برنامه یاد بعضی نفرات
 
رضا یزدانی, خاطرات مبهم
پرونده‌ای برای آلبوم «خاطرت مبهم» با صدای «رضا یزدانی» - ۳
دارا دارایی: هرگز نباید اسم «راک» را روی آثار رضا یزدانی گذاشت

موسیقی ما – وحید لشکری: «دارا دارایی» یکی از نوازندگان با سابقه موسیقی است که تا کنون با گروه‌های مختلف روی صحنه رفته و دیگر جزو با سابقه‌های این عرصه به شمار می‌رود. آخرین اجرای دارا دارایی به شب سوم «هفته موسیقی تلفیقی تهران» بر می‌گردد و اجرای وی در فرهنگسرای نیاوران که با استقبال خوبی نیز همراه شد. اکنون با او در مورد آلبوم جدید «رضا یزدانی» به گفتگو نشستیم و این نوازنده گروه «دارکوب» نظرات و پیشنهاداتی را نسبت به این آلبوم و شخص رضا یزدانی بیان کرد:

  • *دیدگاه شما نسبت به آلبوم «خاطرات مبهم» چیست؟

من الان که کار‌ها را گوش کردم نمی‌توانم نقد یا ایراد خیلی زیادی بگیرم. چرا که این کار طبق‌‌‌ همان الگویی که آقای یزدانی داشتند آهنگسازی شده است و اشعار هم در‌‌‌ همان حال و هوا است. خصلتهای موسیقی ایشان که از گذشته در کار‌هایشان وجود داشت الان هم هست. از این نظر آلبومی یکدست و در ادامه کارهای گذشته آقای یزدانی است و به آهنگسازی‌های خوب آقای همایونفر هم ایرادی نمی‌توان گرفت. ولی چند پیشنهاد برای ادامه کارهای آقای یزدانی به ذهنم رسید و ایشان یک تفاوتهایی با خواننده‌های پاپ از لحاظ محتوای کار و یک شباهتهایی از لحاظ مخاطب دارند. یعنی خوشبختانه رضا یزدانی یکی از خواننده‌های پر مخاطب است و کنسرتهای ایشان خیلی راحت پر می‌شود و آلبوم‌هایشان نیز فروش خوبی دارند. این مساله خیلی جای خوشحالی دارد و او خیلی به دنبال روند شناخته شدن در موسیقی پاپ نیست و موسیقی خود را با آن الگو تعریف نکرده است. یک ایده دیگری دارند و یک چیزی شبیه به راک در موسیقی رضا یزدانی می‌توان شنید. من عقیده دارم که کارهایی که ایشان تا الان انجام داده‌اند به لحاظ کاری در ژانر راک ضعف‌هایی داشته است و هیچ وقت خود من نمی‌توانم یک اسم راک بر روی کار‌هایشان بگذارم. پیشنهاد می‌کنم با یک سری از سازندگان و فعالان موسیقی راک مثل کاوه یغمایی یا شهرام شعرباف مشورت و کار کنند. از این امکانی که دارند برای رساندن موسیقی خوب به گوش مردم استفاده کنند. چون مردم ایشان را دوست دارند و از کنسرتهایی که دارند به خوبی استقبال می‌کنند و چه بهتر که این کار واقعا در‌‌‌ همان طبقه بندی راک خیلی تمیز و بدون نقص انجام شود.

من فکر می‌کنم یک مقداری روی آهنگسازی‌ها و پردازش صدا‌ها کار کنند. مثلا صدای ساز قالب در این آلبوم «گیتار» بود ولی معتقدم که اصلا پردازش درستی نداشت و کار گیتار خیلی خوب انجام نشده بود. در صورتی که اگر یک مقداری روی این داستان صحه بگذارند احتمالا می‌توانند مخاطبان بیشتری جذب کنند. همچنین می‌توانند یک طیف دیگر از شنوندگان موسیقی راک و شنوندگانی که یک مقدار موسیقی برای آن‌ها، از یک موسیقی مصرفی پاپ مهم‌تر است را جذب کنند. آقای یزدانی باید با چند نفر از سازندگان خوب موسیقی راک کار کنند. منظورم از سازنده کسانی است که کار را تنظیم می‌کنند یا کسانی که می‌دانند که باید کار چگونه ارنج و ضبط شود و به چه شکل صدا بدهد. این‌ها پیشنهادهایی است که برای ادامه کار آقای یزدانی به ذهنم رسید. ولی در مورد این آلبوم باز هم می‌گویم که کار بسیار تمیز و یک دست بود. آن حس نوستالژیک که تا الان دنبال می‌کردند و در خط کاریشان حضور داشت در این آلبوم هم وجود داشت. به عنوان مثال قطعاتی مثل گرامافون یا قطعاتی که آن روند آکوردهای خیلی محزون که همه ما سراغ داریم در این آلبوم هم حضور داشت و این‌ها خصلت کاری رضا یزدانی است. برای ادامه کار حیف است که ایشان از این محبوبیت استفاده نکنند و این موسیقی خود را یک ارتقا بیشتری ندهند.
 

