جشنواره ملی موسیقی خلاق
 
کنسرت قاف - فرهاد فخرالدینی
 
برنامه یاد بعضی نفرات
 
علیرضا قربانی:
تناسبی بین آواز همایون شجریان در فیلم آرایش غلیظ و سازهای کوبه‌ای و درامز ندیدم
علیرضا ایرانی‌نژاد: نام علیرضا قربانی برای هر اهل هنری نامی آشنا است. هر چقدر خواننده‌ای توانمند است و بروی صحنه بسیار حرف برای گفتن دارد، اما چندان تمایلی به صحبت در باره خود ندارد. به شدت به اخلاقیات حرفه‌ای پایبند است تا آنجا که در صحبت با او بسیار دچار محدودیت بودم. تمایلی به صحبت در باره آثار دیگرهنرمندان بدون حضور آن‌ها ندارد. و از طرفی هم زیاد مایل نیست در باره خودش حرف بزند. همین امر باعث شد تا بسیاری از سوالاتم بدون جواب بماند. «شهرزاد» در روزهای اول تا سوم بهمن ماه در مرکز همایشهای برج میلاد بروی صحنه خواهد رفت. به هر شکل برگزاری کنسرت شهرزاد بهانه‌ای شد تا با علیرضا قربانی علیرغم میل باطنی‌اش به گفتگو بنشینیم. که می‌خوانید:
 
  • آیا آغاز اقبال عمومی و شهرت خود را پروژه شب دهم می‌دانید؟
پروژه شب دهم از چند نظر باعث شد تا این سریال به وخوبی دیده شود. سوژه انتخابی کاملا همه گیر بود. مخلوطی بود از دو سوژه به شدت پرمخاطب. هم عشقانه بود و هم از زاویه تازه‌ای به عاشورا نگاه کرده بود. در آن سال محرم با ایام سال نو مصادف شده بود. یعنی در پر بیننده‌ترین زمان از تلویزیون پخش شد. در عرض چند شب توسط میلیون‌ها نفر دیده شد. موسیقی را فردین بر اساس فواصل اشنای موسیقی ایرانی نوشته بود. هم از نظر داستان سریال و هم از نظر نوع موسیقی تازه بود. من به شخصه اعتقاد دارم نباید شب دهم را جدا از مدارصفردرجه دانست. این دو به شدت توانستند تاثیری متقابل و مکمل داشته باشن.
 
  • آیا همین تاثیرات باعث شده تا مجددا کنسرت شهرزاد را بروی صحنه ببرید؟
مردم هنرمندان را بواسطه کارشان دوست دارند. اما از طرفی دوست دارند با هنرمندانشان رودر رو باشند. من به این خواسته به شدت احترام می‌گذارم و آنرا جدی می‌گیرم. حضور هنرمندان در عرصه‌های اجتماعی پارامتری است که نباید از آن بسادگی گذشت. بعد از سال ۸۷ و اجرای کنسرت شب دهم و مدار صفر درجه با همکاری ارکس‌تر مجلسی ایرانیان استقبال و مقبولیت بسیار چشمگیر بود. ضمنا این کنسرت‌ها به شدت توقع و انتظار را بالا برد. ضمنا باید بگویم که کنسرت شهرزاد به اجرای قطعات مربوط به این دوسریال محدود نمی‌شود. بخش مهمی از این کنسرت را اجرای اثار تازه تشکیل می‌دهند.
 
  • به‌عنوان یک هنرمند مرز بین وفاداری به سبک و تکرار را چگونه می‌بینید؟ علیرضا قربانی این خط بسیار باریک و ظریف را چگونه برای خود رسم کرده است؟
ضمن اینکه از شما به خاطر این سوال تشکر می‌کنم باید بگویم که واقعا به چنین سوالی در چند خط نمی‌توان پاسخ داد. ترسیم این چنین خطی در زندگی هر هنرمندی نیازمند تفکری شدید و عمیق است. چنین خطی را هنرمندان حقیقی می‌توانند رسم کنند. بین هنرمند واقعی با موزیسین درجه یک تقاوتهای ماهیتی بسیار جدی وجود دارد. خلاقیت و نبوغ مواردی است که در ذات هنرمندان حقیقی وجوددارد. خوشبختانه اثبات خلاقیت و نبوغ در سیر تحول زندگی هنرمند امکان پذیر است. همیشه تلاش داشته‌ام از افتادن در دام تکرار خودداری کنم.
 
