جشنواره ملی موسیقی خلاق
 
کنسرت قاف - فرهاد فخرالدینی
 
برنامه یاد بعضی نفرات
 
مهدی یراحی، مایکل جکسون و باقی قضایا
ای کاش ای کاش قضاوتی، قضاوتی، در کار، در کار، در کار ... نبود!

[ سید حمیدرضا منبتی - روزنامهنگار ]


موسیقی ما - در داستان‌ها و حکایات آمده که روزی خداوند در پاسخ درخواستی از حضرت موسی (ع) به او فرمود: «امشب که به میقات آمدی، پَست‌ترین بندگان مرا با خود بیاور.» موسی (ع) در شهر به راه افتاد و به بندگان خدا با دیده تعمق نگریست. از کنار آدم‌های زیادی گذر کرد و از خود پرسید «از کجا معلوم که این روسیاه‌تر از من و پست‌ترین بنده خدا باشد». به دزد و سارق برخورد، از کنار فاحشه گذشت، پیرِ فلج و رنجوری را دید و به هر کدام که رسید، همان سوال را تکرار کرد.

هنگام غروب، خسته و پریشان، از شهر خارج شد و پشت دروازه‌های شهر به دیوار تکیه زد. تکرار مداوم یک پرسش از یک‌سو و پاسخی که برای دستور خدا نیافته بود از سوی دیگر، ذهنش را سراسر آشفته کرده بود. به ناگاه توجه‌اش را سگی جلب کرد که به فاصله‌ای از او روی زمین افتاده بود؛ پیر و کور و شَل و بی امیدی برای زندگی.

از پیدا کردن پَست‌ترین مخلوقات خدا در میان آدمیان ناامید شده بود و برای پاسخ سوال خداوند دست به دامانِ سگ شد. با خود گفت از میان سارق و علیل و فاحشه و دیگران، لااقل این سگ از همه پَست‌تر است. طنابی به گردن‌اش بست و او را کشان‌کشان با خود به سوی «طور» برد. در میانه راه اما همان پرسش تکراری به سراغش آمد. «از کجا پیداست که این سگ کور و علیل، نزد خداوند از من روسیاه‌تر باشد؟» راه می‌رفت و این سوال را با خود تکرار می‌کرد و سرآخر پاسخی برای پرسش خود نیافت. طناب را از گردن سگ باز کرد و او را به حال خویش واگذاشت.

به میقات که رسید، ندا آمد: «ای موسی! به عزت و جلالم سوگند، اگر سگ را یک قدم دیگر جلوتر آورده بودی، نور نبوت را از وجودت خارج می‌کردم.»
 
***
 
این اما حکایت هرروزه بسیارانی از ماست که بی‌واهمه، هر روز و هر ساعت به قضاوت یکدیگر می‌نشینیم و این را کوچک‌ترین حق خود می‌دانیم. این حق ماست که بازیگری که فیلم خصوصی‌اش به شیوه‌ای ناجوانمردانه منتشر شده را به جایی برسانیم که ترک دیار کند. این حق ماست که وقتی فلان خواننده، عکس خود و همسرش را در صفحه اجتماعی‌اش منتشر می‌کند، بی‌شرمانه‌ترین حرف‌ها را در موردش بنویسیم. این حق ماست که اگر در گروه‌بندی مسابقات جام‌جهانی با کشوری هم‌گروه می‌شویم یا در یک مسابقه فوتبال، فلان بازیکن به تیم ما گل می‌زند، سیل توهین‌ها را نثار خود و خانواده‌اش کنیم. این حق ماست که رفتاری مشابه همین، با آن بازیکن تیم ملی والیبال ایتالیا یا آن سیاستمدار فرانسوی داشته باشیم. اینها همه حق ماست و کسی را یارای بازپس‌گیری آن نیست!
 
این حقی است ازلی و ابدی که تنها و تنها در اختیار ما گذاشته شده و پرواضح است که دیگران کوچک‌ترین حقی برای کنکاش در رفتار و گفتار ما ندارند! حقی که به ما اجازه می‌دهد در جزئی‌ترین گوشه‌های زندگی دیگران، در جزئی‌ترین گوشه‌های روابط دیگران، در جزئی‌ترین گوشه‌های کلام و کردار دیگران دخالت کنیم و آنها را به قضاوت بنشینیم و برایشان حکم صادر کنیم.

اینگونه است که فلان خواننده محبوب جهانی می‌شود جُرثومه فساد و کسی که هنر او را بستاید، «ابتذال را به اوج خود رسانده»! کاری نداریم که «مایکل جکسون» که بوده و چه کرده؛ بحث بر سر این است که چه کسی ما را در جایگاه قضاوت نشانده است؟ چه کسی به ما صلاحیتِ آن را داده تا هر چیز و هر کس را قضاوت کرده و در موردشان حکم صادر کنیم؟ مایکل جکسون میتواند گناهکارترین و بی‌اخلاق‌ترین باشد یا نباشد. ما را با کارنامه اعمال انسان‌های دیگر چه کار؟ به قول حافظ: «عیب رندان مکن ای زاهد پاکیزه‌سرشت/ که گناه دگران بر تو نخواهند نوشت/ من اگر نیکم و گر بد، تو برو خود را باش/ هر کسی آن درَوَد عاقبت کار که کشت» 
 
***

سهراب سپهری در نامه‌ای که در سال 1350 به نشریه «کیهان ورزشی» نوشته، در این خصوص اشاره‌ای جالب دارد: «جزو مبانی انتخاب مرد فوتبال سال، اخلاق و نیک‌رفتاری را نیز به حساب آورده‌اید. اما فکر نمی‌کنید مرد فوتبال نمی‌تواند لزوماً مرد اخلاق هم باشد؟ چه بهتر که یک بازیکن خوب، خصایص اخلاقی خوب هم داشته باشد، اما شما می‌خواهید در عرصه فوتبال قهرمان اسطوره انتخاب کنید. توجه به شایستگی اخلاق، انتخاب شما را مشکوک می‌کند. درست مثل این خواهد بود که تابلوی بدِ یک نقاش را به خاطر اخلاق پسندیده نقاش آن، درخور ستایش بدانید. با معیارهای اخلاقی، نه هنر را می‌توان سنجید و نه ورزش را. خود بهتر می‌دانید که چه بسیارند بازیکنان خوب که خشن و عاصی و پرخاشگرند. جورج بست چندان ملایم و نیک‌رفتار نیست؛ با این‌همه، توپ طلایی می‌گیرد...»