  • عمده‌ترین انتقاد شما به این آلبوم چیست؟

ببینید یک مقدار بر می‌گردد به بعد سلیقه و من به شخصه اگر می‌خواستم یک آلبوم راک تولید کنم یک مقدار روی بیان و لحن کار می‌کردم. البته این مساله کاملا سلیقه‌ای است و معتقدم نمی‌شود این نکته را ایراد دانست. به هرحال رضا یزدانی به این شکل و با این طرز بیان کلمات شناخته شده است و با این احساس‌های مقطعی که روی جملات و کلمات می‌گذارد. این مساله در جاهایی یک مقدار حالت مبالغه پیدا می‌کند و از حالت عادی به نظر من کمی خارج می‌شود. باز هم می‌گویم سلیقه بنده این است و اصلا به عنوان ایراد مطرح نمی‌کنم. و مجددا ذکر می‌کنم که یک مقدار باید روی نوازندگی گیتار کار می‌شد. از لحاظ تکنیکی و سولوهایی که نواخته شده بود. پردازش صدای گیتار هم کمی ضعیف بود. به طور کل کار‌ها یکدست بود و خط فکری رضا یزدانی در آن‌ها کاملا حس می‌شد و اثر بیگانه‌ای از او نبود.
 

  • *این آلبوم را باید در مقایسه با سایر آثار این خواننده پیشرفت به حساب آورد یا عقب گرد؟

من نظر درستی نمی‌توانم بدهم و قضاوت چندانی نمی‌توانم داشته باشم. به نظر من با آلبوم قبلی ایشان در یک سطح بودند و از لحاظ تنوع تنظیم‌ها و تمیزی صدا به لحاظ میکس و مس‌تر من از این آلبوم بیشتر خوشم آمد که البته این مساله یک نظر شخصی است. راستش را بخواهید سطح پایین‌تر یا بالاتری نسبت به آلبوم قبلی حس نمی‌کردم و شاید هم باید بیشتر گوش کنم.

منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : پنجشنبه 24 اسفند 1391 - 12:34

دیدگاه‌ها

پنجشنبه 24 اسفند 1391 - 15:23

عجب!
اسم سبک رضا رو نمیشه گذاشت راک؟ :|

پنجشنبه 24 اسفند 1391 - 16:50

1- به وضوح پیداست که ایشون برای اولین باره که حتی نامِ رضا یزدانی رو شنیده. چه برسه به آلبوم‌هاش!
2- شما اگه بیل‌زنی، باغچه‌ی خودتو بیل بزن(یا یه همچین چیزی!). میشه بگید اگه سبکِ رضا یزدانی راک نیست، پس چیه؟
به حرف‌های خود رضا نگاه نکن که "مجبوره" توی فرم‌ها سبکشو بنویسه "پاپ" وگرنه خبری از مجوز و اینا نیست.
3- اگه رضا بخواد راک رو از کاوه یغمایی یاد بگیره(!!!) که دیگه نمیشه رضا یزدانی. میشه کاوه یزدانی!
4- درمورد گویش و بیان از رضا ایراد نگیرید که به جرأت می‌شه گفت تنها خواننده‌ایه که ترانه‌ها رو "درست" می‌خونه. جوری که حتی شاید حسی بیشتر از اون چیزی که خودِ ترانه داره رو با نوع خوندنش به ترانه اضافه کنه.
5- موسیقی ما؟ خداییش بر چه اساسی برای آلبوم‌ها از این جور پرونده‌ها می‌ذارید؟ فقط آلبوم رضا یزدانی رو نمی‌گم. همه‌ی آلبوم‌هایی که تازگی اینجوری درموردش مطلب می‌ذارید، بر چه اساسی مصاحبه‌شونده‌ها رو انتخاب می‌کنید؟ نه خداییش؟

