گزارش هشتاد و ششمین نشست «عصر شعر و ترانه» در ارسباران؛
کاکایی: مردم به نگاه واقعگرایانهای در مسائل اجتماعی رسیدهاند
موسیقی ما - هشتاد و ششمین نشست «عصر شعر و ترانه» روز پنجشنبه 5 تیر ماه از ساعت 15:30 در فرهنگسرای ارسباران با اجرای عبدالجبار کاکایی و با حضور شاعران، ترانهسرایان و اهالی موسیقی برگزار شد.
کاکایی در ابتدای طبق سنت همیشه نشست «عصر شعر و ترانه» برنامه را با خواندن قطعه شعری از مولانا «رفتم به طبیب جان گفتم که ببین دستم...» آغاز کرد و در ادامه گفت که: هر بار که از اقیانوس مولانا گوهری صید میکنیم و در این محفل میخوانیم، علاوه بر لذت بردن شنونده از کلام مولانا، من هم از قرائت مجدد این اشعار لذت بسیار میبرم و خوشحالیم که چنین گوهری در دست ما است که برنامه «عصر شعر و ترانه» را با کلام مولانا آغاز کنیم.
کاکایی در ادامه ضمن عرض تسلیت به افشین یداللهی به خاطر درگذشت مادر این شاعر و ترانهسرا، پیروزی واقع بینانهی تیم ملی فوتبال و مردم در جام جهانی برزیل را به حاضران تبریک گفت و در ادامه اضافه کرد: این پیروزی، پیروزی بود که همه چشمها ندید و همه قلبها هم به درک آن نرسیدند اما عدهای به این درک رسیدند؛ همان مردمی که بعد از هر شکست تیم ملی به خیابانها آمدند و جشن گرفتند و خوشحالی کردند، کاملا به درک و عقلانیت رسیدند و این موضوع میتواند نوید یک اتفاق جدید در نسل امروز را بدهد؛ یعنی نسل انسان ایرانی که به یک واقعگرایی رسیده و کیفیت فوتبال را از کمیت آن تشخیص میدهد و این میتواند مصداقی باشد برای همه عرصههای دیگر چون به قول مرحوم سید حسن حسینی «فوتبال ما ترجمهی ادبیات ما است، ادبیات ما ترجمهی اقتصاد ما است» و همه عرصهها به نوعی با یکدیگر ارتباط دارند و همین که مردم ما واقعگرایانه میدیدند و کیفیت و کمیت را تشخیص میدادند و از آنچه که رخ میداد احساس خوشحالی میکردند، به نظر من قدمی رو به جلو است نسبت به توقعات آرمانگرایانه و کورکورانه نسلهای پیشین که بعضأ موجب حرکات ناهنجاری هم در سطح جامعه میشد و البته در همین دوره هم شاهد چنین رفتارهایی از سوی برخی از مردم بودیم مثل حمله کردن به صفحات داور مسابقه و بازیکنان و... اتفاقاتی از این دست که دور از واقع بینی و حقیقت اندیشی است و در نهایت این اتفاقات خوب را باید به این نسل تبریک گفت و امیدوارم که این ظرفیت عقلانی در ما بالاتر از این هم برود.
کاکایی همچنین در ادامه افزود که: یک نویسندهای با انتشار مطلبی در یکی از روزنامههای داخلی که نیاز به بردن نام آن روزنامه هم نیست زیرا این روزنامه به هیچ عنوان مورد قبول قشر فرهیخته و اندیشمند جامعه نیست، با اسم جعلی به جلسه «عصر شعر و ترانه» و کارگاههای ادبی مرتبط با این جلسه حمله کرده بود و این محفل را مرکز ترویج "فساد و فحشا" عنوان کرده بود و از آنجایی که اهانتهایی به برخی از حاضرین در این جلسه هم شده بود، موضوع را پیگیری کردیم و با نویسنده این مطلب صحبت کردیم و بنا شد که ماحصل صحبتها در نشریهی دیگری منتشر شود اما آنچه که از این مکالمه متوجه شدیم، کم بینی، کم اطلاعی و منابع غلطی بود که به نویسنده مطلب داده شده بود باعث نگارش چنین مطلبی شده بود و ایشان هم با اسمی جعلی و نه با اسم خودشان، این محفل و اهالی آن را در مقابل جریان انقلاب قرار داده بودند در حالی که خود آن نویسنده با اسم جعلی این مطلب را نوشته بود و این به این معنی است که حتی آن نویسنده برای دفاع از آرمانهای انقلاب حاضر نبود که از اسم خودش هزینه کند.
محمدعلی بهمنی، حسین صفا، غلامرضا طریقی و چیستا یثربی کارشناسهای حوزه شعر و ترانهی این دوره از نشست «عصر شعر و ترانه» بودند که در بخش کارگاهی نقد و بررسی آثار شرکتکنندگان صحبت کردند.
