برنامه یاد بعضی نفرات
 
در نخستین گفتگو پس از اخذ مجوز رسمی فعالیت مطرح شد:
حسین استیری: من موافق کار زیر زمینی نیستم
موسیقی ما – وحید لشکری: «حسین استیری» در سال 79 فعالیت حرفه ای خود در عرصه موسیقی پاپ را آغاز کرد. او طی سالهای 82 تا 84 دو آلبوم را منتشر کرد و پس از آن دیگر ممنوع الکار شد. دلیل ممنوع الکاری وی پخش کلیپ هایش در شبکه های ماهواره ای بود و سرانجام چندی پیش مجوز رسمی فعالیت خود را مجددا از وزارت ارشاد دریافت کرد. به سراغ او رفتیم و در یک گفتگوی مفصل تمام این سالهای ممنوع الکاری حسین استیری را بررسی کردیم و برخی از ناگفته هایش را شنیدیم. همچنین از کنسرت و بازیگری و مدلینگ وی نیز صحبت به میان آمد. این گفتگو را تا پایان بخوانید:

*در دوره ای که شما اولین آلبوم خودتان به نام «نمک نداره دستم» را منتشر کردید ، خوانندگان زیر زمینی هم فعالیت داشتند. چرا بر خلاف آنها شما آلبومی مجاز را منتشر کردید؟
در گذشته هر کسی که می خواست خواننده رسمی باشد باید مجوز صدا از وزارت ارشاد و سازمان صدا و سیما دریافت می کرد. من ابتدا مجوز صدا را گرفتم و یک کاست مجاز تولید کردم. چرا که آن زمان هنوز این شبکه های ماهواره ای وجود نداشت و اینکه هر کشوری قانونی دارد و من هم دوست داشتم بر طبق قانون کشور خودم رفتار کنم. به همین دلیل می خواستم یک کار اصولی را شروع کنم. آن زمان حتی به فکر کارهای زیرزمینی هم نبودم. چون ایران را خیلی دوست دارم از ابتدا خواستم که کارهای خودم را اینجا گسترده کنم به همین جهت اصول کار را از ابتدا اینگونه چیدم.

*تا زمان آلبوم «مجرم» مشکلی از بابت فعالیت رسمی نداشتید؟
خیر. زیرا تمام کارها را بر طبق پروسه اداری وزارت ارشاد پیگیری می کردیم و یک جاهایی اگر خلاء به وجود آمد به این دلیل بود که بعضی از مراکز پخش جمع شدند. و اینکه برخی از شرکت های پخش نظیر «نوای رامشه» شبکه های ماهواره ای «ایران موزیک» و «ام آی تی وی» را تاسیس کردند و ما حقیقتا ناخواسته وارد این شبکه ها شدیم. آن زمان هم شبکه های ماهواره ای با مجوز کار می کردند و حتی در تهران تولید برنامه داشتند. من با آهنگی از امام زمان(عج) کارم را شروع کردم و به یک آلبوم ختم شد. سال 84 آلبوم «مجرم» با «مهدی یراحی» را جمع کردیم که بازخورد خوبی داشت.

*از چه زمانی با ممنوع الکاری مواجه شدید؟ دلیل این ممنوع الکاری صرفا حضور در این شبکه های ماهواره ای بود؟
تا زمانی که این شبکه ها در ایران فعالیت داشتند ما هم با آنها در ارتباط بودیم و می دانستیم وقتی که در تهران تولید برنامه می کنند حتما رسمیت دارند. حتی من در موسسه نوای رامشه یک مجوزی را در این زمینه دیده بودم. آن شرکت آلبوم مجرم را منتشر کرد و از من ویدئو کلیپ هم می خواستند. پس از تغییر دولت و مسئولین ، وزارت ارشاد ما را در جریان جزییات  کاری قرار نداد. اگر این کار را انجام می داد ما می دانستیم که از فلان روز به بعد دیگر این سبک کاری را نمی توانیم داشته باشیم. به نظر من اگر وزارت ارشاد یک بردی داشته باشد که از طریق آن اطلاع رسانی های لازم را انجام بدهد ، ما حداقل می دانیم که باید چه مسیری را پیش بگیریم.