می‌توان هنر هنرمندی را دوست داشت و اخلاقش را نه. می‌توان هنرمندی را صرفاً به خاطر اخلاقش دوست داشت و هنرش را نپسندید. می‌توان اینها را از هم جدا دانست و به تفکیک، مورد نقد و بررسی قرار داد که اگر اینگونه نبود، امیرالمومنین علی (ع) در نهج‌البلاغه نمی‌فرمود: «نگاه نکن چه کسی می‌گوید، بلکه نگاه کن چه می‌گوید.» حتی سخن درست را می‌توان از زبان یک انسان نادرست شنید و به کار بست.
 
***

این است که «مهدی یراحی» -که اتفاقاً از خوانندگان بااخلاق ایرانی است- حق دارد در حوزه  تخصصی خودش هنر یک خواننده -ولو از نظر شما مبتذل- را بستاید. او حق دارد مایکل جکسون یا هر خواننده دیگری را «بزرگ‌ترین پدیده هنری تاریخ» لقب دهد و واژه «هنری» در این عبارت نشان می‌دهد که بحث اخلاق در میان نیست. یراحی حتی حق دارد که مثل هر انسان دیگری مرگ «جکسون» را زودهنگام بداند و اینها کمترین حقوق شخصی یک فرد است. حقوقی که احتمالاً از سوی مرگ‌خواهانِ همیشگی چندان به رسمیت شناخته نشود.

نگارنده شخصاً تاکنون تنها یک‌بار از نزدیک با مهدی یراحی برخورد داشته، آن‌هم در حد سلام و خداحافظ. اینها که می‌نگارد پس بحث شخصی و رفاقتی نیست. دفاع از هنرمندی است که از حق خود استفاده کرده و نظر شخصی‌اش را در صفحه شخصی‌اش نگاشته و هیچ جای این قصه گناه نیست. کسی که در جامعه موسیقی به عنوان خواننده‌ای اخلاق‌مدار معروف است و صاحب این قلم -لااقل در این 14 سال و اندی که از عمر کاری‌اش می‌گذرد- چیزی خلاف این از اهالی موسیقی نشنیده. آن دوست عزیزی هم که نوشته بود «یراحی پیش از این نیز در ترانه‌های خود از مضامینی ناشایست و نامتعارف استفاده کرده بود که اعتراضات زیادی را برانگیخته بود» حُکماً تاکنون چیزی از ترانه‌های این خواننده نشنیده و او را با دیگران اشتباه گرفته است.
 
***

احمد شاملو روزگاری چنین نوشت:

«دریغا!
          ای کاش ای کاش
                        قضاوتی قضاوتی قضاوتی
                                       در کار در کار در کار
                                                              می‌بود!
شاید اگرت توانِ شنُفتن بود
پژواکِ آوازِ فرو چکیدنِ خود را در تالارِ خاموشِ کهکشان‌های بی‌خورشید
چون هُرَّستِ آوازِ دریغ
                             می‌شنیدی
کاشکی کاشکی
          داوری داوری داوری
                   در کار در کار در کار...
اما داوری آن‌سوی در نشسته است، بی‌ردای شومِ قاضیان؛
ذات‌اش درایت و انصاف
هیئت‌اش زمان؛
و خاطره‌ات تا جاودانِ جاویدان در گذرگاهِ ادوار، داوری خواهد شد.»
 
***

موسی (ع) از سوی خداوند مأمور شده بود به پیشکش کردن پَست‌ترین بندگان. ما را چه کسی مأمورِ این مأموریتِ خطیر کرده است؟ کاش در آن بزنگاه عظیم که به قضاوت دیگران می‌نشینیم، موسی (ع) را تصور کنیم در وادی «طور»، طناب در دست، سگی را می‌کشاند به سوی میقات. سوال حیاتی را از خود بپرسیم: «آیا دیگری که محکوم‌اش می‌کنم، به راستی از من روسیاه‌تر است؟»
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : شنبه 8 شهریور 1393 - 12:36

دیدگاه‌ها

دوشنبه 3 شهریور 1393 - 14:56

msmnoon az roshanfekr boodanetoon kamelan doroste

چهارشنبه 19 شهریور 1393 - 20:00
شهاب شریف

ممنون از نوشته زیباتون. خرده نگیرید که همیشه به قطار در حال حرکت سنگ می زنند. پیش از این در مورد استاد شجریان،محمد اصفهانی و محمد علیزاده که سبقه فرهنگی و صدای قرائت قرآن و دعایشان هنوز یادگار است هم چنین گفتند و نوشتند.
یاد شعر زیبای بوعلی سینای بزرگ می افتم که فرمود:
کفر چو منی گزاف و آسان نبود
محکم تر از ایمان من ایمان نبود
در دهر چو من یکی و آنهم کافر
پس در همه دهر یک مسلمان نبود

46.41.223.102
دوشنبه 3 شهریور 1393 - 15:03

خیلی وقت بود نظری نذاشته بودم تو سایت.
اما خواستم از نویسنده این متن تشکر کنم.خیلی خوب بود.
مطلب اون خبرگزاری رو هم خوندم.
بیچاره هنر که امثال اونا راجع بهش حرف میزنن.

پنجشنبه 6 شهریور 1393 - 18:59
ساسان

به کسی که فساد را رواج می دهد هنرمند نمی گویند حمایت مالی و معنوی از یک شخص برای القای افکار نادرست در جامعه امریکا و کشورهای دیگر برای سست کردن انسان ها از ارزش ها را هنر نمی گویند

5.239.152.248
شنبه 8 شهریور 1393 - 12:03
reza chegini

من فقط میخواستم جواب آقا ساسان رو بدم.
مایکل جکسون «بزرگ‌ترین پدیده هنری تاریخ» هست . شاید ( حتما ) دیگه هیچوقت مثلش پیدا نمیشه
هرکسی که غیر از اینو بگه معلومه که هیچی حالیش نیست
کاری هم با زندگی شخصیش ندارم
ممنون از نویسنده این مطلب

5.236.151.4
دوشنبه 3 شهریور 1393 - 16:02

درود بر موسیقی ما و سید حمیدرضا منبتی ....