  • با این حساب شما خود را یک هنرمند واقعی می‌دانید؟
من به سوال شما پاسخ دادم که این مرز را چگونه می‌بینم. و شرط اصلی در دام تکرار نیافتادن را خلاقیت و نبوغ شخصی می‌دانم. اما هرگز در باره خودم چیزی نگفته‌ام. اصولا چندان تمایلی به صحبت کردن در باره خودم ندارم. چنین قضاوت‌هایی را مخاطبین و صاحبنظران باید انجام دهند.
 
  • پروژه نه فرشته‌ام نه شیطان را بسیاری آغاز رویکردی جدید در موسیقی سنتی ایران می‌دانند. رویکردی که به تولد ژانر جدیدی در موسیقی ایران انجامید. ژانری که آنرا پاپ سنتی نامیده‌اند. نظر شما چیست؟
برخی از شباهت‌ها باعث شد تا چنین قیاسی صورت گیرد و آن استفاده از یک سری فواصل در موسیقی ایرانی است که اساسا با آنچه موسیقی ردیفی یا دستگاهی می‌نامیم قدری فاصله دارد. باید توجه داشت که ما در موسیقی دو دیدگاه داریم. یکی دیدگاه مردم عادی و دیگری دیدگاهی که مختص به فرهیختگان و صاحب نظران موسیقی است. تشخیص ژانر و صحت و سقم‌های اینچنینی جزو مواردی است که به آسانی نمی‌توان در باره آن حرف زد و نباید از هر کسی هم هر حرفی را قبول کرد.

 
  • دقیقا چه شباهت‌هایی باعث چنین قیاسی شده؟ مگر استفاده از فواصل به چه صورتی بوده است؟
مثلا اینکه در دستگاه اصفهان نت پایه را به جای لا بمل، لا کروم بگیرید. چنین رویکردی با توجه به فاصله گرفتن از موسیقی دستگاهی و ردیفی باعث می‌شود تا شاهد چنین قضاوتهایی هم باشیم. به هر شکل هر رویکرد ساختارشکنانه‌ای همراه خود قضاوتهایی هم ایجاد می‌کند. حتی در پروژه آرایش غلیظ هم همانگونه که به خود دوستان عزیزم (همایون شجریان و سهراب پورنظری) گفتم شخصا تناسبی بین آوازی که شنیدیم و سازهای کوبه‌ای و درامز ندیدم. لازم است بدانید همواره در باره آثار دیگر هنرمندان با این فرض صحبت می‌کنم که تو گویی خودشان حاضرند و چیزی که گفتم عینا حرفی بود که به دوست عزیزم همایون شجریان هم گفته بودم.

 
  • اگر روزی تصمیم بگیرید تمام ایده آل‌ها و ارمانهای زیبایی‌شناسانه خود را بدون توجه به نگاه بازار و مواردی اینچنینی بصورت آلبومی منتشر کنید، ایا فکر می‌کنید در آنزمان برای رسیدن به ارمانهای خود با بضاعت نوازندگان ایرانی به مشکل خواهید خورد. ایا شما هم برای ضبط این آلبوم نگاه‌تان را به آنسوی مرز‌ها معطوف می‌کنید؟
سوال ظریف و خوبی بود. باور کنید تا حالا به چنین موضوعی فکر نکرده بودم........

 (بعد از چند لحظه سکوت و تفکر): فکر می‌کنم بسیار ساده می‌توان به این آرزو جامه عمل پوشاند. فکر می‌کنم بشود حتی با یک کمانچه و یا یک آلتو چنین کاری را انجام دهم. بضاعتهای موسیقی ایران را نباید دست کم گرفت و نباید هر نقصی را به گردن دیگری انداخت. اینکه واقعا نمی‌توان از بسیاری از هنرمندان امروزی یک ملودی خاص را به خاطر آورد و اینکه مدتهاست شاهد خلق ملودیهای زیبایی نیستیم هم بدلیل قدرت بالای خارجی هاست؟؟؟
منبع: 
ایسکانیوز
تاریخ انتشار : یکشنبه 21 دی 1393 - 12:28