پنجشنبه 24 اسفند 1391 - 20:33
مهیار

دوست عزیز دقیقا 5 تا دلیل اوردی ..12 خط ..یک مورد که نه... یک جمله ی فنی و منطقی هم نگفتی !! :)))
رضایزدانی سالهاست که از راک دور شده... نه اینکه دیگه راک نمیکنه !! بلکه سبک اصلی و بیسش رو تغییر داده....اتفاقا من فکر میکنم شما زیاد اهل موسیقی نیستی بهترین نوازنده ها و موزیسین هارو نمیشناسی.... رضا یزدانی شخصیت و خط قرمزهایی که لازمه ی یک راکر هستشرو از دست داده... الیته به خواسته خودش...

188.227.161.50
پنجشنبه 24 اسفند 1391 - 23:59
نیما هوشمند

سبک رضا یزدانی در این آلبوم اصلا راک نبود ... البته رضا یزدانی در آلبوم های قبلی اش پاپ-راک است.
چون راک خوندن به این نیست که فقط یه گیتار الکترونیک بیاری تو آهنگت و بشه راک... ریتم و هارمونی در راک بودن یا نبودن یک کار دخیل است.
رضا لحن خاصی برای ادای واژه ها داره و این موضوع اون رو خاص کرده.

75.139.238.101
جمعه 25 اسفند 1391 - 15:56
‌ ‌

درمورد آلبوم "خاطرات مبهم"،این حرف درسته که راک نیست. چون آهنگسازش رضا یزدانی نیست. خود کارن همایون‌فر هم گفته که با رضا هر سبکی کار کرده غیر از راک.
ولی درمورد آلبوم‌های قبلی، نمیشه گفت راک نیست. شاید یکی دو تا آهنگ از هر آلبومش راک نباشه. مثلاً مثل "ببار برایم" که فلامنکو هست.

بعدشم اینکه باید ببینیم منظور شما از راک، چه نوع راکیه؟ چون خود سبک راک انقدر زیرسبک داره که حتی نمیشه همه‌شو نام برد!
و یه نکته رم فراموش نکنید که (اگه انتظار دارید مثل آهنگ‌های راک خارجی از رضا بشنوید) رضا نمی‌تونه اون مدل راک رو ارائه بده. چرا؟...

بعدم یه نگاه به فضای افتضاح موسیقی الان بندازین. واقعاً فکر می‌کنی بازم به آهنگی مثل "مش رمضون" مجوز می‌دن؟

فکر می‌کنی چرا هیچ وقت اجازه نمی‌دن رضا آهنگ "برج" رو توی برج میلاد بخونه؟ حتی همین "مش رمضون" رو هم چند سالی هست نمی‌خونه. با اینکه درخواست از طرف مردم، زیاده.

همین آهنگ "طهران تهران" تا چند سال پیش اجازه نداشت خونده بشه. ولی بالاخره مسوولین متوجه مضمون میهن‌پرستانه‌ی ترانش شدن و اجازه‌ی اجرا بهش دادن.

92.61.189.42
پنجشنبه 24 اسفند 1391 - 22:25

من کاری به حرفهای منتقد ندارم خودم طرفدار رضا یزدانی هستم ولی موقعی که رضا هنوز موزیک کار نمیکرد کاوه یغمایی موزیسین بود و بله بعضی از کارای یزدانی راک هست ولی بیشتر پاپ کار کرده است.

جمعه 25 اسفند 1391 - 14:09
بابک

من طرفدار کارهای کاوه و رضا هستم،ولی در نظر داشته باشید که کاوه به واسطه ی پدرش وارد موزیک شده و اولین آلبومش سال 83 عرضه شد،در حالی که رضا آلبوم اولش سال 79 و آلبوم دومش سال 82 به بازار اومده بود! رضا کار حرفه ایش رو قبل از کاوه شروع کرده بود! ولی خب درسته که کارهای کاوه راک تر هستش
در مورد سبک هم آلبوم هیس رضا کاملا یک آلبوم راک هستش،ولی خب به مرور سبکش رو آروم تر و به اصطلاح خودش پاپ-راک کرده
در مورد موزیسین ها هم آقای دارایی حق دارند،مسلما اگر از موزیسین های با تجربه تر استفاده میکرد خیلی کیفیت کار فرق میکرد

2.176.136.20
سه شنبه 25 تیر 1392 - 11:27
رضا کشاورز معتمدی

البته فراموش نشه که کار حرفه ای فقط البوم نیست! کاوه یغمایی سال 73 اولین کنسرت راک در ایران رو اجرا کرد!