دوشنبه 3 شهریور 1393 - 16:04

حقیقتاً لذت بردم از متنی که خوندم...افتخار میکنم به آقای یراحی به عنوان یکی از نمایندگان هنر این مرز و بوم و تبریک می گم به آقای منبتی هم به خاطر قلم شیواشون و هم به خاطر بحثی که بهش پرداختن...جداً که علت خیلی از مشکلاتمون و شاید اصلی ترین دلیلی که این همه ما رو از آرامش دور کرده همین قضاوتای بی جا و به ناحقه...

دوشنبه 3 شهریور 1393 - 16:20

ممنون از شما
امپراطور يراحي عشقه
ي عده بي فكر يه هنرمند رو ناراحت ميكنن و با مطلب هاشون ناراحتي به وجود ميارن بين هوادارانشون

خسته نباشيد

دوشنبه 3 شهریور 1393 - 16:45

واقعا لذت بردم از خوندن این متن، درود بر آقای منبتی و درود بر مهدی یراحی عزیز

دوشنبه 3 شهریور 1393 - 16:50

سلام . از آقای منبتی باید یه تشکر خیلی ویژه کرد بابت این متنشون .واقعا نمیشه روی این حرف حق چیزی گفته بشه .بنظرم کسایی که قضاوت نادرست میکنن رو باید فقط بخدا سپرد . متاسفانه حرف زیاده شنوده باید عاقل باشه ، درسته که اون سایت چیزای جالبی در مورد آقای یراحی نگفتن و یا شاید میخواستن تا حدودی چهره ی محبوبشون رو تخریب کنن ولی حتی نتونستن کوچک ترین خللی توی ذهن ما ایجاد کنن بلکه ایشون حتی بیشتر از قبل هم توی دل ما جا کردن. در کل خیلی ازتون ممنونم هم از سایت موسیقی ما و هم از حمایتتون .

دوشنبه 3 شهریور 1393 - 16:53

مرسي از آقاي منبتي ، سايت موسيقي ما
و
مهدي يراحي عزيز

واقعا متن قشنگي بود

دوشنبه 3 شهریور 1393 - 17:24

بسیار سپاس گزارم از این یادداشت خوبتون آقای منبتی.
متاسفانه هنوز برای برخی افراد احترام به سلیقه و علایق دیگران مفهومی نداره.
من بی نهایت عصبانی شدم وقتی که اون مطالب رو توی اون سایت خوندم. صرف نظر از اینکه من یکی از هواداران آقای یراحی هستم واقعا در شأن یک رسانه نیست که برای پربیننده و پر کلیک شدن سایتش دست به هر کار ناشایستی بزنه و با قضاوت نادرست یه هنرمند بااخلاق رو متهم به ابتذال کنه و اونو زیر سوال ببره!
جالب اینجاست که اون سایت نظراتی که به نفعشون نبوده رو تایید نمی کردن.

دوشنبه 3 شهریور 1393 - 17:32

vagean alii bood xaste nabshin matne lezat baxshi bood.bi nahayat sepas

دوشنبه 3 شهریور 1393 - 17:48

سلام ممنون هستم از شما به خاطر متن شیواتون

دوشنبه 3 شهریور 1393 - 17:54

درود برشما واقعا بجا و عالی بود برای اون خبرگذاری واقعا متاسفم.

دوشنبه 3 شهریور 1393 - 18:07

متن زیبایی بود،ممنون بابت مثالهای زیبایی که زدین،خوب بعضی وقتها این چیزها برامون تکرار بشه تا متوجه بشیم کجای کار هستیم.
هنرمندان زیادی رو دیدیم و طرفدارشون بودیم و طرفداهاشونو دیدیم،اما مهدی یراحی در بین اونها یه چیز دیگه است،برخورد نزدیکی ازش نداشتم اما صحبتهایی که بعضی از دوستان و همکاران و...از ایشون دارن نشون میده که ایشون یه چهره بیشتر ندارن و برای همه ی ادمها به همون صورت هستن،خیلی راحت با صحبتهاشون با پستهایی که تو صفحات شخصیشون میذارن میشه متوجه شد چه اخلاقی دارن و چه قلب مهربونی،با چهره ی همیشه شادشون که امیدوارم همیشه هم اینجوری ببینیمشون،نشون میده ادم خوبی هستن،و متاسفانه بعضی از افراد از این خوب بودنه و نجیب بودن سوء استفاده میکنن،و متنی سراسر ......نمیدونم واقعا چی گفت اما متنی رو مینویسن که یه ذره انصاف در اون دیده نمیش و خیلی ادم رو ناراحت میکرد،
اما الان از شما سپاسگذارم که چنین متنی رو نوشتین
مهدی یراحی به معنای واقعی کلمه یک هنرمند بزرگ هستن،خداحفظشون بکنه

دوشنبه 3 شهریور 1393 - 18:18

واقعا حرف و متنی که کاملا درست و منطقی بود و هر انسانی اگه عقل و شعور و آدمیت داشته باشه صحبت های ایشون و مهدی یراحی رو قبول می کنه. مرسی از شما آقای منبتی. واقعا مملکت ما به همچین آدمای پاک نیت و واقع بینی نیاز داره. واقعا آدم شرم می کنه یه عده رو می بینه که حدود اخلاق و ادب رو پشت سر میذارن و هرجا به خودشون اجازه ی داوری میدن و با حرفای زشت و زننده و شایعه پراکنی کسای دیگرو ناراحت می کنن. باید واسه اینجور افراد یه بار همین اتفاق رخ بده تا حالیشون بشه.
بازم ممنون از موسیقی ما و آقای حمیدرضا منبتی

دوشنبه 3 شهریور 1393 - 18:22

مقایسه داستان حضرت موسی با موضوع "مایکل گیت" جناب یراحی اصلان قابل قیاس نیست .به عبارتی این یه قیاس مع الفارغ هستش . داستان حضرت موسی درباره یه امت هست(عین مملکت الان ما ) که با وجود اینکه دچار انحراف و گناه هستند اما در کل این امت و جامعه موحد و خداپرستن . اما استاد محبوب جناب یراحی یه انسان لاییک بودن و تمام اعمال و کرداشون اظهرو من الشمس است. اگه اینطور باشه که آقای منبتی گفتن ما باید درباره بن لادن .ریگی و یا نتانیاهو هم قضاوت نکنیم

دوشنبه 3 شهریور 1393 - 20:35
مازیار

حرف شما متین.فقط می تونم بپرسم از کجا می دونی ایشون لاییک بودن؟!!!همون جوری که می دونی تهمت یکی از بدترین گناه هاست.