دیدگاه‌ها

یکشنبه 21 دی 1393 - 12:41

خوب
حالا نوبت حمله به علیرضا قربانی هستش
الان دوستان میان میگن این اصلا کی هست نظر بده.
ما که تاحالا اسمشم نشنیده بودیم
مگه از موسیقی سر در میاره

یکشنبه 21 دی 1393 - 16:27
فرامرز

لازم نيست لطفا اين مظلوم نمايي ها را بخودتان بگبريد با ابن نوع نوشتن حق به جانب. اين هم سبكي است به هر حال!
نخير. آقاي قرباني عزيز ، دوست و همكار همايون شجريان نظر خودش را كه به خودش هم گفته اينجا آورده است. حالا يك عده اي مثل كامنت هاي پاي مطالب خواننده هاي مشهور پاپ- كه جاي تاسف دارد از كوبيدن يك نفر و له كردن يك نفر ديگر- احيانا اينجا هم به آن سبك بيايند و نظراتي كه شما دوست داريد -!-را بنويسند امري است جدا.
علاقه مندان همايون شجريان - كه مثل من از دوستداران آقاي قرباني هم هستند- از اين حرف برداشتي كه شما مي خواهيد را نخواهند كرد.

80.71.119.2
دوشنبه 22 دی 1393 - 08:43
پوریا جلیلی

شما خوبی عزیزم جناب فرامرز خان

84.241.41.22
یکشنبه 21 دی 1393 - 14:33

البته هر چند وقت ی بار ساز های غربی یا بهتره بگم تنظیم های الکترونیکی یا وجود سازبندی های غیر ایرانی هم رنگ و لعاب خوبی ب موسیقی سنتی میده و مخاطبان بیشتری رو جذب میکنه به قران

یکشنبه 21 دی 1393 - 14:46

علیرضا قربانی یه دونست. خیلی خوشم میاد.
موسیقی ما شما هم تیتر و یه چیز گذاشتی که امکان وجود سو ء تفاهم پیش میادااااااااا

یکشنبه 21 دی 1393 - 21:56

این دو نفر با هم صمیمی اند و یکدیگر را نقد می کنند
امیدوارم آلبوم مشترکشان هم مثل نقدشان سنجیده و درست وزیبا باشد

یکشنبه 21 دی 1393 - 23:43

عزیزان بیخیال این بحثا 2 تاشونو دوس دارم ولی خارق العاده نیستن
برید پادشاه فصلها رو گوش بدید...
اونوقت میبینید این جوونا تو 60 سالگی هم حرفی برای گفتن دارن....
بعضیا زود زدن به جاده خاکی
خیلی زود
درود بر افتخاری عزیز و تموم نشدنی

دوشنبه 22 دی 1393 - 08:42
پوریا جلیلی

گلم این افتخاری همون نیست که دل را ببین رو خونده بود؟
تموم نشدنی؟
افتخاری اولین بار وقتی که چندین آلبوم تو یه سال میداد تموم شد و بار دوم هم وقتی به ملت پشت کرد.

84.241.41.22
دوشنبه 22 دی 1393 - 17:41
رضا کبریایی

عزیزم
پرفروشترین البوم سنتی سال 91 چی بود!؟؟؟؟؟؟؟؟؟
همونی که ملت بهش پشت کردن!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
یه چیزی گفتی نتونستم جلو خندمو بگیرم...
اره تو 55 سالگی قلندروارم خوند صیاد هم خوند قصه شمع به دنبال دل بردی از یادم و....
مردم اگه ارایش غلیظو!!!پسندیدن باشه حق باتو....
دل را ببین رو همین الان هم جوونا میخرن و گوش میدن
در ضمن خیلی خودتو جدی گرفتی!!تو ملتی مگه!!
ملت اگه پشت میکرد به نازنینی که بینشومه بالاترین امتیازو به البومش نمیداد

80.191.232.252
دوشنبه 22 دی 1393 - 18:04
صادق

عزیز منظورت از پشت کرده شاید یکی دیگه بوده
اشتباه نکردی؟
افتخاری و به ملت پشت کردن
عجب
من خودم فروشگاه دارم البومای افتخاری رو هوا میره همین البوم اخرش چند بار سفارش دادم بیارن
از کجا میگی تموم شد؟شاید جووونی و خام
اسیر تبلیغاتی و ماهواره
شایدم من اشتباه میکنم
درود به حضرت استا د افتخاری
که هر البومش بوی خودشو داره و تکرار در کارش نیست
یا علی

80.191.232.252
دوشنبه 22 دی 1393 - 18:18
ali.

