علیرضا قربانی:
تناسبی بین آواز همایون شجریان در فیلم آرایش غلیظ و سازهای کوبهای و درامز ندیدم
علیرضا ایرانینژاد: نام علیرضا قربانی برای هر اهل هنری نامی آشنا است. هر چقدر خوانندهای توانمند است و بروی صحنه بسیار حرف برای گفتن دارد، اما چندان تمایلی به صحبت در باره خود ندارد. به شدت به اخلاقیات حرفهای پایبند است تا آنجا که در صحبت با او بسیار دچار محدودیت بودم. تمایلی به صحبت در باره آثار دیگرهنرمندان بدون حضور آنها ندارد. و از طرفی هم زیاد مایل نیست در باره خودش حرف بزند. همین امر باعث شد تا بسیاری از سوالاتم بدون جواب بماند. «شهرزاد» در روزهای اول تا سوم بهمن ماه در مرکز همایشهای برج میلاد بروی صحنه خواهد رفت. به هر شکل برگزاری کنسرت شهرزاد بهانهای شد تا با علیرضا قربانی علیرغم میل باطنیاش به گفتگو بنشینیم. که میخوانید:
(بعد از چند لحظه سکوت و تفکر): فکر میکنم بسیار ساده میتوان به این آرزو جامه عمل پوشاند. فکر میکنم بشود حتی با یک کمانچه و یا یک آلتو چنین کاری را انجام دهم. بضاعتهای موسیقی ایران را نباید دست کم گرفت و نباید هر نقصی را به گردن دیگری انداخت. اینکه واقعا نمیتوان از بسیاری از هنرمندان امروزی یک ملودی خاص را به خاطر آورد و اینکه مدتهاست شاهد خلق ملودیهای زیبایی نیستیم هم بدلیل قدرت بالای خارجی هاست؟؟؟
- آیا آغاز اقبال عمومی و شهرت خود را پروژه شب دهم میدانید؟
- آیا همین تاثیرات باعث شده تا مجددا کنسرت شهرزاد را بروی صحنه ببرید؟
- بهعنوان یک هنرمند مرز بین وفاداری به سبک و تکرار را چگونه میبینید؟ علیرضا قربانی این خط بسیار باریک و ظریف را چگونه برای خود رسم کرده است؟
- با این حساب شما خود را یک هنرمند واقعی میدانید؟
- پروژه نه فرشتهام نه شیطان را بسیاری آغاز رویکردی جدید در موسیقی سنتی ایران میدانند. رویکردی که به تولد ژانر جدیدی در موسیقی ایران انجامید. ژانری که آنرا پاپ سنتی نامیدهاند. نظر شما چیست؟
- دقیقا چه شباهتهایی باعث چنین قیاسی شده؟ مگر استفاده از فواصل به چه صورتی بوده است؟
- اگر روزی تصمیم بگیرید تمام ایده آلها و ارمانهای زیباییشناسانه خود را بدون توجه به نگاه بازار و مواردی اینچنینی بصورت آلبومی منتشر کنید، ایا فکر میکنید در آنزمان برای رسیدن به ارمانهای خود با بضاعت نوازندگان ایرانی به مشکل خواهید خورد. ایا شما هم برای ضبط این آلبوم نگاهتان را به آنسوی مرزها معطوف میکنید؟
(بعد از چند لحظه سکوت و تفکر): فکر میکنم بسیار ساده میتوان به این آرزو جامه عمل پوشاند. فکر میکنم بشود حتی با یک کمانچه و یا یک آلتو چنین کاری را انجام دهم. بضاعتهای موسیقی ایران را نباید دست کم گرفت و نباید هر نقصی را به گردن دیگری انداخت. اینکه واقعا نمیتوان از بسیاری از هنرمندان امروزی یک ملودی خاص را به خاطر آورد و اینکه مدتهاست شاهد خلق ملودیهای زیبایی نیستیم هم بدلیل قدرت بالای خارجی هاست؟؟؟
منبع:
ایسکانیوز
تاریخ انتشار : یکشنبه 21 دی 1393 - 12:28
دیدگاهها
خوب
حالا نوبت حمله به علیرضا قربانی هستش
الان دوستان میان میگن این اصلا کی هست نظر بده.