206.190.145.214
دوشنبه 3 شهریور 1393 - 22:40
ن. الف.لام

دوست عزیز
از اشتباهات املایی متن شما چنین برمی آید که دقت نظر شما کم است یا این که درباره ی موضوع مورد بحث استثنائن کم دقتی کرده اید. قیاس "مع الفارق" چرا؟ کسی حضرت موسی را با کسی مقایسه نکرده؛ بلکه رفتار حضرت موسی را به عنوان نمونه ی رفتار مطلوب یک انسان متقی عنوان کرده است. این که حضرت موسی فاحشه و دزد و حتا سگ علیل را از خود پست تر ندانسته. در این جا هم نویسنده ی متن بالا استدلال کرده که نمی توان به صراحت و قطعیت قضاوت کرد که آیا مایکل جکسون یا هر کس دیگری پست تر از ماست یا نه.
شما گفتید که داستان حضرت موسی درباره ی یک امت است و به دنبال آن خاطرنشان کرده اید: عین مملکت الان ما. این نتیجه گیری شماست. و لزومن، نتیجه گیری شما عین حقیقت نیست. مگر این که شما ادعا کنید علم لدنی دارید.
نکته ی مهم تر که گویی دقت نکرده اید این است که خواننده ی ایرانی نامبرده در این ماجرا، در مورد مایکل جکسون از بعد "هنری" اظهار نظر کرده است نه از بعد اعتقادی. لاییک بودن فرد مذکور ربطی به خلاقیت و تاثیرگذاری هنری او ندارد. دارد؟ و آیا شما به "تمام" اعمال و کردار آن فرد به قول شما لاییک اشراف و احصاء داشته اید؟ آیا شما با ایشان زندگی کرده بودید؟ یا از شاکله ی ایشان خبر داشتید که برایتان "اظهر من الشمس" است؟؟؟
گمان نمی کنم در کلام آقای یراحی بحث گزینش اخلاقی یا اعتقادی مطرح شده باشد. اگر کمی دقت کنید احتمالن شما هم به همین نتیجه می رسید. یک بار دیگر با دقت نوشته ی بالا را بخوانید و نوشته ی خودتان را هم.
مثال زیر کمک می کند مطلب به ذهن شما نزدیک تر شود:
آیا اگر کسی به عنوان خوش خط ترین خطاط قرن معرفی شود، ولو این که جانی یا دزد یا لاییک یا هرزه باشد، کسی می تواند به قضاوت در مورد خوش خط ترین بودن او اعتراض کند؟؟؟ ملاک ارزشگذاری در خطاطی، بر پایه ی خط و اصول خطاطی است یا مبانی اعتقادی و اعمال و کردار فرد؟

5.52.201.34
سه شنبه 4 شهریور 1393 - 09:52
...

افرین!
شاید نشه در مورد پست ترین نظر داد...ولی میشه در مورد پست بودن نظر داد!! مثلا هر کدوم از ادمای با غیرتی که محتاجن و میرن کار میکنن ،جلوشون یه دزد بی وجدان پسته! یا خانمایی که با کلی مشقت پول در میارن و خرج زندگی میگذرونن جلوشون یه فاحشه پسته!! مایکل جکسون رو یا نمیشناسید!! یا اینکه فراموش کردید کارهاشو جناب نویسنده

بنظرم باید یراحی رو در انتشار محاز البومای بعدیش دچار مشکل کنن!!!!!!!!!!!!

2.190.204.31
سه شنبه 4 شهریور 1393 - 12:06
امیرحسین فخری

قیاس مع الفارق کجا بود ... یه سری آدما مثل شما کلن میخوان رفتارها و سنت های پیامبرا و اماما که به نفعشون نیست رو بحثی جدا بدونن و همیشه مع الفارق بدونن. جناب این دو ستاره که من اون دو ستاره ای که اسمشونو جلوی اسم خودت آوردی خیلی دوسشون دارم و می دونم که اونا آدمای با اخلاق و منطقی هستن. نه مثل شما که خودتونو در جایگاه قضاوت می دونین. آقا جون نه من نه شما و نه هیچکس دیگه در جایگاهی نیستیم که درباره ی اخلاق و منش یه فرد قضاوت کنیم و فقط خداست که می تونه این کار رو بکنه چون از درون و قلب آدما هم خبر داره. در ضمن مهدی یراحی هم فقط در مورد جایگاه هنری مایکل جکسون نظر داده و حرفش کاملا محترمه و یه سری آدما مثل شما میخوان این انسانای خوب رو تخریب کنن و شایعه درست کنن واسشون.
ممنون موسیقی ما لطفا تایید کنید

5.239.114.167
سه شنبه 4 شهریور 1393 - 21:38
این دو ستاره * علی کریمی . شادمهر عقیلی *

نظر دوستانی که اشاره کردن که مهدی یراحی از هنر مایکل تعریف کردن واین اقدام مهدی یراحی رو قابل دفاع میدونن به این مثال جلب میکنم که: فرد ورزشکاری رو در نظر بگیرین که توان بالایی از نظر قدرت جسمانی داره. حال این آدم hگه این قدرت و توان بدنیش رو در جهت منفی بکار بگیره و از خلق الله زورگیری کنه (که این روزا کم نیستند این جور افراد) آیا کسی پیدا میشه که از توان بالای بدنی ایشون به نیکی یاد کنه و اون شخص رو از نظر جسمی و قدرت بدنی که داره مورد ستایش قرار بده؟ جواب مشخصه ! نه . کسی این انسان زورگو رو هر چند ورزشکار است به خاطر ورزشکار بودنش و قدرت و توانی بدنی بالا تمجید و ستایش نمی کنه الا هم کیشان و هم صنفان ...
(( لطفا تایید بشه))

46.100.182.52
سه شنبه 4 شهریور 1393 - 22:10
danesh jamshidi

پیامبر انگشتشو به طرف ماه میگرفت به اصحابش میگفت ماهو نگاه کنین, اصحا نوک انگشت پیامبرو نگاه میکردن!!!