37.98.35.129
پنجشنبه 24 اسفند 1391 - 22:54

من با حرف اقای مشیری کاملا موافقم.تا حالا هیچ کس از رضا یزدانی همچین ایرادایی نگرفته بود.متاسفانه من هنوز اونقدر موسیقی نمیدونم که بتونم راجع به راک بودن یا نبودن اثار رضا یزدانی صحبت کنم.ولی همین قدر میدونم که اهنگسازی رضا یزدانی اصلا ضعیف نیست.و گفتن این که ایشون باید بده تا دیگران براش اهنگ بسازن چون کارای خودش ضعیفه واقعا بی انصافیه.در مورد اجرا هم باید بگم که من به شخصه واقعا اجرا های رضا یزدانی و دوست دارم چون کاملا حس شعر و ملودی رو منتقل میکنه.فکر میکنم اقای دارایی زیاد به کارای اقای یزدانی گوش نداده ن و خیلی سرسری راجع بهش حرف زدن.
در مورد گیتاری که در البوم نواخته میشه باز هم حدس میزنم ایشون سلیقه ای حرف زدن.چون به نظر من بسیار هم زیبا بود.

جمعه 25 اسفند 1391 - 11:52

"من عقیده دارم که کارهایی که ایشان تا الان انجام داده‌اند به لحاظ کاری در ژانر راک ضعف‌هایی داشته است و هیچ وقت خود من نمی‌توانم یک اسم راک بر روی کار‌هایشان بگذارم.!!!"
خیلی حرفت خنده دار بود عزیزم ! :))
بهتره بری کارهای ساعت 25 شب و ساعت فراموشی رو گوش کنید بعد نقد یا (نظر شخصی) تون اینجا بیان کنید !!!!!!!!!!!!!
لطفا تاییییییید

جمعه 25 اسفند 1391 - 13:00

من با نظر آقای دارایی موافقم_رضا یزدانی خواننده ی متفاوتیه ، وولی رو کاراش نمیشه اسم راک گذاشت.
من تو یه مصاحبه ای از آقای همایونفر خوندم که گفتن : «با رضا یزدانی، هر نوع موسیقی کار کرده‌ام جز راک!»
http://www.musicema.com/node/177499
این لینک مصاحبه هستش نگو تو همین موسیقیه ما خونده بودمش:-)

جمعه 25 اسفند 1391 - 15:59
‌ ‌

دریسته. ولی کارن همایونفر فقط "خاطرات مبهم" رو کار کرده و تنها آلبومی هست که کار کرده واین آلبوم رضا، راک نیست. ولی آلبوم‌های قبلی، به جز یکی دوتا آهنگ،بقیه همه راک هستن.
کارن، آهنگ‌های مرگ تدریجی یک رویا و قلب یخی رو هم با رضا کار کرده، که هیچ‌کدوم راک نیست.
ولی آهنگایی که خود رضا ساخته، بیشترشون راک هستن.

92.61.189.42
جمعه 25 اسفند 1391 - 17:17

البوم واقعا خوبی بود...از معدود کسایی هستش تو ایران رضا یزدانی که واسه کارش حرمت قائله...هنر رو واسه هنر میخواد...بهش تبریک میگم

جمعه 25 اسفند 1391 - 19:17

آقایونی که اومدین درباره راک بودن حرف زدین..
فک نمیکنین مفهوم راک رو نمیدونین؟
به خدا خیلی هم سخت نبود ..یه بار برین تو گوگل سرچ کنین که راک یعنی چی؟
بعدا بیاین بگین راک نبود یا بود..
اصلیت راک یعنی همین..
همین که رضا خونده..
یکم منطق و مالعه..
تنها از همین طریق میتونم بهتون کمک کنم.

