برنامه یاد بعضی نفرات
 
نشست خبری کنسرت مشترک؛ سالار عقیلی و رضا صادقی برگزار شد؛
سالار عقیلی: آمدم که بگویم با موسیقی پاپ قهر نیستم
موسیقی ما- لی‌لا رضایی: نشست خبری کنسرت مشترک؛ سالار عقیلی و رضا صادقی که قرار است با عنوان «عشق من، ایران من» طی روزهای 3 و 4 مهرماه در برج میلاد تهران برگزار شود، روز 13 شهریور ماه با حضور این دو خواننده محبوب و جمع کثیری از خبرنگاران که بسیاری از آن‌ها از خبرنگاران این حوزه نبودند، برگزار شد.

فریبرز سفر دوست؛ مدیرعامل شرکت موسسه شکوه موسیقی ایرانیان که سال گذشته کنسرت بزرگ «خلیج فارس» را با حضور خوانندگانی هچون سالار عقیلی، مانی رهنما، نیما مسیحا و حمید خزایی برگزار کرده بود، گفت: تولید آثار موسیقایی موسسه شکوه موسیقی ایرانیان با مضامین ملی از اردیبهشت سال گذشته با برگزاری کنسرت خلیج فارس آغاز شد. ما در این شرکت واز ابتدا به ساکن فعالیت‌هایمان براین نکته متمرکز بود که کارهای ملی میهنی را بدون هیچ چشمداشت مالی به مخاطبان خود معرفی کنیم.

وی ادامه داد: وقتی نام «ایران» بر روی پروژه ای می‌آید، توقع می‌رود که تمام همکاری‌های لازم با آن بشود و هر جا کم و کسری هست، در این باره کمک شود وراهنمایی های لازم صورت گیرد، وظیفه همه این است که برای بهتر شدن برنامه همکاری کنند. اما متاسفانه همکاران و دوستان من همکاری‌ها لازم را نمی‌کنند. توقع ما این است که این همکاران عزیز بیشتر کمک کنند و اگر تجربه ای در برگزاری کنسرت دارند در اختیار ما قرار دهند. متاسفانه این همکاری‌ها نه تنها در کنسرت «خلیج فارس» بلکه در این کنسرت نیز دیده نشد.

سفر دوست با بیان اینکه وقتی نامی از یک اثر موسیقایی ملی برده می‌شود، همه باید با هم متحد و همسو شوند، گفت: در اجرای یک اثر موسیقایی ملی ولو اگر اختلاف نظری با هم داشته باشیم، باید به هم کمک کنیم. وقتی کلمه ایران را به چنین برنامه‌هایی اضافه می‌کنیم، دیگر کار شخصی نیست و هدف شخصی را دنبال نخواهیم کرد.

وی با بیان اینکه در کنسرت خلیج فارس تجربه های لازم را نداشته‌اند، گفت: درچنین مواردی هدف شخصی را دنبال نخواهیم ما برای برپایی این کنسرت نیز به دنبال امتیازات خاص دولتی نیستیم. همه ما در کشور ایران زندگی می‌کنیم و وظیفه امان است که باهم همکاری کنیم. ما از همکارانمان توقع داشتیم خوانندگان و امکاناتی را که در اختیار داشتند در اختیارمان قراردهند که متاسفانه همکاری نکردند و باز تنها ماندیم.

وی اهداف برگزاری این گنسرت را اینگونه برشمرد: هدف از برگزاری «عشق من؛ ایران من» این است که اولا ما یک اجرای هر ساله داشته باشیم که نام ایران داشته باشد و موضوعی ملی را در برگرفته باشد و صرفا کار پاپ نباشد. هدف دوم جلوگیری از کلیشه ای شدن کارها ست. در گذشته نیز ما تجربه های این چنینی را که موسیقی سنتی و پاپ در کنار یکدیگر قرار بگیرند داشتیم که خوشبختانه رضایت بخش بود. تماشاگران ازاجراهایی که با مضامین وطنی برگزار می‌شد، استقبال خوبی می‌کنند.

وی سومین هدف را اجرای کارهای تلفیقی دانست و گفت: این کنسرت تلفیقی است و در آن اجرای دوئت خواهیم داشت. این دو خواننده پاپ و سنتی علاوه بر اجرای قطعات خود، قطعاتی را نیز به صورت دو صدایی اجرا می‌کنند. اینکه بعضیها به موسیقی سنتی بیشتر بها می‌دهند و بعضیها به پاپ، ما خواسته‌ایم که اینچنین نباشد و متعادل رفتار کرده باشیم و هر دوخواننده در یک کفه قرار بگیرند. به نوعی موسیقی پاپ را هدفدار کرده‌ایم. قطعاتی که در این اجرا رضا صادقی اجرا می‌کند قطعاتی است با موضوعیت ایران نه صرفا با موضوعیت عشق و محوریت عاشقانه! در این کنسرت شاهد اتحاد میان سبک‌های سنتی و پاپ خواهیم بود.

