عَجَملَر
امتیاز:
خواننده:
گردآوری و تنظیم: آرش محافظ
آهنگساز:
عجمی، حسن جان، هندویان یا صولاق زاده، شاه قلی، چنگی جعفر، دیمیتری کانتمیر
تنظیم کننده:
آرش محافظ
نوازنده ها:
آرش محافظ، فرید خردمند، بهناز بهنام نیا، احسان عابدی، فرشاد توکلی، امیر شریفی، آساره شکارچی، شیوا عابدی، بهاره فیاضی
ژانر:
انتشارات:
ماهور
تعداد قطعات:
19
فصل انتشار:
تابستان
ماه انتشار:
مرداد
سال انتشار:
1392
توضیحات:
این آلبوم گزیده ای است از آثار برجسته ی منسوب به موسیقی دانان و یا آهنگ سازانِ ایرانی ای که ظاهراً مقارن با دوره ی صفویه به عثمانی رفته یا به وسیله ی سلاطین عثمانی به آنجا بُرده شده و بدین ترتیب در دربار استانبول به فعالیت هنری مشغول بوده اند. در دو رساله ی عثمانیِ قرن هفدهمی و هجدهمیِ علی اوفکی و دیمیتری کانتمیر بخشی از این آثار به نام موسیقی دانانِ کم و بیش معلومی چون حسن جان، شاه قلی و چنگی جعفر٬ و بخش دیگری با عنوانِ کلیِ عجمی٬ عجملر٬ عجمیان و غیره٬ ثبت و به دو روشِ متفاوتْ آوانویسی شده است. اکثرِ قطعاتِ بی نامِ عجمی ممکن است اندکی قدیمی تر از قطعات دسته ی اول بوده بیشتر مربوط به موج های ورود موسیقی دانانِ ایرانی به عثمانی در قرن شانزدهم میلادی باشند و نیز این احتمال کاملاً وجود دارد که برخی از این ها از کارگان های قدیمی تری بیایند و نه لزوماً توسط همین عجمیانِ مهاجر یا اسیرْ «ساخته»٬ که فقط به وسیله ی آن ها «روایت» شده باشند. همه ی این آثار دارای فُرم پیشرو هستند و در مقام های متنوع٬ روی ریتم های معمولاً پیچیده ــ نظیر چهارده ضربی٬ چهل و هشت ضربی یا حتی هشتاد و هشت ضربی ــ و با سبکی بسیار نظام مند و غنی آهنگ سازی شده اند. در آلبوم حاضر٬ علاوه بر گزیده ای از این کارگان٬ چند قطعه از آهنگ سازانِ معلوم یا گمنامِ غیرایرانیِ همین دوره ی تاریخی که سبک فنی شان دارای سنخیت هایی با سبک قطعات عجمی است نیز به عنوان نمونه هایی از پیوند موسیقی قدیم ایران و عثمانی نواخته شده است.
سیاستِ طرحِ حاضر در نحوه ی اجرای آوانویسی های قدیمی٬ از یک سو به منظور قابل استفاده کردنِ این موسیقی برای شنونده ی ایرانیِ امروز و از سوی دیگر برای قابل جذب شدنِ آن در سبک ها و کارگانِ فعلیِ موسیقیِ هنریِ ایران٬ بیش از آن که برای جنبه ی بازسازیِ دقیقِ قطعات به آن شکلی که در زمان خود نواخته می شده و جزئیاتش طبیعتاً چندان بر ما معلوم نیست اهمیت قائل شده باشد٬ با تکیه به مستندات موسیقی شناختی و تاریخیِ محکم٬ بر «ترجمه ی عملیِ» آن ها از هر لحاظ به زبانِ زیباشناسیِ موسیقیِ کلاسیکِ ایرانی استوار شده است. آلبوم عجملر را آرش محافظ٬ فرید خردمند٬ بهناز بهنام نیا٬ احسان عابدی٬ امیر شریفی٬ شیوا عابدی٬ فرشاد توکلی٬ بهاره فیاضی و آساره شکارچی نواخته اند.
سیاستِ طرحِ حاضر در نحوه ی اجرای آوانویسی های قدیمی٬ از یک سو به منظور قابل استفاده کردنِ این موسیقی برای شنونده ی ایرانیِ امروز و از سوی دیگر برای قابل جذب شدنِ آن در سبک ها و کارگانِ فعلیِ موسیقیِ هنریِ ایران٬ بیش از آن که برای جنبه ی بازسازیِ دقیقِ قطعات به آن شکلی که در زمان خود نواخته می شده و جزئیاتش طبیعتاً چندان بر ما معلوم نیست اهمیت قائل شده باشد٬ با تکیه به مستندات موسیقی شناختی و تاریخیِ محکم٬ بر «ترجمه ی عملیِ» آن ها از هر لحاظ به زبانِ زیباشناسیِ موسیقیِ کلاسیکِ ایرانی استوار شده است. آلبوم عجملر را آرش محافظ٬ فرید خردمند٬ بهناز بهنام نیا٬ احسان عابدی٬ امیر شریفی٬ شیوا عابدی٬ فرشاد توکلی٬ بهاره فیاضی و آساره شکارچی نواخته اند.
دیدگاهها
همانطور که کتاب حافظ و سعدی و ... در خانه هر شاعر و اهل هنر وجود داره ، این اثر موسیقیایی هم باید در خانه هر موزیسین و اهل هنر وجو داشته باشه،زیرا که این اثر پازل گمشده ای از تاریخ موسیقی ایران میباشد.
افزودن یک دیدگاه جدید