*پس به طور ناگهانی ممنوع الکار شدید؟
البته انسان جایز الخطا است و بعدا هم شاید به دلیل یک سری از مسائل روانی که آدم فقط بتواند خودش را در کار هنر نگه دارد ، خودمان باعث و بانی چند کلیپ بودیم که پخش بشود. مردم هم در این زمینه دخیل بودند چرا که آنها به شبکه ها کد می دادند و شبکه های ماهواره ای عاشق چشم و ابروی هیچ خواننده ای نیستند! من نامه رسمی به تک تک شبکه ها ارسال کردم و گفتم که دیگر نمی خواهم آثار من پخش شود. این نامه را به ارشاد ارائه کردم تا بدانند که ما می خواهیم کمال همکاری را برای داخل ایران داشته باشیم. بعضی مواقع هم دیدم که برای خودم یا سایر دوستان کلیپی را بین آهنگها پخش کرده اند. اینها همه به آن کدهایی باز می گردد که مردم به آن شبکه ها می دهند.

*در این چند سال شما خودتان تمایلی نداشتید که دوباره در همان مسیر رسمی آلبوم منتشر کنید؟
ببین بعد ازموضوعی که با وزارت ارشاد پیش آمد به مدت سه سال واقعا دلگیر بودم و خودم از موزیک کناره گیری کردم. پس از آنکه برای اخذ مجوز مراجعه کردم یک پروسه ای را طی کردیم و به اینجا رسیدیم. یک تعهد رسمی دادم و در آن مدت هم به خودم اجازه ندادم کار کنم که دوستانی که به آنها تعهد داده ایم بگویند ما خلف وعده کردیم. من موافق کار زیر زمینی نیستم و این عقیده شخصی من است.

*کمی واضح تر در مورد این مشکل می گویید؟
من مشکلی نداشتم ولی وزارت ارشاد چارچوب ها و قوانینی دارد که شاید من فراتر از آنها رفته بودم. هر کسی وقتی اشتباه می کند باید یک تاوانی را بدهد و این مشکلات را به گردن خودم می اندازم. از این به بعد با خودم و خداوند و مسئولین ارشاد عهد کرده ام که بتوانم کارهای خوبی را در چارچوب قوانین انجام بدهم تا مردم راضی باشند. مردم واقعا در این چند سال به من لطف داشتند و پیگیر نبودن من بودند. ما هم این توقع را دارم که دوستان وزارت ارشاد به خاطر مردم با ما همکاری داشته باشند که کنسرت برگزار کنیم. حتی این کنسرتها می تواند خیریه باشد.

* آیا این دلخوری به مشکلاتی که اخیر برخی از شرکت های پخش و تهیه کننده ها برای هنرمندان ایجاد کرده اند مربوط می شود؟
بله. ولی به طور خلاصه در یک کلمه می توانم بگویم تبعیض! اگر بخواهم بیشتر توضیح بدهم شاید به خیلی از دوستان تهیه کننده و سرمایه گذار بر بخورد. هر کسی اندازه خودش باید پروموت شود و هر کسی خلاف قانون عمل می کند باید به مجازات خودش برسد. تبعیض از لحاظ روانی من را به هم ریخته بود. یعنی انسان جایز الخطا است و شاید این مسائل روانی آدم را به جایی برساند که کارهای بر خلاف میل خودش انجام بدهد. از یک جهت دیگر الان موزیک ما کاملا بلاتکلیف است. اول خدا است و بعد شانس و بعد در مراحل آخر یک کار خوب باعث موفقیت می شود چون هیچ چیز این موزیک سر جای خودش نیست!

*در آن زمان که فعالیت رسمی نداشتید ، برای کارهایی که تولید می کردید چارچوب خاصی را قائل می شدید یا به دلیل غیر رسمی بودن فاز کاری هر اثری را می خواندید؟
من همیشه برای خودم چارچوب دارم. دوست ندارم بر خلاف جهت آب شنا کنم و این در زمینه کارم بیشتر نمود دارد. چون بچه های هنر یک عشقی دارند و فقط با توجه به یک سری علایق کار می کنند و من این علایق را با قانون تلفیق کرده بودم. ببین به عنوان مثال همین کلیپ های ماهواره ای برای ما بازگشت مالی نداشت و در اغلب موارد ضرر هم داشت. به نظر من موزیک ایران دچار فقر مالی شده است. آلبوم ها وقتی می آیند بلافاصله روی سایت ها می روند در حالی که مردم باید تیراژ بالایی از آلبوم ها را در یک روز خریداری کنند. البته این مشکل فقر مالی به فرهنگ سازی و مسائلی از این دست هم باز می گردد و تماما تقصیر مردم نیست. متاسفانه گردش مالی موزیک ایران هم بین چند گروه خاص محدود شده است.

