مصاحبه با لیلا رمضان، پیانیست؛
صد سال موسیقی ایران برای پیانو
بیتا یاری: دوشب اجرا موسیقی کلاسیک برای پیانو با دو رپرتوار متفاوت از آثار آهنگسازان ایرانی در برنامهای تحت عنوان «صد سال موسیقی ایران برای پیانو» در تالار رودکی توسط لیلا رمضان، پیانیست، ان هم درحضور استادان موسیقی تجربه خوبی را هم برای موسیقی ایرانی و هم آهنگسازان آن رقم زد. اتفاقی تجربه ناشده در این کنسرت و رپرتوار آن محسوس بود چرا که به بخشی از موسیقی ایران یعنی موسیقی کلاسیک پرداخته بود که اتفاقا اغلب ایرانی دانسته نمیشود و آن را ماحصل حضور موسیقی فرنگی در ایران میدانند. رمضان پیانیست جوانی که چهارده سال پیش ایران را به قصد تحصیل موسیقی ترک کرده و اکنون ساکن لوزان سویس است در دو شب 4و 5 دی ماه اجراهای باکیفیتی را به گفته استادان و آهنگسازان حاضر در برنامه رقم زد و هرچند رپرتوار انتخابی کاملا صد سال مورد نظر او را پوشش نمیداد اما سوژه خوبی برای گفتگو فراهم آورد.
*چگونه پیشنهاد شما را پذیرفتند؟
همانطور كه از من خواسته شده بود، دی وی دی اجراهایم در کنسرتهاي سوئیس را به همراه رزومه كارى و تحصيلىام ارائه کردم و آنها دیدند تا طرح مرا بپذیرند.
- *اجرای شما به نام صدسال موسیقی ایران برای پیانو نام داشت. صد سال موسیقی ایران برای پیانو یعنی چه؟ یعنی کدام موسیقی ایران؟ آهنگسازان ایرانی که قطعات موسیقی برای پیانو نوشتهاند یا آهنگ ایرانی که روی پیانو اجرا شده ...
- *این صد سال از کجا آمده است؟
- *یعنی تنها ملاک شما سنِ آقای امین الله حسین بوده است؟
- *قبل تر از اینها هم در موسیقی ایران برای پیانو قطعاتی نوشته شده است بطور مثال قبل از آقای امین الله حسین کسانی چون موسیو لومر، سالار معزز و مین باشیان پسر را داریم که از لحاظ کسوت قبل از آقای حسین هستند و در برهه زمانی یکصد سال پیش تا امروز قرار میگیرند!
- *اصلا از وجود اینها خبر داشتید و از پیداکردن قطعاتشان محروم بودید یا نه؟
- *چگونه این پروژه «صدسال موسیقی ایرانی برای پیانو» مطرح شد؟
- *چه زمانی این تصمیم را گرفتید؟
- *یعنی سه ماه پیش قطعات و رپرتوار خود را به انجمن موسیقی ارائه کردید؟
- *خودتان پیشنهاد کردید؟
- *در ابتدا قصدتان حضور در جشنواره فجر بود؟
- *آیا اجازه شرکت در جشنواره را ندادند؟
- *معمولا جشنواره فجر با جشن پیروزی انقلاب همزمانی دارد و در بهمن ماه اجرا می شود و بعید است در دی ماه اجرا شود!
- *به خانم قوام صدری گفتید چنین پروژه ای دارید...
*چگونه پیشنهاد شما را پذیرفتند؟
همانطور كه از من خواسته شده بود، دی وی دی اجراهایم در کنسرتهاي سوئیس را به همراه رزومه كارى و تحصيلىام ارائه کردم و آنها دیدند تا طرح مرا بپذیرند.
- *یعنی با دیدن نمونهای از اجراهای شما امکان اجرا در ایران را تدارک دیدند و یا با معرفی خانم قوامصدری مایل شدند که ...
- *شما سه ماه فرصت داشتید که برنامه کنسرت را آماده کنید؟
- * از زمستان سال گذشته تا شهریور امسال نت جمع آوری می کردید؟
- *کدام آهنگسازان نتها را خودشان برایتان فرستادند؟
- *آیا شما با کسانیکه در ایران برای پیانو آهنگسازی کردهاند آشنایی داشتید؟
- *مثلا چه کسانی را دیرتر شناختید؟
- *آقای خواجه نوری و...
- *پس بسیاری را دیر شناختید و همچنین برخی در این صد سال از قلم افتاده بودند که صد سال به صورت دقیق پوشش داده نمیشد!
- *از آنجاییکه مبنا را صد سال موسیقی معاصر گذاشتید انتظار میرفت بیشتر روی آن تحقیق کنید تا کاملا این برهه را پوشش دهید و تعدد آهنگسازان امروزی اینقدر زیاد نباشد.
- *پس قصد داریدکه این پروژه را دوباره اجراکنید؟
- *اجرای رپرتواری به این گستردگی و با آهنگسازان متفاوت چه سختیهایی را برای شما به عنوان نوازنده آثار داشت؟ حاصل این اجرا چه تجربههایی را برای شما به عنوان نوازنده قطعات این رپرتوار متفاوت و بزرگ داشت؟
- *تفاوتهای آهنگسازی در این صد سال را چگونه دیدید؟
- *میخواهم به عنوان پیانیست آهنگسازیهای این صد سال را بررسی کرده و بگویید
- *چقدر اورجینالیتی قطعاتی که به دست آورده اید تضمین شده بود؟
- *چرا قطعه فرار را آقای مشایخی پیشنهاد کردند؟
- *جمع آوری این رپرتوار چه مشکلاتی داشت و زمان تمرین سه ماهه آن چطور؟
- *از اجرای خودتان راضی بودید؟
- *اما برسیم به سوالی که از ابتدا در ذهنم مانده است. که چگونه نام این پروژه را «صدسال موسیقی ایران برای پیانو» انتخاب کردید؟
- *از آقای حنانه چطور؟ چرا قطعه ای از او اجرا نکردید؟
- *آیا در آینده نزدیک پروژه « صد سال موسیقی ایران برای پیانو» را در اجرا خواهید کرد؟
منبع:
روزنامه فرهیختگان
تاریخ انتشار : چهارشنبه 17 دی 1393 - 08:42
افزودن یک دیدگاه جدید