وی با تاکید بر اینکه خوانندگان دیگر انرژی لازم را برای حضور در این اجرا نداشتند، گفت: سالار عقیلی و رضا صادقی دو خواننده ای بودند که با تمام وجود و عشقی که به میهن خود داشتند بعد از دعوت ما به گروه پیوستند.

وی در پایان گفت: این کنسرت سه و چهار مهرماه هر شب در دو سانس در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار خواهد شد و سالار عقیلی 5 قطعه، رضا صادقی 5 قطعه را به همراه دو قطعه بی‌کلام و دو قطعه مشترک اجرا خواهد کرد.

در ادامه نشست تریبون در اختیار عباس لطیفی رهبرارکستر این کنسرت قرار گرفت. لطیفی درباره رهبری خود در این کنسرت گفت: تلاش من این است که کنسرتی متفاوت از دیگر کنسرت‌ها برگزار کنم به همین دلیل ارکستری متفاوت چیده‌ام متشکل از 70 نوازنده از سازهای سنتی، پاپ و کلاسیک. من بر این باورم که تفاوت‌های زیادی بین صدای سالار عقیلی و رضا صادقی است و همین تفاوت‌ها است که می‌تواند کنسرت ما را نسبت به کنسرت‌های دیگر متفاوت کند. جلوه کند به همین دلیل از گفتن جزئیات برنامه‌هایی که بنا داریم توسط رضا صادقی و سالار عقیلی به مخاطبان ارائه کنیم، خودداری می‌کنم تا تماشاگران با هیجان بیشتری برای دیدن این کنسرت اقدام کنند، البته دو قطعه بدون کلام که از قطعه های معروف پاپ کلاسیک موسیقی جهان و از ساخته های موزیسین‌های معروف جهان است را در این کنسرت اجرا خواهیم کرد که این دو قطعه را هم در روز اجرا معرفی خواهیم کرد. مطمئنم این دو قطعه نیز از قطعات پرطرفدار این کنسرت می‌شوند.

سالار عقیلی در ادامه نشست با اشاره به کنسرت خلیج فارس که سال گذشته برگزار شده بود گفت: من پیش از این، با دو خواننده دیگر نیما مسیحا و مانی همکار کردم و تجربه چنین کارهایی را دارم.

 وقتی اسم موسیقی پاپ می‌آید مردم فکر می‌کنند سنتی‌ها با آن لج هستند و یا برعکس و قتی اسم موسیقی سنتی می‌آید پاپی‌ها با آن لج هستندو من بارها و بارها در مصاحبه های خودم گفتم ما هیچ دشمنی با موسیقی پاپ نداریم. البته موسیقی از هرنوعش که باشدقابل احترام است. رضا صادقی از نظر من خواننده قابل احترامی است. او از نظر من انسان موجهی است و شاید اگر خواننده دیگری بود من این کار را قبول نمی‌کردم که در کنارش بایستم و بخواهم بخوانم. من هم خود او، هم منش و هم رفتارش را دوست دارم. این مجموعه باعث می‌شود که من ایشان را دوست داشته باشم.

وی ادامه داد: این مجموعه «عشق من، ایران من» نام دارد و ما یک سری کارهای وطنی خود را در آن اجرا خواهیم کرد به اضافه قطعاتی مانند خوشه چین، تبریز در مه و کارهایی که مردم با آن‌ها خاطره دارند. من همیشه دوست داشتم کارهایی انجام بدهم که مجموعه قطعاتی که در سریال‌ها خوانده‌ام و مجموعه آثاری که مردم دوست دارند را در بر بگیرد. چون همیشه در کنسرت‌ها این امکان فراهم نمی شدآنها را اجرا کنم و مردم همیشه این قطعات را از من می‌خواستند. در این برنامه سعی کرده‌ام هم این قطعات را بخوانم و هم کارهای وطنی‌ام را. آقای صادقی هم همین طور، هم کار وطنی می‌خوانند و هم قطعاتی به انتخاب خودشان. دو قطعه را هم که ساخته شده و قرار است به طور همزمان با هم اجرا کنیم. یک قطعه سرود ملی دکتر ریاحی هم با هم اجرا خواهیم کرد.