ما که تاحالا اسمشم نشنیده بودیم
مگه از موسیقی سر در میاره
البته هر چند وقت ی بار ساز های غربی یا بهتره بگم تنظیم های الکترونیکی یا وجود سازبندی های غیر ایرانی هم رنگ و لعاب خوبی ب موسیقی سنتی میده و مخاطبان بیشتری رو جذب میکنه به قران
علیرضا قربانی یه دونست. خیلی خوشم میاد.
موسیقی ما شما هم تیتر و یه چیز گذاشتی که امکان وجود سو ء تفاهم پیش میادااااااااا
این دو نفر با هم صمیمی اند و یکدیگر را نقد می کنند
امیدوارم آلبوم مشترکشان هم مثل نقدشان سنجیده و درست وزیبا باشد
عزیزان بیخیال این بحثا 2 تاشونو دوس دارم ولی خارق العاده نیستن
برید پادشاه فصلها رو گوش بدید...
اونوقت میبینید این جوونا تو 60 سالگی هم حرفی برای گفتن دارن....
بعضیا زود زدن به جاده خاکی
خیلی زود
درود بر افتخاری عزیز و تموم نشدنی
وقتی با سواد های موسیقی این قدر موشکافانه و دقیق به آثار همدیگه گوش میدن.....
نظرات دیگران که کار خوبی بوده یاه نه کار خوبی نبود مسخرس....
ولی در پاپ اینگونه نیست..... همه قصد و غرض دارند
اولاً کرن نه کرم دوما مطمئن هستین که نت پایه تو اصفهان لا کرنه؟
بدترين اثر افتخاري پادشاه فصلها آلبومي كه آبروي چند ساله افتخاري رو بر باد داد.
با نظر دوستان موافقم.. اصلا تیتر جالبی نبود
برای اینکه خونده بشه این مصاحبه، نام علیرضا قربانی کافیست
با همه علاقه اي كه به همايون دارم و با وجود اينكه قبلاً گفته بود كه دوست داره در همه سبكهاي موسيقي تجربياتي داشته باشه، اما اجراي آرايش غليظ صرفاً در نظر گرفتن خواسته هاي كارگردان فيلم بوده و همايون هم خواسته ذوق آزمايي كرده باشه و به شخصه بعيد ميدونم ادامه بده اين رويه رو.
بعضیا اصلا تو باغ نیستن مثل اینکه
اولا افتخاری همیشه کاراش پر مخاطبترین بوده و هست...
ثانیا صداش به عقیده اساتید صاحب نظر اگه خواستید میارم...بهترینه
ثالثا البوم اخرش بهترین اثر موسیقی سنتی 10 سال اخیر اگه بگم دروغ نگفتم هست..اهنگسازی فنی و تنظیم عالی و اجرای فوق العاده
رابعا قیاس استاد با هر کس دیگه ای درست نیست چرا که به قول استاد بنده کارهای ایشون دفترچکیده ای از موسیقی ایرانی هست..از اواز تصنیف ترانه..و اصلا رنگ تکرار هم نداره
قطع یقین بدونید ضعیفترین اثر استاد از بهترین کارهای بعضیا خیلی بهتره
فقط ایرج و گلپا عزیز فهمیدن اوج خوانی ایشون تو زیباترین و سر عشق با شهناز و اواز شبهای زایندا رود و مقام صبر و اتش دل و سرو سیمین یا اواز اتش کاروان و.......یعنی چی
خواننده های امروزی اگه بخونن قطعا حنجرشون پاره میشه
با مقایسه بیجا و کنایه های ابتدایی بعضیا ابروشونو نبرن
اقای افتخاری البوم اخرش هم باللاترین امتیاز و بیشترین کلیکو داره...بیشتر دقت کنن بعضیا
بنده از بین خواننده های نسل جدید اقای قربانی و تا حذی معتمدی رو قبول دارم
ولی مقایسه کنید رفتم و بار سفر بستم ایشونو با به دنبال دل افتخاری
صدای 50 ساله افتخاری 8 سال پیش کجا صدای 40 ساله ایشون کجا..
بیشتر قدر گنجینه های نوستالژیکمونو بدونیم و احترام بزاریم به دور از تبلیغات چهار تا شبکه بیهویت ماهواره ای .. همیشه نخواهند بود عزیزان
به ملت پشت کردنش مال زمان احمدی نژاد بود.امیدوارم یادتون باشه.
