، همراه با تمرین تکنیک شل کردن تدریجی عضلات، حس سبکی و در عین حال نشاط را برای شنونده به ارمغان می‌آورد. در «بال‌های مهر» نیز شنونده از حس همدلی نسبت به خود و تمام محیط اطرافش لبریز می‌شود. قطعه‌ی بی‌کلام این آلبوم نیز با عنوان «با نیلوفر تا مهتاب» روایت موسیقایی موضوعاتی است که در بخش‌های پیشین، به صورت موسیقی گفتار آمده است.

«مهرداد محمدپور» در خصوص عنوان این اثر می‌گوید: «در عبارت خيال‌انگيزِ «با نيلوفر تا مهتاب» كه تعبير عاشقانه‌اي است از يك تصوير رويايي، نيلوفر نماد انسانِ كمال‌گرا، مهتاب نمادِ كمالِ انساني و مرداب (که گل نیلوفر در آن پا به عرصه‌ی وجود می‌گذارد) نماد دنياي فاني است. به همین خاطر، هر کس كه بخواهد مراحل رشد و تعالي انساني را طي كند، پيش از هر چيز باید استعدادهاي خدادادي خود را كشف کرده، سپس با تلاش و کوشش مستمر زمينه‌ي رشد و شكوفايي آنها را فراهم کند. این آلبوم با موضوع تن‌آرامی مجموعه‌ای است در دو بخش که با هدف ایجاد فضایی مناسب جهت انجام تکنیک‌های تن‌آرامی و منطبق با اصول علمی و روانشناسی تولید شده است.»

او همچنین درباره‌ی چگونگی شکل‌گیری ایده‌ی این اثر توضیح می‌دهد: «پس از تأليف و انتشار نخستين منظومه‌ي هفت‌جلديِ لالايي‌هاي آموزشي ايراني با عنوان «با لالايي ياد مي‌گيرم»، در آذر 1387 كه با هدف ايجاد فضاي ذهني امن و آرام در كودكان 3 تا 12 سال‌، جهت ارائه‌ي اطلاعات آموزشي در خصوص برخي از موضوعات مورد علاقه‌ي آنها سروده شد و در پي نقد و بررسي مجموعه كتاب‌هاي ياد شده توسط اعضاي شوراي كتاب كودك و انتخاب آن به عنوان يكي از آثار برگزيده‌ي سال 1388 از سوي اين شورا، ضرورت توليد چنين مجموعه‌اي را نيز براي بزرگسالان احساس كردم.»

اما خالق اثر در پاسخ به این پرسش که معمولاً هنرمندان علاقه‌ی بسیاری به استفاده از عناوین «اولین» در آثارشان دارند، شما چطور این اثر را نخستين نمونه‌ي آكادميك ريلكسيشن ايراني می‌دانید؟‌ جواب می‌دهد: «دستِ‌كم طي سه دهه‌ي اخير، آثار موسيقايي متعددي با هدف ايجاد آرامش، آن هم به صورت موسيقي بي‌كلام توليد و منتشر شد كه تنها تعداد انگشت‌شماري از اين‌گونه آثار مورد توجه و تحسين علاقه‌مندان قرار گرفت. البته در ميان اكثر آثار ارائه شده، موسيقي مي‌بايست ذهن مشوش و افكار متلاطم شنونده را به آرامش دعوت كند. اما در آلبوم صوتي «با نيلوفر تا مهتاب»، علاوه بر موسيقي كه بي‌ترديد يكي از مهم‌ترين عوامل موثر بر ايجاد آرامش در شنونده است، كلام نيز پا‌به‌پاي آن در اين عرصه گام برمي‌دارد. به اين معنا كه بر اساس هر يك از تكنيك‌هاي تن‌آرامي همچون خاموشي ذهن، تنفس عميق، تجسم فعال، شل كردن تدريجي عضلات، متني نيز مرتبط با موضوع مطرح شده، به رشته‌ي تحرير در آمده و در قالب موسيقي گفتار، به بيان شاعرانه‌ي تكنيك‌هاي تن‌آرامي مي‌پردازد.»

طبق گفته خالقان اثر، این مجموعه علاوه بر دریافت پروانه‌ی انتشار از دفتر موسیقی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به تأیید علمی اعضای كميته‌ي نظارت سازمان نظام مشاوره و روانشناسي ايران و نیز انجمن علمی هیپنوتیزم بالینی ایران رسیده است.
منبع: 
موسیقی ما
تاریخ انتشار : سه شنبه 22 اردیبهشت 1394 - 00:40

دیدگاه‌ها

دوشنبه 28 اردیبهشت 1394 - 13:46

از کجا میشه تهیه کرد ؟
فروش اینترنتی داره یا نه ؟

پنجشنبه 13 آبان 1395 - 16:46
anna

دوست عزیز بیشتر راجع بش تحقیق کن چون من هم مثل شما اولش در پی خرید این محصول بودم ولی وقتی تهیه کردم بیشتر به زمانهایی که در پی یافتنش گذاشتم حسرت خوردم

2.176.86.18
پنجشنبه 13 آبان 1395 - 16:42

این کار یه کار کاملا سادست و متاسفانه اخباری که راجع بش هست خیلی با واقعیت همخوانی نداره ای کاش مدیران مخترم سایتها اول خودشون کاری رو گوش کنن و بعد انقدر مطلب براش چاپ کنن.

چهارشنبه 8 دی 1395 - 10:58

من کارو گوش کردم اجمالا آهنگ دلنشینی داره و آرامش بخشه
در رابطه با استانداردها و کیفیت ملودی و متن باید کارشناسان نظر بدن

یکشنبه 6 فروردین 1396 - 12:11

بنده نزدیک به یکسال پیش این کار رو با زحمت بسیار و به واسطه همین تبلیغات در سایتهای مختلف خریداری کردم ولی متاسفانه چیزی جز چند دیالوگ مبهم و نا مانوس و یک سری موسیقی الکترونیک نیست ای کاش با اندکی تامل در خصوص آثار هنری مطلب نوشته شود تا مردم گمراه نشوند با تشکر

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود نخستين آلبوم صوتي ريلكسيشن ايراني با عنوان «با نیلوفر تا مهتاب» منتشر شد | موسیقی ما