شنبه 26 اسفند 1391 - 00:58
mahyar navaser

عزیز شما که راک میدونی.... میشه بگی کدوم خواننده راک در جهان یه دفعه یک تراک فلامنکو داده بیرون.... در مورد قواعد لید و ریف و درام اطلاعی داری... درمورد انتخاب شعر و ترانه و ارتباطش با سبکهای راک اطلاع دقیق داری... آفای رضا یزدانی خواننده ای که می تونه سبکهای مختلفیرو اجرا کنه... و این خیلی خوبه!! راک کردن فقط به این نیست به کت چرم بپوشیو و یه شعر و ترانه مدرن و پست مدرن ببهت بدن شماهم کلمه ی آخرشو بکشی ... یه گیتار الکتریم با ملودی فارسی!!! بزاری روش.... من خودم پیگیر کارای رضا یزدانی هستم و بهش علاقه دارم... تورو خدا تعصب الکی خرج نکنین ... راکر شخصیت خودشرو محدود و خط قرمزهایی واسه خودش تعین میکنه.... چرا من باید سیدی رضا یزدانیو در توی بقالیه محل کنار تخم مرغا ببینم !!!؟؟

91.99.105.194
پنجشنبه 18 اردیبهشت 1393 - 01:11
میم

اگر یک سرچ ساده در مورد دارا دارایی می کردین می فهمیدید تخصصشان در راک اقای علی اکبر تخصص نداری سکوت کنید

199.189.106.133
شنبه 26 اسفند 1391 - 04:10

دوستان عزیزطرفداررضا: متاسفانه صحبتهای من با خبرنگار محترم کمی بد ویرایش شده وآن چیزی که بنده قصد داشتم به عنوان یک پیشنهاد درجهت ارتقاء موسیقی این هنرمند‌ مطرح کنم در سایه یک تیترکمرنگ شده.
اولا بنده به هیچ وجه ادعای شناختن هیچ سبک خاصی را ندارم وسعی می کنم با موسیقی مثل انسانی غارنشین که تصوری از سبک ندارد برخورد کنم.
ثانیا در دنیای حرفه ای موسیقی تمام آرتیست ها در کنار خود یک پرودیوسر حرفه ای دارند. بعضی هم خودشان پرودیوسر هستند(البته پرودیوسر آدمی سوای سرمایه گذار است)این آرتیست ها خودشان موسیقی خود را می سازند ولی الزاما تهیه کننده موسیقی خود نیستند. پیشنهادی که من در مورد کار کردن با کاوه یا شهرام دادم در بخش تهیه بود نه آهنگسازی. چون معتقدم رضا بخوبی برای خودش آهنگ می سازد.
ثالثا بنده برای خود رضا ارزش قایل هستم. طرفدار موسیقی او نیستم ولی او را آدم تاثیر گذاری می دانم. از این به بعد هم ترجیح میدهم پیشنهادی اگر داشتم تلفنی با او در میان بگذارم!
دوستدار شما دارا دارایی

شنبه 26 اسفند 1391 - 20:26
ali akbar rezaei

ممنونم از آقای دارایی..
من خودم رو میگم..
من قصد و قرضی نداشتم درباره صحبتهای شما..
اما آقایی که اومدن درباره نظر من حرف زدن بهتره به جای اینکه از حرفهای تخصصی استفاده کنن بهتره برن ببینن همچین آدمایی هستن یا نه..
اینکه از سه چهار تا حرف تخصصی درباره راک بزنی و نقد کنی نمیشه گفت خیلی دنبال این مبحث راک هستین..
موفق باشین

5.122.236.112
شنبه 26 اسفند 1391 - 20:34
‌ ‌

حرفتون درسته. ولی خودتونم الان به یه نکته‌ای اشاره کردید: "در دنیای حرفه ای موسیقی..."
واقعاً دنیای موسیقی ما الان حرفه‌ایه؟

2.176.33.121
یکشنبه 12 آذر 1396 - 17:43

کاملا درسته, رضا یزدانی به هیچ وجه ترانه و نوع موزیک هاش شباهتی به راک نداره, راک یعنی اعتراض سبک راک یعنی گروه قدیمی The Ways که البته الان از هم جدا شدن / نه اینکه بیای ترانه عاشقانه و تلفیقی از موزیک راک رو بیای برا تیتراژ فیلم بخونی / اقای یزدانی داره از سبک راک سو استفاده میکنه

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود دارا دارایی: هرگز نباید اسم «راک» را روی آثار رضا یزدانی گذاشت | موسیقی ما