خوب مجبور نیستم جواب بعضیا ساده انگاریها رو بدم اینجا هم جای خوبی نیست
افتخاری اگه تمو شده بود البوم اخرش تو همین سایت تا الان بالاترین امتیازو نداشت
تو ی فقط یه سایت فروش البوم تو 25 روز 20 هزار کلیک نداشت!
البوم سال 91 اش در صدر پرفروشترینها نبود
خودتون ملت جا نزنید چون قرائن ابروتونو میبره
بگید به نطر من...
منم میگم نظرتون مال شما و محترم
افتخاری کارای پاپش بهترینه بهترین نه شاهکار
اجرای رد خون
یا سختگیرانه تر صیاد یا همین دل را ببین
از 64 البومش 5 تا البومش شاید فضای پاپ دارن
کاری که ایرج و گلپا در سالهای دور کردن
و هیچ خللی به بزرگیشون وارد نکرد
شما مشکلت با بزرگیه ایشون تو همه ادواره نه پاپشون و دروغ پشت کردن ملتشون!!

80.191.232.252
دوشنبه 22 دی 1393 - 18:42
صابر

من اصلا سنتی گوش نمیدم کلا حال نمیکنم ولی عاشق افتخاریم چندتا از اهنگاشو همیشه گوش میدم
دوس ندارم کسی بهش بگه بالا چشمت ابرو
فقط معین که افتخاریو خیلی دوس داره و بارها گفته
احسان
چاووشی
اخرش هم عزیز دلم استاد افتخاری
شما هر چی میخواید بگید
ولی افتخاری تو دله همست

80.191.232.252
دوشنبه 22 دی 1393 - 11:07

وقتی با سواد های موسیقی این قدر موشکافانه و دقیق به آثار همدیگه گوش میدن.....
نظرات دیگران که کار خوبی بوده یاه نه کار خوبی نبود مسخرس....
ولی در پاپ اینگونه نیست..... همه قصد و غرض دارند

دوشنبه 22 دی 1393 - 12:02

اولاً کرن نه کرم دوما مطمئن هستین که نت پایه تو اصفهان لا کرنه؟

دوشنبه 22 دی 1393 - 15:02

بدترين اثر افتخاري پادشاه فصلها آلبومي كه آبروي چند ساله افتخاري رو بر باد داد.

دوشنبه 22 دی 1393 - 17:37
بهمن

عزیز
افتخاری دل رو بین رو خوند به بهترین شکل هم خوند بهترین استقبال هم شد...مشکل شما چیه؟
قبلاش 25 سال سابقه موسیقی هم داشت...
به ملت پشت کرد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ملت کین..
نکنه ما از فضا اومدیم
یا اونایی که به همین البومش بالاتریم امتیازو دادن!!!
به امتیاز البوما فقط تو همین سایت سر بزنی سوتی خودتو میفهمی..

80.191.232.252
دوشنبه 22 دی 1393 - 17:45
کسری

یه سوال دوست عزیز
تا بهت ثابت کنم چی از موسیقی سنتی میفهمی!!؟؟که میگی بدترین البوم...
فرق ماهور و راست پنجگاه پیه!!؟؟
مرکب خوانی چیه؟
از کجای سه گاه میشه رفت چهارگاه!!
چیزی بارت نیست و گوش ندادی به جمع تعمیم نده...
بگو من گوش ندادن و خوشم نمیاد...
درود بر استاد افتخاری نازنین که همیشه البوماش تازه و پر طرفداره..
افتخاری 8 سال پیش که پرکار بود هم یه تار موش به صدتا این جدیدیا می ارزه
اینه رازه زنده بودن

80.191.232.252
دوشنبه 22 دی 1393 - 18:08
یحیی

با سلام رضا جان بنده اصلا قد ندارم کش بدم اینجا هم جاش نیست
بنده موسیقی کار میکنم هم ساز هم اواز
این البوم واقعا بینظیره که فقط و فقط هم از عهده خواننده تصنیف کمان لبرو اهوی وحشی بر میومد یا اواز خوان قطعه نماز شام غریبان...واقعا افتخاری صداش تو این سن و سال هم بینظیره
اینطوری با طراوت و اوج خوندن