این قضیه مصداق شماست دوست عزیز . به جای سفسطه برو تو عمق مطلب!

5.238.7.159
چهارشنبه 5 شهریور 1393 - 18:33
farahnaz

هیچکدوم از ما انسان ها در جایگاهی قرار نگرفتیم که بخوایم درمورد خوب و بد بودن اطرافیانمون قضاوت کنیم چه برسه به اینکه کسی رو که تنها و تنها از پشت شیشه ی تلویزیون دیدیم و حتی لحظه ای رو باهاش زندگی نکردیم بگیم چه جور ادمیه
اونچه که من به شخصه در تموم این سال ها از مایکل جکسون دیدم هنرش بوده.خواننده ی محبوبم نیست ولی ایمان دارم هنرمند بزرگی بوده.
ما هیچکدوم حق نداریم بگیم اقای یراحی چی کار کنن و چی کار نکنن و به قول نویسنده ی این متن نوشته شدن این کلمات به قلم اقای یراحی دررابطه با خواننده ی محبوبش کمترین حق یک انسانه.
دوست عزیز حرف شما کاملا بی منطق و خنده دار هست که ااحساس مهدی یراحی رو با قتل و کشتار ریگی مقایسه میکنین...

2.179.30.170
چهارشنبه 5 شهریور 1393 - 21:59
امیرحسین فخری

مشکل از جای دیگس دوس عزیز ...
شما تو تاپیکا و پیجای دیگه هم همینجوری بی منطق و الکی نظر دادی و وضعیت شما مشخصه آقای این دو ستاره...
شاید خیلیا اخلاق مایکلو بد بدونن ولی بازم میگم من و شما یا آدم دیگه ای در جایگاه قضاوت نیستیم و شما باز حرف خودتو می زنی ... متاسفم

2.178.66.52
یکشنبه 9 شهریور 1393 - 17:07
ایمان

سلام یادمه فریبرز عرب نیا تو برنامه هفت تو صحبتهاش درباره یهروز وثوقی میگفت ..سوای شخصیت سیاسی ایشون ..هنرمند بزرگی بودند ..
خوب بود مهدی یراحی هم یه فاکتوری به شخصیت این اقای معلوم الحال میزد بعد ازش تعریف میکرد ..
اقای نویسنده درسته که حضرت موسی فاجشه و دزد و....رو از خودش بالاتر دونسته..
ولی این دلیل نیست که فاحشه و دزد و ....خوب باشند و مورد تمجید قرار بگیرند ..
وقتی که یک انسانی گناه اشکار میکنه باید مورد توبیخ و بایکوت قرار بگیره بخصوص هنرمندان که الگوی جوامع ما هستند ..
خداوند همون فاحشه و دزد و..رو هم به شدت تمنکر و براشون مجازات تعیین کرده ..
خداوند هیچ جا به حضرت موسی ع نگفته که اونها عزیز من هستند ..گفته که خودت رو از اونا بالاتر ندون همین ...
اگه اینجوری باشه فلسفه امر به معروف که از اساسی ترین موارد دین ماست و تو زبان ائمه ما و همون امام علی که شما ازش نمام بردی تاکید موکد شده ..
پس با این اوصاف بذاریم هر کسی هر گناهی که دلش خواست بکنه و قضاوت رو بذاریم برای خدا ..
ایکاش کس دیگه ای هم بود که متن رو به شیوه زیباتری تفسیر میکرد ..

151.245.90.112
پنجشنبه 27 شهریور 1393 - 14:24
Rakhshii msh

در جواب دوست عزیزمون ... باید بگم که :
افتخار کنید چون به خاطر وجود ادم های بی فرهنگی مثل شماست که کشور ما پیشرفت نمیکنه و ...
متاسفم بابت این همه فقر فرهنگی که تو جامعه ی ما هستش .....
دیگه نمیدونم چی بگم کسی که همچین حرفی بزنه متوجه جواب اونم نمیشه با این جور ادما باید مثل خودشون برخورد کرد پس:
ما به خدا واگذار میکنیم و کسایی که تهمت میزنن رو به خدا واگذلر میکنیم....

31.184.152.128
دوشنبه 3 شهریور 1393 - 18:35

بسیار بسیار ممنون از آقای منبتی
منتظر چنین پستی از موسیقی ما بودم ،در دفاع از یکی از بهترین و با اخلاق ترین خوانندگان پاپ کشور(واز نظر من بهترین)

اون سایت با اون عمل وقیحانه،فقط به اعتبار خودش لطمه زد و ذره ای از محبوبیت و آبرو و اعتبار مهدی یراحی کم نشد و چه بسا زیاد هم شد...
کسایی که برای پر بازدید کردن سایتشون،دست به هر عمل شرم آوری میزنن و با آبروی کسی که هیچی ازش نمیدونن بازی میکنن
خدا هممونو به راست هدایت کنه

پاینده باد اخلاق و منش و هنر مهدی یراحی عزیز

دوشنبه 3 شهریور 1393 - 19:41

پاسخ آقای منبتی عالی بود و دفاع به جایی بود از خواننده با اخلاق کشورمون که درمورد حرفه یه خواننده ای نظر دادن نه چیز دیگه ای . اون حدیث از حضرت علی (ع) هم خیلی به جا بود واقعا ممنون
ولی کسایی که الکی مخافن همیشه این ساز مخالفتشون رو میزنن.
هوفق باشین آقای منبتی و یراحی عزیز.

دوشنبه 3 شهریور 1393 - 20:03

مرسی از آقای منبتی بابت این متن تاثیرگذار و عالیشون متنی که با احترام تمام نوشته شده بود و خبر از اهانت به شخصی نبود و حدیث حضرت(ع) هم که به جا و پاسخی دندان شکن بود
موفق باشین هم آقای یراحی و هم آقای منبتی

دوشنبه 3 شهریور 1393 - 22:50

اون سایت ... حتی کامنت من و خیلی های دیگه رو تایید نکرد(تا اخرین باری که سر زدم)کوتاه می گم:ممنون که چشمتون رو روی حق نبستید...