*گفتید که در مقوله موزیک ویدئو بازگشت مالی وجود نداشت. اصلا می خواهم بدانم آیا برای خوانندگانی که دور از فضای رسمی هستند سختی هم وجود دارد؟
هیچ کاری بدون دردسر نیست. تمام کسانی که در فضای مجاز و غیرمجاز کار می کنند دردسرهای خاص خودشان را دارند. به دلیل اینکه هر کسی دوست دارد بهترین کار را ارائه کند منتهی برخی در فیلد کلیپ و تصویر و این قبیل مسائل و برخی هم در استایل و سبک آلبوم دغدغه دارند.

*فکر می کنم «حسین استیری» و یکی دو خواننده دیگر هم دوره او کمی ماجراجویانه عمل کردند. یعنی از فضای رسمی به عرصه غیر مجاز شدید و الان دوباره به مسیر مجاز بازگشته اید. با حرف من موافق هستید؟
خیر. من با کمال صداقت تمام این حرف ها را زدم و حتی شما می توانید استعلام بگیرید. آن زمان که ما آلبوم تولید کردیم با ما تماس گرفتند که یک مجوزی برای شبکه های ماهواره ای صادر شده است. خیلی از دوستان هم ویدئو داشتند ولی همه از این شبکه ها بیرون آمدند و الان آلبوم و کنسرت خودشان را دارند. باید تاکید کنم مسئولین وزارت ارشاد نباید تبعیض قائل شوند. زیرا همه بودیم ولی یک جایی ناخواسته به مسیر دیگری رفتیم. پس از بسته شدن این مسیر برخی نظیر بنده اشتباه کردیم و من کسی را متهم نمی کنم. من ناخواسته دچار این اتفاق شدم و دیگر هم این اتفاق رخ نمی دهد. حتی برای سایت های غیر مجاز هم احترام قائل هستم اما سعی می کنم با سایت هایی که فقط در ایران فعالیت دارند همکاری داشته باشم.

*فعالیت در حیطه غیر مجاز باعث می شود که آلبوم ها و کنسرت های آنها پس از رسمی شدن با استقبال بیشتری رو به رو شود؟
یک خواننده تنها فقط خواننده نیست. چند آپشن جمع می شود و یک آرتیست را تشکیل می دهد. خواننده باید تیپیک باشد و تیپ خوبی داشته باشد و طرز پوشش او باید به گونه ای باشد که برای همه مورد پسند باشد. صدا ، آهنگ ، تنظیم و شعر خوب هم تشکیل دهنده یک خواننده است. نمی توانیم بگوییم خواننده ای خوشتیپ است ولی کار خوب ندارد یا بالعکس. اگر کسی در خودش نقصی می بیند باید خودش را آپدیت کند. تمام این مسائل و رعایت آنها باعث می شود که کار و حضور یک خواننده با استقبال رو به رو شود. مهمتر از همه اینکه باید قواعد و قوانین رعایت شود و هرکسی نباید در زمینه خوانندگی ورود کند. از زمانی که فیلتر مجوز صدا را از وزارت ارشاد حذف کردند وضع موسیقی این شد!

*به طور کل برای ممنوع الفعالیت کردن یک خواننده اینکه پخش کلیپ های او در شبکه های ماهواره ای را ملاک قرار بدهیم درست است؟ یا باید متر و معیارها عوض شود؟
من در این زمینه نمی توانم نظر بدهم و اصلا تخصص ندارم. روسای ارشاد که در کنار هنرمندان فعالیت می کنند تصمیم گیرنده اصلی هستند. من کاره ای نیستم که بخواهم حرفی بزنم زیرا آنها صلاح می دانند که این اتفاق بیفتد. شاید صلاحدید آنها با عقیده من زمین تا آسمان تفاوت داشته باشد. البته باید در زمینه شعر و صدا و تنظیم و... فیلترهای سخت گیرانه وجود داشته باشد تا اینگونه نباشد که یک سی دی بخریم و در آن صدها خواننده آهنگ داشته باشند و نهایتا کار هیچ یک مورد پسند مردم قرار نگیرد.