در ادامه نشست و در ابتدای بخش کارگاهی، بعد خوانش ترانهای با مضمون اجتماعی، کاکایی ضمن اشاره به این نکته ترانهسرایانی که به موضوعات اجتماعی در آثارشان میپردازند اندک هستند و بیشتر مضامین عاشقانه در ترانههای امروز وجود دارد، نظر چیستا یثربی، را خصوص مطرح کردن موضوعات اجتماعی در ترانه جویا شد. یثربی نیز در ابتدا ضمن اشاره به این نکته که وی ابتدا وارد حوزه شعر و ترانه شده و بعد از آن به حوزه نمایشنامه نویسی پرداخته و به خاطر مشغلهی فراوانی که نمایشنامه نویسی برای وی فراهم کرده نتوانسته در حوزه شعر و ترانه به صورت فعال حضور داشته باشد، در خصوص به کارگیری موضوعات اجتماعی در ترانه گفت: معضلات اجتماعی که نسل امروز به عنوان معترض در آثار خود به آن میپردازد برای نسل ما و پیش از ما هم اتفاق افتاده اما شهامت گفتن این مشکلات به صراحت و صمیمیت در قالب یک شعر توسط نسل امروز باعث تولید آثاری با مضامین اجتماعی شده و قدرت بیان معضلاتی را دارد که در جامعه ما وجود دارد.
«دشتهای سبز» عنوان اثر موسیقایی بود از گروه «برادرهای چهارتایی» از ایالت سیاتل در بخش موسیقی بینالملل توسط محسن کریمی راهجردی معرفی و برای حاضرین پخش شد.
محمد علی بهمنی، حسین صفا، غلامرضا طریقی، کاوه جوادیه، اسماعیل بختیاری، کیانوش خانمحمدی، یزدان تورانی، بابک نبی، علی ایلیا، حسین فریدزاده، فرهاد فریدزاده، بهروز باغبان، سامی تحصیلداری، امید قدسی زاده، فرهاد خوشخوان، فاطمه فدایی، حمید امیدی، علیرضا موسیپور، مریم حائری، امید روزبهانی، زینب ملایی، کامبیز ایزدی، پرنیا بارزید از جمله شاعرانی بودند که در دو بخش کارگاهی و ویژه شعر خوانی کردند.
همچنین گروه موسیقی «تعادل»، میلاد باقری و خشایار جوزی سه اجرای زنده موسیقی این نشست بودند.
شایان ذکر است، نشست بعدی «عصر شعر و ترانه» اولین پنچشنبه ماه مرداد در فرهنگسرای ارسباران برگزار خواهد شد.
عکسهای «شیرین محمدی» از این مراسم را در ادامه مشاهده نمایید.
کاکایی در ابتدای طبق سنت همیشه نشست «عصر شعر و ترانه» برنامه را با خواندن قطعه شعری از مولانا «رفتم به طبیب جان گفتم که ببین دستم...» آغاز کرد و در ادامه گفت که: هر بار که از اقیانوس مولانا گوهری صید میکنیم و در این محفل میخوانیم، علاوه بر لذت بردن شنونده از کلام مولانا، من هم از قرائت مجدد این اشعار لذت بسیار میبرم و خوشحالیم که چنین گوهری در دست ما است که برنامه «عصر شعر و ترانه» را با کلام مولانا آغاز کنیم.
کاکایی در ادامه ضمن عرض تسلیت به افشین یداللهی به خاطر درگذشت مادر این شاعر و ترانهسرا، پیروزی واقع بینانهی تیم ملی فوتبال و مردم در جام جهانی برزیل را به حاضران تبریک گفت و در ادامه اضافه کرد: این پیروزی، پیروزی بود که همه چشمها ندید و همه قلبها هم به درک آن نرسیدند اما عدهای به این درک رسیدند؛ همان مردمی که بعد از هر شکست تیم ملی به خیابانها آمدند و جشن گرفتند و خوشحالی کردند، کاملا به درک و عقلانیت رسیدند و این موضوع میتواند نوید یک اتفاق جدید در نسل امروز را بدهد؛ یعنی نسل انسان ایرانی که به یک واقعگرایی رسیده و کیفیت فوتبال را از کمیت آن تشخیص میدهد و این میتواند مصداقی باشد برای همه عرصههای دیگر چون به قول مرحوم سید حسن حسینی «فوتبال ما ترجمهی ادبیات ما است، ادبیات ما ترجمهی اقتصاد ما است» و همه عرصهها به نوعی با یکدیگر ارتباط دارند و همین که مردم ما واقعگرایانه میدیدند و کیفیت و کمیت را تشخیص میدادند و از آنچه که رخ میداد احساس خوشحالی میکردند، به نظر من قدمی رو به جلو است نسبت به توقعات آرمانگرایانه و کورکورانه نسلهای پیشین که بعضأ موجب حرکات ناهنجاری هم در سطح جامعه میشد و البته در همین دوره هم شاهد چنین رفتارهایی از سوی برخی از مردم بودیم مثل حمله کردن به صفحات داور مسابقه و بازیکنان و... اتفاقاتی از این دست که دور از واقع بینی و حقیقت اندیشی است و در نهایت این اتفاقات خوب را باید به این نسل تبریک گفت و امیدوارم که این ظرفیت عقلانی در ما بالاتر از این هم برود.