دوشنبه 3 شهریور 1393 - 23:00

واقعا عالی نوشتین ممنون خیلی بجا بود.
بعضیها به خودشون حق میدن نادانسته راجع به موضوعی قضاوت کنن و حتی شخصی رو بی دلیل متهم کنن!
آقای یراحی یکی از با اخلاق ترین و مردمی ترین خواننده های ایرانه و در عین حال یکی از بی حاشیه ترینشون. پرواضحه که نویسنده اون سایت بجز بالا بردن آمار بازدید از سایتش قصد تخریب شخصیت ایشون رو هم داشته! ولی با اینکه افراد نادان و دهن بین تو همه جوامع پیدا میشن ولی خوشحالم که هنوز شمار آدمهای واقع بین بیشتره و شخصیت و ارج کسی به این راحتی نمیاد پایین،
حساب اونام با خــدا (که خودشون فکر میکنن خیلی بهش اعتقاد دارن ولی فکر نکنم اینطور باشه!)

دوشنبه 3 شهریور 1393 - 23:25

سلام...مرسی آقای منبتی عااااالی بود...
این روزا با نقدای واقعا بی‌رحمانه ای راجبه پست مهدی یراحی عزیز روبه رو میشدم و حالا خییییییییییلی خوشحالم تو سایتی که مختص هنر موسیقیه دارم اینچنین متنی میخونم...

سه شنبه 4 شهریور 1393 - 00:28

باسلام
واقعا خیلی دوست دارم بدونم کی در مورد ترانه های مهدی یراحی گفته ناشایست و مبتذل هست .
به نظرم باید یا یک تجدید نظر در مورد فرهنگ لغاتش بکنه که این جور بی سواد تا به امروز سپری کرده وافکار پوچش رو در سطح یک جامعه هنری رواج میده یا اصلافهم و منطقی نداره که فرق ناشایست از شایسته رو تشخیص بده .
من به شخصه از مایکل جکسون به خاطر اخلاقیاتش اصلا خوشم نمیاد و این نظر شخصیه منه
ولی این جور صحبت بی جا در مورد مهدی یراحی بی انصافی وبی شخصیتیه محضه
خدا رو شکر مهدی یراحی شناخته شده است از نظر اخلاقیات و هنر و احتیاجی به دفاع از ایشون نیست
اون فرد نویسنده فقط تفکرات مسموم خودش رو بی خود در رابطه با یک هنرمند خاص و خلاق بیان کرده که اصلا مهم نیست
مهدی یراحی امیدوارم همیشه موفق باشی و هیچ وقت از یاد نبری که اگه خدا و اخلاقیات رو نداشتی به این جایگاه نمیرسیدی .
تشکر از موسیقی ما و نویسنده این متن زیبا

سه شنبه 4 شهریور 1393 - 01:18

نوشته بسیار خوبی بود دوست دارم نکته آخری که از داستان حضرت موسی گوشزد کردین رو همیشه تو ذهنم داشته باشم.
کاملا مشخص بود مهدی یراحی از چی داره حرف میزنه واقعا حرف های بی ربطی در مورد این موضوع مطرح کردن. مهدی یراحی پیش از اینها امتحانش رو پس داده بود...

سه شنبه 4 شهریور 1393 - 01:36

باهاتون تا حدی موافقم ... متأسفانه ، این اتفاقات زیاد میفته .
مخاطب باید عاقل باشه و آگاهانه حمایت کنه، در هر زمینه ای فقط بحث آقای یراحی نیست ...
درهر صورت من هم تا به حال موردی از آقای یراحی نشنیدم که اینقدر راحت بتونم قضاوت کنم ولی در کل باید حواسمون باشه هر هنرمندی یه سری علایقی داره ، گاهی از جریانات فکری خاصی پیروی میکنه و... اینا حقه اون هنرمنده، من مخاطب باید حواسم باشه که یه آدمی که محبوبمه، دوسش دارم ، کاراشو دنبال میکنم حتمأ نباید بهم خط فکری بده و گرایشهای مختلف زندگیمو تعیین کنه که...
البته،گرایشها شخصیت سازند و وقتی تضاد فکری زیاد بشه خودبه خود بعضی از مخاطبا فاصله میگیرن ازش ...
مثل همون خواننده رپی که نمیخوام اسمشو ببرم ،(فقط یه مثال بود) وگرنه علایق یه هنرمند تا وقتی علاقه است،شخصیه و هیچکس اجازه دخالت و... نداره ولی وقتی که همین علاقه تو رفتارو منش و زندگیش تأثیر گذاشت حالا باید مخاطباش تصمیم بگیرن که کنارش باشن و دوسش داشته باشن یا نه ، همین.
ذهنیت من از آقای یراحی،یه هنرمند سنگین،باشخصیت و خوش اخلاقه ... و به علایق و سلیقشون بعنوان یه مخاطب احترام میذارم .

سه شنبه 4 شهریور 1393 - 02:42

ممنون ازاقای منبتی عزیز.من واقعامتاسفم برای یه سری که فقط سعی دارن ادم های موفق رومث اقای یراحی بدجلوه بدن.نظرشحصی هرکس صددرصدبه خودش مربوطه.وقتی ماازکسی اطلاعات چندانی نداریم پس بهترقضاوت نکنیم،چه بساکه اون شخص زندگی شخصی.مناسبی نداشته باشه ولی درکارش وسبکش جهانی شده باشه.

سه شنبه 4 شهریور 1393 - 09:56

این است امپراطور موسیقی ایران.مهدی یراحی حرف دلشو زد حال دیگه این خصلت ما ایرانی هاست که هر اتفاقی می افته سریع در فضای مجازی پیدامون میشه.
ما پشت امپراطور هستیم تا همه ی عمر.به امید کار بعدی و البوم جدید.با اخلاق ترین خواننده ایران. و البته بهترین.

a.b
سه شنبه 4 شهریور 1393 - 11:57

In matn aallii bod,vali Moteasefane ko goshe shenava va cheshme bina, moteasefane az vaghti rahhaye ertebate majazi be in mamlekat baz shod baes shod ke harki harjor delesh mikhad hata ba tohin be digaran khodesh ro takhlie kone vali nemidinan ke ba inkar faghat baes mishan hame be jone ham bioftano koli hashie vase honarmanda bevojod biaran...
Kheili in vaziat narahat konandast...
In mesalhai ke goftan kheili beja va khob bod...