وی ادامه داد: از آنجایی که رضا صادقی از نظر من انسان موجهی است؛ و هم اینکه مردم بدانند ما با موسیقی پاپ هیچ دشمنی نداریم و کسانی که در عرصه موسیقی پاپ قدم بر می‌دارند نیز هیچ مشکلی با موسیقی سنتی ندارند به این عرصه آمدم.

سالار عقیلی با بیان اینکه برای آشتی دادن موسیقی پاپ با موسیقی سنتی این برنامه را پذیرفته است، تاکید کرد: موضوعیت این کار مهم است وگرنه این کنسرت را هر خواننده دیگری به جز من می‌توانست اجرا کند. در این برنامه محوریت با «عشق من، ایران من» است و من به عنوان خواننده حق انتخاب داشتم می‌توانستم آن را بپذیرم یا نپذیرم. من 8 قطعه برای وطن خوانده‌ام و شاید به همین دلیل دعوت به همکاری شده‌ام. برای اینکه این مساله از هم جدا نشود ما دوقطعه را باهم اجرا کرده‌ایم. موضوعیت وقتی مشخص می‌شود، معلوم است که دوخواننده قرار است در کنسرت قرار است چه چیزی را اجرا کنند.

در ادامه نشست رضا صادقی خواننده محبوب پاپ که به سلطان مشکی پوش درمیان طرفداران خود شهرت دارد، از حضور خود در کنار خواننده ای همچون سالار عقیلی ابراز خوشحالی کرد وگفت: از این اتفاق خوشحالم که در کنار دوست و خواننده ای خوشصدا و خوش اخلاقی همچون سالار عقیلی روی سن می‌روم و سعادت این را داشته‌ام که با او در کنسرتی به نام «عشق من، ایران من» روی می‌خوانم. برای این اجرا دوقطعه ساخته‌ام و به ایشان داده‌ام تا بشنوند، امیدوارم از دو اتفاق ملودیک، یکی از آن‌ها منجر به اتفاق خوبی بشود و خاطره ساز شود.

وی افزود: «عشق من، ایران من» سوژه و نگاه جالبی است ولی بیشتر نگاه ما فقط سرزمین ما نیست، سرزمین ما در کنار مردمانش است که در این سرزمین به هرآنچه خواسته‌اند رسیده‌اند یا نرسیده‌اند. بعضی از دوستان متعجب هستند از اینکه می‌بینند من و سالار عقیلی عزیز در کنار هم قرار است بخوانیم. من نمی‌دانم چرا توازن‌ها همیشه بر اساس دو دو تا چهار تاست؟

من معتقدم خیلی از اتفاقات جهان بر اثر بی توازنی‌ها می‌افتد و در اثر ناهاهنگ بودن‌ها. بسیاری از توازن‌ها بر اساس بی توازنی‌ها و تضادها به وجود آمده است. یک صدا که درکنار مردم با آن زیبا بوده و دوستش دارندمثل رضا صادقی و یک صدای قدرتمند و قوی سالار عقیلی، امیدوارم این دو در کنار هم به قدرت و عظمت بیانجامد.

وی افزود: نگاهی که از سالار عقیلی در یک اجرامی شود نگاهی کاملا متفکرانه است بر اساس موسیقی اصیلی که توی خون و رگ و ما هست. ولی نگاه به موسیقی ما پاپی‌ها این نیست که هر لحظه در آن اتفاق شق القمری بیفتد و تضمینی در این راستا نمی‌توان داد. اما یقینا وقتی موسیقی پاپ کنار صدای خاص و موسیقی خاصی قرار بگیرد سعی می‌کند با احترام موسیقایی خودش را به سطح خاصی برساند و یا اگر نرسید در جایگاه خودش یک پله بالاتر برود.

دست و هورا و تشویق یک مخاطب موسیقی پاپ، نهایت چیزی است که در قهقهرایی که مردم در آن به سر می‌برند منِ خواننده که موسیقی پاپ کار می‌کنم می‌توانم به آن‌ها بدهم. من احساس می‌کنم باید به آن‌ها تفکرم را پیشنها بدهم نه نصیحت. یکی از پیشنهادات من همان دست و تشویق و هورا است که برای شادی اشان است. من احساس می‌کنم وظیفه من است به افرادی القای با وجود بسیاری از مشکلات و سختی‌هایی که دارند مثل پول بلیت، رد شدن از گشت ارشاد، لباس‌های رنگی، مانتوی رنگی، و خیلی مسایل دیگر به کنسرت من می‌آیند، می‌نشینند و گوش می‌کنند و برای آن‌ها ارزش و احترام قائلم.