80.191.232.252
سه شنبه 23 دی 1393 - 00:17
صادق

بدترین نطری که همه جا شنیدم
شما اصلا گوش دادی؟؟
خلاصه بگم شاهکاره
دشمنای خونی افتخاری هم تایید کردن با نطراتشون تو سایتا
ولی شما...
افتخاری همیشه بهترینه بهترین
هیچ کس به گرد پاش هم نخواهد رسید

80.191.232.252
دوشنبه 22 دی 1393 - 16:09

با نظر دوستان موافقم.. اصلا تیتر جالبی نبود
برای اینکه خونده بشه این مصاحبه، نام علیرضا قربانی کافیست

دوشنبه 22 دی 1393 - 18:31

با همه علاقه اي كه به همايون دارم و با وجود اينكه قبلاً گفته بود كه دوست داره در همه سبكهاي موسيقي تجربياتي داشته باشه، اما اجراي آرايش غليظ صرفاً در نظر گرفتن خواسته هاي كارگردان فيلم بوده و همايون هم خواسته ذوق آزمايي كرده باشه و به شخصه بعيد ميدونم ادامه بده اين رويه رو.

سه شنبه 23 دی 1393 - 00:31

بعضیا اصلا تو باغ نیستن مثل اینکه
اولا افتخاری همیشه کاراش پر مخاطبترین بوده و هست...
ثانیا صداش به عقیده اساتید صاحب نظر اگه خواستید میارم...بهترینه
ثالثا البوم اخرش بهترین اثر موسیقی سنتی 10 سال اخیر اگه بگم دروغ نگفتم هست..اهنگسازی فنی و تنظیم عالی و اجرای فوق العاده
رابعا قیاس استاد با هر کس دیگه ای درست نیست چرا که به قول استاد بنده کارهای ایشون دفترچکیده ای از موسیقی ایرانی هست..از اواز تصنیف ترانه..و اصلا رنگ تکرار هم نداره
قطع یقین بدونید ضعیفترین اثر استاد از بهترین کارهای بعضیا خیلی بهتره
فقط ایرج و گلپا عزیز فهمیدن اوج خوانی ایشون تو زیباترین و سر عشق با شهناز و اواز شبهای زایندا رود و مقام صبر و اتش دل و سرو سیمین یا اواز اتش کاروان و.......یعنی چی
خواننده های امروزی اگه بخونن قطعا حنجرشون پاره میشه
با مقایسه بیجا و کنایه های ابتدایی بعضیا ابروشونو نبرن
اقای افتخاری البوم اخرش هم باللاترین امتیاز و بیشترین کلیکو داره...بیشتر دقت کنن بعضیا
بنده از بین خواننده های نسل جدید اقای قربانی و تا حذی معتمدی رو قبول دارم
ولی مقایسه کنید رفتم و بار سفر بستم ایشونو با به دنبال دل افتخاری
صدای 50 ساله افتخاری 8 سال پیش کجا صدای 40 ساله ایشون کجا..
بیشتر قدر گنجینه های نوستالژیکمونو بدونیم و احترام بزاریم به دور از تبلیغات چهار تا شبکه بیهویت ماهواره ای .. همیشه نخواهند بود عزیزان

سه شنبه 23 دی 1393 - 10:01
پوریا جلیلی

من خودم صدای ایشون رو خیلی دوست دارم اما به نظر خود شما یا استاد گرانقدر شما یه کاری مثل دل را ببین برای ایشون سبک و جلف نبود؟
من اصلا تلویزیون نگاه نمی کنم و ماهواره هم علاقه ای بهش ندارم.ترجیح میدم به جای اون مزخرفات کتاب بخونم و موزیک گوش بدم.
اما فرمودین این اثر بهترین اثر ده سال اخیر بوده.رو چه حساب این رو فرمودید؟

84.241.41.22
سه شنبه 23 دی 1393 - 08:47

به ملت پشت کردنش مال زمان احمدی نژاد بود.امیدوارم یادتون باشه.
خودم به شخصه هنوز هم عاشق آلبوم نیلوفرانه افتخاری هستم و خواهم بود.اما وقتی تو 1 سال چندین آلبوم بدی بیرون کارت گیشه ای و تجاری میشه.بماند که مخاطب عام خیلی واسش این چیزا مهم نیست.فقط میخره!