سه شنبه 4 شهریور 1393 - 13:59

واقعاعالی جوابشونو دادن..عالی......من متاسفم واسه ادمای افراطی....که نابه جا قضاوت میکنن..وفک میکنن فقط خودشون ادمن...وهرکس دیگه هرکاری کنه میشه فاسد..متاسفم....درهرحال از اقای یراحی عزیز حمایت میکنیم...امیدوارم دیگه ناراحتشون نکنن......

mhd
سه شنبه 4 شهریور 1393 - 15:05

سلام از نویسنده متن متشکرم وباید گفت ما داریم به کجا میریم و آیا درست که در مورد کسی که مرده و ما اصلا اون رو نمیشناسیم ودر بهترین حالت چند تا فیلم وآهنگ ازش شنیدیم وبر عکی در ورد کسی که پیش ماست میشناسیمش اکثر آهنگهاش مضمون دینی داره چهار ساله ماه رمضان ها رو با صداش پشت سر میگذاریم با این لحن زشت قضاوت کنیم همین افراد این مملکت رو به این وضع بداخلاقی اجتماعی رسوندن شاید اون کسی که ا فکر ویکنیم آدم بدی بوده در آخرین لحظات توبه کرده باشه شاید جایی کاری کرده باشه که ارزشش پیش خدا از همه ما بالاتر باشه ...

سه شنبه 4 شهریور 1393 - 17:20

بسیار درست و به جا بود
آقای منبتی

سه شنبه 4 شهریور 1393 - 18:41

بسیارسپاسگزارم از آقای منبتی و سایت موسیقی ما.. خیلی خوب و شیوا و در نهایت احترام جوابشون رو دادید.. مناسفم برای کسایی که برای پربازدید کردن سایتشون دست به هرکاری میزنن.وقتی حتی هیچ شناختی راجبه کارهای آقای یراحی ندارن و دارن راجبه اخلاقش قضاوت میکنن کاش قبل از این کارشون فقط چندتاازکارهای ایشون مثل اذان و تابوت خالی و هرجای دنیایی و مادرو... رو گوش میکردن و بعد واقعا روشون میشد بگن از مضامین ناشایست و نامتعارف استفاده میکنه؟ .. آقای یراحی فقط نظرشون رو راجبه کارحرفه ای مایکل جکسون گفتن نه رفتار و زندگی شخصیش.. ما تا ابد پشت امپراطوراحساس و اخلاق ایران هستیم... درود بر بااخلاقترین خواننده ی ایرانمون...

سه شنبه 4 شهریور 1393 - 21:07

تشکر میکنم بابت نگارش این متن زیبا و درست.

چهارشنبه 5 شهریور 1393 - 08:58

شاید مردم در نظر اول جبهه بگیرن راجع به اون حرف مهدی
ولی بعد چند روز بهش حق بدن و بعضی هم
همچنان رو موضع خودشون باشن
ولی خداییش از یه خبرنگار اصلا انتظار نمی رفت اون متنو بنویسه
و انقدر بی رحمانه راجع به مهدی حرف بزنه
واقعا متاسفم .. تشکر از شما و نگاه منطقیتون

چهارشنبه 5 شهریور 1393 - 15:03

سلام ،
این چه هنر و هنرمندیه که باید جدای از اخلاق دنبالش باشیم ؟؟؟

پنجشنبه 27 شهریور 1393 - 14:29
Rakhshii msh

شما دنبالش نباش

31.184.152.128
چهارشنبه 5 شهریور 1393 - 16:06

چقدر منتظر بودم تا کسی بیاد و انتقاد کنه از کار سایتی که تیتر زده بود مهدی یراحی ابتذال رو به اوج خودش رسونده!!!
متاسفانه این سایت علاوه بر این تیتری که زده بود خیلی از نظراتی که از کارش انتقاد کرده بودن رو هم تایید نکرد!
هراتفاقی که بیفته ما پشت امپراطورمون میمونیم و هواش رو داریم :)

چهارشنبه 5 شهریور 1393 - 19:32

ممنونم که این مقاله زیبا و به جا رو نوشتین، واقعا متاسفم برای کسایی که به خودشون اجازه میدن در مورد همه چیز قضاوت کنن، کسایی که مایکل رو مبتذل و فاسد و لاییک و ... میدونن مشخصه که اصلا مایکل رو نمیشناسن و فقط یه چیزی شنیدن و دارن طوطی وار تکرارش میکنن

چهارشنبه 5 شهریور 1393 - 21:57

واقعا ممنون بابت گفتن حرف دل من به شخصه
حرفی که شاید درست گفتنش بلد نبودم
ولی شما به بهترین نحو حق مطلب ادا کردید
من مطلب اون خبرگذاری خوندم واقعا بی شرمانه بود و دروغی بزرگ و تهمتی نا بخشودنی
نمیدونم کی بعضی از مردم ما میخوان از این خودخواهی وحشتناک دست بردارند
خدایا کمکون کن که هیچ وقت دچار این گناه نشیم