*یعنی این پروسه اخذ مجوز باید برقرار باشد؟
بله. ببین یک هرج و مرج بدی به وجود می آید. از سوی دیگر هزینه ها و قیمت ها فرق کرده است و همه پولدار نیستند که بتوانند کار خوب ارائه کنند. این شاید در وسع خیلی ها نباشد و اتفاقا نتیجه معکوس می دهد و باعث دیپریشن می شود.

*با توجه به فعالیت مستمری و طرفدارانی که داشتید چرا برای ادامه کار به خارج از کشور نرفتید؟
من عاشق ایران هستم و مگر اینکه من را بیرون کنند تا از ایران بروم! به دلیل کار مادلینگ که در کنار این انجام می دادم ، بارها ایمیل ها و پیشنهاداتی از سوی خارج کشور دریافت کردم. به هر دلیلی از من به دفعات دعوت شد ولی من خودم تن به این مسائل ندادم. ما بچه های 57 هستیم و می خواهیم برای مملکت خودمان کار کنیم. چرا باید پس از سالها تلاش به خارج بروم و تازه از صفر شروع کنم؟ من با مشکلات زیادی جنگیدم و موهایم سفید شد و حتی از خانه و خلوت خودم بیرون نیامدم. یک هدف برای خودم ترسیم کرده بودم و با تلاش و توکل می خواستم به آن برسم و مطمئن هستم که می رسم.

*چرا آلبوم «مجرم» در زمان خودش با استقبال خوبی رو به رو شد و شما را با آن اثر می شناسند؟
سر این آلبوم جدید هم وسواس زیادی به خرج می دهم. کسی که می خواهد یک پروژه ای را ببندد باید انتخاب های درستی داشته باشد. من در حد و اندازه خودم در آن زمان توانستم تیم تولیدی را انتخاب کنم که استایل خودم را نشان بدهند و در آلبوم اول این را نتوانستیم نشان بدهیم. دوستان هم زحمات بسیار زیادی کشیدند و تصویر هم البته در کار ما تاثیر زیادی دارد. آن موقع کنسرت به مراتب کمتر از حال حاضر بود.

*یکی از انتخاب های شما برای آن آلبوم «مهدی یراحی» بود. کار با او در آن دوره که به اندازه الان معروف نبود چه تجربه ای داشت؟
«مهدی یراحی» یکی از خواننده های بسیار توانا و با اخلاق است و حساسیت بسیار بالایی داشت. اصلیت کار دست مهدی بود و انتخاب های ما با تایید ایشان هم بود. آن زمان هنوز آلبومی ارائه نکرده بود ولی از همان زمان با زحمت زیاد کارهایش را جلو می برد.

*در مورد دو آلبوم او و روند کاری وی چه نظری دارید؟
مهدی یراحی یک موزیسین خاص است. هر کاری را نمی خواند و نمی پسندد ولی سلایق و اخلاق خوبی دارد. مهمتر از همه اینکه او سالم کار می کند و من سعی می کنم از دوستان خودم تجربه کسب کنم. تمامی عوامل دو آلبوم او بسیار حرفه ای بودند و شکر خدا تا الان هم موفق بوده است. در یک پرانتز باید بگویم که از برخی دوستان خواننده مجاز درخواست می کنم این فضای باندبازی را کنار بگذارند و به دیگران هم فرصت تیتراژخوانی را بدهند. به دلیل اینکه مردم بتوانند انواع اقسام خواننده ها را ببینند و حداقل به خاطر مردم این کار را انجام بدهند.

*از آلبوم جدید چه خبر؟
در حال تولید قطعات هستیم و می خواهم پس از تولید 15 قطعه از میان آنها 8 قطعه را انتخاب کنم تا هم مورد پسند مردم باشد و هم مورد پسند موزیسین ها قرار بگیرد. می خواهم کاری را انجام بدهم که این همه سال سختی و صبر برای خودم و خانواده ام جبران شود.

*تیم تولید چه کسانی هستند؟
به دلیل اینکه هنوز قطعات اصلی مشخص نشده است و افراد زیادی درگیر کار هستند. از بین کسانی که در حال حاضر فعلا با آنها کار انجام داده ایم می توانم به «سعید ساشا» ، «محمد کلهر» ، «شاهین دانش» ، «ساناز مهرآسا» و «هومن آرا» اشاره کنم. چندی پیش هم کاری را انجام دادیم که با «میلاد باران» و «میلاد هاشمی» و «مریم اسدی» بود. می خواهم یک تشکر ویژه از حاج «مجید مرادی» و خانم «پروانه مجیری» داشته باشم که در زمینه جمع آوری آلبوم زحمات زیادی را می کشند.