کاکایی همچنین در ادامه افزود که: یک نویسندهای با انتشار مطلبی در یکی از روزنامههای داخلی که نیاز به بردن نام آن روزنامه هم نیست زیرا این روزنامه به هیچ عنوان مورد قبول قشر فرهیخته و اندیشمند جامعه نیست، با اسم جعلی به جلسه «عصر شعر و ترانه» و کارگاههای ادبی مرتبط با این جلسه حمله کرده بود و این محفل را مرکز ترویج "فساد و فحشا" عنوان کرده بود و از آنجایی که اهانتهایی به برخی از حاضرین در این جلسه هم شده بود، موضوع را پیگیری کردیم و با نویسنده این مطلب صحبت کردیم و بنا شد که ماحصل صحبتها در نشریهی دیگری منتشر شود اما آنچه که از این مکالمه متوجه شدیم، کم بینی، کم اطلاعی و منابع غلطی بود که به نویسنده مطلب داده شده بود باعث نگارش چنین مطلبی شده بود و ایشان هم با اسمی جعلی و نه با اسم خودشان، این محفل و اهالی آن را در مقابل جریان انقلاب قرار داده بودند در حالی که خود آن نویسنده با اسم جعلی این مطلب را نوشته بود و این به این معنی است که حتی آن نویسنده برای دفاع از آرمانهای انقلاب حاضر نبود که از اسم خودش هزینه کند.
محمدعلی بهمنی، حسین صفا، غلامرضا طریقی و چیستا یثربی کارشناسهای حوزه شعر و ترانهی این دوره از نشست «عصر شعر و ترانه» بودند که در بخش کارگاهی نقد و بررسی آثار شرکتکنندگان صحبت کردند.
در ادامه نشست و در ابتدای بخش کارگاهی، بعد خوانش ترانهای با مضمون اجتماعی، کاکایی ضمن اشاره به این نکته ترانهسرایانی که به موضوعات اجتماعی در آثارشان میپردازند اندک هستند و بیشتر مضامین عاشقانه در ترانههای امروز وجود دارد، نظر چیستا یثربی، را خصوص مطرح کردن موضوعات اجتماعی در ترانه جویا شد. یثربی نیز در ابتدا ضمن اشاره به این نکته که وی ابتدا وارد حوزه شعر و ترانه شده و بعد از آن به حوزه نمایشنامه نویسی پرداخته و به خاطر مشغلهی فراوانی که نمایشنامه نویسی برای وی فراهم کرده نتوانسته در حوزه شعر و ترانه به صورت فعال حضور داشته باشد، در خصوص به کارگیری موضوعات اجتماعی در ترانه گفت: معضلات اجتماعی که نسل امروز به عنوان معترض در آثار خود به آن میپردازد برای نسل ما و پیش از ما هم اتفاق افتاده اما شهامت گفتن این مشکلات به صراحت و صمیمیت در قالب یک شعر توسط نسل امروز باعث تولید آثاری با مضامین اجتماعی شده و قدرت بیان معضلاتی را دارد که در جامعه ما وجود دارد.
«دشتهای سبز» عنوان اثر موسیقایی بود از گروه «برادرهای چهارتایی» از ایالت سیاتل در بخش موسیقی بینالملل توسط محسن کریمی راهجردی معرفی و برای حاضرین پخش شد.
محمد علی بهمنی، حسین صفا، غلامرضا طریقی، کاوه جوادیه، اسماعیل بختیاری، کیانوش خانمحمدی، یزدان تورانی، بابک نبی، علی ایلیا، حسین فریدزاده، فرهاد فریدزاده، بهروز باغبان، سامی تحصیلداری، امید قدسی زاده، فرهاد خوشخوان، فاطمه فدایی، حمید امیدی، علیرضا موسیپور، مریم حائری، امید روزبهانی، زینب ملایی، کامبیز ایزدی، پرنیا بارزید از جمله شاعرانی بودند که در دو بخش کارگاهی و ویژه شعر خوانی کردند.
همچنین گروه موسیقی «تعادل»، میلاد باقری و خشایار جوزی سه اجرای زنده موسیقی این نشست بودند.
شایان ذکر است، نشست بعدی «عصر شعر و ترانه» اولین پنچشنبه ماه مرداد در فرهنگسرای ارسباران برگزار خواهد شد.
عکسهای «شیرین محمدی» از این مراسم را در ادامه مشاهده نمایید.
منبع:
موسیقی ما
تاریخ انتشار : یکشنبه 8 تیر 1393 - 19:21
افزودن یک دیدگاه جدید