پنجشنبه 6 شهریور 1393 - 21:56

سلام در کل متن خوبی بود ولی آقای نویسنده شما شاید منظور خیلی از منتقدین رو متوجه نشدین !
خود من یکی از طرفداران آقای یراحی هستم !به من و بقیه ربطی نداره که ایشون طرفدار کی وچه نوع سبک هنری هستن به نظر من سیاست های رسانه ای ایجاب میکنه که یه سری از حرف ها رو نزنید و من فکر میکنم که این حرف ایشون از همون حرفهاست !به هر حال ایشون یه سری طرفدار مذهبی دارن به خاطر بعضی از کار های مذهبی ایشون و من فکر میکنم که این حرف برای خود ایشون و آینده و محبوبیت ایشون خطر سازه ! میکل جکسون چه خوب چه بد یه ضد ارزش برای دین ما به حساب میاد و این طرفداری هنری شاید برای یه تعدادی خوشایند نباشه من خودم اگه جای ایشون بودم تمام سعی ام رو میکردم که از هر قشری طرفدار داشته باشم ولی خوب من فکر میکنم که شاید ایشون میخواستن هم عقیده های خودشون رو پیدا کنن و دوست دارن که همون ها طرفدارشون باشن نه هر کسی دیگه ای !من اگه طرفدار ایشونم صرفا برای کار های ایشون هست وگرنه من به عقاید و یا علایق ایشون کاری ندارم !!!!!!!!!!!!
و هیچ وقت نه ایشون و نه هیچ کس دیگه رو قضاوت نمیکنم و نخواهم کرد !!!در کل فکر میکنم نزدن این حرف شاید بهتر از زدنش بود !! به هر حال از قدیم گفتن آب ریخته رو دیگه نمیشه جمع کرد !!!!! ممنون

شنبه 8 شهریور 1393 - 00:54

ممنون آقای منتبی بخاطر این متن زیبا
واقعا ما انسان ها در جایگاهی نیستیم که بخواهیم دیگران را قضاوت کنیم...
آقای یراحی حق دارن طرفدار هر کسی باشن ، درست یا نادرست بودن کارشون رو خودشون میدونن...
از قدیم گفتن خوب هم گفتن : هر کسی رو تو قبر خودش میذارن. (اگه قرار به امر به معروف و نهی از منکر هم که باشه میشه به تذکر هم بسنده کرد نه اینکه کار به تهمت برسه....)
نمیدونم چرا بعضی ها کاسه داغ تر از آش میشن....!!!!!!

یکشنبه 9 شهریور 1393 - 17:10

سلام یادمه فریبرز عرب نیا تو برنامه هفت تو صحبتهاش درباره یهروز وثوقی میگفت ..سوای شخصیت سیاسی ایشون ..هنرمند بزرگی بودند ..
خوب بود مهدی یراحی هم یه فاکتوری به شخصیت این اقای معلوم الحال میزد بعد ازش تعریف میکرد ..
اقای نویسنده درسته که حضرت موسی فاجشه و دزد و....رو از خودش بالاتر دونسته..
ولی این دلیل نیست که فاحشه و دزد و ....خوب باشند و مورد تمجید قرار بگیرند ..
وقتی که یک انسانی گناه اشکار میکنه باید مورد توبیخ و بایکوت قرار بگیره بخصوص هنرمندان که الگوی جوامع ما هستند ..
خداوند همون فاحشه و دزد و..رو هم به شدت تمنکر و براشون مجازات تعیین کرده ..
خداوند هیچ جا به حضرت موسی ع نگفته که اونها عزیز من هستند ..گفته که خودت رو از اونا بالاتر ندون همین ...
اگه اینجوری باشه فلسفه امر به معروف که از اساسی ترین موارد دین ماست و تو زبان ائمه ما و همون امام علی که شما ازش نمام بردی تاکید موکد شده ..
پس با این اوصاف بذاریم هر کسی هر گناهی که دلش خواست بکنه و قضاوت رو بذاریم برای خدا ..
ایکاش کس دیگه ای هم بود که متن رو به شیوه زیباتری تفسیر میکرد ..
_________________________________________________
سلام خواهشا موسیقی ما در هر دو قسمت این کامنت رو تاییدد کنید

دوشنبه 10 شهریور 1393 - 12:55

سلام ..اصلا تعحب اور نیست ..تو یک سایت موسییقی که اکثر مخاطبان هم جونهای زیر 30 سال هستند و طرفدار خواننده محبوب بعد این مقاله به خاطر علاقه به خواننده محبوبشون براتون به به و چه چه بزنن ..
مخاطبان باید مخاطبان عام باشند نه فقط مخاطب موسیقی ..
اگه نگاهی به اون سایت بندازید حداکثر مخاطبین مخالف با این حرف اقای یراحی بودند ..
یا رومی روم یا زنگی زنگ ...اگه خوانندگان لس انجلسی این حرفو میزدند تعجب اور نبود ولی از کسی که از خدا میگه و شناسنامه برنامه ماه عسل ماه خدا میشه این حرفها واقعا بعیده ..
چقدر راحت به نفع خودتون رای رو تفسیر میکنید ..
خدواند هیچ جا از هیچ شخص فاسدی تعریف و تمجید نکرده فقط گفته خودتون رو ازشون بالاتر ندونید ..
باز تاکید میکنم مخاطبان عام فهمیدن حرف مهدی یراحی چقدر نادرست بود ..

چهارشنبه 12 شهریور 1393 - 01:48

ممنون که انقدر زیبا از مهدی یراحی دفاع کردید...واقعا قضاوت کار ما نیست اگر این را درک کنیم خیلی از مشکلات حل میشود...
ما پشت امپراطورمون هستیم و متاسفم برای تمام کسایی که به خاطر علایق شخصی بهش توهین می کنن .

شنبه 22 شهریور 1393 - 19:29

کسانی هستند که نمیفهمند! حالا هر چقدر هم کسانی برای اینان توضیح بدهند،با زهم نمیفهمند! اگر قرار بود بفهمند که خودشون میفهمیدند نه با توضیح دیگران! هر چیزی را که میفهمید،برای خود بفهمید نه برای تحمیل کردن به دیگران که اگر جز این باشد، فرقی بین دیگران نیست!...

دوشنبه 24 شهریور 1393 - 15:00

واقعا آدم ها باید یه تجدید نظری تو رفتار و افکارشون داشته باشن
خیلی خوب گفتید. مرسی

دوشنبه 27 بهمن 1393 - 03:05

چه قدر جالبه..بعضی از کسایی که اینجا کامنت گذاشتن و از "قضاوت نکردن" حمایت کردن،خودشون به راحتی در مورد مخالفاشون قضاوت کردن!!
کاری رو که خودمون نمیتونیم انجام بدیم از دیگرانم توقع نداشته باشیم
درود بر مهدی یراحی..من از طرفدارای سرسختشم

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود ای کاش ای کاش قضاوتی، قضاوتی، در کار، در کار، در کار ... نبود! | موسیقی ما