سه شنبه 23 دی 1393 - 10:03

من نمیخوام ارزش جناب آقای افتخاری ( الیته از نظر هنری) اونقدر پایین بیارم که با یه خواننده پاپ تجاری مقایسه بکنمشون اما رفتارتون کاملا مثل حمله ای بود که طرفدارای مرحوم پاشایی به دکتر اباذری کردن!
معذرت میخوام تا حدودی کورکورانه!

سه شنبه 23 دی 1393 - 11:20

بنده اولا از همه عدر خواهی میکنم که مجبورم اینجا پاسخ برخی شبهاتو بدم.ببخشید دوستان..
شما اگر یک سوسیالیست هم بودی این حرفو نمیزدی چه رسد به مسلمون..
عقیده هرکسی به خودش مربوطه..نشانه ای هم وجود نداره که ملت بهشون پشت کرده باشن
کارهای بینظیر جناب افتخاری بیشماره
اتش دل غریبستان راز گل مقام صبر رازو نیاز و نیلوفرانه و امان از جدایی گل هزار بهار یاد استاد و هنگامه و..
به خئا اینقدر زیادن نمیتونم بنویسم
اما اینکه فرمودین چرا بهترین اثر هستن..
1.انتخاب اشعاری که کمتر شنیدید که با موسیقی سنتی خونده بشه. مثل شاملو.البته جناب استاد 17 سال پیش تو البوم پاییز هم اینکارو کردن..یه عزیزی گفت در البوم پاییز ارکستر بزرگ جلوی صدای ایشون گاهی کم میاره
2.اهنگسازی فو قالعاده جناب پرنیا که اهنگ به زیبایی بر شعر میشینه
3.تنظیم بسیار زیبا و ایرانی که واقعا جذابه
4.اجرای فوق العاده احساس سرشار در اجرای بی بی جون و اوج خوانی ایشون ددر تراکهای 1 3 5 تو این سن و سال که بسیار با طراوته
5.نداشتن رنگ تکرار و بدیع بودنش...
6.پرهیز از شتاب زدگی در تولید این اثر...
7.ندمیدن تو بوق و کرنا..جدیدا رسمه واسه هر البومی کلی مراسمه و..واسه انالیز قطعه به قطعه هم بنده در خدمتم
استاد الان تقریبا 6 ساله فقط 2 تا البوم رسمی داده بنده هم مخالف پرکاریم ولی فرق وجود داره بین کسی که 30 سال سابقه داره و کسی که 10 سال اومده و. نقدتون به اونایی باشه که هر روز کنسرتهای تکراری دارن و البوماشون با 10 سال سابقه به 30 تا میرسه و کنسرتهاشون سر به فلک میزنه!!..به هر حال نقد شما به چند سال پیش افتخاری وارده نه 60 سال اخیر لااقل.بنده تعصب خاصی ندارم همه رو گوش میدم ..
اینکه فرمودید بنده نه اباذری میشناسم و اقای پاشایی رو هم یه اهنگ ازش شنیدم و خدا هم رحمتش کنه.ولی اگه احساس کنم جایی حق یه هنرمندی به ناحق زیر پا میره طاقت نمیارم
حالا هرکی...
در صدر البومای پرفروش سنتی 91 البوم جام مصفای استاد بود همونی که به ملت پشت کرد..البته این البومو در فهرست کارای استاد نیاوردم چون قطعات پراکنده ای بود که جمع اوری شد و منتشر شد..ایشون برای ابراز علاقه باید از شما اجازه بگیره!!همینه که تو مملکت ما حتی بین روشنفکرا هم کسی هم نمیتونه حرفشو بزنه..ازاد اندیش باشید
انتظار نداشته باشید همه اونجور که شما میخواید رفتار کنن تازه زبان ملت هم بشید
درود بر استاد عزیزم نه استاد به اسم صمیمیش نمیاد همون جناب افتخاری عزیزم
در ضما نقد اقای قربانی سنجیده بود..
عزیزان ببخشید اینجا این بحثا پیش اومد

پنجشنبه 14 خرداد 1394 - 01:09
سجاد

آقای ساسان حرف خنده دار میزنی،بهترین آلبوم 10سال اخیر
میشه یک کم با احساس وتعصب حرف نزنی؟

104.173.164.244

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود تناسبی بین آواز همایون شجریان در فیلم آرایش غلیظ و سازهای کوبه‌ای و درامز ندیدم | موسیقی ما