وی خاطر نشان کرد: موسیقی پاپ به جایگاه مورد نظر خود نرسیده، اما همین که صدایی چون سالار عقیلی در کنار آهنگسازی چون عباس لطیفی و خوانندگی من یک نگاه مهربان از ایران لطیف را به جهانیان معرفی کند، مطمئنا حرکت سازنده و لطیف خواهد بود. ما این بار می‌خواهیم از ایرانی صحبت کنیم که دوست ندارد مصیبت‌هایش، غم‌هایش و گرفتاری‌هایش به مخاطب نشان داده شود که امیدوارم در انجام این کار موفق باشیم. به حکم وجودسالار عقیلی، عباس لطیفی و کسانی که روی این کار سرمایه گذاری کرده‌اند آهمنگهایی گه خوانده شده و مردم که من را پذیرفته‌اند یقینا نمی‌تواند اتفاقی گذری باشد. اتفاقات خوبی در این ماجرا می‌افتد. چون ما هر وقت نامی از ایران می‌شود دوست داریم مشتمان را گره کنیم و شعار بدهیم اصلا این طور نیست حداقل برای من اینجوری نیست. ایران فقط مشت گره کرده و شار دادن نیست. من دوست دارم این نگاه یک نگاه مهربان باشد از ایرانی که می‌آید از ایران حرف می‌زند نه از یک ایرانی که از مصیبت و بدبختی حخرف می‌زند و جایزه گزفتاریهاش گزفتیم.

وی ادامه داد: من با القابی مثل اسطوره، بزرگمرد و ... موافق نیستم. اساتیدی مثل بنان، شهناز و... ستونهای تخت جمشیدند و تاریخ موسیقی ایران هستند. ولی به اینکه برای یک عمر که وقتشان را صرف ما کردند خیلی‌ها دوست دارند آن‌ها را با این القاب صدا بزنند.

صادقی در پایان عنوان کرد: غیر از چند قطعه که ترجیح می‌دهم در روزهای کنسرت آن‌ها را معرفی کنم، قطعه های خدا با منه، ایرانی و تیتراژ پایانی سریال دودکش را برای علاقه مندان موسیقی عرضه خواهم کرد.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : پنجشنبه 14 شهریور 1392 - 23:39

دیدگاه‌ها

de
پنجشنبه 14 شهریور 1392 - 12:00

باسلام .
به نظرم میاد دیگه وقتشه که به جای استفاده از واژه پاپ از واژه موسیقی مردمی یا همون مردمی استفاده بشه.ممنونم.

پنجشنبه 14 شهریور 1392 - 13:04

زنده باد سلطان مشکی پوش
چه چیزی بشه این کنسرت

جمعه 15 شهریور 1392 - 01:29
طهورا مشکی پوش ( Only Reza Sadeghi )

محشر میشه بهترین .....

" دوستان دقت کردین سالار عقیلی هم مشکی پوشیده ؟ "

ببنید رضاصادقی کی هست که استادان موسیقی به خاطرش مشکی میپوشن
هرکی کنار رضا باشه و بهاش برنامه داشته باشه حتما مشکی پوشیده

2.191.54.14
پنجشنبه 14 شهریور 1392 - 14:36

با سلام
زنده باد عشق زنده باد رضای عزیز زنده باد سالار گل و زنده باد ایرانی
سلظان عاشقتم موفق باشین
به این میگن کنسرت مطمئنم یه چیز توپی در بیاد اونم با حضور دو اسطوره بالاخص سلطان عزیزم
عااااااشششششقتم رضا

پنجشنبه 14 شهریور 1392 - 15:33

لطفا متن رو تصحیح کنید که صحبتهای عمو رضا رو بفهمیم !
" نه از یک ایرانی که از مصیبت و بدبختی حخرف می‌زند و جایزه گزفتاریهاش گزفتیم. "

پنجشنبه 14 شهریور 1392 - 18:46

زنده باد رضاصادقی
عاشقتم عاشقتم عاشقتم ...
چه شود....... ایوووووول .... اینم ز مرد بزرگ پاپ ایران ..... عاشقتم

شنبه 16 شهریور 1392 - 07:16

ممنون از گزارش بسيار خوب و عكسهاي زيبا و ديدني ممنون و خسته نباشيد .
مطمئنا كنسرت فوق العاده و عاليست از محدود كنسرتهاي بسيار بسيار عالي كه برگزار ميشه خواهد بود .

یکشنبه 17 شهریور 1392 - 14:22

ای جونم سلطان .....

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود سالار عقیلی: آمدم که بگویم با موسیقی پاپ قهر نیستم | موسیقی ما