خودم به شخصه هنوز هم عاشق آلبوم نیلوفرانه افتخاری هستم و خواهم بود.اما وقتی تو 1 سال چندین آلبوم بدی بیرون کارت گیشه ای و تجاری میشه.بماند که مخاطب عام خیلی واسش این چیزا مهم نیست.فقط میخره!
من نمیخوام ارزش جناب آقای افتخاری ( الیته از نظر هنری) اونقدر پایین بیارم که با یه خواننده پاپ تجاری مقایسه بکنمشون اما رفتارتون کاملا مثل حمله ای بود که طرفدارای مرحوم پاشایی به دکتر اباذری کردن!
معذرت میخوام تا حدودی کورکورانه!
بنده اولا از همه عدر خواهی میکنم که مجبورم اینجا پاسخ برخی شبهاتو بدم.ببخشید دوستان..
شما اگر یک سوسیالیست هم بودی این حرفو نمیزدی چه رسد به مسلمون..
عقیده هرکسی به خودش مربوطه..نشانه ای هم وجود نداره که ملت بهشون پشت کرده باشن
کارهای بینظیر جناب افتخاری بیشماره
اتش دل غریبستان راز گل مقام صبر رازو نیاز و نیلوفرانه و امان از جدایی گل هزار بهار یاد استاد و هنگامه و..
به خئا اینقدر زیادن نمیتونم بنویسم
اما اینکه فرمودین چرا بهترین اثر هستن..
1.انتخاب اشعاری که کمتر شنیدید که با موسیقی سنتی خونده بشه. مثل شاملو.البته جناب استاد 17 سال پیش تو البوم پاییز هم اینکارو کردن..یه عزیزی گفت در البوم پاییز ارکستر بزرگ جلوی صدای ایشون گاهی کم میاره
2.اهنگسازی فو قالعاده جناب پرنیا که اهنگ به زیبایی بر شعر میشینه
3.تنظیم بسیار زیبا و ایرانی که واقعا جذابه
4.اجرای فوق العاده احساس سرشار در اجرای بی بی جون و اوج خوانی ایشون ددر تراکهای 1 3 5 تو این سن و سال که بسیار با طراوته
5.نداشتن رنگ تکرار و بدیع بودنش...
6.پرهیز از شتاب زدگی در تولید این اثر...
7.ندمیدن تو بوق و کرنا..جدیدا رسمه واسه هر البومی کلی مراسمه و..واسه انالیز قطعه به قطعه هم بنده در خدمتم
استاد الان تقریبا 6 ساله فقط 2 تا البوم رسمی داده بنده هم مخالف پرکاریم ولی فرق وجود داره بین کسی که 30 سال سابقه داره و کسی که 10 سال اومده و. نقدتون به اونایی باشه که هر روز کنسرتهای تکراری دارن و البوماشون با 10 سال سابقه به 30 تا میرسه و کنسرتهاشون سر به فلک میزنه!!..به هر حال نقد شما به چند سال پیش افتخاری وارده نه 60 سال اخیر لااقل.بنده تعصب خاصی ندارم همه رو گوش میدم ..
اینکه فرمودید بنده نه اباذری میشناسم و اقای پاشایی رو هم یه اهنگ ازش شنیدم و خدا هم رحمتش کنه.ولی اگه احساس کنم جایی حق یه هنرمندی به ناحق زیر پا میره طاقت نمیارم
حالا هرکی...
در صدر البومای پرفروش سنتی 91 البوم جام مصفای استاد بود همونی که به ملت پشت کرد..البته این البومو در فهرست کارای استاد نیاوردم چون قطعات پراکنده ای بود که جمع اوری شد و منتشر شد..ایشون برای ابراز علاقه باید از شما اجازه بگیره!!همینه که تو مملکت ما حتی بین روشنفکرا هم کسی هم نمیتونه حرفشو بزنه..ازاد اندیش باشید
انتظار نداشته باشید همه اونجور که شما میخواید رفتار کنن تازه زبان ملت هم بشید
درود بر استاد عزیزم نه استاد به اسم صمیمیش نمیاد همون جناب افتخاری عزیزم
در ضما نقد اقای قربانی سنجیده بود..
عزیزان ببخشید اینجا این بحثا پیش اومد
افزودن یک دیدگاه جدید