*تاریخ انتشار چه زمانی است؟
اگر خدا کمک کند و دوستان وزارت ارشاد هم همکاری داشته باشند می خواهم برای عید نوروز به بازار عرضه کنم. ولی اگر دور شد که همه را بر عهده خدا قرار می دهیم.

*یک بخش دیگر از فعالیت های شما حضور در عرصه مدلینگ بود. از این تجربه برای ما بگویید.
من از دوره کودکی در تیزرهای تلویزیونی بازی می کردم و با موسسه «گلیان تصویر» همکاری داشتم. تصمیم گرفته به صورت حرفه ای این کار را انجام بدهم زیرا برندهای داخلی ما باید به خوبی پرزنت بشوند تا مردم ما بتوانند از تولیدات داخلی استفاده کنند. با شرکت «فرس» و «نوین چرم مشهد» همکاری داشتم و شرکت های دیگری هم در این بین بود. تا کنون با کمپانی های خارجی همکاری نداشتم ولی به تازگی پیشنهاداتی را دریافت کرده ام. باید با مسئولین عنوان کنم و اگر اجازه بدهند این کار را انجام می دهم. وقتی امکان بالا رفتن پرچم یک ایرانی با صلاحدید مسئولین وجود داشته باشد قبول می کنم.

*چرا خواننده های ما نسبت به این فعالیت گرایش چندانی ندارند؟
یک مشکل عمده این است که خواننده های ما زیاد به جامه خود اهمیت نمی دهند. وقتی معروفیت برخی از خواننده ها به حد اعلا می رسد ناگهان خودشان را از لحاظ فیزیکی رها می کنند. شاید مسائل دیگری وجود داشته باشد که ما در جریان نیستیم و قطعا حضور در این شاخه هزینه هایی دارد. نباید اینگونه باشد و خواننده ها باید تمامی جوانب را جلو ببرند. حتی باید نوع پوشش آنها در کنسرت ها تفاوت داشته باشد و با برنامه پیش بروند.

*در حال حاضر برای کنسرت برنامه ای دارید؟
به جز آن دو آلبوم اول اخیرا مجوز چند تک قطعه را هم دریافت کرده ام. پیشنهاداتی مطرح شده است و برگزاری کنسرت ملزم به انتشار آلبوم جدید نیست. باید ببینیم شرایط چگونه پیش می رود و دوست دارم یک تور کنسرت را در سراسر ایران برگزار کنیم. در صورت قطعی شدن از طریق سایت «موسیقی ما» اطلاع رسانی لازم انجام می شود. من تا یک تهیه کننده خوب پیدا نکنم اصلا آلبومی را منتشر نخواهم کرد. چون نمی خواهم مخاطبین خودم را بعد از سالها از خودم دور کنم.

*صحبتی مانده؟
می خواهم کاری را در عرصه موسیقی انجام بدهم که طبق گفته های خودم سربلند باشم. چند پیشنهاد فیلم سینمایی هم دریافت کرده ام و امیدوارم بتوانم در آن بخش هم تجربه خوبی را رقم بزنم. پیشنهادی را تا کنون قبول نکرده ام ولی مشغول بررسی هستم.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : جمعه 15 آذر 1392 - 01:25

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

جمعه 15 آذر 1392 - 19:52

سلام
واقعا ممنون از سایت خوبتون... مصاحبه جالب و خوندنی بود
به عنوان یک طرفدار واقعا خوشحالم از حضور دوباره آقای استیری در عرصه هنر
امیدوارم شاهد موفقیت های روز افزون ایشون باشیم
بی صبرانه منتظر آلبوم جدید هستیم
ممنون از زحماتتون

یکشنبه 17 آذر 1392 - 18:50

آقای استیری درست میگویند. من خیلی از خواننده ها رو یادمه که در شبکه های ماهواره ای کلیپ میدادند، مثلا همین فرزاد فرزین! اما آقای استیری ممنوع الکار و مورد تبعیض واقع شدن.

سه شنبه 19 آذر 1392 - 00:40
شراره

کاملا باهات موافقم محمد جان ;)

2.188.218.17

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود حسین استیری: من موافق کار زیر زمینی نیستم | موسیقی ما